Dit is mijn eerste bericht in het nieuwe jaar dus voor iedereen nog de beste wensen
ik wilde toch nog eens naar mijn cruisecontrol kijken, deze doet helemaal niks meer, heeft iemand een idee waar ik kan gaan zoeken? vd week wilde ik de schakelaar op het stuur gaan doormeten of hij wel werkt, maar heeft iemand een idee waar dit nog meer kan zitten?
Aan het CDI kastje, die kan je gewoon omruilen met een ander om te testen, ding zit onder je dashboard ter hoogte van je linker knie als je achter het stuur zit, tenminste bij mijn 300 turbo
Zo'n kast moet naast je stuur kolom zitten, maar dan moet je wel even het voor paneel eraf halen anders krijg je de onderkant niet los, deze module is meestal stuk het zijn de ic tjes die erin zitten zijn doorgebrand, op marktplaats adverteerd er een bedrijf die ze omruilt zeer prijzig moet ik zeggen (149euro),SUCCES ermee.
Er staan er op het moment ook een paar op ebay, die zijn goedkoper.
ik heb gewoon een hele set op reserve liggen ook van ebay, gaf ik 89 euro voor. Zelfde geldt voor standkachel, twee dingen die me goud waard zijn in de auto. Dus moet het "op de plank" liggen.
Het zwarte blokje wat op je CDI zit moet je overzetten, mits die niet kapot is, die vertet het kastje namelijk dat het een 300E is automaat al of niet, dat zit allemaal in het zwarte blokje, verder moet je kijken naar het onderdeel nummer van de regelunit die je koopt, dan moet het passen
Henk,
Niet op elke module zit zo'n zwart blokje, op deze foto zit er geen op, dus dat hang ook weer af wat voor type je erin hebt, jij bedoeld dat blokje wat vlak naast de stekker zit?
allereerst bedankt voor de reacties, ik heb de module er uit gehaald, er zit inderdaad een zwart blokje op, ik heb hem open gemaakt en de diodes doorgemeten maar ze zijn alle nog heel en hij ruikt ook niet verbrand...
Zelf heb ik eerst alle Elco's vervangen. Maar met zonder resultaat. Daarna heb ik alle soldeerpunten met een desoldeer lint gedaan. En daarna alles opnieuw gesoldeerd. Daarna werkte hij prima, en nog steeds na 2 jaar.
Zie mijn logboek.
Michel
We zijn allemaal mensen.
Wonen op de zelfde aarde.
Maar iedereen heeft zijn eigen visie. Logboek
Al die elco's die erin zitten heb je voor minder dan 10 euro!
Je koopt ze dan in China met free shipping.
005 545 05 32 dit nummer moet je hebben, dezelfde heb ik. Je zit ver weg, maar is het je de rit waard kan je hem testen, wel werk ik op een 24 uurs rooster. Mijn reserve is niet te koop!
1505258_443611592432348_363038662_n.jpg (113.9 KiB) 2041 keer bekeken
1513796_443611559099018_1937883126_n.jpg (91.06 KiB) 2041 keer bekeken
Hulzie schreef:Al die elco's die erin zitten heb je voor minder dan 10 euro!
Je koopt ze dan in China met free shipping.
005 545 05 32 dit nummer moet je hebben, dezelfde heb ik. Je zit ver weg, maar is het je de rit waard kan je hem testen, wel werk ik op een 24 uurs rooster. Mijn reserve is niet te koop!
1505258_443611592432348_363038662_n.jpg
1513796_443611559099018_1937883126_n.jpg
Dit moet um zijn
dat is hem inderdaad, bedoel je met elco's die chips? of dat langwerpige stuk printplaat wat er bovenop staat?
is er trouwens iemand goed in duits? de site die een paar comments naar boven staat is een beetje boven mij pet kwa duits en google translate maakt er een zooitje van
Gewoon alles wat op die printplaat zit, soort voor soort kan je gewoon vervangen, maar ook goed kijken naar bruine soldeerpunt, dat heb je bingo. Soldeerstation ben je daarvoor nodig, is gewoon ook wel vaak handig.
Met het tweede schema wat hier staat, kun je veel doormeten. http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... =57&t=6972
Verder kun je de motor in de stelmotor testen door 12v tussen pin 4 en pin 5 van de stelmotorconnector te zetten en luisteren of je het motortje hoort draaien. Vervolgens kun je 12v zetten tussen pin 6 en 7 van de stelmotor om de elektromagneet in de stelmotor te testen.
Mij is verteld dat door een tempomatkenner dat vaak alleen de elco condensatoren vervangen niet afdoende is. Alle foliecondensatoren moeten vaak ook worden vervangen om een regelunit weer te repareren.
DJS schreef:Met het tweede schema wat hier staat, kun je veel doormeten. http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... =57&t=6972
Verder kun je de motor in de stelmotor testen door 12v tussen pin 4 en pin 5 van de stelmotorconnector te zetten en luisteren of je het motortje hoort draaien. Vervolgens kun je 12v zetten tussen pin 6 en 7 van de stelmotor om de elektromagneet in de stelmotor te testen.
Mij is verteld dat door een tempomatkenner dat vaak alleen de elco condensatoren vervangen niet afdoende is. Alle foliecondensatoren moeten vaak ook worden vervangen om een regelunit weer te repareren.
ik heb het weekend nog maar eens een poging gedaan en heb geprobeerd de stelmotor te testen, als ik 12v op pin 4/5 zet gebeurt er niks, + - omgedraaid nog niks. Hetzelfde liedje met pin 6-7 .
ik heb een donkerbruin vermoeden dat de stelmotoren dood zijn, is er iemand die mijn vermoeden kan bevestigen?
ik heb hem al wel gevonden op het blok... tuurlijk, onder mijn spruitstuk (zal ook eens makkelijk zijn )
Je hebt de stroom wel gezet op de connector onder de motorkap die naar de stelmotor gaat?
Bij pin 4 en 5 zou je de motor moeten horen draaien, bij 6 en 7 zou je een elektromagneet horen klikken.
DJS schreef:Je hebt de stroom wel gezet op de connector onder de motorkap die naar de stelmotor gaat?
Bij pin 4 en 5 zou je de motor moeten horen draaien, bij 6 en 7 zou je een elektromagneet horen klikken.
heb ik bij de stekker van de unit zelf gedaan, zonder resultaat.... is mijn stelmotor dood? hoop het niet dan moet mijn spruitstuk er denk ik vanaf om bij te kunnen