4Matic

Praten/kletsen over andere dingen in het leven
Plaats reactie
ToniovanOosten
Junior Boarder
Junior Boarder
Roepnaam: Ton
Type wagen: E300T 4-MATIC
Bouwjaar: 1996
Automaat: Ja
LPG: Nee

4Matic

Bericht door ToniovanOosten »

Beste W124-drivers
Ik ben bezig met een E300 4matic Combi te kopen. De aankoop is in een gevorderde fase,
Met de zoektocht op internet kwam ik een CE 4matic tegen???????
Als op de Wiki info pagina kijk ,word deze uitvoering niet aangegeven en zo mogelijk bestaat deze niet?
De 4matic staat alleen bij een sedan of combi uitvoeringen.
Weet iemand of dit klopt of dat het misschien mogelijk is zo iets om te bouwen op een CE.
Ik ben ook benieuwd naar 4Matic rijders, bv het rijden onderhoud of zaken waar je op met letten enz.
Vast bedankt voor een weetje
Ton
GekkeHenkie

Re: 4Matic

Bericht door GekkeHenkie »

een 4matic heeft een compleet ander chassis dat de standaard uitvoering.
als je heeeel veel tijd en heeeeel veel geld hebt is alles mogelijk natuurlijk.
maar het is niet iets wat je even doet.

een CE 4 matic nog nooit van gehoord,
maar je zo kwamen we j.l. nog een 4matic met een handbak tegen.:D

Mvg, Thijs
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Voor 4matic moet er flink wat aan de standaard auto gewijzigd worden tot en met de carrosserie. 4matic is een van de weinige opties die niet later zijn in te bouwen.

Het is een gecompliceerd systeem dat met het ouder worden lastige storingen kan vertonen.
Er bestaan minimaal twee versies, de laatste heeft minder problemen. Heb je pech met 4matic dan is een rekening van enkele duizenden euro's zo bereikt.
Tenzij je echt over 4WDR moet kunnen beschikken zou ik er niet aan beginnen.
Zover mij bekend nooit geleverd voor de coupe.
ToniovanOosten
Junior Boarder
Junior Boarder

De bewuste CE staat op marktplaats van een verkoper uit Almere,de ver zegt de auto maar kort in bezit te hebben.
Misschien is hij zelf bij de aankoop voor de gek gehouden.
Wat betreft mijn keuze voor de 4matic .
Wij staan graag met caravan op kleine campings (max 5 plaatsen) in Engeland en dan sta je vaak in een grote tuin. Ik wil de tuin dus niet omploegen maar ook weg kunnen komen als ik dat wil.
Met de huidige CE heb ik last van slippende banden hoewel de caravan is niet heel zwaar is (max 1250 kg beladen)
Ik heb even overwogen om eventueel een ander type band.
(is wel goedkoper denk ik, maar ja een CE met terrein banden)
Vraag
Treed de awd direct inwerking als de aandrijving geen grip heeft. (dus ook vanuit stilstaan)
De E300 4Matic die ik op het oog heb is van begin 1996 (model1995 ), een van de laatste toppertjes van Mercedes W124.
Wat me trouwens op valt dat er eigenlijk alleen modellen/uitvoeringen tot 1994 op internet te vinden zijn.
Ook in Duitsland op MOBILE.DE worden ze sowieso weinig aangeboden hoewel er toch wel wat zijn verkocht.
bedankt voor de reactie
MVG Ton
Bij deze hoop ik nog op wat reactie van 4Matic W124 eigenaren.
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Een caravan van 1250 kg is toch al een aardige woonwagen, dat terzijde.
Als het alleen gaat om dat stukje vanaf de camping naar de verharde weg zou ik een locale eigenaar van een Landrover/Rangerover vragen dat stukje sleurwerk te doen.

Wil je het 4matic plan toch doorzetten dan zul je moeten zoeken in Zwitserland of Oostenrijk.
De auto op de foto's heeft net een nieuwe versnellingsbak gekregen.
Je ziet dat de carrosserie een stuk hoger staat.
Dat is gedaan om de aandrijfassen van de voorwielen door de voorveren te kunnen laten lopen.
De voorveren hebben een variabele spoed.
Vraagprijs voor deze 300E van 1994 is 3500 euro.
Alle W124 met een 6cylinder bezine motor hebben een 12 kleppen motor, M103
De achterwielaandrijvers hebben vanaf 1993 een multiklepper motor, M104

big_20110308_008.jpg
big_20110308_008.jpg (84.34 KiB) 3366 keer bekeken
big_DSC00811.jpg
big_DSC00811.jpg (183.61 KiB) 3366 keer bekeken
Wanneer er voldoende grip is worden alleen de achterwielen aangedreven.
Zodra er te weinig grip achter is worden ook de voorwielen aangedreven.
Verhouding als ik me goed herinner maximaal 60% achter en 40% voorwieltractie.
Het inschakelen gaat automatisch, er is geen regeling of keuze mogelijk.
ToniovanOosten
Junior Boarder
Junior Boarder

bedankt voor je reactie.
De E300 4matic komt ook uit Zwitserland, net als deze een plaatje van een auto.
Jammer dat de verkoper niet alle problemen van de auto heeft verteld.
Via een MB dealer kwam ik er achter ,dat er problemen met de achteras zijn.
Verkoper mailde dat hij was vergeten dat de bollen vervangen moeten worden, volgens hem merk je er niets van met rijden.
Jammer dat mensen deze zaken achter houden als ze een auto verkopen. Noemen zich W124 liefhebber???????
Wil toch nog even kijken welke prijs kaartjes daar aanhangen voor het vervangen.
Wat betreft 4matic daar moet ik misschien niet teveel waarde aan hechten.
groet Ton
Mafkees

Bericht door Mafkees »

Wel waarde in de zin van ; in geval van problemen kost het een klein vermogen (4 matic)
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Het is een illusie te denken dat je een 20-30 jaar oude MB kunt kopen zonder op enig moment geconfronteerd te worden met onkosten.
Bij auto's met hoge kilometerstanden treedt allerlei slijtage op die in bijna alle gevallen voor rekening komt van de nieuwe eigenaar.
BIj auto's met lage kilometerstanden krijg je te maken met kwalen veroorzaakt door langdurige perioden van stilstand.

Voorbeeld:
Mijn 240D uit 1982 gekocht in 2005 met 47.000 originele kilometers.
Kort na de aanschaf vervangen/uitgevoerd: waterpomp, bendix van de startmotor,tank uitbouwen en reinigen monteren met nieuw filter, set nieuwe banden.

Heb je het achterstallig onderhoud eenmaal ingelopen dan staat er weer een prettige betrouwbare auto die goed is voor veel niet al te dure veilige kilometers.

De verkoper kletst uit zijn nek.
Veerbollen die vervangen moeten worden laten dat merken door een harde tot keiharde achtervering.
Het effekt is voor een MB kenner, afhankelijk van de ernst van het gebrek op dat moment, heel duidelijk waar te nemen.
Die veerballen kosten inclusief vervanging 300-400 euro.
Iedere gebruikte auto, ook een MB, komt met wat onverwachte verrassingen, that is life.
Mercedennys
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Dennys
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: N.n.b.
Opmerkingen / andere wagens.: Nu 280CDI S211,
Ex W124 300TD, W123 300TDT

Bericht door Mercedennys »

Wat mij opvalt is dat vaak met W124 onbekende verkopers een auto met een automaatbak met 4 versnellingen een 4Matic noemen. Vaak al gezien op MP dus even goed doorvragen of ze echt 4Matic en dus vierwielaandrijving bedoelen. Heel wat anders dan een automaatbak ;-)
Groet,
Mercedennys (300TD 1992) Mijn Logboek.
Gullwing

Bericht door Gullwing »

En die vierbak automaat heeft in de meeste gevallen een vrijwel ongebruikte eerste versnelling.
Alle benzine modellen rijden weg in de tweede versnelling tenzij de bak schakelaar in "S" gezet wordt
en er met volgas weggereden wordt.

De enige W124's die altijd in de eerste versnelling wegrijden zijn de turbo diesels.
Geen fijnere W124 dan een goede 300 turbo diesel.
Robert Hak

Bericht door Robert Hak »

Rijd zelf een 300 TDT 4 matic.
een super auto met 5 ton op de klok en geen enkel probleem met 4 matic (wel wat andere problemen gehad die inmiddels opgelost zijn)
het systeem werkt geheel automatisch, het moet heel gek gaan als je hier mee vast komt te zitten.

Heb ook nog een E300 D met ASD, dit is een automatisch differentieel op de achteras. dit zou een heel goed alternatief kunnen zijn op een 4 matic, ook dit voorkomt vaak slip.
Plaats reactie