heel groot probleem met de achteras ophanging.

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.
Peter1

Re: heel groot probleem met de achteras ophanging.

Bericht door Peter1 »

nee ik moet me even terug trekken, niet alle monteurs arie, ik wil ook niet zielig doen of me zelf ophemelen.
dat is niet mij intentie, ik geef alleen weer wat ik persoonlijk ervaar, of dat klopt of niet klopt is natuurlijk mijn eigen ervaring.

het is niet een kwestie van zielig doe maar meer een kwestie van teleurstellingen en wat tegenslagen.

maar omdat je er even pittig op reageer, ik vind jouw eerlijk gezegt een absoluut kundig en schappelijke monteur, waar ik een positieve ervaring mee had,dat ik wat slechte ervaringen had met andere monteurs daarvoor en ook de keuringen is niet naar jouw adres bedoelt, ik had beter sommige kunnen schrijven.
ik had inderdaad aangeven om zelf te lassen, echter in de doe het zelf garage mag ik zelf niet lassen, en zoals je gezien heb zijn mij handen niet in orde op dit moment, vanwege een ongeluk en een opname in het brandwondencentrum beverwijk, ondanks dat wil ik zoveel mogelijk zelf doen, maar oke das even een kleine reden.

maar over tot de Benz
maar eerlijk gezegd hadden ze dit niet kunnen zien bij een aankoopkeuring 6 maanden geleden. ik heb nog geen idee.
ik zal maar geen uitspraken meer doen en overgaan tot de orde van de Benz/

en sluit bij deze de discusie, ik heb tips nodig aanwijzingen e,d om voor bij de dynamiek van zielig zijn mij bezig te houden met de reparatie.

groetejs peter.
Acvd

Bericht door Acvd »

Heel simpel,het werk gewoon uit besteden aan iemand die het kan en goed voor je maakt,niet zelf gaan kloten daar krijg je alleen maar spijt van.
Als ik het zo zie dan kan het goed gemaakt worden voor een honderd of zes,dan ben jij er weer van af voor een jaar of 10.
Ik heb pas nog voor iemand een hoop las werk gedaan,die zag het ook niet meer zitten omdat het zo beroert kijkt al die gaten in je auto, maar dat krijg je gewoon bij auto's van 25 jaar of ouder,zelfs bij auto's tussen de 10 en 20 jaar heb je vaak al veel las werk,dus wat er nu bij jou is is helemaal niet bijzonder.
De meeste eigenaren van oudere auto's willen daar niet voor uitkomen dat er aan gelast is of er aan gelast moet worden,jij bent nu diegene die er vooruit komt dat je auto rotte plekken heeft.
Oke ik vind het rot voor je maar geloof me de meeste hebben oudere auto's hebben er last van (ROEST EN LASWERK)
,ga het maken dan ben je het zo weer vergeten.
Kijk ook eens bij Joop geloof ik die had water lekage voor onder de matten,die heeft de voorschermen verwijderd en daar zat het euvel een hoop laswerk,zowel links als rechts,dat verzacht misschien de pijn bij je dan ben je niet meer alleen die roest en laswerk heeft.
succes arie
P.S.oke ik ben je misschien een beetje hard aangevallen maar ik begrijp je probleem,het is kut maar het is niet anders.
Jadystana
Gold Boarder
Gold Boarder
Type wagen: 300TE-24
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee

Bericht door Jadystana »

Ik sluit me bij Acvd aan. Ik had er een gekocht waar ik op de eerstvolgende APK ook 600E kwijt was aan laswerk, dan is het echter wel in 1 keer goed. Een "harde" W124 wordt zeldzaam en is duur. Zelf heb ik ook geen probleem met gelaste auto's mits het goed gebeurd is (maarja, hoe kom je daarachter...)

Mijn auto is via Cor (Mercedes Klassiekers, Bergambacht) gelast, ik heb er alle vertrouwen in dat dat knap is gebeurd (ik kan dat zelf verder niet beoordelen). Het is alleen wel een eind weg voor jou...

Ik vind het overigens wel apart dat dit niet bij de aankoopkeuring naar voren is gekomen, dat was z'n geld dus zeker niet waard (ik zou die kosten eens gaan terugvragen, maar me er ook niet te druk om maken, zonde van je tijd).
Peter1

Bericht door Peter1 »

mooie reactie zo arie, das oke ! we zijn al elkaar gewaagd zo...hou ik wel van.

wat me verbaast is dat er dus heel veel gelast word en veel oldtimers dus best wel het een en ander hebben.
ik heb een keuze nu.......achteras maken en deze auto verkopen met verlies.......tja das jammer
maar vanwege mijn handen mischien een juiste keuze, immers kan ik niet zo goed meer sleutelen....en verander ik ook langzaam van vak na al mijn studies.

dan als tweede een zoektocht naar de beste in de bergen van zwitserland of zo. met het risico dat er hier ook regelmatig werk aan zit. ondanks dat ik zo een zoektocht best op touw wil zetten.

ten derde een nieuwe Benz kopen die ook dan 10 jaar oud is zo een C180 op LPG G3.
goed voor de caravan en zuinig en oke en een Benz

ik heb natuurlijk nog mijn peugeot 206 LPG G3 en kan daar in rijden, Benz verkopen, peugeot 206 in ruilen en een C180 kopen met hele lage km stand en er een nieuwe LPG G3 in laten zetten.

dat zijn de opties tot nu toe, als de achteras gerepareerd is zal hij wel weer zo lekker rijden dat alle senarioos weer weg vallen.

maar ik zit met mij handen, dat dwingt ergens ook een realistische beslissing..ik zou alles heel graag zelf willen doen, en ik weet dat ik dat ook kan....mischien wat trager en minder efficient..maar met een hobby gevoel.
echter word ik langzaam gedwongen een ander manier van hobby te gaan beleven i.p.v techniek.
ik heb 35 jaar intresse gehad in techniek zals modelvliegtuigen, electronica, en natuurlijk mijn vak als electrotechnicus
en alround storings technicus is het mischien werkelijk tijd voor een nieuwe fase in mij leven, en het af te sluiten.
dat is mijn innnerlijk gevecht zo een beetje, ik wil te graag zelf aan de gang in de techniek.
mijn werk is al lang verdwenen, het nieuwe werkgebied komt er aan en begint langzaam gestalte te krijgen
wel zelfstandig .

of ik moet alles laten doen en kijken of ik dat kan betalen ! das ook nog een optie.

ik krijg best wel wat verhalen in mijn hoofd welke kant ik op ga......interesant gegeven.
die Benz leert mij ook wel wat ergens........ als ik er open en eerlijk na kijk.....is het we een leerproces.

maar zoals altijd zit ik met die kuthanden, al weet ik dat ze gaan genezen in de komende tijd, als ik afblijf van sleutelwerk en dergelijke.

mooi verhaal zo............!

ik kan mij niet voorstellen dat ik de enigste ben met zulke gedachte en ervaringen, gelukkig bevestigd arie dat wel.
waar vrouwen onderling de emotie respecteren, willen wij mannen ons nog steeds groot houden.

maar de Benz weg is toch wel een stap hoor.......en dan met verlies ook nog,

peter1

p,s als ik de centjes had dan mocht arie hem maken...maar een huwelijk voor de deur is ook wel wat centjes.

ik ben nu bezig voor een trouwboekket te kopen.....138 euro...wel van zijde voor daarna te bewaren......wat een geld !
.
Gombal
Erelid
Erelid
Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes-Benz W245 170 2008

Bericht door Gombal »

Snap je twijfels Peter, heb zelf ook wel eens gedacht weg met dat ding, ik wil er helemaal niet meer onder liggen.
Helaas maar ook gelukkig is het mijn daily driver dus er is gewoon een noodzaak om hem te maken, anders zou hij best wel eens een heel tijdje stil op de oprit kunnen staan.
Als ik hetzelfde zou hebben zoals bij jou op de foto's zou ik ook even moeten slikken, zeker als het onverwachts zou zijn. Ik had hetzelfde met mijn krikpunten, waren een stuk rotter als ik dacht.
Weet niet wat je voor je auto betaald hebt maar de mijne was al 6 mille en toch ook met wat knappe verborgen gebreken. Kwamen er pas na een jaar uit maar toch. Ik weet ook niet wat ik nog tegen kom achter de bitak en kit ;)
Heb voordat ik ging kijken me goed ingelezen op de zwakke punten, met een collega die ook niet vreemd is van auto's heel Nederland afgereden en kwam toen deze tegen. Zag er zo goed uit, was hard aan de onderkant enz.
Maarja er gaat niets boven praktijk ervaring en nu zou ik een heleboel punten wel gezien hebben ondanks de goede staat van alles.
Heb zelf ondertussen al meer als Ôé¼ 2500,00 euro aan onderdelen uitgegeven (in 2,5 jaar) en je ziet daar aan de buitenkant niets van! Allemaal onderhuids en mechanisch. Heb dit zelf ook verkeerd ingeschat voordat ik voor een oldtimer ging.
"Kan" hem zelf ook niet verkopen omdat ik er niet eens meer de prijs voor krijg die ik er voor betaald heb omdat hij er nu aan de buitenkant toch een stuk minder florisant uit ziet. Mechanisch is hij een stuk beter geworden, op een paar kleine dingen na zijn aankomende zomer ongeveer alle dingen onder de auto vervangen/gerepareerd.
Achteraf had ik gewoon langer moeten wachten en verder moeten kijken maar een koe in zijn kont kijken kunnen we allemaal.
Zou het gewoon laten lassen, subframe er terug onder en rijden.(eventueel uitlijnen indien nodig)
Vervelende is vaak dat je meer dingen tegenkomt als je onderdelen loshaalt omdat dingen pas dan vaak net dat laatste zetje krijgen wat ze nodig hebben om kapot te gaan. Daarom is het ook een hele goede engelse raad, if it ain't broke, don't fix it!
En qua geld, tja sommige zeggen nogal makkelijk om alles origineel te kopen, soms inderdaad niet duurder, andere keren veel duurder, als ik alles gewoon bij de dealer zou willen halen moet ik 16 uur per dag gaan werken, kijk nu altijd gewoon goed op internet (Google is je vriend ;) ) en probeer als een rechtgeaarde Nederlander de beste spullen voor de minste centen te krijgen! Probeer ook altijd goed in te schatten of het lang mee moet gaan ofdat het niet erg is als het een paar jaar eerder op is, sommige dingen wil je maar 1 keer vervangen, andere zijn niet zo erg om en keertje meer te vervangen (bereikaarheid/prijstechnisch).
Afijn, weinig tips voor je auto, meer een hart onder de riem dat je niet de enige bent die soms met twijfels naar zijn W124 kijkt ;)
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak (living in a foreign land)
Afbeelding
Acvd

Bericht door Acvd »

Je kunt je aanstaande vrouw toch ook klaprozen geven die staan er genoeg langs de weg,ik weet zeker als je die geeft dan weet ze dat jij echt je best hebt gedaan voor een mooi boeket.
Maar dat even ter zijde , als je laswerk hebt moet je dat echt goed laten doen en niet half of drie kwart maar 200% dan is het goed ook de voor bewerking en na behandeling is heel belangrijk,als dan de lasser die je heb gevonden echt kan lassen dan komt het goed.
Ik zal even een foto mailen van een Mercedes waar ik zo aan ga beginnen (laswerk) niet zo veel maar het moet wel gebeuren,dan strak maken en spuiten , dan kan hij zaterdag weer mee rijden met een oldtimer dag in de betuwe.
succes arie
Bijlagen
30-05-12_1224.jpg
30-05-12_1224.jpg (260.38 KiB) 2585 keer bekeken
Acvd

Bericht door Acvd »

Ik heb de foto een beetje kleiner gemaakt hij viel redelijk groot uit.
Bijlagen
Kopie van 30-05-12_1224.jpg
Kopie van 30-05-12_1224.jpg (67.92 KiB) 2587 keer bekeken
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Het is helaas niet allemaal goud wat er blinkt bij bv W124 exemplaren.
Ik heb de indruk dat de eerste bouwjaren aanmerkelijk minder beschermd waren tegen roest dan latere versies.

Het is ellendig om mee te maken vooral wanneer je er alles aan gedaan hebt om dit drama te voorkomen.
De enige die echt verstand heeft van de carrosserie is een schadehersteller die flink wat W124's door zijn handen heeft laten gaan.
De techniek is goed te overzien en binnen grenzen ook nog voor redelijke prijzen te herstellen.
Zodra er echt aan de carrosserie gewerkt moet worden is 500 euro niets meer.

Voor de gemoedsrust van Peter:
Straks is alles achter de rug en heb je een keiharde Benz die weer jaren mee kan.

Paul
Peter1

Bericht door Peter1 »

we hebben de rubbers gecontroleerd van de achteras en deze zijn zo op het oog wel redelijk allemaal, zien er weil wat oud uit maar niet kapot ofzo, alles stangen gecontroleerd van de ophanging e.d bij eentje zit er speling en dit stangetje moet worden vervangen.

het enigste wat ik zeker moet weten is of het zonder veerspanner te doen valt, en hoe ,ik heb wel wat tips maar is me nog niet duidelijk.

ben al een beetje over de klap heen.
Acvd

Bericht door Acvd »

Als de auto op de brug staat met de wielen vrij dan zet je een as steun onder de onderste draagarm zodat je de schokbreker los kunt maken dan de auto om hoog dan komt de veer bijna helemaal los te hangen,dan kun je de bouten van het subframe rustig losdraaien , niet je handremkabels en remklauwen vergeten die moeten eerst los worden gemaakt.
Als je het begrijpt hoor ik het wel.
gr arie
Robke

Bericht door Robke »

Gombal schreef: Heb zelf ondertussen al meer als Ôé¼ 2500,00 euro aan onderdelen uitgegeven (in 2,5 jaar) en je ziet daar aan de buitenkant niets van! Allemaal onderhuids en mechanisch.
Ik heb nu 2 auto's :
1e vectra 2005 CDTI 4000 euro onkosten in 1 jaar tijd
2e Mercedes 200TD 1000 euro onkosten inmiddels in 4 maanden tijd

Kortom auto's kosten geld (en je hebt er geluk bij nodig) en ik doe ook niet alles zelf (ben toevallig ook een E-man) maar gelukkig niet met de beperkingen die jij hebt. Enige beperking die ik heb is dat ik soms wat lomp kan zijn :) (goede oefening dus ;) ).
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Bij vrijwel alle W124, geldt ook voor andere Benzen, moet de nieuwe eigenaar die het goed aan wil pakken een inhaalslag maken.
Oorzaak: achterstallig onderhoud, je kunt met een Benz heel lang doorrijden zonder het voorgeschreven onderhoud uit te voeren.
De auto vergeet echter niet dat hij niet correct is behandeld en meldt zich dan met een berg klachten die allemaal vrijwel tegelijk komen.

Mijn 300TDT bouwjaar 1992 had vier jaar stil gestaan en kwam met een aantal gebreken:
Slippende automaatbak, ronkend differentieeel, lekke uitlaat en nog wat minder ernstige klachten zoals water lekkage bij de achterklep, water in een koplamp.
Later bleek de bestuurdersgordel ook wat weerspannig.
Alles bij elkaar nu 700 euro uitgegeven voor een prima rijdende auto zonder roest die nog jaren meekan.
Als beloning voor zijn goede gedrag heeft de auto gisteren een vers setje Michelins gekregen.
Vindt zijn baasje ook fijn, het rijdt super.
Jacko250D

Bericht door Jacko250D »

Peter1 schreef:we hebben de rubbers gecontroleerd van de achteras en deze zijn zo op het oog wel redelijk allemaal, zien er weil wat oud uit maar niet kapot ofzo, alles stangen gecontroleerd van de ophanging e.d bij eentje zit er speling en dit stangetje moet worden vervangen.

het enigste wat ik zeker moet weten is of het zonder veerspanner te doen valt, en hoe ,ik heb wel wat tips maar is me nog niet duidelijk.

ben al een beetje over de klap heen.
Peter,

Op een brug kan je het doen zonder veerspanner, maar ik heb wel gemerkt ,toen ik de voorste veren los heb gemaakt ,dat er altijd wat spanning op blijft staan. Toen ik de veren er tussen uit sloeg vlogen ze allebei toch nog door de garage heen.En als je de draagarmen helemaal los hebt ,staan ze onder een schuine hoek ten opzichten van de veren waardoor je goed moet oppassen met ze te monteren en dat ze niet weg schieten . Ik heb me toen toch maar een veerspanner gekocht via Ebay Duitsland ,nieuw voor Ôé¼139,-.

gr. Jack :evil:
Peter1

Bericht door Peter1 »

tips zij altijd nog welkom, ik ga even op de pas op de plaats............8 juni trouwen...op vakantie met de peugeot dit keer en de caravan....wilde met zoef maar vanwege mij handen kan ik nu even niks doen...

ga het wel repararen maaar start pas over een maand, eerder niet, als mijn handen het toelaten.

ben er we overheen en heb meer vbertrouwen gekregen dat ik niet de enigste ben en dat er bijkbaar altijd wel werk aan de Benz is.

het linker voorspatbord is er wel afgeweest en daar zat een gat en is dichtgelast en met strijkkit afgewerkt.
dus ik ben wel begonnen met de roest, alleen kwam deze er tussen door....!

word vervolgd..... ik zet wel een trouwfoto van anja en mij voor zoef.

peter1
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Jacko250D schreef:

Op een brug kan je het doen zonder veerspanner, maar ik heb wel gemerkt ,toen ik de voorste veren los heb gemaakt ,dat er altijd wat spanning op blijft staan. Toen ik de veren er tussen uit sloeg vlogen ze allebei toch nog door de garage heen.En als je de draagarmen helemaal los hebt ,staan ze onder een schuine hoek ten opzichten van de veren waardoor je goed moet oppassen met ze te monteren en dat ze niet weg schieten . Ik heb me toen toch maar een veerspanner gekocht via Ebay Duitsland ,nieuw voor Ôé¼139,-.

gr. Jack :evil:

Heeft geen betrekking op de werkzaamheden van Peter maar is wel van belang voor anderen.
De voorste veren kunnen alleen veilig verwijderd en ingebouwd worden met gebruik van een fabrieksveerspanner.
Daarmee kun je de voorveren voldoende indrukken om ze zonder dat er nog spanning op staat te verwijderen en terug te plaatsen.
Met dit gereedschap is vervangen van de veren in een kwartiertje te doen.

De achterveren kun je opvangen met een krik of door de hefbrug voorzichtig te bewegen.
Achterveren verwisselen neemt ongeveer een half uur.
HLaan
Expert Boarder
Expert Boarder
Type wagen: E300 Turbodiesel
Bouwjaar: 1993

Bericht door HLaan »

Tja,

Zoals al meerdere malen gezegd het is en blijft een oude auto. Wetenschap is dat oude auto's naast het "standaard" (achterstallige) onderhoud ook slijtage vertonen op delen welke normaliter geen aandacht behoeven het zij door hogere km standen hetzij door ouderdom, dit naast de roest problemen.
Ik heb nu ook 1,5 jaar S124 rijden achter de rug, aangeschaft voor weinig maar met veel werk. Eerst rijdend laten maken, daarna erg veel zelf gedaan. Inmiddels heb ik hem te koop staan omdat het mijn daily driver is en ik wat minder tijd wil besteden aan klussen aan de auto (en de totaal geïnvesteerde 13K krijg ik er echt nooit voor dat heet afschrijven!). Hoeveel ik er ook al aan gedaan heb het blijft een oudere auto, wanneer je zelf veel zelf kan dan kan je redelijk goedkoop rijden, kan je zelf weinig dan moet je of accepteren dat er hoge kosten onderhoud zijn of er van weg blijven.
De mijne is dan geen belastingvrije maar ook ik heb dit probleem gehad al was dit in veel vroeger stadium en dus veel minder erg.
Wel kan je op de foto onder zien dat dit probleem in veel gevallen is te zien wanneer je de achterwielen eraf haalt, geen garantie "kan ook enkel aan de binnenkant zitten" maar is een tip voor ieder. Uiteraard moet je wel goed "door" de bitumen heen kijken.

Peter,
Ik kan niet meer dan je veel sterkte wensen, als je volhoud komt het goed maar dat het vaak meer tijd en geld kost dan voorzien kan bijna elke 124 rijder wel beamen denk ik (en alle andere merken rijders met oudere auto's ook !)
Herschaalde kopie van Ophanging links achter.jpg
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981

Bericht door JantjeV8 »

Het hoort er gewoon bij. Klinkt eenvoudig, maar zo is het nu eenmaal.

Ik denk dat die plek af fabriek minder goed beschermd is geweest. Daar zit ook die rubber stootblok op, dat ding zit met een draadeind in dat hoeksteuntje geschroefd. Dat hoeksteuntje is van gevouwen blik, dat draadeindje van een toeleveringsproduct is niet best verzinkt en roest snel. Het hoekje hoopt ook heel erg veel vuil op, wordt dus nooit meer droog en de roest wordt al snel een feit.

Ik weet niet of je een ervaren restauratie lasser hebt, maar slijp meer weg dan net om de roestplekken heen. Dat bouwt daarna weer veel eenvoudiger op. Van binnen naar buiten bouw je weer op, hoe meer ruimte je hebt voor de lastoorts e.d. hoe beter het gaat.

Voor die hoeksteun onder tegen gebruik ik altijd rvs plaat. Bij mijn weten zijn er voor die binnenschermen e.d. geen reparatiestukken verkrijgbaar. Op zich ook niet nodig, de vormen zijn vrij eenvoudig zelf na te maken. Als je die bodycoating weg hebt gehaald kom je nog wat van die verstevigingsribbels tegen, ook die timmer je zo weer in je reparatiestuk. Ik vind het altijd mooi om het hetzelfde als origineel te maken.
Succes.
Peter1

Bericht door Peter1 »

DANK VOOR SUPPORT... er is wel eerlijk op gereageerd en ga ik het repareren.

wel eerst trouwen op vakantie en dan geld spokkelen en dan gaan we beginnen.
zal wel een 1-2 maandjes duren voor de start.

maar wel erg bedank voor de reacties.

peter1
wwww123
Junior Boarder
Junior Boarder
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: Ouder
Opmerkingen / andere wagens.: W123 1980

Bericht door wwww123 »

ff wat anders, maar wat er wel bij hoort; er wordt div. keren gesproken over uitlijnen...echter; volgens mij valt er achter niet veel uit te lijnen!? ofwel; als de ophanging (bijvoorbeeld) scheef opnieuw gelast is, is ie gewoon scheef...
of kan iemand foto's laten zien waarmee de achterkant nog wel echt uit te lijnen is?
vraag 2 (of ik heb niet goed alles gelezen); waar is die aankoopkeuring nu gedaan??
Acvd

Bericht door Acvd »

wwww123 schreef:ff wat anders, maar wat er wel bij hoort; er wordt div. keren gesproken over uitlijnen...echter; volgens mij valt er achter niet veel uit te lijnen!? ofwel; als de ophanging (bijvoorbeeld) scheef opnieuw gelast is, is ie gewoon scheef...
of kan iemand foto's laten zien waarmee de achterkant nog wel echt uit te lijnen is?
vraag 2 (of ik heb niet goed alles gelezen); waar is die aankoopkeuring nu gedaan??
Natuurlijk is de Mercedes achter uit te lijnen,de onderste draagarmen waar de veer in ligt zie de bout met moer zitten daar zitten excentrice plaatringen tussen die tegen een nok aanlopen in de achterbrug , daar stel je de achterwielen mee,naar binnen en buiten (camber en caster word dit genoemd.
Dit is niet alleen bij Mercedes van toepassing maar bij veel auto's die onafhankelijke wielophanging hebben.
Bij Mercedes kun je haast de boel niet scheef in elkaar lassen want je hebt daar vaste bevestigings punten waar je achterbrug weer aan gemonteerd zit
Als je het wel voorelkaar krijgt om het scheef in elkaar te zetten dan word het tijd dat je stopt om aan auto's te lassen of te sleutelen.
gr ac
Plaats reactie