heel groot probleem met de achteras ophanging.

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.
Peter1

heel groot probleem met de achteras ophanging.

Bericht door Peter1 »

help.....ondanks een aankoopkeuring 6 maanden geleden is er iets heel ergs aan het licht gekomen, tijdens de controle van de schokbrekers vanwege wat dein gedrag en zwalkgedrag is er door de moteur van de schokbrekertest geconstateerd dat de achteras ophang door geroest is, dit is tijdens de aankoopkeuring niet geconstateerd mischien ook wel omdat het niet te zien was...ik heb geen idee.

we gaan het maken en lassen volgende week, maar de moed zakt in mijn schoenen, ik zit op het eind van me latijn op deze manier, mijn onzekerheid was er al ,vandaar dat ik besloten had een aankoopkeuring te doen.

en nu toch dit ? hoe is het mogelijk en hoe te doen..

wat ik wil weten is of de veren onden spanning staan als ik de wielophanging wat laat zakken, of dat er zo een verenspanner tussen moet, want de achteras moet zakken.

dat moet allemaal gaan gebeuren, ik heb vandaag fotoos op de brug genomen en met een lasser alles doorgenomen en ik moet de as van het wiel laten zakken.

ik heb hulp nodig en advies..hoe ik het beste dit kan aanpakken, zijn er reparatiedelen van de assteun te koop.
zoniet dan moeten we aan de gang met 2 mm plaatmateriaal, en zijn de veren zomaar los te maken...als i de auto op de brug heb met steunen onder de krikpunten dan hangen de wielen naar benden maar staat er nog wel spanning op de veren, is deze spanning nog erg groot of bijna niets meer ?

gaarne alle advies is welkom,

peter1
dit is de rechterkant
dit is de rechterkant
DSCF5517.JPG (120.81 KiB) 4071 keer bekeken
dit is ook de linkerkant
dit is ook de linkerkant
DSCF5514.JPG (116.92 KiB) 4071 keer bekeken
dit is de linkerkant
dit is de linkerkant
DSCF5512.JPG (119.05 KiB) 4071 keer bekeken
Don Pistoni

Re: heel groot probleem met de achteras ophanging.

Bericht door Don Pistoni »

lullig verhaal.. Of de plaatdelen los te koop zijn weet ik niet, wel kan ik je vertellen hoe te demonteren.

Wanneer de auto op een 2-kolommer staat en de wielen vrij hangen is de spanning op de veren nog te groot om zomaar de schokdemper-bout en draagarmbout eruit te draaien. De draagarm moet ondersteund worden dat de spanning netto is en de bouten netjes losgeschroefd kunnen worden.

Een andere manier is wanneer de auto op de 2-kolommer staat de draagarmen ondersteund met een blokje hout net aan de grond te houden en de schokbreker-bout en draagarmbout los te schroeven, dan is de spanning ook netto.

Een veerspanner heb ik achter nooit gebruikt, niet echt veel ruimte daar, aan de voorzijde gaat dat wel.

Succes met het de-montage werk.

Tinus
Mafkees

Bericht door Mafkees »

Voor plaatwerk kun je Brezan proberen. Kun je geen veerspanner lenen ergens ?
Stann

Bericht door Stann »

Bekend probleem. Ik heb mijn auto ook gekocht met een probleem als dit. Dit was mij alleen van te voren WEL bekend. Ik begrijp nog steeds niet hoe problemen als dit zicht voor kunnen doen. Neem mijn auto, een 200D uit 85 met 250.000 als afgelezen stand, goed onderhouden en amper roest. Maar wel een compleet rotte en afgescheurde achterophanging. ???

Ik heb mijn auto laten lassen. Uiteindelijk bleek, doordat langere tijden gereden is met een losse achteras, dat niet alleen de linker kant volledig losgescheurd was. maar dat rechts ook aan het afscheuren was. Daarnaast waren alle rubbers in en op de achteras volledig uitgelubbert. Waren de trommels waar de schijven op gemonteerd zitten vergaan, deed de handrem het niet omdat de bevestiging hiervan weggeslagen was.

Al het voorgenoemde is veroorzaakt, of in ieder geval verergerd, door de achteras welke tijdens het rijden alle kanten op beukt en overal tegenaan klappert.

Koop een goede nette achteras waar al het bovengenoemde opzit, zorg dat alle punten waarbij de achteras op het chassis zit netjes gemaakt zijn en gecontroleerd zijn. Check je schokbrekers, veren, banden en remleidingen en laat de auto opnieuw uitlijnen.

Ik was aan onderdelen goede achteras, 2 goede 2dehands banden, laswerkzaamheden en uitlijnen zo'n 600euro kwijt. Dit was een vriendendienst. Je begrijpt dat er behoorlijk wat werk aan zit.

Succes!
MB Halle

Bericht door MB Halle »

jammer en h├®├®l h├®├®l vervelend Peter.
ik begrijp ook dat de moed ook een beetje
in je schoenen zakt zo, maar het is geen onoverkomelijk
probleem.
ik weet h├®├®l zeker dat er zo nog veel 124 bezitters zijn die zonder
het te zelf weten hetzelfde probleem hebben.
het is nl een echte 124 kwaal je ziet het pas als je met
de kit en tectiel aan het afkrabben gaat.
ik weet dat het een schrale troost is ,maat als je het netjes
repareert (laat repareren) je er de eerte 10 jaar geen omkijken
meer naar hebt.
sucses met de reparatie.
gr Wim.
BigIdiot

Bericht door BigIdiot »

dit had en was 6 maanden geleden ook wel zichtbaar voelbaar dit is juist een bekende plek bij de mercedesen.
veel poolse bagger hebben dit ook.
ook kun je op de foto's al duidelijk zien dat er al eerder aan gelast is.
suc6 met het herstellen
Stann

Bericht door Stann »

Iemand een idee wat de oorzaak hiervan zijn kan? Overbelast? Vooral slechte wegen gezien? Waarom vooral Poolse bagger?
Peter1

Bericht door Peter1 »

ik denk dat poolse bagger komt door het feit dat mensen in polen deze auto kompleet naar de klote rijden niets repareren en daarna nog jaren doorrijden als alles al kapot is vanwege geen finacieele middelen om maar iets te repareren, natuurlijk niet iedereen daar, maar veel wel
gewoon zolang mogelijk oprijden die auto.

deze auto komt uit polen, en dat doe ik nooit meer, ondanks een lage aanschaf ben ik straks 6000 euro kwijt om hem helemaal in goede staat te brengen, het enigste voordeel is dat dat ik abslouut weet dat alles goed is en heel veel nieuw
\
en ik heb geleerd dat auto handelaren en monteurs niet de betrouwbaarste en eerlijkste mensen zijn die er rond lopen.
dat was een dure les voor mij !
en ik heb veel verstand gekregen van autoos en zeker de W124.
dat is ook een voordeel, maar wat een lesgeld betaald.

ik ga wel een foto serie maken van de hele onderneming, gelukkig kost de lasser niet zoveel die doet het voor een vriendenprijsje.

groetjes peter1
Robke

Bericht door Robke »

Beste Peter (en de rest),

Ondanks dat dit een tegenvaller is, is een probleem zoals (helaas) deze niet te voorkomen.
Wellicht als je dit opgelost hebt dat je volgend jaar weer een ander probleem vind.
Dat is helaas een eigenschap van een wagen van deze leeftijd...
Daarnaast is wel het geluk dat onderdelen van deze wagen over het algemeen wel goed betaalbaar zijn t.o.v.. een modernere wagen en daarnaast is de techniek nog te begrijpen.

Kortom ik wens je erg veel sterkte toe, maar praat jezelf geen illusies aan dat er probleemloze wagens bestaan laat staan van deze leeftijd!

Oja, ik heb een W124 aangeschaft en gebruik hem nu als 2e auto. Kom ik een probleem als deze tegen dan zet ik hem aan de kant en begin ik eraan wanneer ik geld en tijd heb om het op te lossen. Blijft hij rijden? dan is iedere probleemloze km mooi meegenomen! Enne als neven effect zorgt het allemaal ook weer voor een stukje hobby plezier.. Daar koop ik z'n wagen voor!

Nogmaals sterkte en succes!

Groet,
Robke
Mafkees

Bericht door Mafkees »

Wie denkt dat een oldtimer goedkoop rijden is komt bedrogen uit. Sorry voor deze negatieve reactie, maar kan er over mee praten. Ik wens je wel succes met de reparatie, en het komt ook zeker goed.
Gombal
Erelid
Erelid
Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes-Benz W245 170 2008

Bericht door Gombal »

Succes Peter!
Aankomende zomer gaat mijn subframe er ook onderuit en ik ben benieuwd wat ik tegen ga komen.........
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak (living in a foreign land)
Afbeelding
MB Halle

Bericht door MB Halle »

er komt helaas veel bagger uit Polen.
maar deze roestvorming heefd niks met Polen te maken.
ik heb dit ook gezien bij een optich mooie org 1e eign
Zuid Duitser met org 2 ton op de klok.
gr Wim.
BigIdiot

Bericht door BigIdiot »

Stann schreef:Iemand een idee wat de oorzaak hiervan zijn kan? Overbelast? Vooral slechte wegen gezien? Waarom vooral Poolse bagger?

polen gingen de autos al heen met hoge tot zeer hoge kilometerstanden en ook vaak nog in niet al te beste staat. :o
daar worden ze opgelapt en veel km mee gereden en ze komen terug met gemiddeld allemaal 200k km tot 300k km of ze hebben alleen maar achter uit gereden :lol:
worden voor het oog netjes gemaakt en komen weer terug.
en dat is het nadeel van alleen aar schouwen laten dus kenteken bijna verzekerd.
vandaar poolse bagger
Peter1

Bericht door Peter1 »

dan voor de support, maar gaarne nog veel tips , ik heb ze nodig,
Stann

Bericht door Stann »

http://w124club.nl/download/file.php?id=9678" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie bovenstaande foto van een soortgelijk geval.

Opmerkelijk dat ook jou auto uit polen komt. Mijn W124 is een nette auto maar ook afkomstig uit polen. Vorrheen met hetzelfde achteras probleem.

Citaat Wikipedia "De wegen zijn ernstig verwaarloosd in de communistische tijd, maar ook nadat het communisme instortte. Pas nadat Polen in 2004 van de Europese Unie lid werd kwam hier verbetering in. Alle snelwegen zijn nu opgeknapt en in uitstekende staat. Polen had na Roemenië het slechtste wegennet van de nieuwe EU-landen. De druk van het vrachtverkeer op het onderliggend wegennet neemt sinds een aantal jaren sterk toe en tot enige jaren geleden bevonden bijna alle hoofdwegen zich in slechte staat, met ernstige spoorvorming en hobbels. Sinds 2004 is een enorme inhaalslag gemaakt met de renovatie van het wegennet"

Qua tips heb ik je het e.e.a gegeven. Kijk alles wat met je achteras te maken heb na, wil je het goed doen ga voor een goede vervangingsachteras. Alles wat er nu onder zit heeft flink te leiden gehad. Opnieuw laten uitlijnen is een must uiteraard.
Peter1

Bericht door Peter1 »

uiteraard is uitlijnen van noodzaak daarna.
dat gaan we doen, eerst repareren.
NicoenSarina

Bericht door NicoenSarina »

Hallo peter en de rest.

Met innig leedwezen deel ik u mede, enz enz. Mogelijk hebben jullie het op het roesttopic allemaal wel gelezen hoe de mijne er uit moet zien. peter en vele andere hebben natuurlijk al veel werk aan hun auto gehad en "moeten " eigenlijk ook wel verder.ik heb in het belang van mijn gezin moeten besluiten om te stoppen.Aanstaande donderdag gaat hij weg.
Ik zal morgen nog foto's proberen te maken en plaatsen zodat een ieder kan zien waar je het zoeken moet.
De tijd is er domweg niet voor beschikbaar. Bij mij zou het ruwweg geraamd met de twee achterschermen erbij op een volledige maand werk zijn.Gisteren was ik er nog bij eentje die er ook zo aan toe is, en er was veel geld aan uitgegeven.
Verder heeft de roest niet met het land van herkomst te maken maar met de kwaliteit en dikte van het staal. Hoe meer oud schroot er destijds doorgesmolten is.
Ik heb W124 en uit frankrijk gezien die er even erg aan toe waren.En toch blijft men er geld voor geven.
Waar Franse en italiaanse auto's de naam hadden en gestopt zijn is Mercedes nog verder gegaan.
Ik heb het al meer geschreven maar diverse c en e modellen uit de jaren 90 roesten ook bovengemiddeld.
Audi is gaan galverniseren, petje af hoe die blijven.Golfjes hebben een hele goede wax coating gekregen en bij de meeste helpt dit. verder is de bodum natuurlijk vanaf de onderzijde bijzonder goed afgesloten met de dikke coating.Hierdoor ziet je niet goed waar je aan toe bent. Je klopt erop,hoort geen achtergrond meer, snijd er een sneetje in en trek met een tang en je heb een gat van 30 cm lang.Aan de binnenkant zit dan een roestkleurige krant
Ook denk ik dat de vochthuishouding binnenin vaak niet in orde is, lekkages laten het water lopen waar je het niet wilt hebben en in het dubbelwandige gedeelte vreet het als een boomtor alles van binnenuit op totdat hij inelkaar of omdonderd.

PETER SUCCES EN LAAT EEN VAKMAN HET OPKNAPPEN ANDERS IS HET RESULTAAT VAN TE KORTE DUUR.
GROETEN NICO.
Jacko250D

Bericht door Jacko250D »

Ik vraag me af welke blinde heeft die aankoopskeuring gedaan? :shock:
Als dat bij een officiele instantie was gedaan, ging ik er toch eens verhaal halen. Zoiets zie je toch meteen en die schade is zeker niet iets van de laatste 6 maanden.

Succes met deze klus :roll:
Acvd

Bericht door Acvd »

Peter1 schreef:ik denk dat poolse bagger komt door het feit dat mensen in polen deze auto kompleet naar de klote rijden niets repareren en daarna nog jaren doorrijden als alles al kapot is vanwege geen finacieele middelen om maar iets te repareren, natuurlijk niet iedereen daar, maar veel wel
gewoon zolang mogelijk oprijden die auto.

deze auto komt uit polen, en dat doe ik nooit meer, ondanks een lage aanschaf ben ik straks 6000 euro kwijt om hem helemaal in goede staat te brengen, het enigste voordeel is dat dat ik abslouut weet dat alles goed is en heel veel nieuw
\
en ik heb geleerd dat auto handelaren en monteurs niet de betrouwbaarste en eerlijkste mensen zijn die er rond lopen.
dat was een dure les voor mij !
en ik heb veel verstand gekregen van autoos en zeker de W124.
dat is ook een voordeel, maar wat een lesgeld betaald.

ik ga wel een foto serie maken van de hele onderneming, gelukkig kost de lasser niet zoveel die doet het voor een vriendenprijsje.

groetjes peter1
Je durft wel veel te zeggen dat alle autohandelaren en monteurs niet te vertrouwen zijn,is de lasser die goedkoop voor je werkt wel te VERTROUWEN?? , als ik mezelf goed herinnerheb ook eens gezegd dat je het allemaal zelf ging lassen,nu schrijf je weer dat je veel verstand hebt van auto's nu je een Mercedes hebt, stop nu eens met je zelf ophemelen en zielig doen
De meeste die een W124 of een andere oldtimer hebben weten dat je voor kosten komt te staan,je koop nu eenmaal een auto van 25 jaar of ouder.
Wil je geen werk of onkosten aan de auto dan moet je een compleet klaar gemaakte auto oldtimer kopen en geen ding van duizend euro , als je dan logie,s na denkt dan weet je als je je verstand gebruikt dat er nog genoeg bij komt.
De plaat delen die jij nodig hebt zijn niet los te koop , dus moet je dat zelf pas maken en er weer in lassen,als je het goed doe dan ben je er inderdaad weer een jaar of 10 van af.
Ik wens je veel succes met het laswerk
Trouwens heb je de voorkant onder de voorschermen al bekeken daar willen ze ook wel eens heel slecht zijn.
Gr ac
Dweezman
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Derek
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes w251 R320 CDI 4matic

Mercedes w169 A160

Mercedes W124 300D

Bericht door Dweezman »

Sjeez. Dit W124?'probleem' kende ik nog niet. Toch eens bij de mijne hierop controleren..

V├│├│r de aankoop van mijn 200TD heb ik een proefrit gemaakt in een op het oog prima ogende 250TD. Maar bij gasgeven, vooral in de 3, zwiepte de ster op de motorkap zo 15cm naar links, de auto leek zich te 'zetten'. Gas los, en de ster ging weer 15cm naar rechts. Net alsof er, zodra er kracht op de achteras kwam, deze scheef onder de auto kwam te staan. Zou dit ook op zo'n losgescheurd subframe kunnen wijzen?

@peter1: succes man...
great minds tank alike
Plaats reactie