Radio aansluiten
-
MercMan
Radio aansluiten
Goedendag! Ik wil graag mijn radio aansluiten in mijn 230TE uit 1987, maar ik krijg het niet voor elkaar. Terwijl het toch niet zo moeilijk moet zijn, lijkt me. Welke snoertje van de radio moet op welk snoertje van de auto? Zie foto's. Welke handige helper weet dit raadsel te kraken?
-
Ronnie
Re: Radio aansluiten
hallo,
ik weet alleen dat de rechterkant van je radio foto 2, voor de boxen [ geluid ] zijn,
dat zijn de bovenste draden van foto 1.
de linkerkant voor massa,meestal is dat geel of rood,en de rest kleur bij kleur.
ik hoop dat je er wat aan hebt.
gr ronnie.
ik weet alleen dat de rechterkant van je radio foto 2, voor de boxen [ geluid ] zijn,
dat zijn de bovenste draden van foto 1.
de linkerkant voor massa,meestal is dat geel of rood,en de rest kleur bij kleur.
ik hoop dat je er wat aan hebt.
gr ronnie.
-
KlaasB
in je radio zit een ISO aansluiting, de bruine 8-polige stekker is voor de luidsprekers:
de twee paarse zijn voor RA
de twee grijze zijn voor VR
de twee witte voor VL
de twee groene voor LA
>> de draad met de zwarte lijn is de min.
Het andere 8 polige zwarte stekker is voor de voeding:
de zwarte = "chassis" of de min
de rode = geschakelde plus
de oranje = illiumination (nachtverlichting)
de blauwe = stuurdraad elektrische antenne
de gele = constante plus
hoe dat past op de kleuren die uit jouw auto steken weet ik niet, die zijn normaal anders van kleur:
rood/wit, geel/zwart, grijs/blauw en bruin (+ nog een blauwe stuurdraad voor de eventuele elektrische antenne)
dat moet je eerst gaan meten met een multimeter
en dan nu nog even voorstellen.....
MVG K
de twee paarse zijn voor RA
de twee grijze zijn voor VR
de twee witte voor VL
de twee groene voor LA
>> de draad met de zwarte lijn is de min.
Het andere 8 polige zwarte stekker is voor de voeding:
de zwarte = "chassis" of de min
de rode = geschakelde plus
de oranje = illiumination (nachtverlichting)
de blauwe = stuurdraad elektrische antenne
de gele = constante plus
hoe dat past op de kleuren die uit jouw auto steken weet ik niet, die zijn normaal anders van kleur:
rood/wit, geel/zwart, grijs/blauw en bruin (+ nog een blauwe stuurdraad voor de eventuele elektrische antenne)
dat moet je eerst gaan meten met een multimeter
en dan nu nog even voorstellen.....
MVG K
-
MercMan
Ronnie en KlaasB, zeer bedankt voor jullie reactie en tips. Ik ga morgen weer 'ns kijken of ik verder kom. Dank + groet, MercMan
-
Biker
even op inspringen ;de blauwe = stuurdraad elektrische antenne
maar die kan ook gebruikt worden (de blauwe draad aan je radio om een externe versterker een sinjaal te geven als die in werking moet gesteld worden)
als je geen versterker hebt ,,,kan hij voor de elektriche antenne dienen
maar die kan ook gebruikt worden (de blauwe draad aan je radio om een externe versterker een sinjaal te geven als die in werking moet gesteld worden)
als je geen versterker hebt ,,,kan hij voor de elektriche antenne dienen
- Sebastiaancocoon
- Diamant Boarder

- Roepnaam: Sebastiaan
- Type wagen: N.n.b.
- Bouwjaar: N.n.b.
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
ik had het zelfde probleem, heb helaas niet opgeschreven welke kleur van wat is, maar bij mij zit er faderregeling in die weer is omzeild dus lopen bij mij weer 2 andere draden, wat ik wel weet is dat groen/zwart van achterspeakers is en grijs geel/ grijs rood van de voorspeakers, en qua voeding
12 volt massa: bruin.
12 volt contact: zwart/grijs.
12 volt continue: rood/wit.
12 volt verlichting: grijs/paars.
de blauwe is inderdaad van antenne, Meet wel even na hoor voor je het aansluit
12 volt massa: bruin.
12 volt contact: zwart/grijs.
12 volt continue: rood/wit.
12 volt verlichting: grijs/paars.
de blauwe is inderdaad van antenne, Meet wel even na hoor voor je het aansluit
-
MercMan
Nou, vanmiddag weer aan de slag geweest, maar ben er weeeerrrrr niet uitgekomen. Toen maar nieuwe foto gemaakt met boven de snoertjes van de auto en onder die van de iso-stekker. Rara, welke snoer moet op welk snoer? Heb er inmiddels al een halve dag in gestoken... Maar de aanhouder wint! 
- Bijlagen
-
- Phillips radio Merc 5.JPG (12.2 KiB) 3559 keer bekeken
-
KlaasB
je geeft te weinig informatie....
heb je de kabels die in je auto, die voor de radio aansluiting bedoeld zijn, gemeten?
overtuig je eerst dat daadwerkelijk stroom op de plus staat, en de min daadwerkelijk massa maakt
een andere mogelijkheid is dat de radio gewoon stuk is of de luidsprekers
met dit soort problemen moet je stap voor stap gaan uitsluiten (of bevestigingen zoeken)
is de radio oke?
zijn mn luidsprekers goed?
zijn de kabels naar de luidsprekers oke?
staat er daadwerkelijk stroom op de plus?
maakt de bruine massa?
enz enz....
MVG K
heb je de kabels die in je auto, die voor de radio aansluiting bedoeld zijn, gemeten?
overtuig je eerst dat daadwerkelijk stroom op de plus staat, en de min daadwerkelijk massa maakt
een andere mogelijkheid is dat de radio gewoon stuk is of de luidsprekers
met dit soort problemen moet je stap voor stap gaan uitsluiten (of bevestigingen zoeken)
is de radio oke?
zijn mn luidsprekers goed?
zijn de kabels naar de luidsprekers oke?
staat er daadwerkelijk stroom op de plus?
maakt de bruine massa?
enz enz....
MVG K
- Sebastiaancocoon
- Diamant Boarder

helaas staat mijn auto bij de garage nu anders had ik wel ff radio naar voor gehaalt en kunnen kijken welke kleur waar op zit;)
- Sebastiaancocoon
- Diamant Boarder

als je engels kan:
The 4-pin connector has wires for power and ground:
- brown = ground
- black with yellow stripe = switched +12V
- red with white stripe = continuous +12V (clock, station presets)
- gray with blue stripe = variable to +12V dash illumination
The 2 2-pin connectors attached to the stereo have wires for the rear speakers. You can touch the wires to a 1.5V battery to see which speaker pops.
One wire pair:
- black with green stripe = right rear speaker (+)
- black = right rear speaker (-)
The other wire pair:
- black with red stripe = left rear speaker (+)
- black = left rear speaker (-)
Note my loose use of terms. These wires actually go to the fader but the rear speakers are disconnected from the fader so it's as if they don't exist.
The 2 2-pin connectors looped into matching connectors were difficult to pry apart. One came off with persuasion, the other came off leaving the contacts in the socket. Note - the FSM shows these wires going to the rear speakers but that was not the case in my car.
One wire pair:
- black with green stripe = right front speaker (+)
- black = right front speaker (-)
The other wire pair:
- black with red stripe = left front speaker (+)
- black = left front speaker (-)
The wire with a spade connector controls the antenna. The antenna switch beside the rear dome light switch will continue to work as with the original stereo.
The 2 wires into a 5-pin connector wasn't attached to anything. I didn't use it.
As mentioned, this is a quickie job. The rear speakers run on their own but the front speakers run through the factory fader so the fader has to stay in the loop. I suppose you can relocate the fader you no longer need to adjust so you can use the switch location for something else. The new stereo's fader should work as expected.
The 4-pin connector has wires for power and ground:
- brown = ground
- black with yellow stripe = switched +12V
- red with white stripe = continuous +12V (clock, station presets)
- gray with blue stripe = variable to +12V dash illumination
The 2 2-pin connectors attached to the stereo have wires for the rear speakers. You can touch the wires to a 1.5V battery to see which speaker pops.
One wire pair:
- black with green stripe = right rear speaker (+)
- black = right rear speaker (-)
The other wire pair:
- black with red stripe = left rear speaker (+)
- black = left rear speaker (-)
Note my loose use of terms. These wires actually go to the fader but the rear speakers are disconnected from the fader so it's as if they don't exist.
The 2 2-pin connectors looped into matching connectors were difficult to pry apart. One came off with persuasion, the other came off leaving the contacts in the socket. Note - the FSM shows these wires going to the rear speakers but that was not the case in my car.
One wire pair:
- black with green stripe = right front speaker (+)
- black = right front speaker (-)
The other wire pair:
- black with red stripe = left front speaker (+)
- black = left front speaker (-)
The wire with a spade connector controls the antenna. The antenna switch beside the rear dome light switch will continue to work as with the original stereo.
The 2 wires into a 5-pin connector wasn't attached to anything. I didn't use it.
As mentioned, this is a quickie job. The rear speakers run on their own but the front speakers run through the factory fader so the fader has to stay in the loop. I suppose you can relocate the fader you no longer need to adjust so you can use the switch location for something else. The new stereo's fader should work as expected.
- Sebastiaancocoon
- Diamant Boarder

en nog gekeken of het beetje duidelijk was?
- Tjeutn
- Silver Boarder

- Roepnaam: Mathieu
- Type wagen: E250 Diesel
- Bouwjaar: 1994
- Automaat: Ja
- Opmerkingen / andere wagens.: W116 300SD
en als je de draden aan elkaar zet soldeer die en niet met klontjes of klemmen na een tijd geven die slecht kontackt en met een uitgebrande Benz ben je ook niet veel 
onderdeel van een W124 of W116 nodig? pb me
life to live because it can be over each moment
life to live because it can be over each moment
- Sebastiaancocoon
- Diamant Boarder

mooiste is solderen en krimpkous erover ben je er voor altijd klaar mee 
-
MercMan
Engelse beschrijving van Sebastiaan is uit te komen. Als ik het goed heb, corresponderen de kleuren van de draden in de beschrijving, met de draden die ik uit het 'zwarte gat' in de auto heb zien steken. Snel overgeschreven op papiertje, dat bij de draden houden, en.... afwachten maar
- Sebastiaancocoon
- Diamant Boarder

zal wel goedkomen heb ik het idee,
als gelukt is moet je maar even posten ben benieuwd
als gelukt is moet je maar even posten ben benieuwd
-
MercMan
Nu ik je toch 'aan de lijn' heb: een ding waar ik ook mee te maken maken heb, is dat er hete lucht uit mijn linker ventilatierooster komt. In welke stand ik de luchtverdeelschakelaar ook zet, er blijft hitte uit komen. Aan de rechterkant is het lang zo erg niet. En de twee roostertjes in het midden laten wel lekkere koude lucht door.
Enig idee wat dat kan zijn, die 'Sahara-orkaan' van links?
Grt
Enig idee wat dat kan zijn, die 'Sahara-orkaan' van links?
Grt
- Sebastiaancocoon
- Diamant Boarder

bekend probleem,
De middenroosters zijn altijd koud, zit niet aangesloten op de verwarming. maar is het als de roosters warme lucht geven ondanks dat je ze op koud zet is of je duoventiel kapot of het bedieningspaneel van de verwarming.
Je hebt een test waarmee je kan testen of het het duo ventiel is of het paneel.
Men haalt de 3 polige stekker van het duoventiel af. (deze zit voor de accu). Vervolgens verbind je met een kabeltje de MIDDELSTE (+) contactpunt met het ventiel.
De andere 2 contacten van de stekker (-) verbind men nu rechtstreeks aan de - van de accu.
Op deze manier zet je de duoventiel dicht waardoor er geen warm water meer doorstroomt.
Je start nu de motor en als het goed is blijft de kachel nu koud. Het maakt dus niet uit in welke stand de temperatuur staat ingesteld omdat je nu de printplaat omzeild hebt.
Mocht je kachel nu wel warm worden, dan is je duo ventiel dus defect want dan sluit hij niet af.
Blijft hij koud dan werkt je duoventiel dus wel goed.
Als je vervolgens de stekker van het duo ventiel er weer oplaatst en de kachel wordt wel warm ondanks dat de draaiknoppen op koud staan dan is je printplaat defect.
Het duoventiel zit voor je accu tegen de schutbord aan, kan je zo zien zitten bestaat uit 2 delen
hier een foto
als het aan het duoventiel ligt zou je hem ook eerst kunnen proberen schoon te maken, wilt ook wel eens kalt zitten waardoor de kleppen niet helemaal meer sluiten
succes
De middenroosters zijn altijd koud, zit niet aangesloten op de verwarming. maar is het als de roosters warme lucht geven ondanks dat je ze op koud zet is of je duoventiel kapot of het bedieningspaneel van de verwarming.
Je hebt een test waarmee je kan testen of het het duo ventiel is of het paneel.
Men haalt de 3 polige stekker van het duoventiel af. (deze zit voor de accu). Vervolgens verbind je met een kabeltje de MIDDELSTE (+) contactpunt met het ventiel.
De andere 2 contacten van de stekker (-) verbind men nu rechtstreeks aan de - van de accu.
Op deze manier zet je de duoventiel dicht waardoor er geen warm water meer doorstroomt.
Je start nu de motor en als het goed is blijft de kachel nu koud. Het maakt dus niet uit in welke stand de temperatuur staat ingesteld omdat je nu de printplaat omzeild hebt.
Mocht je kachel nu wel warm worden, dan is je duo ventiel dus defect want dan sluit hij niet af.
Blijft hij koud dan werkt je duoventiel dus wel goed.
Als je vervolgens de stekker van het duo ventiel er weer oplaatst en de kachel wordt wel warm ondanks dat de draaiknoppen op koud staan dan is je printplaat defect.
Het duoventiel zit voor je accu tegen de schutbord aan, kan je zo zien zitten bestaat uit 2 delen
hier een foto
als het aan het duoventiel ligt zou je hem ook eerst kunnen proberen schoon te maken, wilt ook wel eens kalt zitten waardoor de kleppen niet helemaal meer sluiten
succes
-
MercMan
Tsjonge, je bent een ware 'Merc-wizzard', Sebastiaan. Dit wordt weer een middagje pielen met kabeltjes, stekkertjes en ventieltjes. Alleen: wanneer...?! Als ik het zo lees, is het wel iets waar ik zelf achter moet kunnen komen.
Had ik je overigens al gemeld dat jet GELUKT IS met de radio aansluiten? Ook weer dankzij jouw Gouden Tip.
All right, ik verdwijn weer ff achter het beeldscherm vandaan. See ya!
Had ik je overigens al gemeld dat jet GELUKT IS met de radio aansluiten? Ook weer dankzij jouw Gouden Tip.
All right, ik verdwijn weer ff achter het beeldscherm vandaan. See ya!
- Sebastiaancocoon
- Diamant Boarder

heey ja het is zelf even kijken wanneer hij de koude lucht geeft of de warme ect,
van de radio had ik al gezien ja das mooi, ik moet zeggen dat ik een hoop geleerd heb van het forum hier! toen ik met Mercedes begon heb ik al verschillende autos helemaal gestript en verbouwd gehad maar begin nu ook steeds meer techniek te doen
blijft leuk
groetjes
van de radio had ik al gezien ja das mooi, ik moet zeggen dat ik een hoop geleerd heb van het forum hier! toen ik met Mercedes begon heb ik al verschillende autos helemaal gestript en verbouwd gehad maar begin nu ook steeds meer techniek te doen
blijft leuk
groetjes
-
MercMan
Ha! Daar zijn we weer 'es een keer. Dat gebeurt uiteraard als er wat los is met de wagen, en in dit geval is dat ook zo.
Speelde de radio eerst als een koekoeksklok; ineens stopte hij ermee en sindsdien houdt hij zich voor dood. Het gekke is dat ik er niks aan heb gedaan waardoor de radio kapot kan zijn gegaan.
Het is nu zo dat de radio 'aan en uit knippert' en verder niets meer doet. dus als je op de power-knop drukt, gaat hij een seconde aan, dan weer een seconde uit, dan weer aan enzovoorts. Ik heb alle draadje al weer een keer losgemaakt, toen weer verbonden, maar het euvel blijft hetzelfde. En in de Volvo - waar de radio oorspronkelijk uit komt - is er niets aan de hand en werkt 'ie gewoon naar behoren.
Enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Speelde de radio eerst als een koekoeksklok; ineens stopte hij ermee en sindsdien houdt hij zich voor dood. Het gekke is dat ik er niks aan heb gedaan waardoor de radio kapot kan zijn gegaan.
Het is nu zo dat de radio 'aan en uit knippert' en verder niets meer doet. dus als je op de power-knop drukt, gaat hij een seconde aan, dan weer een seconde uit, dan weer aan enzovoorts. Ik heb alle draadje al weer een keer losgemaakt, toen weer verbonden, maar het euvel blijft hetzelfde. En in de Volvo - waar de radio oorspronkelijk uit komt - is er niets aan de hand en werkt 'ie gewoon naar behoren.
Enig idee wat er aan de hand kan zijn?