Spanningsval bij starten.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Plaats reactie
Tokkel124

Spanningsval bij starten.

Bericht door Tokkel124 »

Als ik mn auto start, valt de autoradio uit. Direct daarna doet de radio het weer.
Ook gaat de electrische antenne even "weer in", en schuift daarna weer uit naar zn hoogste punt, tijdens het starten.

Als ik het voltage meet op de voedingsdraden van de radio, tijdens het starten, dan daalt de spanning weg naar een volt of 10-11.
Met het contactslot in rust meet ik 12.5v op de accu.
Tijdens het voorgloeien 11v
Tijdens het lopen ongeveer 13.8v

Nu heb ik er een nieuwe 95ah Varta accu ingezet, er zat een of ander HangWang merk in dus die wou ik er zowiezo al voor de winter uithalen, maar het probleem blijft.
Zwaar irritant, ivm de bluetooth verbinding van mn radio welke dus elke keer even wegvalt.
Ook vindt mn hagelnieuwe DAB+ radio het niet lekker, want die heb ik al een paar keer moeten resetten.
Mijn vorige radio had hetzelfde probleem.

Ik heb de +30, +15 voeding en massa voor de radio eens direct op de accu weggehaald, maar zelfs toen viel ie uit tijdens het starten.

Nu heb ik bij een electronicazaak wel een technische oplossing gevonden, deze zaak had het over een spannings-stabilisator. Maar ik vroeg me af of de spanningsval niet een oorzaak had waar ik eigenlijk aan voorbij ga.
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re: Spanningsval bij starten.

Bericht door DJS »

Het klinkt er inderdaad op dat er simpelweg niet genoeg vermogen in de accu zit. Dit zou echter niet het geval mogen zijn bij een 95Ah accu. Zelfs op de standaard 66Ah zou er niet een dusdanige val in spanning mogen zijn, bij normaal gebruik.
Laadt de dynamo wel de accu helemaal goed bij? Hij moet al snel op de 14.4 volt komen bij ongeveer 1500 toeren.
Tokkel124

Bericht door Tokkel124 »

Jazeker. Stationair een volt of 13.5, en als ik wat gas geef al snel een volt of 14 of meer.
daarbij vermeld dat de motor bijna de hele dag draait op de standplaats, en er niet veel verbuikers zijn.
Een daklicht en taximeter, en de radio dan.

Laat ik het anders zo vragen: zijn er hier leden waarbij de autoradio niet uitvalt tijdens het starten?
Jadystana
Gold Boarder
Gold Boarder
Type wagen: 300TE-24
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja

Bericht door Jadystana »

Gebeurt dat niet bij alle auto's?
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door DJS »

Daar zou je nog wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik zal er eens op letten, de volgende keer wanneer ik de W124 start. ;)
Gullwing

Bericht door Gullwing »

De radio wordt afgeschakeld zodra de startmotor draait.
Hij krijgt pas weer spanning nadat de sleutel is losgelaten.

Met een dikke accu die goed geladen is zou de spanning tijdens het starten niet onder 10,5 volt mogen zakken.
Wegenwachters hebben een heel mooie accutester aan boord tegenwoordig.
Daarmee meten ze de startcapaciteit en de spanning tijdens het starten.
Ook al ben je geen lid dan zijn de meeste wegenwachters best bereid de accu even te testen.
Laatst gewijzigd door Gullwing op vr nov 14, 2014 9:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Orion
Expert Boarder
Expert Boarder
Type wagen: E300T Turbodiesel
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: W201 190E 2.0

Bericht door Orion »

Ik heb dat ook, een 95 amp accu, nieuwe dynamo. Starten, even de radio onderbroken en de andtenne heeft de neiging even te zakken. Maar dat hebben heel veel auto's. Mijn vorige auto een Honda had dat ook.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Gordi044

Bericht door Gordi044 »

Mocht dat allemaal niet zo geschakeld zijn kijk dan even naar de massakabel die van het blok naar de accu en van het blok naar de carrosserie loopt, deze zijn erg belangrijk, eventueel testen met een temperatuurmeter, infrarood welteverstaan, overgangsweerstand betekend temperatuur omhoog en komt zeer veel voor is de autotechniek, vaak brand je al je hand aan zo'n weerstand in een kabel, doe dit dan wel direct na het starten meten.
Groet Erwin.
Tokkel124

Bericht door Tokkel124 »

Ik heb wel zo'n meter. Als ik m op de kabels richt en ik start hem dan, is dat de correcte manier om temp verschillen te meten?
En aan welk temp verschil moet ik dan denken?
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door DJS »

Ik heb er net even op gelet. De antenne zakt een heel klein beetje, een centimetertje of 2. De radio valt een fractie van een seconde stil.
Gordi044

Bericht door Gordi044 »

Zorg even de dat motor niet aanslaat, start 5 seconden door en richt daarna de temperatuur meter op alle massa aansluitingen en kabelovergangen, de temperatuur op de kabels [aansluitingen] mag niet hoger worden als de buitentemperatuur !!
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Het is wat, alles is tegenwoordig high tech.

De ouderwetse methode werkt ook heel aardig.
Meet tussen motorblok en massa of er een kleine spanning ontstaat tijdens het starten.
Dan is er sprake van een te hoge overgangsweerstand.
Dat kun je herhalen tussen de min van de accu en een schoon punt van de carrosserie.

Zijn er te hoge overgangsweerstanden aanwezig dan zal de accu nooit helemaal geladen worden.
Die overgangsweerstanden zorgen ook voor verliezen waardoor de startmotor minder enthousiast draait.
Tokkel124

Bericht door Tokkel124 »

ff een update. Heb spanningsverlies van de massa gemeten.
Met een zijde van de multimeter op de -pool en de ander op de cilinderkop =0.03Volt verlies.
Met de ene zijde op de -pool en de andere op het massapunt op de linker veerpoot=0.02V verlies.
Volgens deze website is een spanningsval van 0.2V nog het max bij een kabelverbinding:
http://www.fluke.com/fluke/uses/comunid ... ltDrop.htm
Toch voor de zekerheid alle massa-ogen van accu en op de veerppot blank gemaakt.
Ook nog een setje startkabels op de -pool aangesloten en de andere zijde van beide kabels op het blok: nog steeds valt de radio uit tijdens het starten.
De massa kan ik nu uitsluiten.

Binnenkort is de +zijde aan de beurt, maar ja koud h├®..

Achter de pc kwam ik wel een heleboel topics tegen op allerlei fora over hetzelfde probleem.
De een stoort zich eraan, de ander wil een oplossing.
De beste resultaten om, los van de oorzaak, het probleem op te lossen lijkt een extra 5A scooteraccu aan te sluiten met een 7A diode en deze te plaatsen tussen de + en - van de bestaande radio voedingsdraden. Zo krijgt de radio altijd stroom/correct voltage als de spanningsdip er is, wordt ie door het bestaande laadsysteem geladen en wordt er geen stroom aan ontrokken door de rest van de auto.
Anderen die een extra accu, 40F (!) capacitors of wat dan ook probeerden resulteerden nog steeds in een te hoge spanningsdip voor hun doel.
Sprak nog wel in een electronicaspeciaalzaak over een spanningsstabilisator voor specifiek dit probleem bij spanningdippen. De beste man had het over dat kastje waar max 5A 12V voor 2-3 seconden uitkomt, ook al daald de ingaande voedingsdraden tot 4-5V. Maar ja, kost ook gelijk Ôé¼70.

Ben nog stiekem aan het hopen dat iemand zich hier meld die me kan vertellen dat zijn radio NIET uitvalt tijdens het starten.
TurboPapagaai
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: N.n.b.

Bericht door TurboPapagaai »

Mijn radio valt ook uit tijdens het starten.
Ik stoor me er niet aan.

Ik weet eerlijk gezegd niet of het wel door spanningsval komt.
Veel auto's schakelen bewust circuits uit om zoveel mogelijk beschikbaar te hebben voor de startmotor.

70 euro is erg duur.
Scooter accu kost hier 17 Euro.
( zelf nog vullen met accuzuur )
Neem de kosten van een diode ben je beneden de 20 euro klaar.
Every time you buy MB - a hot girl gets implants.
Marius

Bericht door Marius »

Sterker nog,

Ik weet zeker dat je radio uit hoort te vallen bij het starten. Als je het elektrisch schema van het contactslot bekijkt (sorry heb ik even niet paraat:P) dan zie je dat de accessoirestand een andere stand is dan de startstand. Kortom, sommige circuits worden tijdens het starten uitgeschakeld, waarschijnlijk om gewoon zoveel mogelijk power beschikbaar te hebben om te starten.

Voordat je allerlei onnodige dingen gaat proberen zou ik eerst even naar dit elektrische schema kijken.
Tokkel124

Bericht door Tokkel124 »

Radio hoort in teorie niet uit te vallen. Het +15x cirquit wordt evenals de +15R aan +30 gehouden tussen stand 2 en 3.
Het cirquit wordt niet afgesloten van +30 tijdens starten. Ik meet dat ook, zoals vermeld. De spanning daalt, maar valt niet weg. De spanning daalt (op zowel +30 áls +15) naar een volt of 10 en niet minder.

Dat is ook heel handig te zien in mijn BCT, die detecteerd direct een wegvallende +15 ivm regelgeving.
De bct geeft keurig aan dat ie een +15 detecteerd tijdens het starten.
De reden dat di├® niet uitvalt is dat die volgens de specs genoeg heeft aan een minimale +15 van ik meen 7.2V btw.

contactslot.png
contactslot.png (38.13 KiB) 5311 keer bekeken
Tokkel124

Bericht door Tokkel124 »

Vandaag dit kastje tussen de voedingsdraden van de radio gezet.
De geschakelde plus heb ik in eerste instantie gelaten hoe die zat, dus gewoon via de orginele kabelboom en contactslot.
Ik heb dus alleen de +30 en massa van de radio doorgeknipt en dit kastje ertussen gesoldeerd.
Als ik nu de auto start, blijft de radio aan. Ook zakt de electrische antenne niet meer een paar centimeter.
Als ik het contact uitdraai, dan gaat de radio zoals gewoonlijk ook uit.

Ik had de electronica-man iets verkeerd begrepen. de 12V 5A die uit dit kastje komt is niet onderhevig aan tijd.
Al zou er op de voedingsdraad continu 6V staan, dan vormt dit kastje altijd 12V. Als het nodig is een maand zegmaar.

Hij past ook achter de radio, dus getrek van extra draden is niet nodig.
Bijlagen
DSC07356.jpg
DSC07356.jpg (183.58 KiB) 5281 keer bekeken
DSC07357.jpg
DSC07357.jpg (170.17 KiB) 5281 keer bekeken
DSC07358.jpg
DSC07358.jpg (195.27 KiB) 5281 keer bekeken
DSC07359.jpg
DSC07359.jpg (140.38 KiB) 5281 keer bekeken
TurboPapagaai
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: N.n.b.

Bericht door TurboPapagaai »

Netjes
Every time you buy MB - a hot girl gets implants.
Teije

Bericht door Teije »

Mooi dat het "probleem" is opgelost.
Ik heb van't weekend geconstateerd dat mn radio niet valt uit tijdens het starten. (zie filmpje)
Maar dat was in de middag.
Eergister ochtendvroeg was het behoorlijk koud (het vroor op dat moment) en toen ging ie wel ff uit tijdens het starten.
Nu is het naturlijk ook niet een hele dikke radio, maar toch meld ik het even .

https://www.youtube.com/watch?v=7_XVwUfk208
Laatst gewijzigd door Teije op do mei 07, 2015 7:33 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: youtube film zichtbaar gemaakt
Henk Lith
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1985
Opmerkingen / andere wagens.: w111,1964
w110,1966
W115, 1972.
W124, 1985

Bericht door Henk Lith »

Tijdens het starten valt alles even uit, weet je wel hoeveel stroom uit dat kastje wordt getrokken (accu heet dat ding).
Nou een dikke 100A of 200A afhankelijk van de temperatuur van de motor is heel normaal, bij dieseltjes wel 5 a 600 A mogelijk.
Ook de ruitenwissers staan even stil op de ruit bij starten.
Heb je wel eens de effecten in een vliegtuig gezien als daar gestart wordt staat ook alles even stil (weet niet of dat helemaal vergelijkbaar is natuurlijk :blink:
Kortom geen spoken zoeken :o))
Groet, Henk
Plaats reactie