Opgelost/ABS uit te zetten?
-
87W124200D
Opgelost/ABS uit te zetten?
Hallo, ik heb een vraag. Ik heb al een tijdje last van de ABS en heb op dit moment geen tijd/zin/geld om er naar te (laten) kijken. Hopelijk heb ik over een half jaar de beschikking over een eigen garage, maar tot die tijd moet ik nog even geduld hebben.
De problemen bestaan uit:
Als ik de auto voor het eest op een dag gebruik, dan voel ik de ABS even raar doen. Bij de eerste een tot drie keer remmen hoor ik een (ABS?) pomp tijdens het remmen en voel ik dat ook in het pedaal. Daarna is het meestal voorbij en soms duurt dat wat langer. In het begin brandt het algemene waarschuwingslampje ook.
Herkent iemand deze symptomen?
En de andere vraag is: kan ik de ABS ook (tijdelijk) uitschakelen en zo ja, hoe?
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Bas
De problemen bestaan uit:
Als ik de auto voor het eest op een dag gebruik, dan voel ik de ABS even raar doen. Bij de eerste een tot drie keer remmen hoor ik een (ABS?) pomp tijdens het remmen en voel ik dat ook in het pedaal. Daarna is het meestal voorbij en soms duurt dat wat langer. In het begin brandt het algemene waarschuwingslampje ook.
Herkent iemand deze symptomen?
En de andere vraag is: kan ik de ABS ook (tijdelijk) uitschakelen en zo ja, hoe?
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Bas
- Roy_E320
- Silver Boarder

- Roepnaam: Roy
- Type wagen: 300CE
- Bouwjaar: 1993
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
Re: ABS uit te zetten?
Hallo Bas,
Je zou hem tijdelijk uit kunnen schakelen door de zekering eruit te trekken.
Brand je lampje meteen na het starten? of pas nadat je begint te rijden?
Groet, Roy
Je zou hem tijdelijk uit kunnen schakelen door de zekering eruit te trekken.
Brand je lampje meteen na het starten? of pas nadat je begint te rijden?
Groet, Roy
-
87W124200D
Hoi Roy,
Het lampje brandt na de eerste meters gereden te hebben (waarschijnlijk de eerste keer geremd te hebben.)
Welke zekering moet ik hebben?
Het lampje brandt na de eerste meters gereden te hebben (waarschijnlijk de eerste keer geremd te hebben.)
Welke zekering moet ik hebben?
-
Gullwing
Het ABS kan ook in werking gezet worden door piepende remblokken die een trilling veroorzaken die overeenkomt met de ABS werking.
Soms is dit een erg hardnekkig probleem.
Mogelijke oplossing: remklauwen goed gangbaar maken of vervangen.
Storingen in het ABS worden vaak veroorzaakt door te lage spanning, oorzaak een defecte dynamo.
Het overspanningsrelais kan ook de oorzaak zijn.
ABS uitschakelen kan volgens mij niet omdat ABS geen eigen zekering heeft.
Soms is dit een erg hardnekkig probleem.
Mogelijke oplossing: remklauwen goed gangbaar maken of vervangen.
Storingen in het ABS worden vaak veroorzaakt door te lage spanning, oorzaak een defecte dynamo.
Het overspanningsrelais kan ook de oorzaak zijn.
ABS uitschakelen kan volgens mij niet omdat ABS geen eigen zekering heeft.
-
300Ddriver
Ik heb veel ervaring in de ABS in het algemeen, van auto's uit 1986 tot heden.
De ABS uit 1986 is zo simpel, daar moet zeker eenvoudig een goede oplossing voor te vinden zijn.
Een trillende ABS pomp bij rustig remmen en waarschijnlijk vooral bij lage snelheden, is vaak het gevolg van een slecht wiel signaal, het afgegeven signaal van de inductie sensor, is bij 1 of meerdere sensoren te zwak, de computer kan dit signaal niet helemaal interpreteren en stuurt daarom de pomp aan.
Dit kan meerdere mogelijkheden hebben, ik noem een aantal problemen op dit gewoon algemeen zijn, en niet Mercedes specifiek.
-overgangs weerstand in sensor bedrading
-overmatige wiellager speling
-weerstands waarde van de sensor niet goed
-de sensor is te ver van de ring af ( is los geschoven / beschadigd, of roest heeft de sensor op zij gedrukt)
- beschadigde sensor ring
-gescheurde sensor ring
-slingerende sensor ring.
Optisch kun je zelf, als leek al een aantal punten controleren.
voor punten 1 en 3 heb je eigenlijk een ohm meter nodig, de overige punten kun je met het oog controleren.
controleer deze punten eens !
En een ABS pomp/module heeft altijd een zekering deze kun je dus zeker wel verwijderen, maar beter lijkt mij het probleem oplossen, en als je zelf wat tijd en aandacht steekt in de controle van bovengenoemde punten hoeft het niet veel tot niks te kosten.
De ABS uit 1986 is zo simpel, daar moet zeker eenvoudig een goede oplossing voor te vinden zijn.
Een trillende ABS pomp bij rustig remmen en waarschijnlijk vooral bij lage snelheden, is vaak het gevolg van een slecht wiel signaal, het afgegeven signaal van de inductie sensor, is bij 1 of meerdere sensoren te zwak, de computer kan dit signaal niet helemaal interpreteren en stuurt daarom de pomp aan.
Dit kan meerdere mogelijkheden hebben, ik noem een aantal problemen op dit gewoon algemeen zijn, en niet Mercedes specifiek.
-overgangs weerstand in sensor bedrading
-overmatige wiellager speling
-weerstands waarde van de sensor niet goed
-de sensor is te ver van de ring af ( is los geschoven / beschadigd, of roest heeft de sensor op zij gedrukt)
- beschadigde sensor ring
-gescheurde sensor ring
-slingerende sensor ring.
Optisch kun je zelf, als leek al een aantal punten controleren.
voor punten 1 en 3 heb je eigenlijk een ohm meter nodig, de overige punten kun je met het oog controleren.
controleer deze punten eens !
En een ABS pomp/module heeft altijd een zekering deze kun je dus zeker wel verwijderen, maar beter lijkt mij het probleem oplossen, en als je zelf wat tijd en aandacht steekt in de controle van bovengenoemde punten hoeft het niet veel tot niks te kosten.
-
87W124200D
Bedankt voor jullie reacties. het rare vind ik dat dat stoterige remmen zich alleen voordoet tijdens de eerste paar keer remmen. Daarna gaat het goed (af en toe blijft het lampje branden maar merk ik verder niets raars).
Wat me ook opvalt (je gaat opeens overal op letten haha) is dat als de auto op contact staat, ik ergens diep in het dashboard een zacht geluid hoor. Lijkt op een klein pompje dat continue aan staat. Het geluid is heel zacht hoor, maar wat kan dat zijn en hoort dat wel?
Wat me ook opvalt (je gaat opeens overal op letten haha) is dat als de auto op contact staat, ik ergens diep in het dashboard een zacht geluid hoor. Lijkt op een klein pompje dat continue aan staat. Het geluid is heel zacht hoor, maar wat kan dat zijn en hoort dat wel?
-
Franklee
Ik zit ook al een aantal dagen in gevecht met mijn ABS, eerst bleef het lampje alleen branden direct na het starten. De oplossing was eenvoudig: er zit een zekering in het overspanningsrelais achter de accu, naast de ABS computer. (plastic afdekscherm loshalen, dan zie je een relais met een plastic kapje.
Als je de ABS wilt uitschakelen moet je die zekering verwijderen (die was kapot bij mijn ABS). Het nadeel is dat je dan wel het oranje lampje ziet branden op het dashboard, maar dat zou je kunnen loskoppelen, dashboard eruit trekken, lampje eruit, klaar.
In mijn geval kreeg ik na het verwisselen van de zekering hetzelfde probleem als jij: het lampje ging branden na het wegrijden.
Ik zou de sensoren eens doormeten met een multimeter, dat stelt nl. niets voor. De sensoren zitten middels een coaxkabel aan de ABS computer gekoppeld. Je kunt deze koppeling zo zien zitten, het is een zwart kunststoffen behuizing van ongeveer 8cm die in een houdertje geklemd zijn, links en rechts onder de motorkap. Het lijkt alsof het een antennekabel is, maar het is de leiding van de sensoren.
Je zou 2 metingen moeten doen: de ohm weerstand meten van de sensoren aan beide kabels, deze moet minimaal 1100ohm zijn. Als deze goed is (bij mij was de linker defect, gaf een oneindige weerstand).
Voor de volgende test moet je de wielen los van de grond hebben (krik er onder) zodat je de voorwielen kunt draaien.
Je moet nu de wisselstroom meten die die sensoren opwekken bij het draaien van de meter. In mijn geval gaf de linkersensor een duidelijke waarde, de rechtersensor gaf geen wisselstroom. Vanavond ga ik de rechtersensor ook vervangen en hoop dat het dan ok is. 3 fouten: 2 kapotte voorwielsensoren en een defecte zekering, hopelijk blijft het daarbij. Wellicht heb je hier iets aan, succes
Als je de ABS wilt uitschakelen moet je die zekering verwijderen (die was kapot bij mijn ABS). Het nadeel is dat je dan wel het oranje lampje ziet branden op het dashboard, maar dat zou je kunnen loskoppelen, dashboard eruit trekken, lampje eruit, klaar.
In mijn geval kreeg ik na het verwisselen van de zekering hetzelfde probleem als jij: het lampje ging branden na het wegrijden.
Ik zou de sensoren eens doormeten met een multimeter, dat stelt nl. niets voor. De sensoren zitten middels een coaxkabel aan de ABS computer gekoppeld. Je kunt deze koppeling zo zien zitten, het is een zwart kunststoffen behuizing van ongeveer 8cm die in een houdertje geklemd zijn, links en rechts onder de motorkap. Het lijkt alsof het een antennekabel is, maar het is de leiding van de sensoren.
Je zou 2 metingen moeten doen: de ohm weerstand meten van de sensoren aan beide kabels, deze moet minimaal 1100ohm zijn. Als deze goed is (bij mij was de linker defect, gaf een oneindige weerstand).
Voor de volgende test moet je de wielen los van de grond hebben (krik er onder) zodat je de voorwielen kunt draaien.
Je moet nu de wisselstroom meten die die sensoren opwekken bij het draaien van de meter. In mijn geval gaf de linkersensor een duidelijke waarde, de rechtersensor gaf geen wisselstroom. Vanavond ga ik de rechtersensor ook vervangen en hoop dat het dan ok is. 3 fouten: 2 kapotte voorwielsensoren en een defecte zekering, hopelijk blijft het daarbij. Wellicht heb je hier iets aan, succes
-
87W124200D
Het vervangen van de sensoren is iets wat soweiso geen kwaad kan. Zijn dat dure onderdelen en kan een leek als ik dat zelf vervangen?
-
Franklee
De sensoren vervangen is supersimpel. Het makkelijkste werkt het om het voorwiel los te halen. Je ziet vervolgens de sensor direct zitten op de wielnaaf, 2 inbus boutjes van 6 mm, kunnen soms goed vast zitten (officieel zou je ze ook moeten borgen met bv. Loctite, heb ik niet gedaan). Vervolgens de kabel onder de motorkap losmaken en de rubber doorvoer van de motorruimte naar de wielkast losmaken. Vervolgens monteren in omgekeerde volgorde.
Ik heb eur 20,- betaald per (gebruikte) sensor (let op: links en rechts zijn verschillend, verder merkte ik dat er kennelijk 2 versies zijn voor links, de sensor is hetzelfde maar de kabellengte verschilt. Wellicht is de korte kabel uit een 190?
Bij aankoop altijd met een multimeter de weerstand controleren, moet >=1100ohm zijn. Dat is nog geen garantie op succes, want hoewel bij een sensor in mijn geval de weerstand klopte, kwam er bij het draaien toch geen wisselspanning uit. Ik ga vanavond kijken of een andere sensor wel werkt, anders heb ik mijn twijfels over de wielnaaf (daar zitten magnetische 'ribbels' op die de wisselstroom opwekken icm de magnetische sensor.
Het is belangrijk dat de afstand tussen de sensor en het wiellager klopt (moet een afstandsring zitten bij het monteren) anders staat de sensorkop te dicht op de wielnaaf. Aan mijn niet-werkende sensor te zien, heeft er ooit fysiek contact plaatsgevonden, maar geen idee of dit de originele sensor is.
Ik heb eur 20,- betaald per (gebruikte) sensor (let op: links en rechts zijn verschillend, verder merkte ik dat er kennelijk 2 versies zijn voor links, de sensor is hetzelfde maar de kabellengte verschilt. Wellicht is de korte kabel uit een 190?
Bij aankoop altijd met een multimeter de weerstand controleren, moet >=1100ohm zijn. Dat is nog geen garantie op succes, want hoewel bij een sensor in mijn geval de weerstand klopte, kwam er bij het draaien toch geen wisselspanning uit. Ik ga vanavond kijken of een andere sensor wel werkt, anders heb ik mijn twijfels over de wielnaaf (daar zitten magnetische 'ribbels' op die de wisselstroom opwekken icm de magnetische sensor.
Het is belangrijk dat de afstand tussen de sensor en het wiellager klopt (moet een afstandsring zitten bij het monteren) anders staat de sensorkop te dicht op de wielnaaf. Aan mijn niet-werkende sensor te zien, heeft er ooit fysiek contact plaatsgevonden, maar geen idee of dit de originele sensor is.
-
Franklee
oja, er zit ook nog een sensor in het differentieel huis, maar die schijnt zelden kapot te gaan. Heb ik nog niet bekeken bij mijn 200D, er schijnt onder de achterbank een koppeling te zitten tussen de sensorkabel en de kabelboom. Die schijn je ook nog te kunnen doormeten op ohm en wisselstroom (voor wisselstroommeting moet je de achterwielen los van de grond maken zodat je die kunt draaien. Maar zoals gezegd ben ik nog niet aan toegekomen.
- Ivo300E
- Senior Boarder

- Roepnaam: Ivo
- Type wagen: 300E
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: Kever Cabriolet 1960
Dat pompje wat je hoort is inderdaad een (lucht)pompje. Het zit achter je dashboardkastje en zuigt lucht langs de temperatuursensor in het plafond.
Ivo.
Ivo.
-
Franklee
beste 87w124200d, hopelijk lukt het je om jouw ABS goed te krijgen, na het vervangen van de rechter voorwielsensor doet mijn ABS het weer. Al met al 3 storingen gehad: zekering op het overspanningsrelais en beide voorwiel sensoren. Heeft me wel de nodige tijd gekost, terwijl het eigenlijk achteraf een werkje van niets was.. Maar ja, da's vaak zo, achteraf
Veel succes!
-
87W124200D
Ik heb de sensoren schoon laten maken en mijn eerste indruk is dat het probleem opgelost lijkt.
Bedankt voor het meedenken allemaal.
Bedankt voor het meedenken allemaal.