HELP ! Achterkant auto schudt bij kuiltjes en putjes

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Plaats reactie
Amine

HELP ! Achterkant auto schudt bij kuiltjes en putjes

Bericht door Amine »

Hallo beste W124 liefhebbers,

Wanneer ik met mijn achterwielen over een kuil of putje rijd met een redelijke snelheid lijkt het of de achterkant van de auto even uitbreekt en schudt met een zijwaartse beweging, dit is heel irritant. Dit is zowel als ik alleen met de linker achterwiel over een kuil ga als met de rechter achterwiel.
Ik heb vervolgens nieuwe schokdempers erop laten zetten, maar nog steeds hetzelfde probleem.

Weet iemand misschien waar het kan liggen ?

Alvast bedankt.
Gombal
Erelid
Erelid
Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes-Benz W245 170 2008

Re: HELP ! Achterkant auto schudt bij kuiltjes en putjes

Bericht door Gombal »

Je achterwiel ophanging bestaat uit een subframe dat met 4 rubbers aan je carrosserie zit.
Elk wiel zit met een grote draagarm en 4 kleine draag armpjes.
Alles zit met een rubber aan het uiteinde gemonteerd dus plaatsen zat om speling te krijgen.
Zou eens beginnen met al die rubbers te checken of er ergens speling op zit.
En dan heb je natuurlijk nog je wiellagers.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak (living in a foreign land)
Afbeelding
Amine

Bericht door Amine »

Bedankt voor de tip, ik zal binnenkort even naar de garage gaan om dat te laten checken.

Ik heb trouwens nog een andere vraag over de schokdempers / vering..

Ik heb 3 weken geleden nieuwe schokdempers geplaatst, ze waren nieuw, maar voel nog steeds de schokken bij putjes en kuiltjes, waar ik het over had, vooral wanneer de auto wat beladen is.

De schokdempers waren nieuw, maar niet origineel maar wel van Duitse kwaliteit met OE kwaliteit, aldus de verkoper via marktplaats. Ik heb 4 schokdempers totaal voor 150 euries gekocht. Misschien zegt dat wat ? :huh:

Ik weet ook verder dat mijn voorveren erg versleten zijn en dat de achterveren ook wel aan vervanging toe is.

Ik vraag me daarom af wat voornamelijk het probleem kan zijn van het nog steeds voelen van de schokken.
Is het voornamelijk de vering, speling tussen de rubbers van de draagarmen of toch de schokdempers ?

Alvast bedankt
Mafkees

Bericht door Mafkees »

Alles bij elkaar denk ik.
ps., hoe hard staan je banden ?
Amine

Bericht door Amine »

Ongeveer tussen 2.0 bar en 2.5 bar, ik heb er 18 inch velgen onder zitten met een bandenmaat van 225 40 .. :D
Gombal
Erelid
Erelid
Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes-Benz W245 170 2008

Bericht door Gombal »

Schokdempers denk ik niet, heb zelf achterschokdempers van Ôé¼ 30,00 het stuk bij TE-Taxiteile, rij daar al 1,5jaar of zoiets mee rond en een paar tienduizend kilometer en nog steeds dempen ze. Veren zijn voor en achter ook niet origineel, achter versterkte veren, voor de exemplaren van TE-Taxiteile en ook dezelfde tijd en kilometers. Rij vaak met 3 of 4 man erin zonder problemen.
Denk ook niet dat de achterkant heen en weer kan gaan van schokdempers of veren. Zolang alle draagarmen/pjes goed zitten kun je ook bij wijze van spreken zonder schokdempers rijden, deint hij alleen verschrikkelijk maar heen en weer schudden kan niet.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak (living in a foreign land)
Afbeelding
Mafkees

Bericht door Mafkees »

De 18 inch wielen werken ook niet echt mee in comfort.
Probeer de banden op 2 bar, en kijk of het scheelt.
NicoenSarina

Bericht door NicoenSarina »

Hallo,

In schokbrekers die van invloed zijn op schudden dwarsuit geloof ik niet. Schokbrekers zijn er om nadeinen van het in-en uitveren(zeker bij schroef- en bladveren) op te heffen.
Zoals hierboven beschreven zal je alle bevestigingen moeten bekijken.Op de brug eens aan een wiel dwarsuit trekken en duwen zou ik zeggen.
Wat ik vermoed(ik ben ook niet helderziend) is dat de busjes tussen de draagarm en het lagerhuis eruit liggen.Dit omdat deze het meest op dwarsuit(het schudden) van invloed zijn.
Als de vier rubbers van het subframe eruit liggen dan hoor je ook gebonk met wegrijden e.d. om dat dit ook in de lengterichting van invloed is.
Wat ik overigens wel slordig vind is dat de monteur van de schokbrekers niet verder keek als zijn neus lang was.
Met zulke garages kom je niet van je klachten af en blijft de garage aan je verdienen. Ik zou zeggen:"zoek een deskundige op". O, schiet me nog wat te binnen, bij het monteren van je wiel hebben ze deze toch wel(op moment)
aangetrokken, je zal de eerste niet zijn die op zijn velgen staat te zwabberen :!: :?: :roll:

Groeten en succes Nico.
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Sorry dat ik het zeg maar dit is een zinloze discussie.
TS heeft een auto met flink wat achterstallig onderhoud waar ook nog wielen onder zitten die niet voor deze auto geschikt zijn.

Maak het achterstallig onderhoud eerst in orde, monteer een set banden en wielen met originele maat en laat de auto uitlijnen.
Dan heb je met vrij grote zekerheid een prettig rijdende Mercedes.

Is deze MB APK gekeurd?
De gebreken die hier een rol spelen zijn niet van recente datum.
XLWaddinxveen

Bericht door XLWaddinxveen »

sowieso moet je altijd om kuiltjes en putjes heen rijden :lol: :lol:
Damherten

Bericht door Damherten »

zal wel een geslinger worden dan :lol:
W124T BAB
Junior Boarder
Junior Boarder
Roepnaam: Bob
Type wagen: E200 Diesel
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: Opel record 1982

Bericht door W124T BAB »

Hoi,
Je moet het niet gaan zoeken in bandenspanningen etc. juist een hoge bandenspanning zou dat soort problemen namelijk moeten verminderen. Wel heeft een bredere band het probleem dat deze meer last heeft van zijwaartse instabiliteit.
Het zijn echt de stabilisator stangen achter 4 stuks aan iedere kant die of versleten zijn, of rubbers en lageringen.
Kijk ook even of het subframe en bodem nog goed zijn, ik heb een W124 gehad die doorgerot was op die punten.
succes
groet Bob
W124? 250 Diesel
PeterHaaima
Junior Boarder
Junior Boarder
Roepnaam: Peter
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
Contacteer:

Bericht door PeterHaaima »

Ik heb zelf 17"velgen en voel het ook vaak zwabberen, wellicht toch de grote rims? Het schijnt dat de W124 erg gevoelig is voor afwijkende , lees extra brede/grote velgen.
Heb nu originele 15" 8-gaats lm velgen, kijken of het beter wordt.
Een klassieke Benz is a lust for life
RoyMB

Bericht door RoyMB »

zet links en rechts achter maar een krik onder de krik steuen ( niet onder diff ) en kijk eens na de achteras rubbers of hiervan de bus ook zichtbaar is,zo ja,dan vervang die rubbers maar.

en let vooral op scheuren in de balk bij de achterste rubbers.
als de rubbers ruim zijn en niets meer opvagen krijg je hier scheuren.

wanneer dat zo is dan kun je het beste de achteras er volledig onderweg halen,lassen en de rubbers vernieuwen.
Plaats reactie