300E Stationair probleem - Pendelen
-
Nico300E
- Senior Boarder

- Roepnaam: Nico
- Type wagen: 300E
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
Re: 300E Stationair probleem - Pendelen
De Compressie meter is vandaag geleverd en ik heb gelijk alle cilinders gemeten:
Cil 1 11,75 bar
Cil 2 11,80 bar
Cil 3 11,80 bar
Cil 4 11,75 bar
Cil 5 12,00 bar
Cil 6 11,75 bar
Geen afwijkende waarde op cil 5 gek genoeg!
Tenmiste, eerder de beste compressie
Cil 1 11,75 bar
Cil 2 11,80 bar
Cil 3 11,80 bar
Cil 4 11,75 bar
Cil 5 12,00 bar
Cil 6 11,75 bar
Geen afwijkende waarde op cil 5 gek genoeg!
Tenmiste, eerder de beste compressie
-
Nico300E
- Senior Boarder

Geen koelwaterverbruik
Geen (nieuw) roet op de nieuwe bougie, eerder een natte bougie.
Bougiekabels heb ik onderling verwisseld en het probleem verplaatste zich niet.
Verdeelkap en rotor heb ik uiteindelijk vorig jaar al vervangen voor een nieuwe set van Bosch. Dit heeft het pendelen wel redelijk verholpen, maar het onregelmatig stationair draaien blijft (schudden)
Volkomen logisch dat hij schud, want cil 5 doet niet mee bij lage toeren.
Zou het zo kunnen zijn dat de klepstoter van de uitlaat klep lek is, en zo zorgt voor een onvoldoende opening tijdens de uitlaatslag? Dat zou ook de ÔÇ£ietsÔÇØ verhoogde druk kunnen verklaren.
Geen (nieuw) roet op de nieuwe bougie, eerder een natte bougie.
Bougiekabels heb ik onderling verwisseld en het probleem verplaatste zich niet.
Verdeelkap en rotor heb ik uiteindelijk vorig jaar al vervangen voor een nieuwe set van Bosch. Dit heeft het pendelen wel redelijk verholpen, maar het onregelmatig stationair draaien blijft (schudden)
Volkomen logisch dat hij schud, want cil 5 doet niet mee bij lage toeren.
Zou het zo kunnen zijn dat de klepstoter van de uitlaat klep lek is, en zo zorgt voor een onvoldoende opening tijdens de uitlaatslag? Dat zou ook de ÔÇ£ietsÔÇØ verhoogde druk kunnen verklaren.
-
Nico300E
- Senior Boarder

De bougiekabels heb ik ook gewiseld met cil 5 en 6, het probleem verplaatste zich niet. De injectorleiding is ook in orde.
We weten dat de compressiedruk goed is, maar dit zegt naar mijn inziens nog niks over bijvoorbeeld de timing. Ik denk nu in de richting van ingesleten nokkenas, opgerekte distributieketting of misschien verkeerde kleptiming, of zou de motor bij hogere toeren dan ook slecht lopen?
We weten dat de compressiedruk goed is, maar dit zegt naar mijn inziens nog niks over bijvoorbeeld de timing. Ik denk nu in de richting van ingesleten nokkenas, opgerekte distributieketting of misschien verkeerde kleptiming, of zou de motor bij hogere toeren dan ook slecht lopen?
Laatst gewijzigd door Nico300E op wo mei 26, 2021 12:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Nico300E
- Senior Boarder

Geen tikkende geluiden, ik heb het klepdeksel nog niet gelicht.
Maar lees best veel vergelijkbare situaties bij met name jongere audiÔÇÖs, zodoende dat ik die richting denk
Maar lees best veel vergelijkbare situaties bij met name jongere audiÔÇÖs, zodoende dat ik die richting denk
-
Nico300E
- Senior Boarder

Re: 300E Stationair probleem
Hahaha! Nee ik hoef er ook geen een! Maar wat bij hun een designfout kan zijn, is bij wellicht bij mijn auto een verstopt oliekanaal.. Niet ondenkbaar bij een auto uit 1986 die in al die jaren wellicht wel eens (te) lang heeft doorgereden met (oude) olie van de lidl
En hier nog een Mercedes draadje over de ketting:
https://www.mercedesforum.nl/forum/view ... 46&t=91241
En hier nog een Mercedes draadje over de ketting:
https://www.mercedesforum.nl/forum/view ... 46&t=91241
-
Nico300E
- Senior Boarder

Natte bougie: Mijn theorie was dat doordat alleen nok 5 is ingesleten door te weinig smering, de uitlaatklep te weinig open gaat en zodoende er nog co in de cilinder zit en bij de volgende verbrandingslag de mengverhouding niet klopt en hij te rijk verbrand. Maar wellicht erg ver gezocht..RD500sec schreef:Maakt de motor tikkende geluiden?
Zie je ingesleten nokken op de nokkenas?
hoe verklaar je de natte bougie?
Ik zou de brandstofverdeler nog eens wisselen.
Je hebt een hoog verbruik.
Bougie5 is nat.
Het -lijkt- niet in de injectoren of de kabels te liggen, de leiding is niet beschadigd
Je bedoeld mijn oude spinnekop weer terug zetten? Of een 3e? Met mijn oude liep hij namelijk even slecht
-
Nico300E
- Senior Boarder

De ketting kunnen we inderdaad denk ik wel afstrepen..
-
Nico300E
- Senior Boarder

De nieuwe verdeelkap is van Bosch inderdaad. Helaas nog geen tijd gehad om de kleppendeksel eraf te halen.
Vandaag is ie wel voor de keuring geweest.
Met alleen koplamp afstellen kwam hij er fluitend door!
Maar nu komt het, die garage die mij laatst die andere spinnekop al in de maag gesplitst heeft, kwam met een heel andere offerte voor de APK keuring; Ôé¼1000,-!!!
Nu dus officieel bevestigd, oplichters dus!
Goed dat ik hem daar heb weggehaald..
Vandaag is ie wel voor de keuring geweest.
Met alleen koplamp afstellen kwam hij er fluitend door!
Maar nu komt het, die garage die mij laatst die andere spinnekop al in de maag gesplitst heeft, kwam met een heel andere offerte voor de APK keuring; Ôé¼1000,-!!!
Nu dus officieel bevestigd, oplichters dus!
Goed dat ik hem daar heb weggehaald..
-
Nico300E
- Senior Boarder

Garage in Emmer-compascuum
Iemand verder ervaring mee?
Iemand verder ervaring mee?
Laatst gewijzigd door Nico300E op do jun 03, 2021 1:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
BobKoppert
- Silver Boarder

- Roepnaam: Bob
- Type wagen: E200 Diesel
- Bouwjaar: 1995
- Automaat: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: W211 320CDI VW Golf IV
Een nieuwe verdeelkap van Bosch betekent niet dat die 100% goed is. Ik heb bij een 300E meegemaakt dat ook een nieuwe verdeelkap problemen kan geven. Bij mijn auto sloeg ie over/hikte bij gasgeven bij lage toeren. Andere verdeelkap (weer van Bosch, een beter alternatief ken ik niet) loste het probleem op.
Ik heb met die motor ook heel veel problemen gehad (los van verdeelkap). Uiteindelijk bij Jaap Pul in Urk uitgekomen, die heeft een koprevisie gedaan (moest sowieso gebeuren, had olie in koelwater) en hij is toen gaan zoeken naar de oorzaak van slechte loop (afslaan, inhouden, hikken bij gasgeven). Toen bleek dat de aansturing door de lambdasonde niet goed was, die kneep de brandstoftoevoer af, waardoor de motor slecht ging lopen. Daarna nooit meer problemen gehad. Een Pul gaat gewoon door totdat hij de oorzaak heeft gevonden...
Ik heb met die motor ook heel veel problemen gehad (los van verdeelkap). Uiteindelijk bij Jaap Pul in Urk uitgekomen, die heeft een koprevisie gedaan (moest sowieso gebeuren, had olie in koelwater) en hij is toen gaan zoeken naar de oorzaak van slechte loop (afslaan, inhouden, hikken bij gasgeven). Toen bleek dat de aansturing door de lambdasonde niet goed was, die kneep de brandstoftoevoer af, waardoor de motor slecht ging lopen. Daarna nooit meer problemen gehad. Een Pul gaat gewoon door totdat hij de oorzaak heeft gevonden...