Ruimte om de banden in de wielkasten

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.
Gripen

Ruimte om de banden in de wielkasten

Bericht door Gripen »

Hoi Allemaal,

Heb nog niet heel lang mijn E280 en het viel mij op dat er veel ruimte zit tussen de bovenkant tussen het wiel en de wielkasten. Ik heb een beetje gezocht en dit is wel normaal geloof ik?

Hoe krijg ik dat iets minder? Ik wil niet een heel verlaagde auto ofzo en ook alles zo origineel mogelijk houden maar dat het meer normaal lijkt. Verhelp ik dat door er wat groter originele velgen + banden onder te zetten? Ik heb nu 195/65/R15 volgensmij, dus 15" velgen...

Zou dan 16" of 17" OEM velgen helpen of moet je dan andere schokdempers/veren?

Mijnes ziet er ongeveer zo uit:
http://www.theslshop.com/media/catalog/ ... g_5394.jpg

Gr. Gripen
Sebastiaancocoon
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Sebastiaan
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re: Ruimte om de banden in de wielkasten

Bericht door Sebastiaancocoon »

wauwie mooie auto op die foto

die hoogte is heel normaal. je kan even kijken welke dikte qua veerrubbers eronder zitten. kijk even langs je veer. en tel de aantal *druppels* die eraan zitten. ieder nopje staat voor circa 5mm. als je nu 3 hebt kan je bijv 1 nops monteren en dan zakt ie ietsjes
Gripen

Bericht door Gripen »

Dit is mijn E280, zelf geimporteerd uit Duitsland :)
http://s15.postimg.org/l69km1k97/image.jpg

http://s13.postimg.org/6g3qp56mv/image.jpg

Ik zal even kijken naar de veer rubbers, ik weet niet precies wat je met druppels bedoelt maar ik zal zoeken naar nopjes/druppels :)
Bijlagen
1.jpg
1.jpg (42.94 KiB) 4916 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (32.81 KiB) 4916 keer bekeken
GekkeHenkie

Bericht door GekkeHenkie »

De rubbers bovenop de veren. Als je hier naar kijkt, zie je er nopjes opzitten. Hoe hoger het aantal hoe hoger het rubber
Gripen

Bericht door Gripen »

Ok zal na werk even kijken en dan post ik wel ff weer :) thanks
Jadystana
Gold Boarder
Gold Boarder
Type wagen: 300TE-24
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja

Bericht door Jadystana »

Auto staat op normale hoogte. Er waren ook sportline versies, die stonden iets lager en hadden iets stuggere vering. Je kunt dus veren vervangen (redelijk duur als je het origineel wil) of idd de rubbers zoals eerder genoemd.
Gripen

Bericht door Gripen »

Okay ik wil graag 8 gaats Mercedes velgen kopen, 16 inch en er onder zetten met 215/55/16 banden.

Nou zie ik die met verschillende ET waardes en breedtes. Waar kan ik zien/opzoeken welke ik moet hebben.
Heb een leuke set op ebay.de gezien:

8J
ET: 34
5/112

Weet iemand van jullie welke ET waarde goed is?
Jadystana
Gold Boarder
Gold Boarder

Bericht door Jadystana »

De volgende 2 passen
7j ET46 R16 (400E/E420 velgen)
7.5j ET41 R16 (W210 velgen)

Degene die jij noemt zijn 500E/R129 velgen en passen in principe niet (staan te ver naar buiten). Naar ik heb begrepen hebben een aantal personen deze velgen er wel onder zitten, ik heb geen idee of dat met/zonder modificaties is.

De W210 velgen zijn prima te vinden, de 400E velgen zijn lastig te vinden.
Gripen

Bericht door Gripen »

Super bedankt, ik sla dit meteen even op in mijn online W124 notebook! ;)
En die 400E/E420 en W210 velgen die passen dus wel goed onder de E280 begrijp ik, omdat die E420 in principe hetzelfde is alleen grotere remklauwen enzo?
Jadystana
Gold Boarder
Gold Boarder

Bericht door Jadystana »

400E/E420 werd op klantwens af fabriek onder de auto gezet (volgens mij met kleine verbreding middels een plastic ringetje van spatbord, maar dat is niet nodig). Ik weet niet of dat alleen voor m104 gemotoriseerde modellen opging of ook andere (jij hebt een m104 motor, ik ook).
Ik heb zelf 400E/E420 velgen onder mijn 300TE-24 hangen, loopt niet aan (zelfs niet met die tig verkeersheuvels hier in Amsterdam).
Met de W210 velgen heb ik geen ervaring, maar heb het diverse malen zien langskomen, kwa maatvoering zou het ook geen probleem moeten zijn. Er staat verder nog wel eea over dit onderwerp geschreven op dit forum (en het "andere" forum), o.a. door mij.
Gripen

Bericht door Gripen »

I see, okay dan ga ik ook voor zo'n 215/55/16 400/E420 8 gaats setje
Voor mensen die hier ook ooit op gaan zoeken, op de Duitse sites heet dit "8 loch 16 zoll".

Heb nu een W124 setjes gevonden, niet te beschadigd, even kijken of diegene er voor een mooi prijsje af wil. Kan niet wachten tot ik ze eronder heb. Nu lelijke 15" winterbanden met C klasse wieldoppen, ziet er niet uit :)
Heb er zomerbanden met 8 gaat 15" velgen bij gekregen. Denk toch wel dat er de 16" onder moeten, zet ik daarna mijn winterbanden over op de 8 gaat 15" :)

Dus als iemand nog een OK setje 8 gaats 16"inch weet, velgen alleen is ook prima! :blush:
Youpy
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1986

Bericht door Youpy »

Volgens mij zijn die wielen die je nu eronder hebt ook niet de juiste maat (te lage ET-waarde en/of te hoge J-waarde), want ze staan te ver naar buiten volgens mij...
Youpy

Mercedes 300D 1986

Mijn logboek

Afbeelding
Jurjen S
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Roepnaam: Jurjen
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1988
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo S80 2.5T

Bericht door Jurjen S »

Youpy schreef:Volgens mij zijn die wielen die je nu eronder hebt ook niet de juiste maat (te lage ET-waarde en/of te hoge J-waarde), want ze staan te ver naar buiten volgens mij...
Zouden zomaar gezien de wieldeksels velgen van een W202 C klasse kunnen zijn ;) 15 inch ET37 is dat origineel. Dat staat een stuk breder dan de ET 49 van de W124
Met een hamer past alles.
Gripen

Bericht door Gripen »

Volgensmij zijn die inderdaad ook niet goed nee! Zal wel wat Jurjen zegt, de verkoper had het ook over een C klasse idd.

Gister heb ik de originele 8-loch 15" met ET 44 er onder laten zetten. Echt stukken beter als je het mij vraagt! De achterkant met ET36 ging nog wel maar de voorkant met ET36 is echt te sjonnie/aso imo.

Wat mij opviel en wat ik niet helemaal begrijp, toen Roy die velgen met ET 36 monteerde waren de bouten voor de wielen achter langer dan de bouten voor. Dat is niet zo bij mijn originele 8-loch velgen met ET44.

Nou heb ik mijn originele er weer onder en lijkt het net of de achterwielen iets meer naar binnen staan dan de voorwielen.
Wat is normaal / klopt dit?

Of zijn nu bij mij de velgen verkeerd om gemonteerd, dat mijn voorvelgen eigenlijk achter moeten en achter voor? Confused... :shock: :?
Jadystana
Gold Boarder
Gold Boarder

Bericht door Jadystana »

Alle 4 de velgen zijn hetzelfde (mits ze inderdaad hetzelfde nummer hebben natuurlijk, heb je dat nagekeken?). De ET44 zijn de nomale (dus niet de sportlines) en die staan wat naar binnen, maar achter zou niet moeten misstaan met de voorkant.. heb je een foto?
Gripen

Bericht door Gripen »

Ok ben blij dat ze alle 4 hetzelfde zijn, ik zal zo even een foto maken en straks posten!
Roy_E320
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Roy
Type wagen: 300CE
Bouwjaar: 1993

Bericht door Roy_E320 »

Moet normaal gezien hetzelfde zijn inderdaad... Klopt inderdaad wel dat het ooit lijkt of ze achter wat verder naar binnen staan, vooral omdat die van jou voor wat hoger is..
Gripen

Bericht door Gripen »

Yeah volgensmij leek het ook nog iets extra omdat ik 4 banden met velgen in de achterbak had. Hierbij even hoe het er uitziet.
photo 3.JPG
photo 3.JPG (419.4 KiB) 4610 keer bekeken
photo 2.JPG
photo 2.JPG (341.33 KiB) 4610 keer bekeken
photo 1.JPG
photo 1.JPG (473.02 KiB) 4610 keer bekeken
De velgen van Roy waren absoluut mooier kwa staat maar toch staan deze met de hogere ET waarde beter naar mijn idee.

Omdat we het hier hadden over hoe hoog de voorkant staat en dat je rubbers in verschillende maten er tussen kan hebben. Toen de banden verwisselt werden heb ik even een foto gemaakt, ik zie geen noppen misschien dat jullie het zo kunnen zien?
photo 1.JPG
photo 1.JPG (358.4 KiB) 4610 keer bekeken
photo 2.JPG
photo 2.JPG (545.95 KiB) 4610 keer bekeken
Ekkie
Expert Boarder
Expert Boarder
Roepnaam: Eric
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1995
Opmerkingen / andere wagens.: 500E

Bericht door Ekkie »

ik heb onder mijn cabrio dezelfde 16 inch velgen als onder mijn 500E. Ze komen daar ook onderuit omdat ik voor de 500 nieuwe kon " regelen". Zie de foto (de middelste taxi :P ) Uitsteken valt 100% mee, loopt niet aan, APK geen probleem. Iets lagere banden dat wel, dacht uit mijn hoofd 225/50/16 (maar weet het niet zeker). Set komt overigens te koop incl nieuwe banden, cabrio krijgt de originele 15 inch 8 gaats met 195-ers. Voor mij mooier.
Bijlagen
IMG_1455.jpeg
IMG_1455.jpeg (37.67 KiB) 4600 keer bekeken
Sebastiaancocoon
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Sebastiaan
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Bericht door Sebastiaancocoon »

het gaat om de rubbers van de spiraal veren! aan de bovenzijde van de spiraal veren zitten rubbers met die nopjes
Plaats reactie