Opgelost: Koude start probleem

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Gesloten
Multipotok

Opgelost: Koude start probleem

Bericht door Multipotok »

Hallo allemaal, hier Multipotok.
Ben sinds kort trotse eigenaar van een 230E uit '91, een automaat. Het ding heeft nog maar 140.000 gelopen, eerste eigenaar was een erg oude man. Maar ik stuit helaas op lastig probleempje. Bij de koude start slaat de motor wel aan maar draait te weinig toeren, zo'n 4/500/min. Meteen wegrijden is er dan ook niet bij. Uitparkeren is een probleem, want dan slaat hij steeds af. Als hij warm is, is er geen probleem en hij rijdt als de beste. Mensen met meer verstand van mercs dan ik zijn er al een tijdje naar op zoek wat het kan zijn. De injectie is helemaal nagekeken, zoog valse lucht aan, is gedicht, pakkingen vernieuwd etc maar het probleem blijft bestaan.
Iemand van jullie een dergelijke ervaring? Alvast dank voor iedere suggestie en

groet, Multipotok
jcrucq
Fresh Boarder
Fresh Boarder
Roepnaam: Jasper
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Ja

Re: Koude start probleem

Bericht door jcrucq »

Ik heb een soortgelijk probleem. Als ik de auto start loopt ie vrij laag in de toeren en als ik gas geef valt ie bijna uit alsof ie geen benzine krijgt. Als de motor warmer wordt (na 30sec) loopt ie prima en is er niets aan de hand. Kan het niet met de choke te maken hebben?
Multipotok

Waarschijnlijk wel, maar omdat die choke automatisch is wordt het een wat complexe puzzel om het lek boven water te krijgen. Er was sprake van valse lucht bij de injectie maar ook nadat dit gedicht was bleef het euvel bestaan. We zoeken naar andere redenen waarom die aut. choke niet werkt maar dat kan legio zijn. Daarom is iedere suggestie welkom.
Vinnievw
Silver Boarder
Silver Boarder
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 220D 1977
S124 E280 1995

Bericht door Vinnievw »

Aangezien het een injectie is heeft de auto geen automatische choke. Heb je de temperatuursensor al doorgemeten? Als deze verkeerde waarde doorgeeft kan de auto ook slecht gaan starten.
Multipotok

Bedoel je die sensor in het luchtfilter? Die ziet er namelijk wel roestig uit. Hoe kan ik testen of die doet wat hij moet doen?
Of bedoel je een andere temp. sensor?
Hoor het graag...
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981

Bericht door JantjeV8 »

Koelwater temperatuursensor, bovenop aan de voorzijde op het blok, naast het kleppendeksel.

Met de koude start wordt er een lucht bypass geopend en het kaltstartventil zorgt voor wat extra brandstof in de lucht inlaat.
Multipotok

Hardstikke bedankt! Ben nu een paar dagen weg maar ga er in het weekend mee aan de gang. Ik zal verslag doen...
Multipotok

Inmiddels is er een andere stelmotor ingezet, echt alles is doorgemeten, ook de temperatuursensor, de gasklep is gesteld, valselucht is uitgesloten en inmiddels met een nieuwe CO afstelling loopt de motor na starten iets hoger stationair dan voorheen. Zo'n 700 / 800 toeren. Nog steeds is het niet zo dat hij bij starten een tijdje 1300/ 1400 toeren draait en daarna wat terugvalt, zoals het hoort. Ik laat het er voorlopig bij zitten want ik weet niet meer waar ik het zou moeten zoeken. Nu heb ik ook geen last en hopelijk blijft dat ook zo wanneer het gaat vriezen. Ik ga het meemaken...
Veel dank voor het meedenken en als jullie nog een idee hebben waar ik zou kunnen zoeken dan houd ik mij aanbevolen.
Tot later, Multipotok
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981

Bericht door JantjeV8 »

Voor de duidelijkheid: 1200 omw/min is ook te veel.

Op de "choke": 950
Warm: 720omw/minuut (uit m'n kop gezegd, heb de exacte gegevens niet bij de hand).
Multipotok

Misschien heb ik ook een verkeerd beeld van hoe het hoort te zijn, ik heb hem ook net. Dus wellicht is dat wat hij nu doet precies goed. Het enige wat nog wat gebrekkig lijkt is dat ook de automaat nog een beetje zoekende is als hij koud is. Loopt soms wat te loeien en schakelt dan weer heel snel door. Komt dat vaker voor?
Als hij warm is is er zoals gezegd, helemaal geen probleem.
Maar goed, zoals het nu is kan ik er goed mee leven. Kijken wat hij van de winter gaat doen.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
W123 230TE 1981

Bericht door JantjeV8 »

De schakeling van de automaat wordt door vacuum aangestuurd. Als de auto (koud) van de ene gang naar de andere even loeit zit daar even iets niet lekker. Dat kunnen een paar dingen zijn.
Stationair moet er -0,7bar zijn, bij gas geven steeds minder vacuum naar 0 toe. Er zijn een paar componentjes die dat onderdruk verloop stap voor stap doorgeven aan de bak. Die componentjes zou je eens los moeten maken en flink met remmenreiniger uitspoelen. Dat kan de modulator zijn, zit op de zijkant van de bak bijrijderszijde, of het schakeldingetje wat op de motor zit en uiteindelijk verbonden is met die modulator. De vacuumslangen ook even losnemen en uitspoelen.
Vacuum haalt jouw motor uit de luchtinlaat, daar heerst onderdruk. Maar daar komt ook de carterventilatie in uit, vettige damp dus. En die damp kan zich samen met condens weer gaan verschuilen in die componentjes. Zoiets gebeurd ook vaak met de stappenmotor e.d.
Multipotok

Godsamme Jantje V8, wat ontzettend leuk om dit zo van je uitgelegd te krijgen. Hartelijk dank! Ik ga er met een iets deskundiger iemand dan ik naar kijken want alleen durf ik dat (nog) niet. Maar ik begin er op deze manier wel veel meer van te begrijpen. Nogmaals dank en als ik resultaat heb behaald zal ik er verslag van doen. Hartelijke groet,

Multipotok
Gesloten