Oplichting in auto verkoop.

Praten/kletsen over andere dingen in het leven
Zack312

Oplichting in auto verkoop.

Bericht door Zack312 »

Hallo allemaal.

Na een tijd zoeken voor een tweede oldtimer, ben ik in aanraking gekomen met de oplichters via email verkeer. Ik was nieuwsgierig hoe ze te werk gaan. Dus ben ik maar mee gaan spelen met de bal. Ik weet niet of ik dit hier op deze forum mag plaatsen. Ik wou graag dit verhaal met jullie delen om jullie op de hoogte te stellen hoe ze te werk gaan.
Als er interesse wordt getoond en goed keuring van de forum zal ik het verhaal plaatsen.
Mvg Zack r de vries. Haha
Jadystana
Gold Boarder
Gold Boarder
Type wagen: 300TE-24
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee

Re: Oplichting in auto verkoop.

Bericht door Jadystana »

Ik ben wel geïnteresseerd. Volgens mij mag je het posten hier zolang je namen/adressen/etc maar weglaat.
SanderDTCH
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Sander
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Skoda Octavia 1.6TDI combi Greenline

Bericht door SanderDTCH »

Ind geen adressen en namen plaatsen!
Heftrucker
Beheerder
Beheerder
Roepnaam: Frans
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: W126 500SEL

Bericht door Heftrucker »

De werkwijze mag je natuurlijk wel beschrijven.
Maar, zoals hierboven al gezegd, geen namen en adressen noemen.
Dat valt onder smaad en kun je juridisch voor vervolgd worden.
Groeten van Frans.

Advies via PM wordt niet meer verstrekt. Voor vragen gebruik het forum!

Zet geen chassisnummers in de berichten op het forum, maar stuur die per PM.
Robke

Bericht door Robke »

Ik ben ook eens (bijna) opgelicht geweest.
Dus ik ben benieuwd naar jou verhaal, kunnen wij alleen maar van leren!
Simon357

Bericht door Simon357 »

Ik ben ook benieuwd. Er zijn veel oplichters in de autohandel. Dat hebben tests vaak genoeg bewezen (garages die niet uitgevoerde werkzaamheden berekenen...enz). En aangezien ik in Apeldoorn woon en liever niet een auto koop in mijn eigen woonplaats zegt denk ik genoeg ;)
Rene079

Bericht door Rene079 »

Ik wil er wel meer van weten .
zodat ik ook scherp kan blijven aan een aanschaf van een 300TD
PeterV

Bericht door PeterV »

Komt dat verhaal nog? ;)
Jeff

Bericht door Jeff »

Ik ook ben zeer benieuwd

gr Jeff
DouweJann
Senior Boarder
Senior Boarder
Roepnaam: DouweJann
Type wagen: 250D

Bericht door DouweJann »

:shock: ... was het iemand die met de trein zou komen en die vergeten was de pecunia mee te nemen ? ... :sick:
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981

Bericht door JantjeV8 »

Als je zelf een auto te koop zet op internet, is het gewoon een kwestie van tijd dat je aanvragen in het (gebrekkig) Engels geschreven krijgt. Ze vragen dan of je uit wilt zoeken wat 'shipping' van de auto kost, je betaalgegevens op te sturen zodat ze op voorhand de auto al kunnen betalen...

Ik stuur die mailtjes altijd door na de klantenservice van die sites. Het gebeurd echt heel vaak.

Dan staat er op autoscout24.de al een poosje een groen 1983er 190. Een mooi ding op de foto. M'n 1e 'overeenkomst' werd vlak voor dat ik hem op wilde halen door de verkoper doorbroken. Ik had niet aanbetaalden dat zinde hem niet. Ieder half uur ging z'n prijs ineens met zo'n 100euro per keer omhoog terwijl ik aan de overeengekomen prijs hield. Hij allemaal dreigen met z'n Anwalt en zo, dat ik in gebreke was en meer van die onzin.
Ik heb hem links laten liggen en in zuiver Braobants verteld dat hij een onbeschofte en onbetouwbare hond is. Auto kwam weer terug op internet, nog weer hoger geprijsd. Paar dagen later ging de prijs omlaag en begon hij mij weer te mailen, hij meende iets water bij de wijn te doen. Ik noemde de oude overeengekomen prijs weer, hij weer lelijk doen dat hij ondertussen van alles richting mij geprobeerd had om er uit te komen maar ik gewoon niet wilde, dus die Anwalt werd weer als dreigement ingezet.
Daarna heb ik met een ander IP adres contact met hem gezocht onder een andere naam en zo gebeurde precies hetzelfde. Gewoon een oplichter dus die aanbetalingen probeert los te frutselen.
Kijk er mee uit, tot op dagtekening van dit bericht staat de auto er nog op.
KlaasB

Bericht door KlaasB »

niet alleen in de auto verkoop maar ook auto gerelateerde goederen,
ging vanmiddag bijna in het schip voor een behoorlijk bedrag ondanks dat het erg safe leek:

de verkoper bood een soort kopersbescherming aan via GLS
op hun site het mee gestuurde bestandje niet gevonden daarom
bij GLS deze "service" toch maar even geverifieerd: ze hadden er nog nooit van gehoord!

tja, best stom....
de advertentie stond op MP in het Nederlands en het mailverkeer moest plotseling in het Engels
heb ze nog gevraagd of het weer in Nigeria beter was dan in Holland :mrgreen:

MVG K

als bijlage het bestandje erbij, een gewaarschuwd mens enz. enz.
Bijlagen
Euro_Business-Parcel_brochure.pdf
(434.15 KiB) 320 keer gedownload
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Type wagen: 250TD

Bericht door DJS »

Kan de topicstarter nu eindelijk met z┬┤n verhaal komen?
PCC124

Bericht door PCC124 »

Ze hebben eens zo'n bende opgerold. Dat waren idd Nigerianen die vanuit de Bijlmer opereerden.
Ik geef ze altijd het advies gewoon een baan te zoeken, dat slaapt vast een stuk rustiger!
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981

Bericht door JantjeV8 »

Opgerold???? Het gebeurd nog steeds volop.
GoudBenz

Bericht door GoudBenz »

Ik ben nog steeds nieuwsgierig naar het beloofde verhaal :)
Zack312

Bericht door Zack312 »

Hallo Allemaal.

Na alle reacties, zal ik dan beginnen met het verhaal. Mijn verhaal komt een beetje overeen met de vorige schrijver. Maar ik wil wat dieper op in gaan. Natuurlijk zijn er genoeg oplichters. Maar de vraag is; HOE GAAN ZE TE WERK???
Er zijn genoeg mensen die het echt niet weten en dan nog intrappen. En daarom deze onderwerp.

9 juni jl. zat ik op de Duitse autoscout24 te kijken en ik zag een mooie blauwe G-klasse voor 4.500 euro. Qua prijs zag het aardig uit, maar verder niet bij gedacht, dat het toch te goedkoop was. Ik ging verder uitzoeken waar die meneer woont(Hamburg) en plannen hoe ik daar het beste kon komen. Dus nam het besluit om te gaan bellen met de verkoper. Geen gehoor. Dag later weer geprobeerd, niets!! Hmmmmm, dacht ik toen.
Ik ging weer naar de website kijken, bleek dus al verwijdert te zijn. Shit, al verkocht, zei ik toen.

14-6-2012 kreeg ik dit emailtje:

Hallo,

Ich spreche kein Deutsch, ich benutze eine ├£bersetzung site, ich hoffe, Sie k├Ânnen Englisch sprechen.

Das Auto ist jetzt in Spanien. Ich hatte einen Arbeitsvertrag in Deutschland und aufgrund der Wirtschaftskrise ging die Firma, die ich f├╝r die Arbeit war bankrott und ich musste zur├╝ck zu bewegen Cordoba, Spanien. Das Auto wird mit allen Original-Dokumentation wie Zulassungsbescheinigung in Deutschland, T├£V (technische Kontrolle), Umwelt-Kontrollen, deren Geltungsdauer bis 03.2014 und auch mit deutschen Nummernschildern verkauft werden. Das Auto ist in perfektem Zustand, ist die Karosserie makellos, keine Kratzer, Dellen oder versteckte M├ñngel sowie das Innere in ausgezeichnetem Zustand sind Nichtraucherzonen, nie in einem Unfall verwickelt wurden. Ich m├Âchte es verkaufen, weil die Steuern in Spanien registrieren zu hoch sind f├╝r ein aktuelles Budget.
Bitte lassen Sie mich wissen, wenn Sie m├Âchten, um mein Auto zu kaufen.
Danke

Toen ik de eerste regel aan het lezen was, wist ik al gelijk, dat ik met oplichters te maken had. Maar ik kon het niet laten gaan en probeerde wat informatie te winnen. Heb gelijk een email terug gestuurd met het volgende:

Hey, well i do speak english. Im still interested in the car. Let me know what to do. I tried to call you yesterday and 2day but no luck. so now i understand.

I hope to hear from you soon.

Ik heb het kort en onopvallend gehouden.

16.6.2012 kreeg ik deze email :

Hello,

As I told you in my previous email the car is located in Spain . In case you can not come here in Spain, I will send you the car through a transport company that will intermediate this transaction. This is best transport company specifically for cars transportation and also offers protection for both sellers and buyers who live in different countries .
The price of the transport to Europe is 400 Euro. If you accept, I pay 200 Euro and you pay 200 Euro. The selling price of the car is 4700 Euro with transport service included. In this price the car will be insured and delivered at your address in 5-6 days. During these 5 days you will drive and test the car before you decide on the purchase . For more informations about the company please contact me .

I wait your reply

Thank you

Nou ja, je begrijpt dat ze hun uiterste best doen om zoveel geld van je proberen te plukken. Maar ik kwam op een idee, om de auto zelf op te halen(ik wist dat er niets is), dus stuurde ik een email terug met het volgende:

Hey.
Thnx for your information. The Price for transportation is to high, i can better buy à flyticket and come to cordoba. Is that à good idea?? I Can be there in 2 weeks.

En later kreeg een bod zonder de transportkosten, zie e-mail van 17.6.2012.

Hello,

The selling price of the car with transport cost included is 4200 euro.

First I will go with the car at the company and leave the car in theirs custody. They will make the sale contract, insurance for the transport and also all the papers necessary to register the car on your name.

The transport company will inform you with the transport. Then you have to send them the money to the company as a guarantee for the car. Then the company will start the transport and deliver the car at your address in 5-6 days. After you get the car you will have 5 days inspection period so you can drive and test the car . In case you will not be satisfied with the car, the transport company will return your money back and also the car back to me at my cost.

For more information about the transport company you can contact them at:
E-mail: ****************************
Phone: ***************

This is the best way to close this deal for both of us. Try to understand that have 5 days inspection period of the car. During these 5 days you can decide if you buy the car or not. I assure you the car is perfect and you will be completely satisfied with it. I can come from anywhere because I'm still using a lot of work. This is the reason why I suggested that the transport company. You can take care of selling my car without problems.

When you decide to send you the car email me your name, address and the telephone number. I need these details for the transport company.

Thank you

Ik had een Spaanse telefoonnummer gekregen, maar ik had geen zin om het uit te proberen. Ik stuurde dit weer terug.

Hey,

I Will NeXT week be in malaga for another Car. So, and then i pick this car up in cordoba. For me is this no problem. I will be there with some friends. So THE transportation Can you cancel it. Thnx

Het was erop of eronder met dit e-mailtje. En hij nam geen contact met me op. Een dag later zat ik op de Franse marktplaats en de prachtige g-klasse stond ineens daar te koop. Potverdorie, die mensen zijn overal actief. Hij was in Frankrijk wel wat duurder( misschien meer btw, haha). Ik heb daar in mijn beste Frans een bericht gestuurd, en ja hoor, dezelfde email, maar in het goed Frans geschreven( ik heb het hierbij gelaten, want mijn Frans is niet goed genoeg).

Na meerdere dagen(23.6.2012) stuurde ik hem weer een email, hoe het zat met ons deal:

Hello,

Im not gonna make it. So it is better to send it. Can you arange everything?.. Can you do the price for 4000 euro. Thnx

En dan afwachten tot hij misschien zou reageren. Maar niet getreurd, want op die dag stuurde hij al een antwoord met deze info.

Hello,

I am sorry for my late reply but I have problems with my internet connection. I am very busy with my job and I don't have more time for meetings or traveling. This is reason for suggest you this the transport company.

I can send you the car through transport company directly at your address for 4000 Euro.

When you decide to buy my car please give me your full address ( the place where you want to receive the car).

I wait your decision.

Op dezelfde dag stuurde ik valse naam en een bestaande adres middle of nowhere. En volgende dag kreeg ik een e-mail terug,

Hello,

I will go tomorrow morning at the transport company for sending you the car. Please make sure that your address is correct so we do not have any problem with the delivery. After the delivery is done I will contact you again to provide you the information about the transport.
The company will inform you about the payment procedure and how to transfer the money into the transport company trust bank account. You have to transfer the money only after you will receive an invoice per e-mail from the transport company.

Don't forget to check your e-mail tomorrow.

Thank you

Nou, zondag wordt er in Spanje niet gewerkt, dus kreeg ik vandaag een e-mail terug met het volgende:

Hello,
I have just returned from the shipping company. The transport has been done. Here are the transport information:
Tracking number: D99D659DD4
Company: http://www.************.com
or detailed information please contact the shipping company at:
**********************.com
I wait your reply.
Thank you

Dus ik met mijn nuchtere verstand naar die website toe, en ik schrok. Ik dacht weer, shit, straks wordt de auto echt geleverd(haha). De website zag er strak uit. Ik voerde tracking number en wat denk je, al die gegevens die ik toen opstuurde, kwamen te voorschijn. En toen begon ik met mijn huiswerk. De foto's die er worden gebruikt, na het inzoomen, waren slecht bewerkt. De kenteken van de vrachtwagens voor het transport hadden een Spaanse kenteken gekregen, maar de sticker(voor land aanduiding) waren ze weer vergeten. Voor de informatie, het was een GB-sticker.
De tekst voor hun website, hadden ze gejat van een Amerikaanse website. En ga zo maar door.
Je kan dus begrijpen, dat deze website ook van de boeven is en via deze weg, proberen ze je wat lichter te maken qua centjes.
Ik heb een mooie foto van de presentatie, van hun concept. Ga het proberen te uploaden.

Nu ben ik aan het wachten totdat het bedrijf contact met me opneemt en ik ben benieuwd, waar het geld naar toe gaat( Spanje, Nigeria, Roemenië......).

M.v.g. Zack R de vries. :D :D :D
Zack312

Bericht door Zack312 »

Het beloofde lay-out!!!
Bijlagen
5stepssch.jpg
5stepssch.jpg (58.53 KiB) 4898 keer bekeken
SanderDTCH
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Sander
Type wagen: 200D
Opmerkingen / andere wagens.: Skoda Octavia 1.6TDI combi Greenline

Bericht door SanderDTCH »

Aardig lijstje zo maar ind je kan er veel van opsteken allemaal
Simon357

Bericht door Simon357 »

Zie hier de nigerianen. Dit is een site die je waarschuwd en waar foto's staan van nigerianen. Men vraagd dan om te bewijzen dat ze echt bestaan om een foto te meken waarbij ze bijvoorbeeld een vis boven het hoofd houden....hoe gekker hoe beter :lol:
Zie hier het resultaat: http://www.419eater.com/html/hall_of_shame.htm
Plaats reactie