omgekat of niet?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een andere forum past.
Jeff

omgekat of niet?

Bericht door Jeff »

Beste Forummers

Op mijn zoektocht naar een TD ben ik op een mooie inmiddels omgebouwde naar model 1995 ( zowel exterieur als interieur) auto gelopen.

De auto is onlangs door de RDW gekeurd omdat men er een andere zwaardere motor in hebben gelegd.

Hoe kan ik zien dat de auto niet is omgekat en dat ik dus een kat in de zak heb gekocht?

Natuurlijk laat ik de auto een aankoopkeuring ondergaan bij de dealer maar dat zegt nog niks denk ik of kop ik daarmee ook en stukje zekerheid dat het niet om een omgekatte auto gaat?

Geeft de RDW keuring uitsluitsel dat het om een niet omgekatte auto gaat?

Wie kan mij helpen??

Groeten Jeff

ps. eventueel meegaan om naar de auto te kijken?
CordeJong
Senior Boarder
Senior Boarder
Type wagen: 500E
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re: omgekat of niet?

Bericht door CordeJong »

Er zijn wat handvaten om naar te kijken de belangrijkste is de plaat waarop het chassisnummer staat deze is er dan vaak ingekit vooral bij de aansluiting met het huis waar de schokbreker poot in rust.
Labels op de gordels oranje onderzijde tegen de binnen dorpel weg is fout.
Wil hier niet alles plaatsen om de foute niet nog slimmer te maken.

groeten cor de jong
www.Mercedes-klassiekerservice.nl
Rob300
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Roepnaam: Rob
Type wagen: 200D
Bouwjaar: Ouder
LPG: Ja

Bericht door Rob300 »

Hoi Jeff,
RDW keuring houdt in dat de auto binnenstebuiten wordt gekeerd..... ALS het een omgekatte auto zou zijn komt dat wel aan het licht.
Als de auto nu een kenteken heeft hoef je je geen zorgen te maken over omkatten o.i.d.
About meegaan...... in welke regio staat de auto waar je wilt gaan kijken?
Stel dat ik wel mee wilt gaan .......dan is het een beetje wijdbeens om in friesland te gaan kijken....dan kan je beter opgevangen worden door een lid dat daar in de buurt woont.

Rob
Sebastiaancocoon
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Sebastiaan
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Bericht door Sebastiaancocoon »

ik verwacht dat als de auto is omgekeurd voor de zwaardere motor dat ze wel zullen kijken naar chasis nummer ect. Denk dat er niks aan de hand is, maar aangezien hij natuurlijk helemaal gefacelift is en dan ook nog andere motor moet je er wel even op letten inderdaad :D

succes met het kijken he :)
Jeff

Bericht door Jeff »

Ik bel net het bedrijf op waar de auto staat

en wat denken jullie

De auto is net verkocht

we moeten dus verder zoeken

Gr Jeff

ps.hou mij nog steeds aanbevolen voor tips
Sebastiaancocoon
Diamant Boarder
Diamant Boarder

aah dat is jammer zal je altijd zien, gelukkig zijn er nog andere W124 te koop :D al is het wel even zoeken naar een goede.
Semrick
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Rick

Bericht door Semrick »

Als een auto door de RDW gekeurd is wil dat nog niet zeggen dat deze niet is omgekat.
Ik heb daar in de praktijk enkele voorbeelden van waarbij de auto zogenaamd een motorwiseling had gehad maar toch omgekat bleek.

Als je weet waar je op moet letten pik je een omgekatte auto er zo tussen uit. Net zoals Cor al aangeeft ga ik daar hier nu niet verder op in om omkatters niet wijzer te maken dan ze al zijn. Gelukkig maken ze nog voldoende fouten bij het omkatten.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar welke auto Jeff op het oog had (foto's en kenteken) dan kan ik je alsnog zeggen of je geluk gehad hebt of niet. ;)
Ivo300E
Senior Boarder
Senior Boarder
Roepnaam: Ivo
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: Kever Cabriolet 1960

Bericht door Ivo300E »

H├® Semrick, je valt toch niet van je W123 geloof af h├¿?
Jeff

Bericht door Jeff »

Semrick schreef:........

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar welke auto Jeff op het oog had (foto's en kenteken) dan kan ik je alsnog zeggen of je geluk gehad hebt of niet. ;)

De advertentie is net ook van internet afgehaald, heb wel een uitdraai nog gemaakt gisteravond

Heb ook een gesprek nog gehad met de beste man die de auto verkocht en die vertelde dus ook dat de auto oorspronkelijk een 250TD was en dat hij er een 300TDT motor in heeft laten leggen omdat de 250TD kapot was, de auto is geheel 95 omgebouwd en is daarna naar de RDW gegaan voor keuring

Het was een zilvergrijse met een sportline interieur, baal best wel, auto stond te koop voor 9000 euro , hij vertelde mij dat hij hem uiteindelijk verkocht heeft voor 8000 euro

Hij wilde niks inruilen en laat ik nu eens niks in te ruilen hebben , maar helaas , was ik maar een week eerder geweest

we zoeken verder

gr Jeff
Robke

Bericht door Robke »

Voor iets van 40 euro kun je bij het RDW een indentiteitsonderzoek laten doen.

Wat je ook kan doen is, alle gegevens noteren (km stand / kleur GOED op letten of hij gespoten is / chassisnr. en evt. de kleurcode, maar evt. een foto van het plaatje / km stand ).
Dan bel je het RDW en meld je dat je een auto te koop hebt gezien waarvan je twijfelt over de afkomst van de wagen.
Zij zullen om de gegevens vragen en zeggen of het een beetje met de history overeenkomt ja / nee.

Mochten zij twijfelen dan zal ik dus dat onderzoek laten doen.

Dus MOCHT je weer een mooie tegen komen...
Jeff

Bericht door Jeff »

Hey Rob

Dank je voor de tip

Als ik er weer een tegen kom dan hou ik dat in mijn achterhoofd

Nu maar weer druk opzoek naar een mooie combi TD (T) van 1986

Gr Jeff
Semrick
Silver Boarder
Silver Boarder

Bericht door Semrick »

He Jeff, Ik denk dat je door het oog van de naald gegaan bent.
Stond hij toevallig te koop in Krimpen aan de IJssel?
Jeff

Bericht door Jeff »

Ja klopt

Hoezo dat dan?

gr Jeff
Sebastiaancocoon
Diamant Boarder
Diamant Boarder

haha die reactie verspeld iets wat niet goed is denk ik :lol:
Jeff

Bericht door Jeff »

Daar lijkt het wel op , maar krijg niks te horen wat er nu is :-(
XLWaddinxveen

Bericht door XLWaddinxveen »

ben ook wel benieuwd en ook bij deze topic vraag ik me af in hoeverre we een topic kunnen openen waarin dit soort specifieke gevallen genoemd kunnen worden. Ik weet dat het een beetje een tricky onderwerp is, want er bestaat de kans dat iemand ten onrechte wordt beschuldigt van fraude of als oplichter wordt neergezet. Aan de andere kant is het wel een feit dat er dit soort surprises bestaan en is het juist handig als je hiervoor gewaarschuwd kan worden. Ik hoor dan ook graag wat het standpunt is van de leiding van dit forum over het openen (desnoods van een beveiligde, alleen voor geregistreerde leden) topic. Ik heb bijvoorbeeld ook iets dergelijks meegemaakt, en ik ben niet de enige uiteraard.

Er zijn veel verhalen bekend, zo ook onderstaand topic waar ik als laatst op heb gereageerd.

http://w124club.nl/viewtopic.php?f=11&t=3994" onclick="window.open(this.href);return false;

Met andere woorden; in hoeverre kunnen we dergelijk verhalen Bundelen tot 1 topic ? en wat mag er wel/niet vermeld worden om andere te waarschuwen?

hoor graag de mening van de beheerders van het forum
Gullwing

Bericht door Gullwing »

In een dergelijk geval zou ik de auto kopen onder voorwaarde dat hij een douane onderzoek mag ondergaan.
Dat onderzoek wordt uitgevoerd op jouw kosten wanneer daar sprake van is.
Alleen de douane kan je na onderzoek vrijwaren tegen later claims dat er sprake is van een omgekatte auto.

Gaat de verkoper niet accoord dan hoef je ook niet meer te twijfelen over de achtergrond van de auto.
Echte professionele omkatters doen hun werk zo goed dat later niet meer is vast te stellen dat er geknoeid is met de identiteit van de auto.
Semrick
Silver Boarder
Silver Boarder

Bericht door Semrick »

Ivo300E schreef:H├® Semrick, je valt toch niet van je W123 geloof af h├¿?
Hallo Ivo,

Ik ben al van mijn W123geloof afgevallen. :o
Ik rij nu een W201 190D automaat. :lol:

@Jeff, de auto die jij hebt bekeken is voor 100% zeker omgekat.
De advertentie waarin hij te koop werd aangeboden was mij ook al opgevallen.
Realiseer je dat het totaal ombouwen van een belastingvrije auto naar het nieuwe model technisch misschien wel mogelijk is maar financieel is het niet haalbaar.
Daarbij ziet een kenner het altijd als een auto is omgebouwd of omgekat. Letwel Omkatten is niet hetzelfde als ombouwen.

In dit specifieke geval heb ik de auto niet zelf gezien. Maar op basis van wat ik in de advertentie heb gelezen en aan de hand van de daar getoonde foto's kan ik ook op afstand wel zeggen dat deze auto zeker omgekat is.
Deze auto heeft optie's die hij af-fabriek niet had en die niet achteraf in te bouwen zijn.
De nieuwe eigenaar heeft een kat in de zak gekocht (tenzij hij er van op de hoogte is en het geen probleem vind dat de auto is omgekat). Maar dan nog loopt hij altijd het risico om de auto kwijt te raken als hij ooit een keer bij een verkeerscontrole iemand treft die er iets meer kaas van gegeten heeft dan de gemiddelde wetsdienaar.
En dan hebben we het nog niet over het feit dat hij waarschijnlijk 8000 euro heeft betaald voor een W124 van na 1986 die feitelijk maar 2000 euro waard is.
Rob300
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Roepnaam: Rob
Type wagen: 200D
Bouwjaar: Ouder
LPG: Ja

Bericht door Rob300 »

@Semrick.........welke optie's zijn niet naderhand in te bouwen dan?
Hier op het forum is iemand die zelf een compleet dak met fabrieks-schuifkanteldak heeft overgezet op zijn belastingvrije W124......ook ken ik mensen die een complete airco hebben overgebouwd ......dus ben ik benieuwd welke optie's jij bedoeld....

Rob

Al eerder over gehad.....heeft een auto eenmaal een kenteken dan wordt dat niet zomaar ongedaan gemaakt.....we hebben ook al A124ers gezien met turbodieselmotoren die belastingvrij zijn.
(een A124 is een W124 cabrio)
Laatst gewijzigd door Rob300 op wo feb 15, 2012 8:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Semrick
Silver Boarder
Silver Boarder

Bericht door Semrick »

@Gullwing,
De Douane doet geen onderzoek aan voertuigen Althans niet naar de juiste indentiteit.
Dat is een zaak van de politie en de afdeling voertuigcriminaliteit van de RDW.
Plaats reactie