marko300d

Dit is de plaats waar je jezelf en eventueel je auto kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent.
Plaats reactie
marko300d

marko300d

Bericht door marko300d »

Hallo W124 liefhebbers,,

Ik wil mij even voorstellen op dit forum. Mijn naam is Marko Bakker, ben 41 jaar, getrouwd, 2 kinderen en woonachtig in Sappemeer.

Mijn interesse voor de Mercedes W124 is gewekt in de tijd dat ik met dit type taxi reed. Voornamelijk de 200D. Hier heb ik dan ook jaarlijks zo'n 80000 km in gereden.

Op een gegeven moment door werkverandering is de W124 uit mijn handen gegaan. Prive was dit model voor mij niet haalbaar. Echter de tijden zijn veranderd en de W124 is binnen (financieel) bereik gekomen en dus ben ik gaan zoeken naar een klassieke Benz. In eerst instantie vond ik niet de W124 zoals ik hem wilde. De meeste waren te verrot of zat teveel werk aan. Daarop kwam ik de W116 tegen. Een 280S uit 1977. Een prachtexemplaar. Hier heb ik dan ook met plezier in gereden, maar het was toch niet de auto die ik echt wilde. Op een of andere manier was dit niet DE auto voor mij, hoe mooi hij ook was. Dus maar weer zoeken naar de auto die ik echt wilde: de W124 met een diesel.

Na enige tijd zoeken vond ik een mooi exemplaar van een W124 en wel een 300D uit 1985. Dit was nou wat ik zocht. Interieur netjes, fabrieksschuifdak, originele 8-gaats Mercedes lichtmetaal, niveauregeling erop en een afneembare trekhaak. De auto is in het wit, opnieuw gespoten, blauw velours interieur en er zit technisch niet teveel werk aan.

De zescilinder loopt erg goed, heeft nu 271000km gereden.

Wat mankeert er aan dit exemplaar?
De auto is wat dweilerig, zeer windgevoelig ondanks nieuwe banden, kachel heeft een eigen leven, zet je hem koud, kan hij zomaar ineens weer heet worden.

Wat heb ik inmiddels aangepakt:
linksachter bleek een schokbreker defect te zijn, deze is vervangen. De schokbrekers voor waren wat slap, ook deze zijn vervangen voor Monroe exemplaren. De banden heb ik ook vervangen, hier zaten dus nieuwe onder van het type Sportiva
T65. Nu zitten er nieuwe Michelins Energy Savers onder.
Het resultaat: perfect weggedrag zoals het hoort te zijn. Geen windgevoeligheid meer en koersvast.

De motor is echter subliem en zeer zuinig. Ik ben aan het experimenteren om een zo zuinig mogelijk verbruik te krijgen met een 300D. Sinds de verandering naar de Michelins scoor ik een verbruik van 1:17.2 !! Voorheen was dit 1:14. Dit is wel rijden volgens het nieuwe rijden en gewone diesel van Tango.

Nu heb ik getankt met Shell V-power diesel. Ik wil eens weten of dit nog betere resultaten boekt.

We wachten af.
Bijlagen
W124 300D
W124 300D
Rob300
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Roepnaam: Rob
Type wagen: 200D
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Nee
LPG: Ja

Re: marko300d

Bericht door Rob300 »

Hoi welkom hier....leuke Benz.
Je kachelprobleem is vaak het duoventiel voor de verwarming....ik heb nog een goede in de schuur.....als je intresse hebt hoor ik het wel

Rob
Gombal
Erelid
Erelid
Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes-Benz W245 170 2008

Bericht door Gombal »

Hoi Marko, welkom hier en veel plezier op het forum en van je Benz!
Qua Michelin's kan ik het bevestigen, scheelt bij onze Suzuki ook zo'n 1,5 km op een liter die je meer kan rijden t.o.v. Vredestein's. Onder de Benz zitten nog Michelin Energy's, de oude versie, als ze op zijn komen er weer netjes Michelin's onder.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak (living in a foreign land)
Afbeelding
RoyMB

Bericht door RoyMB »

top man en nog dicht bij ook,midwolda.
marko300d

Bericht door marko300d »

Rob300 schreef:Hoi welkom hier....leuke Benz.
Je kachelprobleem is vaak het duoventiel voor de verwarming....ik heb nog een goede in de schuur.....als je intresse hebt hoor ik het wel

Rob
Hoi Rob300,

Bedankt voor het aanbod, maar het duoventiel is niet defect. Heb de check gedaan zoals beschreven in dit forum. De kachel wordt koud als je de 'bypass' doet. Het probleem zit dus hoogstwaarschijnlijk in de printplaat van de regelaar. Ik heb inmiddels op ebay nog een nieuw exemplaar gevonden en deze gekocht.

Komende week zal ik deze monteren als hij binnen is. Dan zullen we zien.

gr. Marko
Laatst gewijzigd door marko300d op za aug 13, 2011 10:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.
SanderDTCH
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Sander
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Skoda Octavia 1.6TDI combi Greenline

Bericht door SanderDTCH »

Hoi Marko

Welkom op ons forum.
Wens je hier veel lees- en schrijfplezier.

------
TIP: klik eens op "gebruikerspaneel" (bovenin links), daar kan je b.v. je verjaardag en woonplaats invullen maar ook je eigen foruminstellingen wijzigen.
Lees ook de forumregels even door.

Groeten Sander
marko300d

Bericht door marko300d »

Kachelregelaars op het dashboard vervangen. Kachel is weer goed in te stellen :D
Het was dus de printplaat.

Weer een probleem opgelost..
Plaats reactie