Vinnievw schreef:
De gemiddelde auto die ervandaan komt is eenvoudigweg in erbarmelijke toestand en leuk als je van klussen houdt (en zelfs dan is het economisch niet verstandig: een opgekalefaterde auto uit Oost-Europa zal nooit zoveel waard zijn als een import uit West-Europa).
Dit klopt natuurlijk voor geen meter. Alle rotzooi die nou hier rondrijdt als oldtimer komt voornamelijk uit het westen, met een paar uitzonderingen uiteraard. Op jouw redeneerwijze zou je kunnen vaststellen dat auto's uit het westen niet onderhevig zijn aan roest slijtage en verval.. Nou kijk maar eens op het technische gedeelte van het forum, het barst er van de vragen hoe dingen opgeknapt moeten worden, en dan heb ik het niet over de cosmetische ingrepen. En behalve de naïevelingen onder ons, wie trapt er nou nog steeds in de verkooptrucjes dat een auto van 25 jaar, van ruime middenklasse, een diesel, minder dan 2 ton heeft gelopen? Zal het niet ontkennen dat het mogelijk is, maar durf en 100e op te zetten dat er van de 10 - 8 nep zijn. En nep in de zin van teruggedraaide km's, boekjes en rekeningen zonder ch nr of vervalst, of niet up to date. En hiermee verdwijnt ook je laatste stukje meerwaarde van een westerse auto t.o.v. een oostblok auto. Dat mensen uit het westen meer vertrouwen hebben in westerse auto's kan ik begrijpen, de meeste mensen zijn bang voor het onbekende en dan vooral icm wilde verhalen.
Vinnievw schreef:
Ik heb wel eens een 190D gezien die uit Roemenie geimporteerd was (hoe verzin je het om daar een auto vandaan te halen?): wat een drama. Werkelijk tot op de draad versleten. Bodem en plaatwerk een grote lappendeken. ....... ponsplaatjes weg, lasnaden rond het schutbord. Als liefhebber (in spe) moet je beter weten.
Afgelopen winter heb ik ook gezocht naar een W124 in Servië, en ja, auto's zoals de 190 die je omschrijft ben ik ook tegengekomen. Maar in de afgelopen 2jr heb ik ook veelvuldig diverse autos in NL bekeken, velen waren in idem dito toestand. Niet echt een exclusief feitje van het oosten. Daarentegen heb ik Servië wel een auto gevonden met een voor mij acceptabele prijs kwaliteit verhouding en dat was me hier in NL zeker niet gelukt,
Conclusie, is er veel rommel in het oosten, jazeker, volop, net als overal.
Kan je daar een leuke auto kopen voor een stuk minder dan wat je voor een vergelijkbare auto in NL zou betalen, zeker weten, maar je zal net zo hard moeten zoeken als overal en bekend moeten zijn hoe en waar je moet zoeken.
Zal je in het oosten een eerlijke, 1e eigenaar auto vinden met de volledige dealer documentatie erbij, zou best kunnen, maar dan ben je wel een paar jaar verder en in dezelfde tijdspanne heb je er 2 gevonden in het westen. Je zal in beide gevallen een flinke bos geld moeten neerleggen of je moet een enorme mazzelpik zijn dat de huidige eigenaar geen besef heeft wat de marktwaarde is van zijn auto.
Groeten, S.