sputterende motor bij start

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Plaats reactie
heritage
Junior Boarder
Junior Boarder
Roepnaam: ed
Type wagen: 300D Turbo
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee

sputterende motor bij start

Bericht door heritage »

Al wel wat gelezen op het forum betreffende dit onderwerp. Mijn 300 turbo diesel automaat(1991) rijdt nog steeds prima maar de laatste tijd, vooral bij het kouder worden, merk ik dat hij bij het starten(start altijd onmiddellijk) enkele seconden nodig heeft om op de juiste toeren te komen. Hij sputtert dus enkele seconden en dat gaat dan even gepaard met witte rook. Daarna in de loop van de dag geen enkel probleem meer.
Het zou kunnen dat er ├®├®n of meerdere gloeiboegies niet meer goed of zelfs kapot zijn(moet ik nog nakijken, aar je kan er niet zo makkelijk bij). Maar in dit verband zou ik dan denken dat het voorgloeilampje op het dashboard dan niet meer zou aangaan. Lampje gaat gewoon aan, gaat uit na enkele seconden en starten doet hij dan direct.
Kom ook net terug van de autokeuring(weeral 2 jaar save). Alles prima in orde maar de roettest was toch met de hakken over de sloot. Gelukkig had ik een meedenkende ambtenaar die bleef proberen tot hij na verschillende pogingen net op de grens kwam. Nochthans had ik juist voordien in 3de versnelling toch een einde over de snelweg gereden(flink in de toeren).
Dat sputteren en de moeilijke roettest, zou dat iets met mekaar te maken kunnen hebben?
Dank voor jullie reactie(s).
Rob Hackert
Gold Boarder
Gold Boarder
Roepnaam: rob
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W115 200D 1970
W123
240D
1980
W124 200D
1986
W124
1991
A124
cabrio
1995

Re: sputterende motor bij start

Bericht door Rob Hackert »

Volgens mij gaat het goeilampje ook aan als 1 of meer gloeibougies niet meer goed functioneren of zelfs kapot zijn. ik adviseer je om 6 nieuwe gloeibougies te monteren want vandaag of morgen start ie bij 10 tot 15 graden vorst misschien niet meer... en zo duur zijn die dingen niet. Men zegt overigens dat je de gloeibougies altijd moet losdraaien bij een warme motor.
heritage
Junior Boarder
Junior Boarder
Roepnaam: ed
Type wagen: 300D Turbo
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja

Re: sputterende motor bij start

Bericht door heritage »

Bedankt Rob!
Plaats reactie