piepend - fluitend geluid

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Plaats reactie
heritage
Junior Boarder
Junior Boarder
Roepnaam: ed
Type wagen: 300D Turbo
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee

piepend - fluitend geluid

Bericht door heritage »

Beste leden,

Ik reed een 200 klms, hoofdzakelijk snelweg, niets aan de hand. Bijna op plaats van bestemming moest ik nog een 30tal klms door dorpjes en toen begon het. Bij lagere snelheid hoorde ik een piepend of fluitend geluid afkomstig ergens van de wielen. Ik had ook de indruk dat de druk op mijn rempedaal veel minder was. Verder geen aandacht aan besteed.
Op de terugweg, de dag nadien, geen enkel geluid meer te horen tot ik na 200 klms weer van de snelweg moest en opnieuw een 30tal klms over de gewone weg moest. En.... daar was het geluid weer, eerst bij lage snelheid en nadien ook bij 70 of 80 klms/uur. Piepen/fluiten dat het niet mooi meer was. Ook de druk op mijn rempedaal was merkelijk lager dan toen ik vertrok. Op het dashboard was er geen enkel lichtje dat brandde. Oliereservoir was okee.
Help.....
Ed
John.M
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: John
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W116 280SE 1974
W169 A160 2011
X253 250 4 matic 2015

Re: piepend - fluitend geluid

Bericht door John.M »

Tja, is wel lastig om daar zo even iets over te zeggen, Differentieel, steekassen, wiellagers, remblokken kunnen blijven hangen. Hoe is de staat van je remvloeistof ???
Ostwelt Customs

Bericht door Ostwelt Customs »

Best kans dat een piston van een remklauw heeft vast gezeten en is los gekomen. Het fiepen kan duiden op een versleten remblok.
Zet hem gewoon op een krik en draai aan je wiel. Als je de boosdoener gevonden hebt, schroef je het wiel eraf om eens te zien?
heritage
Junior Boarder
Junior Boarder

Bericht door heritage »

Bedankt voor de reacties,
Kan ik alvast ergens beginnen en op onderzoek.
Ed
heritage
Junior Boarder
Junior Boarder

Bericht door heritage »

Even een update
Alles nagekeken, alle remblokken vervangen, oude remolie afgelaten en nieuwe erop.
Probleem blijft, dus bij vertrek de eerste 20 kilometers niets aan de hand, dan begint het piepen/fluiten en intussen verdwijnt de druk op mijn rempedaal helemaal. Ik kan dan even "pompen" en de druk komt terug maar als ik(intussen aan de kant) op de rem blijf staan voel ik de druk langzaam verdwijnen totdat het rempedaal op de bodem staat.
Mogelijk een probleem met de rembekrachtiger(lekkage) las ik bij red500sec. Hoe kan ik de checken? Te herstellen of gelijk vervangen?
Alle hulp welkom. Alvast bedankt!
Ed
Arpad
Gold Boarder
Gold Boarder
Type wagen: 320TE
Bouwjaar: 1986
Opmerkingen / andere wagens.: Met 320 motor.
280SL 1977 (restauratie)
Contacteer:

Bericht door Arpad »

Als je je rempedaal geheel kan intrappen, dan heb je een probleem met je hoofdrem cilinder.
Als de bekrachtiger lekt dan heb je minder remkracht maar blijft je pedaal wel op dezelfde stand staan.
heritage
Junior Boarder
Junior Boarder

Bericht door heritage »

stand van zaken....
piepend/fluitend geluid enkel te horen bij rijden dus lokaliseren is niet echt te doen
vandaag een heel eindje gereden zonder gepiep/gefluid en de rem bleef het ook goed doen, toch vreemde situatie
morgen hoofdrem cilinder vervangen in de hoop dat deze de boosdoener was
als het dan weer niet opgelost geraakt dan doen we verder met de "eliminatiemethode"
ik hou jullie op de hoogte
GekkeHenkie

Bericht door GekkeHenkie »

bij de RDW hebben ze van die mooie apparaten waarmee ze je wiel een rot snelheid kunnen geven,
oa voor de wiellagers
of zoek een werkplaats waar ze nog finish balanceren, zelfde principe
Plaats reactie