E10 benzine tanken ?
-
Powersofts
Re: E10 benzine tanken ?
ja die knop zit ook op de 190E met kat , en die heeft 7standen.
ik ga voor die 7eurocent verschil niet meer naar België/essen rijden. voor dat kleine verschil tank ik liever euro 95 voor 1.50euro vandaag.
Volgens de merc. kan deze auto omgaan met E10 maar dat gaan we dus niet doen.
ik ga voor die 7eurocent verschil niet meer naar België/essen rijden. voor dat kleine verschil tank ik liever euro 95 voor 1.50euro vandaag.
Volgens de merc. kan deze auto omgaan met E10 maar dat gaan we dus niet doen.
-
Bartgo
- Gold Boarder

- Roepnaam: Bart
- Type wagen: 300TE
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
Eigenlijk toch echt een drama vind ik, die E10. Waarom is dit nu nodig? Wie vult er zijn zakken? Dit heeft absoluut niks met milieu te maken, integendeel zelfs.
Hoe dan ook, mocht iemand weet hebben van een station waar ze nog gewone Euro95 zouden verkopen in België?
Hoe dan ook, mocht iemand weet hebben van een station waar ze nog gewone Euro95 zouden verkopen in België?
-
Powersofts
Ik heb gisteren nog gebeld met esso in essen, België en die vrouw was heel duidelijk: 'vanaf 1 jan. 2017 mogen wij geen euro 95 zonder E10 verkopen, we verkopen in gans België Euro95 met erbij E10".
"heel spijtig voor u meneer maar nergens kunt u dit kopen", "als u een oude auto heeft kunt u Euro 98 tanken".
dus..
tel uit je winst.
"heel spijtig voor u meneer maar nergens kunt u dit kopen", "als u een oude auto heeft kunt u Euro 98 tanken".
dus..
tel uit je winst.
-
JosW124
- Platinum Boarder

- Roepnaam: Jos
- Type wagen: E250T Diesel
- Bouwjaar: 1993
- Automaat: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: E250 T Diesel 1993
250TD 1991
250TD
1987
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5 - Locatie: Frankrijk, Grandchamp Les Ardennes.
Ethanol wordt gemaakt van landbouwprodukten.
Boeren verbouwen thans voedsel voor auto's....
Boeren verbouwen thans voedsel voor auto's....
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
-
Bartgo
- Gold Boarder

Ik heb wel iets vernomen van een productje dat je in de tank kunt gieten bij elke tankbeurt. Geen idee wat het was maar het zou de ethanol neutraliseren. Zoiets als het vervangproduct voor lood dat we in auto's van de 50s moeten doen.
Jos: behalve dat ze me weer op kosten jagen, steekt me dat vooral tegen de borst: voedsel verbouwen of alleszins landbouwgrond bezetten voor een product in auto's. Dat dan nog eens slecht is voor elke auto en heel ingewikkeld om te produceren, en bijgevolg slecht voor het milieu.
Tankwagen laten komen en zelf een tank met echte benzine thuis opslaan?
Jos: behalve dat ze me weer op kosten jagen, steekt me dat vooral tegen de borst: voedsel verbouwen of alleszins landbouwgrond bezetten voor een product in auto's. Dat dan nog eens slecht is voor elke auto en heel ingewikkeld om te produceren, en bijgevolg slecht voor het milieu.
Tankwagen laten komen en zelf een tank met echte benzine thuis opslaan?
-
Bartgo
- Gold Boarder

Ik wou er nog aan toevoegen: eigenlijk is dit erhanolverhaal op moreel niveau gewoon criminaliteit.
-
Bram Jansen
Ethanol (triviale naam ethylalcohol), vaak afgekort tot EtOH, is de bekendste en meestvoorkomende alcohol, aangezien het een vaak gebruikt oplosmiddel is en het de alcohol is die in alcoholische dranken zit. In het dagelijkse spraakgebruik wordt ethanol gewoon alcohol genoemd.
- Bijlagen
-
- corngaspic.jpg (36.02 KiB) 3699 keer bekeken
-
Bartgo
- Gold Boarder

Ja Bram, wat doen jullie daar eigenlijk mee in Frankrijk?
-
Bram Jansen
Gewoon 95 tanken als het er is, maar het kwam 3 jaar geleden al voor dat je aan een pomp stond met alleen 98 en E10. En dan tank je 98, geen probleem.
Het is al langer aan de gang. Op Google kun je er veel over lezen.
Het is hier niet veel anders dan elders.
Het is al langer aan de gang. Op Google kun je er veel over lezen.
Het is hier niet veel anders dan elders.
- Bijlagen
-
- tanken jan 2017.jpg (2.14 MiB) 3553 keer bekeken
-
JosW124
- Platinum Boarder

250TD 1991
250TD
1987
BMW R80GS
Als men geheel Nederland, de totale oppervlakte, vol zou zetten met ethanol producerende gewassen, zou dat voor 2% (twee!) van de behoefte in biobrandstof voorzien.
In Frankrijk 3% (drie).
Wederom blijkt dus dat een beter milieu bij jezelf begint en dus niet bij degenen die dat voorstellen en daarin het voortouw zouden moeten nemen.
Vandaar denk ik dan, dat landbouwers worden aangemoedigd hun vee het hele jaar op stal te houden om zo de weilanden om te ploegen en in te zaaien met eerder genoemde gewassen.
En daar krijgen ze dan weer subsidies voor.
En wie betalen die subsidies?
Juist, de gewone man.
Feitelijk betalen wij dus om die boeren die gewassen te laten verbouwen, om daarna aan de pomp nogmaals diep in de buidel te moeten.
Tsja.
In Frankrijk 3% (drie).
Wederom blijkt dus dat een beter milieu bij jezelf begint en dus niet bij degenen die dat voorstellen en daarin het voortouw zouden moeten nemen.
Vandaar denk ik dan, dat landbouwers worden aangemoedigd hun vee het hele jaar op stal te houden om zo de weilanden om te ploegen en in te zaaien met eerder genoemde gewassen.
En daar krijgen ze dan weer subsidies voor.
En wie betalen die subsidies?
Juist, de gewone man.
Feitelijk betalen wij dus om die boeren die gewassen te laten verbouwen, om daarna aan de pomp nogmaals diep in de buidel te moeten.
Tsja.
-
JosW124
- Platinum Boarder

250TD 1991
250TD
1987
BMW R80GS
En dat terwijl er genoeg goede alternatieven zijn;
DE AIRCAR de auto aandrijven met luchtdruk
De motor van Guy Negre zorgt voor een revolutie in de transportsector. Geen fossiele brandstoffen meer in de tank, maar lucht als brandstof! Deze luchtdruk motor van MDI is een van de belangrijkste uitvindingen van de vorige eeuw. Guy Negre heeft een motor uitgevonden waarmee 110 km/u mee gereden kan worden en waarmee een afstand van 300 km kan worden afgelegd. Het vullen van de tank kost maximaal 3 Euro, gegeven het feit dat de auto 77 Eurocent per 100 kilometer aan luchtdruk kost.
Guy Negre heeft bij de Franse overheid aangeklopt met zijn idee, hetgeen van de tafel werd geschoven i.v.m. de belangen van ELF,Total, Shell, Esso , EDF, etc.
Hij is toen naar India gegaan om zijn auto's door Tata, (of Tatra,ben dat even kwijt), te laten produceren, kostprijs zou dan rond de 4000 euro liggen.
Op voorhand werd hem verteld dat er een importverbod voor de gehele Europese Unie op berust.
Kijk, dat krijg je nou ervan als je serieus een beter milieu bij jezelf laat beginnen...
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/988265.stm
Maar goed, E10 in de Benz, dat was het topic.
Bij genoeg belangstelling kan ik een nieuw topic aanmaken in de juiste rubriek.
En voor de diesels, al eens aan PPO gedacht?
Schijnt dat men in Duitsland ombouwsetjes kan kopen om er dan zoveel mogelijk rendement uit te halen.
Groet,
Jos.
DE AIRCAR de auto aandrijven met luchtdruk
De motor van Guy Negre zorgt voor een revolutie in de transportsector. Geen fossiele brandstoffen meer in de tank, maar lucht als brandstof! Deze luchtdruk motor van MDI is een van de belangrijkste uitvindingen van de vorige eeuw. Guy Negre heeft een motor uitgevonden waarmee 110 km/u mee gereden kan worden en waarmee een afstand van 300 km kan worden afgelegd. Het vullen van de tank kost maximaal 3 Euro, gegeven het feit dat de auto 77 Eurocent per 100 kilometer aan luchtdruk kost.
Guy Negre heeft bij de Franse overheid aangeklopt met zijn idee, hetgeen van de tafel werd geschoven i.v.m. de belangen van ELF,Total, Shell, Esso , EDF, etc.
Hij is toen naar India gegaan om zijn auto's door Tata, (of Tatra,ben dat even kwijt), te laten produceren, kostprijs zou dan rond de 4000 euro liggen.
Op voorhand werd hem verteld dat er een importverbod voor de gehele Europese Unie op berust.
Kijk, dat krijg je nou ervan als je serieus een beter milieu bij jezelf laat beginnen...
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/988265.stm
Maar goed, E10 in de Benz, dat was het topic.
Bij genoeg belangstelling kan ik een nieuw topic aanmaken in de juiste rubriek.
En voor de diesels, al eens aan PPO gedacht?
Schijnt dat men in Duitsland ombouwsetjes kan kopen om er dan zoveel mogelijk rendement uit te halen.
Groet,
Jos.
- Jurjen S
- Platinum Boarder

- Roepnaam: Jurjen
- Type wagen: 230CE
- Bouwjaar: 1988
- Opmerkingen / andere wagens.: Volvo S80 2.5T
wimke schreef:Zit deze knop ook op de 190E met kat uit 1993 ?JantjeV8 schreef:Bij consequente 98 toepassing, moet dan niet de onststekingskarakteristiek aangepast worden? In het vooronder zit zo'n draaiknop die je op een paar standen in kunt steken. Volgens mij moet daar iets mee gebeuren dan.
Zie het ook niet zitten om E10 erin te mikken,zou vlgs Mercedes wel kunnen !
Heb je ergens een link of document waar dat in staat?
Ik kom namelijk voornamelijk deze tekst tegen of een variant daar van als ik er naar zoek.
De meeste 124ers op de mopf2 modellen na vallen hier onder volgens mij.Niet geschikt voor E10
1e generatie met directe brandstof-inspuiting: Mercedes-Benz C200 cgi (model w203) en Mercedes-Benz CLK 200 cgi (model c209) bouwjaar 2002-2005.
Mercedes-Benz modellen zonder 3-weg katalysator, of achteraf omgebouwd met 3-weg katalysator of uitgerust met carburateur. Dit zijn voornamelijk modellen ouder dan 25 jaar.
Bij twijfel raadpleeg uw merkdealer, handleiding of binnenzijde tankdop.
Met een hamer past alles.
- MB280E
- Gold Boarder

- Roepnaam: Jan
- Type wagen: 300TD Turbo
- Opmerkingen / andere wagens.: W123 280E 1982
W126 280SEL 1982
R107 560SL 1985 - Locatie: Gent
Voor de mensen die nog twijfelen of hun wagen wel E10 mag hebben
Hier een pdf van Mercedes zelf waarin wordt vermeld welke modellen geen E10 mogen hebben
Raad eens....
Hier een pdf van Mercedes zelf waarin wordt vermeld welke modellen geen E10 mogen hebben
Raad eens....
- Bijlagen
-
- Serviceinformation_E10_Kraftstoff.pdf
- (100.03 KiB) 413 keer gedownload
- Jurjen S
- Platinum Boarder

- Roepnaam: Jurjen
- Type wagen: 230CE
- Bouwjaar: 1988
- Opmerkingen / andere wagens.: Volvo S80 2.5T
Netjes
mijn 230CE zonder katalysator dus niet tanken die rommel
Sent from my i-brick using a hammer
Sent from my i-brick using a hammer
Met een hamer past alles.
-
DJS
- Diamant Boarder

- Type wagen: 250TD
Het probleem met ethanol is dat de smering minder aanwezig is, daarnaast is het agressiever op de pakkingen. In de tijd dat deze auto's zijn ontwikkeld, werd ethanol eigenlijk nog niet gebruikt, de auto's zijn er simpelweg niet voor ontworpen. Naast dat het agressiever kan zijn voor de brandstofpomp en brandstofleidingen, kan het ook zwaarder zijn op de kleppen. Het kan best goed gaan voor een zeer lange tijd, daarnaast heeft E10 natuurlijk niet een enorm hoog ethanolpercentage. Maar persoonlijk zou ik het er niet op wagen.
-
JantjeV8
- Platinum Boarder

- Type wagen: 230TE
- Bouwjaar: Ouder
- Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981 - Locatie: Haarsteeg
Neem me niet kwalijk, maar het zijn geen 2-takjes! Voor de smering zit er olie in het blok, met een eigen oliepomp. Het is de bedoeling dat dat spul verbrand, meer hoeft het niet te doen.DJS schreef:Het probleem met ethanol is dat de smering minder aanwezig is,
-
Prometheus
De schadelijke bijwerking van E10 heeft NIETS te maken met de cat. Het toeval wil dat met invoering van de uitvoeringen met cat de (butyl/nitril)rubbers voor pakking en leidingen wijzigde in fluorrubber dat bestand is tegen ethanol in biobrandstof (1989).
In een W124 met een M102 motor uit hetzelfde bouwjaar waarvan 1 RUF (cat voorbereid), zou geen, en de ander met cat, zou wel E10 geschikt zijn ?
Ik zou alle Benzen met bouwjaar voor ~1993 met Euro98 tanken.
Overigens wordt voor de ethanol productie geen extra landbouwgrond gebruikt. De ethanol wordt gewonnen uit oogstafval van mais, rietsuiker e.d. dus (vooralsnog) milieuvriendelijk.
In een W124 met een M102 motor uit hetzelfde bouwjaar waarvan 1 RUF (cat voorbereid), zou geen, en de ander met cat, zou wel E10 geschikt zijn ?
Ik zou alle Benzen met bouwjaar voor ~1993 met Euro98 tanken.
Overigens wordt voor de ethanol productie geen extra landbouwgrond gebruikt. De ethanol wordt gewonnen uit oogstafval van mais, rietsuiker e.d. dus (vooralsnog) milieuvriendelijk.
Ombouwsetjes ?? Gewoon PPO of Biodiesel erin en rijdenEn voor de diesels, al eens aan PPO gedacht?
-
Bartgo
- Gold Boarder

Dat is een duidelijke uitleg! Nu, ik heb twee Benzen met een M103 motor (300E) met allebei op de datenkarte: niederverdichtung mit katalysator. Er zat er dus wel een op af fabriek lijkt me. Daarmee konden ze in Duitsland de euro2 norm halen wat toen subsidies gaf. Maar ik denk dat dit nog een vorige versie is van de katalysator en toch eigenlijk altijd achteraf ingebouwd werd door de de dealer voor de klant zijn auto afhaalde?
-
DJS
- Diamant Boarder

- Type wagen: 250TD
Gelukkig gaat olie ook dwars door je zuigerveren heen... Gelukkig lekken de klepseals ook door om olie bij de inlaatkleppen te krijgen. Kijk, klepsmeringssystemen worden met een reden op sommige auto's gezet bij een LPG conversie.JantjeV8 schreef:Neem me niet kwalijk, maar het zijn geen 2-takjes! Voor de smering zit er olie in het blok, met een eigen oliepomp. Het is de bedoeling dat dat spul verbrand, meer hoeft het niet te doen.DJS schreef:Het probleem met ethanol is dat de smering minder aanwezig is,
Maar inderdaad het meest schrijnende probleem is, zoals Ruud erg mooi duidelijk heeft uitgelegd, de bestendigheid van bepaalde pakkingen/rubbers tegen ethanol.
-
JantjeV8
- Platinum Boarder

- Type wagen: 230TE
- Bouwjaar: Ouder
- Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981 - Locatie: Haarsteeg
Precies, een commerciële reden, technisch voegt het totaal niets toe. Sterker nog, kleppen horen niet met smeersel besmeurd te raken. En op de inlaat heeft dat al helemaal geen zin. De uitlaat klep krijgt het veel zwaarder te verduren doordat die veel warmer wordt. Daar hoort geen rommel op. Het verdwijnen van het dempende lood in de brandstof is opgelost door de legeringen van de zetels en kleppen zelf te verbeteren. In gewoon benzine zit ook geen smeertoevoeging en is een prima ontvetter als je iets moet schilderen.DJS schreef:Kijk, klepsmeringssystemen worden met een reden op sommige auto's gezet bij een LPG conversie
Een nieuwe klepseal is gewoon pot-dicht, die laat geen olie door. Mag ook niet, want dan komt er valse lucht bij en klopt het inlaattraject niet meer.
Qua pakkingen e.d. zou het best nadelig kunnen zijn.