Koppakking lek of toch niet?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Gullwing

Re: Koppakking lek of toch niet?

Bericht door Gullwing »

Dat is zeker een plausibele verklaring waarbij ook het omgekeerde mogelijk is.
De thermostaat is geklapt door stuwing in het koelsysteem, moeilijk te zeggen wat oorzaak en wat gevolg is in dit soort gevallen.
Voor je over gaat tot ingrijpende maatregelen kan het geen kwaad een nieuwe thermostaat en waterslang te monteren.
Dan eens rustig bekijken wat er gebeurt. Motor warm laten draaien. Wanneer die mooi op alle zes loopt een stukje rijden en de temperatuur goed in de gaten houden. Ik ben van nature optimist, goede kans dat er verder geen problemen zijn.
Arpad
Gold Boarder
Gold Boarder
Type wagen: 320TE
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Met 320 motor.
280SL 1977 (restauratie)
Contacteer:

Bericht door Arpad »

Maak de behuizing dicht zonder termostaat, en laat hem dan eens draaien. Kijk dan wat er gebeurt.
MajikSimon
Silver Boarder
Silver Boarder
Type wagen: 200E
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee

Bericht door MajikSimon »

ik zou de thermostaat in een pannetje heet water eens checken, makkelijker en veiliger dan de auto checken.
Dan zie je meteen of je verklaring klopt...

het lijkt me logisch...maar ik zou het controleren.
Koning320TE

Bericht door Koning320TE »

Vandaag moest het dan gebeuren, voor t eerst sinds juli de rechte zes weer starten...
Voor het zover was, in alle vroegte (ik was er om 8 uur) naar Wensink gegaan om de nieuwe thermostaat en een stukje darm op te halen.
Daarna moesten er een hoop zaken weer worden aangesloten en gemonteerd. Niet onbelangrijk, de fan moest ook nog op de visco koppeling worden geschroefd. Het zijn maar 3 schroefjes, maar wel pielen ;-)

Ik had gisteren het systeem nog een keer goed doorgespoeld met water en daarmee afgevuld.

De motor gestart en na een paar keer kuchen kwam het apparaat weer tot leven en liep redelijk stabiel en op 6 cilinders.
Nu werd het spannend, zou de motor weer warmlopen... maar nee hoor hij bleef keurig net iets boven de 80 graden staan, 87 graden denk ik ;-) de thermostaat ging open en de radiator werd goed warm van boven naar onder... De kachel werd vrij snel heerlijk warm, dus het lijkt er vooralsnog op dat de kop er nog even op kan blijven zitten. Ook na een rondje door de buurt bleef de meter staan waar ie stond en de auto trok goed op.

Alleen het olielampje ging op een gegeven moment branden en bleef branden, terwijl er voldoende olie in het blok stond, afgaande op de pijlstok, en de oliedruk meter reageerde ook normaal. Iets met de sensor?

Iets anders wat opviel was dat het toerental vanuit stationair af en toe ging hobbelen waarbij de motor soms bijna afsloeg.
Dit kwam voor het heetlopen ook al eens voor, en toen ik ging luisteren bij het inlaatspruitstuk en even snel met de hand het gas open en dicht draaide, hoorde ik een sissend geluid ergens bij de throttle body of het inlaatspruitstuk, alsof hij valse lucht zuigt. Is dat de inlaatspruitstuk pakking, of ergens iets bij de throttle body wat niet goed dicht zit?

het loskoppelen van de luchtmassa meter maakt dat het stationair onregelmatig lopen bijna weg is, maar het sis geluid blijft.

Ik ben in ieder geval erg blij dat het er naar uitziet dat ik weer kan rijden!!

Iedereen wederom veel dank voor al het meedenken!!
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Mooi dat het incident naar het zich laat aanzien geen ernstige gevolgen heeft.
Het injectiesysteem draait voor een belangrijk deel op vacuum.
Is er vacuum lekkage dan gaat de motor onregelmatig lopen.

Lek zoeken kan op twee manieren, luisteren met een buisje of een slangetje.
Visueel de diverse slangetjes inspecteren. Echt makkelijk is het niet.

De oliemelding is waarschijnlijk het olie niveau. Oorzaak is meestal de vlotter in het carter.

Paul
Koning320TE

@Gullwing Ik ga binnenkort de olie verversen, dan kan ik waarschijnlijk de vlotter / sensor uitbouwen.
Ik ga nog eens goed luisteren waar het vacuum lek zit. Bedankt voor de tips!!

Jan Henk
John.M
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: John
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W116 280SE 1974
W169 A160 2011
X253 250 4 matic 2015

Bericht door John.M »

Hier heb je het bestelnummer van de niveauzender, vergeet niet de rubberen O ring er bij te bestellen ;)
P1000830.JPG
P1000830.JPG (151 KiB) 1581 keer bekeken
Koning320TE

Bedankt John!
Ik heb vandaag de niveau zender even bekeken, blijkt de draad van het biologisch afbreekbare soort te zijn... Alle isolatie eraf :-(
Gelukkig is de kabel voor de motor aansturing etc in 2006 vervangen. Blijkbaar zijn een aantal andere draden / kabels ook slecht.
Koning320TE

Vandaag een nieuw expansievat geplaatst met een nieuwe dop. De niveau sensor heb ik overgezet uit het oude expansievat.
De reden voor de vervanging is dat door de overdruk het dunne plastic pijpje naar de overloop op de radiator was afgebroken. Het is ook wel fijn dat je nu weer door het tankje heen kunt kijken ;-)
IMG_5488.jpg
IMG_5488.jpg (638.59 KiB) 1518 keer bekeken
Water er weer af laten lopen (het was al iets minder bruin) en het systeem weer afgevuld. Ik heb de motor vervolgens weer op bedrijfstemperatuur laten komen en de gewacht tot de radiator goed warm was. De temperatuur bleef opnieuw constant en na het aftoppen op niveau van het koelwater heb ik de dop op het expansievat gedraaid. Twee rondjes de vecht en omgeving ( ongeveer 8 km per rondje) met een lekker hete kachel ( al snel iets lager gezet) bleef de temperatuurmeter zeer constant op iets boven de 80 graden staan.

Thuisgekomen de slangen gecontroleerd, en deze waren niet hard, wel heet. Ik vond de slang bovenaan naar het thermostaathuis zelfs opvallend zacht?!
De auto reageert verder goed, de motor loopt mooi op vermogen, alleen dus nog het stationair onregelmatig lopen / bijna afslaan, maar dat is voor een ander topic over vacu├╝m lekkage lijkt me.

De komende dagen wat langere stukken rijden en (fingers crossed) loopt het wellicht letterlijk met een sisser af :D
Koning320TE

Vandaag het kraanwater af laten lopen, zowel van de radiator als uit het blok en het hele systeem gevuld met antivries van Mercedes 325.0 en water in een verhouding 50:50.
Na de nodig luchtbellen te hebben laten ontsnappen nog even een rondje gereden en alles lijkt prima in orde. De komende tijd de koelwaterstand in de gaten houden, maar eerst een paar dagen binnen om het stationair hobbelend lopen aan te pakken.
Plaats reactie