Nadat wij van mei tot en met juni heerlijk snorden in onze uit Japan afkomstige 320TE uit 1993 (zie ook even voorstellen), ging het op 4 juli goed mis.
Mijn vriendin was op weg naar de tour de France in Utrecht en zag op de snelweg ineens de temperatuur op 120 graden staan. helaas was er geen mogelijkheid om snel veilig te stoppen, maar onderaan de afrit is dit uiteindelijk gelukt. Stoom uit de motorkap, het bleek dat het y stuk wat naar de kachel en de ruitensproeier verwarming loopt was gebroken en dat al het koelwater op de snelweg was achtergebleven.
De monteur van de ANWB heeft een bypass gemaakt, (zie foto) waarbij het gedeelte voor de ruitensproeier vloeistof verwarming is afgedopt. Na het opnieuw vullen van het koelsysteem, de motor gestart, waarna vrij snel bleek dat de temperatuur weer te hoog opliep en dat de slang die naar de thermostaat loopt erg dik werd. De monteur van de ANWB dacht onmiddellijk aan een lekke koppakking, er zat ook behoorlijk wat bruine sludge in het koelwater en raadde aan niet verder te rijden.
De auto is toen een week later weer thuisgekomen op de vrachtwagen en heeft de rest van de zomer gewacht op reparatie omdat zijn baasje nog een studie af te ronden had.
De studie is nu af en ik ben zonder meteen de kop los te schroeven eerst maar eens gaan testen. Ik heb een leakdown test gedaan vandaag met een druk van 100 psi ofwel ongeveer 7 bar en uit deze test bleek dat op alle cilinders er met koude motor, ongeveer sprake is van 10 % verlies. De lucht die ontsnapt is duidelijk te horen in de oliepijlstok opening. In het koelwater zijn absoluut geen belletjes lucht te zien en via de inlaat en uitlaatkleppen ook geen lekkage.
Voorzichtige conclusie: geen lekke koppaking, althans niet een dusdanig lek waardoor de compressie in de koelwater slangen verdwijnt.
Blijft natuurlijk de vraag wat er dan eventueel voor zorgt dat de druk te hoog oploopt, zo hoog dat de slang naar de kachel knapt. Het overdrukventiel op het expansievat zou normaal gesproken de druk van de ketel moeten laten toch?
Wie van de forumleden heeft al eens iets soortgelijks meegemaakt en weet waar er eventueel een blokkade in de circulatie kan ontstaan, waardoor de druk te hoog oploopt?
Op de dop van het expansievat staat 140. wie weet met welke druk dit correspondeert?
Tot slot: Ik kwam bij het uitdraaien van de bougies tot de vreemde ontdekking dat alle bougies op de boven / buitenkant nat waren van de olie, alsof er van buitenaf olie in de bougie poorten was gelekt. (zie foto) iemand een idee hoe dat mogelijk is?
Alvast veel dank voor het meedenken!!