bonken bij afremmen op de motor
-
600E
- Junior Boarder

- Roepnaam: Jan
- Type wagen: 300E
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: 300E 1986 schakel LPG.
bonken bij afremmen op de motor
hallo
Mijn zomer 300E staat in de stalling en ik rijdt nu weer in de winter 300E. Deze heeft het probleem dat als ik het gas loslaat dat bij een te laag toerental de motor gaat bonken. De Duitsers hebben er een beter woord voor 'ruckeln'.
Ik moet dan snel de koppeling intrappen anders gaat de hele auto schudden.
Stationair loopt hij prima. Trekkracht is goed
De auto loopt op LPG, maar op benzine doet hij hetzelfde.
Langzaam rijden in de 2e versnelling vindt hij ook niet leuk. Het probleem zit dus in het gebied tussen stationair en een klein beetje gas geven en tijdens het afremmen op de motor.
Iemand een idee wat ik eens zou kunnen testen of proberen?
Ik kan altijd wat onderdelen uitwisselen met de zomer 300E om eens te zien of er een verbetering haalbaar is.
Of zou het meer een kwestie van afstelling zijn?
Bvd Jan
Mijn zomer 300E staat in de stalling en ik rijdt nu weer in de winter 300E. Deze heeft het probleem dat als ik het gas loslaat dat bij een te laag toerental de motor gaat bonken. De Duitsers hebben er een beter woord voor 'ruckeln'.
Ik moet dan snel de koppeling intrappen anders gaat de hele auto schudden.
Stationair loopt hij prima. Trekkracht is goed
De auto loopt op LPG, maar op benzine doet hij hetzelfde.
Langzaam rijden in de 2e versnelling vindt hij ook niet leuk. Het probleem zit dus in het gebied tussen stationair en een klein beetje gas geven en tijdens het afremmen op de motor.
Iemand een idee wat ik eens zou kunnen testen of proberen?
Ik kan altijd wat onderdelen uitwisselen met de zomer 300E om eens te zien of er een verbetering haalbaar is.
Of zou het meer een kwestie van afstelling zijn?
Bvd Jan
-
Prometheus
Re: bonken bij afremmen op de motor
Lijkt erop dat je LMM potmeter in dat bereik geen goede waarde (meer) doorgeeft. Even doormeten en wellicht een nieuwe erop.
-
600E
- Junior Boarder

hallo Ruud,
De LMM heeft zeker een invloed als je op benzine rijdt, maar op LPG regelt de LMM niets. Of zie ik dat verkeerd?
Groet Jan
De LMM heeft zeker een invloed als je op benzine rijdt, maar op LPG regelt de LMM niets. Of zie ik dat verkeerd?
Groet Jan
- Rojo124
- Platinum Boarder

- Type wagen: 260E
Ik zou eens beginnen met de ontsteking, verdeelkap/rotor/bougies/kabels...ik denk dat je dan het probleem wel oplost.
eerst de verdeelkap eraf!!
Sucses gr Ron
eerst de verdeelkap eraf!!
Sucses gr Ron
600E
- Junior Boarder

Hallo Ron,
Bougie, verdeelkap en rotor (Bosch) is allemaal nieuw.
Hij loopt verder prima. Geweldig mooi 6 cilinder geluid als je boven de 3000 toeren komt
Dweezman,
Als het probleem het door jou genoemde bonanza effect is, wat is dan meestal de oorzaak hiervan?
groet Jan
Bougie, verdeelkap en rotor (Bosch) is allemaal nieuw.
Hij loopt verder prima. Geweldig mooi 6 cilinder geluid als je boven de 3000 toeren komt
Dweezman,
Als het probleem het door jou genoemde bonanza effect is, wat is dan meestal de oorzaak hiervan?
groet Jan
- Dweezman
- Diamant Boarder

- Roepnaam: Derek
- Type wagen: Ander type
- Bouwjaar: Nieuwer
- Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes w251 R320 CDI 4matic
Mercedes w169 A160
Mercedes W124 300D
Ruimte op de aandrijflijn, vaak versleten hardy-schijf of trillingsdemper etc. Is dus puur mechanisch: zorgt voor een bonkend en stuiterende auto, vaak in de lage versnellingen en bij 'gas los'. Bij het optrekken merk je het dan ook, maar dat is redelijk op te vangen met je koppeling.
great minds tank alike
-
600E
- Junior Boarder

Dweezman,
Dat lijken inderdaad de zelfde symptomen als wat ik heb. Mijn auto heeft al 350.000 km gelopen en de historie is niet bekend. Het kan zijn dat de rubbers nog origineel zijn.
Maar als iemand nog een andere suggestie heeft dan houd ik mij aanbevolen.
Groet Jan
Dat lijken inderdaad de zelfde symptomen als wat ik heb. Mijn auto heeft al 350.000 km gelopen en de historie is niet bekend. Het kan zijn dat de rubbers nog origineel zijn.
Maar als iemand nog een andere suggestie heeft dan houd ik mij aanbevolen.
Groet Jan
-
Gullwing
Kijk eerst de aandrijflijn maar na, grote kans dat daar de ellende wordt veroorzaakt.
Het bonanza effect is voorbehouden aan kleine diesels voornamelijk de 200D.
Het bonanza effect is voorbehouden aan kleine diesels voornamelijk de 200D.
-
William
Hallo Paul,
Ik heb dit gevonden op youngtimerpagina bij de rijtest van de W124 automaat, misschien heb je er wat aan mbt storingsanalyse ?, welliswaar van een W124 260E uit 1991.
De zescilinder motor (type M103, twee kleppen per cilinder met hydraulische klepstoters, 160 PK schoon aan de haak) doet zijn werk meer dan voortreffelijk en de viertrapsautomaat schakelt zijdezacht. Gelukkig is op onderhoud niet bezuinigd want als je deze generatie automaten niet om de 60.000 kilometer van een verse plas olie voorziet dan gaan ze slippen en bokken en resteert je een peperdure revisie. Ben je in de race voor een W124 met automaat, controleer deze dan altijd op zijn schakelgedrag middels een gedegen proefrit.
Met een vriendelijke groet,
William
Ik heb dit gevonden op youngtimerpagina bij de rijtest van de W124 automaat, misschien heb je er wat aan mbt storingsanalyse ?, welliswaar van een W124 260E uit 1991.
De zescilinder motor (type M103, twee kleppen per cilinder met hydraulische klepstoters, 160 PK schoon aan de haak) doet zijn werk meer dan voortreffelijk en de viertrapsautomaat schakelt zijdezacht. Gelukkig is op onderhoud niet bezuinigd want als je deze generatie automaten niet om de 60.000 kilometer van een verse plas olie voorziet dan gaan ze slippen en bokken en resteert je een peperdure revisie. Ben je in de race voor een W124 met automaat, controleer deze dan altijd op zijn schakelgedrag middels een gedegen proefrit.
Met een vriendelijke groet,
William
-
WillieW124
Dit gaat over ene automaat, den topikstarter het een handkar 
-
Gullwing
"De zescilinder motor (type M103, twee kleppen per cilinder met hydraulische klepstoters, 160 PK schoon aan de haak) doet zijn werk meer dan voortreffelijk en de viertrapsautomaat schakelt zijdezacht. Gelukkig is op onderhoud niet bezuinigd want als je deze generatie automaten niet om de 60.000 kilometer van een verse plas olie voorziet dan gaan ze slippen en bokken en resteert je een peperdure revisie. Ben je in de race voor een W124 met automaat, controleer deze dan altijd op zijn schakelgedrag middels een gedegen proefrit."
Weer eens klepels en klokken, zo komen de sprookjes de wereld in.
De automaat heeft graag iedere 60.000 km verse olie en een nieuw filter.
Dat betekent niet dat je geen 100.000 km met de automaat kunt rijden zonder te verversen.
Niet tijdig verversen levert echt geen slippende automaat op, laat staan dat hij gaat bokken.
Schakelen gaat hooguit wat minder glad maar is voor veel mensen niet eens opvallend minder goed.
Na 100.000 km alsnog olie en filter vervangen geeft naar een paar duizend km weer een mooi glad schakelende bak.
Schade ontstaat echt niet door wat later te verversen.
Weer eens klepels en klokken, zo komen de sprookjes de wereld in.
De automaat heeft graag iedere 60.000 km verse olie en een nieuw filter.
Dat betekent niet dat je geen 100.000 km met de automaat kunt rijden zonder te verversen.
Niet tijdig verversen levert echt geen slippende automaat op, laat staan dat hij gaat bokken.
Schakelen gaat hooguit wat minder glad maar is voor veel mensen niet eens opvallend minder goed.
Na 100.000 km alsnog olie en filter vervangen geeft naar een paar duizend km weer een mooi glad schakelende bak.
Schade ontstaat echt niet door wat later te verversen.
-
Gullwing
Gewoon terug bokkenDweezman schreef:Mijn 300D bokt ook flink, Paul
Dan toch maar eens naar Hardyschijven etc kijken.
-
600E
- Junior Boarder

Als de auto binnenkort eens op de brug staat zal ik eens kijken hoeveel speling er op zit. Hij heeft er altijd al wat last van gehad, dus ik heb mijn rijgedrag al iets aangepast. Net even iets eerder de koppeling intrappen dan wat je normaal zou doen.
Het start en loopt verder goed dus daar ben ik al blij mee.
Bedankt voor het meedenken
groet Jan
Het start en loopt verder goed dus daar ben ik al blij mee.
Bedankt voor het meedenken
groet Jan
-
600E
- Junior Boarder

Ik heb het probleem gevonden. Door een backfire was de rubberen bak onder de stuwschijf tussen bovenzijde en klemring geblazen en dit resulteerde in lekkage.
Nieuwe rubberen onderzijde gekocht Ôé¼24 en gemonteerd. Probleem is verholpen.
Gelijk ook de aanjager ventilator vervangen (piepte harder dan een muis).
Klaar voor de winterperiode.
Groet Jan.
Nieuwe rubberen onderzijde gekocht Ôé¼24 en gemonteerd. Probleem is verholpen.
Gelijk ook de aanjager ventilator vervangen (piepte harder dan een muis).
Klaar voor de winterperiode.
Groet Jan.