Dimlicht koplampen branden tegelijk door

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Gullwing

Re: Dimlicht koplampen branden tegelijk door

Bericht door Gullwing »

Combi-Power schreef:H3tjes bedoel je daar de stads lampjes mee zeg maar?

Nee Marcel, lees eindelijk het instructieboekje eens.
H3 zijn de lampjes van de mistlampen.
Ik gebruik die dingen graag wanneer de weg geen goede strepen heeft.
Dan is het een prettige hulp bij rijden in het donker.
Gullwing

Bericht door Gullwing »

DJS schreef:Hoe je de laadstroom van de dynamo meet:
-Start de motor
-Stel de multimeter in op de juiste stand en orde van grootte: Gelijkstroom (DC) 20v.
-Sluit de multimeter aan op de accupolen. Het maakt niet uit welke pool van de multimeter aan de plus of min pool van de accu komt. Als ze verkeerd omzetten zal de multimeter alleen een negatieve spanning weergeven op de display.
-De spanning behoort bij 1500 toeren 14.4v te zijn. Hoger in de toeren hoort de spanningsregelaar de te hoge spanning via een weerstand te laten wegvloeien. Kort gezegd: 1500tpm-toerenbegrenzer: Min 14 en max 14.5v

Testen of de spanning het lampje bereikt:
Je kunt het beste de kap van de achterkant van de koplamp halen en dan het h4 lampje uit de fitting halen. Dan met de multimeter meten of er 12v komt te staan op de fitting. Je dient dit weer te meten met de 20v DC stand.
Doe de ene pool van de multimeter in common en de andere in low beam. Wanneer je het dimlicht aanzet, zou je rond de 11,5v-14v aan spanning moeten meten.
O,o Daniel.

Je moet de meter op het meetbereik voor gelijkspanning zetten
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee

Bericht door DJS »

Je hebt helemaal gelijk. In de volksmond spreekt men echter vaak over "gelijkstroom" en "wisselstroom". ;)

Maar als we zo beginnen: :D
Gullwing schreef:

Ik denk niet dat het lampje zelf 3100 graden kelvin wordt, dan is het glas al lang gesmolten.
O, o Paul,
Het is natuurlijk Kelvin, geen graden Kelvin.
Dat zou jij toch als ex-natuurkunde-docent moeten weten?
Combi-Power

Bericht door Combi-Power »

Nou ik ben weer wat wijzer, ik kreeg te veel stroom kwam er achter omdat me electrische ramen nog nimmer zo snel open en dicht gingen.
De becker en de antenne gingen ook continu aan en uit omhoog en weer in, even gebelt met een expert :handgestures-thumbup: en daar kwam die;
DE SPANNINGREGELAAR van de dynamo kaduuk!
Dinsdag is ie binnen een nieuwe Bosch spanningregelaar, die er maar even op klussen en dan kunnen we weer!

Zijn er nog goeie tips qua uitwisselen, van onder af of kan ik er van boven af bij om die twee schroefjes los te halen?

Mars
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door DJS »

Bij de spanningsregelaar kun je er vanaf de voorkant van de auto bij. Gewoon via de motorkap. Hij zit met twee schroefjes vast achterop de dynamo. Wisselen is 5 minuten werk en er kan weinig fout gaan. ;)
Gullwing

Bericht door Gullwing »

"Er kan weinig fout gaan"
Dat is vaak het begin van grote tragedies.

Op een ander forum bestaat de rubriek je grootste klusblunders. Dat is een voortdurende bron van groot vermaak
Lijkt me best een aardig idee om die rubriek hier ook te introduceren.

Nee Marcel, het slaat niet op jou of jouw vaardigheden.
Daar heb ik alle vertrouwen in. :handgestures-thumbup:
Gullwing

Bericht door Gullwing »

DJS schreef:
O, o Paul,
Het is natuurlijk Kelvin, geen graden Kelvin.
Dat zou jij toch als ex-natuurkunde-docent moeten weten?
Hm I beg to differ.

Afgezien van de natuurkundige principes is het taalgebruik toch graden Celsius of welke andere natuurkundige je maar wilt die zijn naam leent voor temperatuur bepaling?
Ik had Kelvin wel met een hoofdletter moeten schrijven, dat is juist.

Marcel controleert intussen toch maar of de 320T verzekeringstechnisch gedekt is tegen brandschade.
WillieW124

Bericht door WillieW124 »

Hahaha de leerling tegen de meester altijd leuk om te lezen :handgestures-thumbup:
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door DJS »

In de jaren '60 is de officiële standaardeenheid van temperatuur gewijzigd van graden Kelvin naar Kelvin. Hierbij is het woord graden komen te vervallen. ;)http://nl.wikipedia.org/wiki/Kelvin_(eenheid)
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Dan kun je nagaan hoe oud ik ben.............

Het gebruik van graden gevolgd door de eenheid van temperatuur bleef nog heel lang bestaan.
Het brengt in herinnering hoe lastig het is aan sommige leerlingen over te brengen wat het verschil is tussen Kelvin en Celsius.

Voor vermogen wordt al sinds de invoering van het ISO stelsel de kilowatt gehanteerd.
Gaat het over auto's dan wordt nog steeds gesproken van PK. Kilowatt zegt niemand wat.
Laatst gewijzigd door Gullwing op zo apr 19, 2015 9:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door DJS »

Tja, het blijft altijd wat vreemd dat men over simpelweg over Kelvin spreekt maar wel over graden Celsius en graden Fahrenheit.

In landen als Australië is het echter juist gebruikelijk om het vermogen van een auto in kilowatt te meten. Dat het vermogen van voertuigen in de meeste landen wordt gemeten in paardenkrachten heeft echter meer te maken dat de auto van oudsher als vervanging voor paard en wagen was. Mensen houden van herkenning en het gaf een mooi vergelijk aan waarbij men het vermogen kon vergelijken met een gebruikelijk vervoermiddel. Ach, en als iets eenmaal zo is, zal men ook niet snel daarvan afwijken. De gewoonte tekent de mens. Als je tegenwoordig een LED of een spaarlamp koopt, staat er immers ook een vergelijkingstabel op waarin het vermogen wordt vergeleken met een gloeilamp. ;)
Arpad
Gold Boarder
Gold Boarder
Type wagen: 320TE
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: Met 320 motor.
280SL 1977 (restauratie)
Contacteer:

Bericht door Arpad »

Het licht dat van de lampen komt wordt vergeleken met een black body die een temperatuur van 3100k heeft. De gloeidraad van de lamp zal hier niet ver vanaf zitten.
Combi-Power

Probleem was de spanningsregelaar, vernieuwd (wel even Ôé¼67,-) aftikken voor de Bosch!
Hier onder mooi het verschil met een eerder en 70amp en mijn latere type 90amp.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (413.42 KiB) 975 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (70.91 KiB) 975 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (59.09 KiB) 975 keer bekeken
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door DJS »

Die is flink duur geweest. Een 90A spanningsregelaar van Hella kost bij taxiteile 34 euro.
Is jouw probleem nu wel opgelost?
Combi-Power

Klopt helemaal dat prijs verschil, maar alles werkt weer na behoren en was er gelukkig optijd bij dus er was verder niks doorgebrand of iets.
Ook had ik geluk dat de as waar de borstels op draaien niet in gesleten was.
Alles door laten meten en de accu was ok dynamo ook en gelukkig nergens een storing gevonden met uitlezen, ja want voor het zelfde geld brand je computer kapot of wat dan ook.
Nee, ben blij dat ik weer rij :handgestures-thumbup:
Combi-Power

Mag eventueel op slot.

Met vr gr Mars
Plaats reactie