Dimlicht koplampen branden tegelijk door

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Combi-Power

Dimlicht koplampen branden tegelijk door

Bericht door Combi-Power »

Hoi mede forum vrienden,
Vanmiddag na het starten draai ik mijn verlichting aan (rij altijd met licht aan) en de becker radio gaat aan antenne netjes om
hoog, gelijk de radio weer uit en antenne weer om laag.
Ik had meteen een melding van de lampen indicator dat er iets niet mee doet.
Motorkap open gemaakt en zag tot mijn verbazing dat alle twee mijn nog niet een jaar geplaatste Philips lampen door zijn gebrand, niet de stads alleen de normale.
Alvorens ik er nieuwe in ga doen, iemand een idee of ervaring hier mee gehad.
Kan het me verlichtings schakelaar zijn of een hoofd zekering?
Graag jullie advies.

Mars
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re: Dimlicht koplampen branden tegelijk door

Bericht door DJS »

Beide lampen zijn apart gezekerd. Wat je kunt doen is het loshalen van de connector achter op de koplamp en controleren of er spanning komt te staan op de connectorcontacten van het dimlicht wanneer je de lichtschakelaar omzet. Een jaar levensduur vind ik voor een halogeenlamp niet abnormaal. Zeker, het kan wat langer, maar het is niet zorgwekkend.
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Ja Mars dat is moderne marketing, meer licht maar een kortere levensduur.
Ruw geschat gaan de Flipsen 1500 uur mee, sommige types nog minder.
Dat komt neer op een levensduur van ongeveer een jaar of 60.000 kilometer.

Bij mij precies hetzelfde al zat er tussen het overlijden van de dimlichten een dag of tien.
Controleer voor de zekerheid toch even de afgegeven spanning van je dynamo bij 1500 toeren.
Meer dan 14,5 volt met verlichting aan is niet goed.
Combi-Power

Ok Daniel, ik heb zo een door meet apparaat maar weet er niet goed mee om te gaan, ik haal de drie polige stekker van de h4 af en dan moet ik dat kastje instellen op welke waarde en waar de zwarte en waar de rode prikker?
Het klinkt misschien dom maar ik heb die multi meters nooit gesnapt, dus hoop dat je me even op weg wil helpen?

Mars
Combi-Power

Ok Paul dat wist ik nog niet van die levens duur, en wat betreft het door meten van de dinamo ik schreef net tegelijkertijd naar Daniel dat ik die meter niet weet in te stellen op de goede meet waarden :oops:
Als ik dat weet kan ik ook gelijk allebei jullie advies opvolgen.
Arpad
Gold Boarder
Gold Boarder
Type wagen: 320TE
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: Met 320 motor.
280SL 1977 (restauratie)
Contacteer:

Bericht door Arpad »

Pas ook op dat je het glas van de lampen niet aanraakt tijdens het plaatsen. Er komt dan vet op de lamp wat de levensduur extra verkort.
Gullwing

Bericht door Gullwing »

De levens duur wordt niet verkort, dat is een fabeltje.
Vette aanslag op het lampje verdampt en kan neer slaan op de reflector.
Daarom moet je de lampjes niet met blote handen aanpakken.

Om te meten hoef je de lampjes niet los te maken.
Meet gewoon de spanning over de accu. dat is voldoende.
WillieW124

Bericht door WillieW124 »

Vingers
De glasbol van de halogeenlamp is gemaakt van kwartsglas. Dit glas is beter bestand tegen hoge temperaturen dan gewoon glas. Hierdoor kan de temperatuur in de lamp wel oplopen tot 3100 Kelvin, waarmee nog steeds een levensduur van 2500 uur bereikt wordt. De hoge temperatuur zorgt ook voor het witte licht en het glas wordt godsnakende heet, wel zoÔÇÖn 250 graden. Als je de lamp gewoon met je vingers vasthoudt, zetten zich allerlei vetten en ander vuil zich af tegen het glas. Is de lamp koud, dan gebeurt er niets. Pas bij een brandende lamp zal de aanslag door de grote hitte inbranden in het kwartsglas. Het glas wordt op deze manier ondoorzichtiger en kan minder goed licht en warmte doorlaten. Het gevolg hiervan is dat het glas nog heter wordt op deze plek en sneller kapot zal gaan. Dit is een groot nadeel van halogenische lampkes.
Philips en Osram zijn in Nederland de grootste bedrijven op het gebied van halogeenlampen. Deze bedrijven zijn continu bezig met het verbeteren en vernieuwen van de halogeenlampen. Maar een oplossing voor de vette vingers is helaas door beide bedrijven (nog) niet gevonden. Een zakdoekje of een tissue blijft dus noodzakelijk.(en dat geld niet Alenig voor lampen :blush: :kiss: )
Combi-Power

Ha weer heel wat geleerd over de hallo geen lampen :lol:

Maar kan iemand mij vertellen hoe ik die multi meter in moet stellen op welke waarde?

Dan kan ik morgen de accu en de dynamo em de spanning op de stekkers door meten, al vorens ik er mijn reserve lampen er in klus zonder het glas aan te raken.

Mars
TurboPapagaai
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja

Bericht door TurboPapagaai »

Every time you buy MB - a hot girl gets implants.
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Heb je een ouderwetse met een wijzer dan zet je hem op 20 volt DC of het bereik dat daar dicht bij in de buurt zit.
Heb je een digitaal instrument dan hoef je alleen DC te kiezen. De meter geeft de waarde aan als 14,3 etc.
Makkelijker kan niet, Halogeen lampjes branden al lang geen 2500 uur meer.
Met de huidige serie nieuwe lampjes varieert de levensduur van 1000 tot 1500 uur.

Ik denk niet dat het lampje zelf 3100 graden kelvin wordt, dan is het glas al lang gesmolten.
Combi-Power

Dank je wel Jeroen,
Nu alleen nog waar zet ik m op om de accu door te meten en waar m op te zetten om de dynamo door te meten.
Nogmaals fijn electronica ben ik niet zoon ster in :doh:

Mars
WillieW124

Bericht door WillieW124 »

Het glaske kan wel 250 graden Celsius worden Gulwing , 3100 k is de kleurtemperatuur, dat wete gij toch wel???
Combi-Power

Ha ok Paul, volgens mij schrijven wij steeds gelijk haha, en dan kloppen de vraag en antwoorden wel eens even niet maar dat boeit niet.
Ik kan nu dat ding instellen en weet nu wat te meten.
Ik heb nog een reserve set flipsen in de kofferbak liggen volgens mij die nacht brekers.
Mochten die er weer zo snel uit klappen ga ik maar eens voor Osram.
En welk type Osram moet ik dan aanschaffen? Ja want ik moet en wil zoiezo weer een reserve set bij me hebben.
Combi-Power

Haha die Willie, ik moet altiet vreselijk om jou berichten en reacties lachen, heerlijk zo iemand in de club!
Maar ik geloof dat je zonet wel even zereneus was.
Eigenlijk had je je als Willie wortel moeten inschrijven, das dan weer een westers geintje van mij, ook al woon ik nu in het oosten :handgestures-thumbup:

Mars
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Een setje reserve lampen is altijd goed.

Ik heb die speciale Flipsen genomen maar niet de hele dure.
Prijs weet ik niet meer precies maar ik dacht zelfs de goedkoopste.
Die voldoen goed en geven lekker veel licht.
Ik was alleen teleurgesteld in de levensduur, die wordt opgegeven en komt aardig overeen met de praktijk.
Ik heb de H3tjes nu ook door dit type lampje vervangen. Dat scheelt heel veel lichtopbrengst.
Combi-Power

H3tjes bedoel je daar de stads lampjes mee zeg maar?
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Type wagen: 250TD
Automaat: Nee

Bericht door DJS »

Hoe je de laadstroom van de dynamo meet:
-Start de motor
-Stel de multimeter in op de juiste stand en orde van grootte: Gelijkstroom (DC) 20v.
-Sluit de multimeter aan op de accupolen. Het maakt niet uit welke pool van de multimeter aan de plus of min pool van de accu komt. Als ze verkeerd omzetten zal de multimeter alleen een negatieve spanning weergeven op de display.
-De spanning behoort bij 1500 toeren 14.4v te zijn. Hoger in de toeren hoort de spanningsregelaar de te hoge spanning via een weerstand te laten wegvloeien. Kort gezegd: 1500tpm-toerenbegrenzer: Min 14 en max 14.5v

Testen of de spanning het lampje bereikt:
Je kunt het beste de kap van de achterkant van de koplamp halen en dan het h4 lampje uit de fitting halen. Dan met de multimeter meten of er 12v komt te staan op de fitting. Je dient dit weer te meten met de 20v DC stand.
Doe de ene pool van de multimeter in common en de andere in low beam. Wanneer je het dimlicht aanzet, zou je rond de 11,5v-14v aan spanning moeten meten.
Bijlagen
C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_socket_wiring_diagram.jpg
C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_socket_wiring_diagram.jpg (21.31 KiB) 1109 keer bekeken
Combi-Power

Dank je wel Daniel, voor de uitleg met plaatje, ik ga gelijk aan de slag en laat weten hoe het is af gelopen :handgestures-thumbup:
En alle anderen ook bedankt uiteraard!

Mars
Gullwing

Bericht door Gullwing »

WillieW124 schreef:Het glaske kan wel 250 graden Celsius worden Gulwing , 3100 k is de kleurtemperatuur, dat wete gij toch wel???

Ja dat wet ik heus wel.
Alleen leek het in jouw bericht alsof het lampje die temperatuur zou bereiken.
Het gaat hier niet over fotografie maar over ouwe auto's, dat weet je toch wel?
Plaats reactie