"We" zijn weer in het nieuws!!!

Praten/kletsen over andere dingen in het leven
KlaasB

"We" zijn weer in het nieuws!!!

Bericht door KlaasB »

komkommertijd of....?

http://teletekst.nos.nl/tekst/104-01.html

MVG K
Robke

Re: "We" zijn weer in het nieuws!!!

Bericht door Robke »

Geen CDA stemmen in ieder geval...
Youpy
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee

Bericht door Youpy »

Voor mij dan ook geen CDA....!
Youpy

Mercedes 300D 1986

Mijn logboek

Afbeelding
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981

Bericht door JantjeV8 »

Bij gebrek aan echt nieuws...
Dat ze eerst maar eens d'r eigen veroorzaakte en gesubsidieerde asbestproblemen oplossen.
Mercedennys
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Dennys
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: N.n.b.
Opmerkingen / andere wagens.: Nu 280CDI S211,
Ex W124 300TD, W123 300TDT

'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'

Bericht door Mercedennys »

'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'

DEN HAAG - Het aantal personenautoÔÇÖs van 25 jaar en ouder, de zogenoemde oldtimers, neemt toe. Omdat ze extra vervuilend zijn, zouden ze uit de bebouwde kom moeten worden geweerd.

Dat blijkt uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De uitstoot kan in 2015 lager uitvallen als er landelijk een milieuzone wordt ingesteld waarmee alle oldtimers uit de bebouwde kom worden geweerd, suggereert het bureau. Deze zones moeten wel substantieel groter zijn dan de huidige milieuzones voor vrachtwagens.

Het ministerie vermoedde al dat er de laatste jaren veel oldtimers worden geïmporteerd vanwege de belastingvoordelen en dat ze toch vaak een gewoon gebruiksartikel zijn.

Meer uitstoot

Doordat de 25-plussers onder de benzineautoÔÇÖs geen geregelde driewegkatalysator hebben, stoten zij per gereden kilometer veel meer stikstofoxiden uit dan nieuwe autoÔÇÖs. De ge├»mporteerde oldtimer-dieselautoÔÇÖs hebben ook een zeer hoge uitstoot van fijn stof.

De oldtimers waren vorig jaar verantwoordelijk voor 5 procent van alle uitstoot van fijnstof door personenwagens. Van de uitstoot van stikstofoxiden is 10 procent afkomstig van oldtimers, terwijl maar 1,5 procent van alle gereden kilometers wordt afgelegd door oude auto's.

In 2015 zou het gaan om respectievelijk 5 en 15 procent. De stijging in de uitstoot van stikstofoxiden komt omdat de rest van het wagenpark steeds schoner wordt door Europese regelgeving.

De import van oldtimers beperken is niet mogelijk. Evenmin kan bij belastingvrijstelling onderscheid worden gemaakt tussen voertuigen die vanaf het begin in Nederland zijn geregistreerd en voertuigen die eerst in een ander land van de Europese Unie of de Europese Economische Ruimte geregistreerd stonden.

Atsma

Staatssecretaris van Milieu Joop Atsma (CDA) pleitte eerder al voor de invoering van dergelijke milieuzones. De bewindsman liet toen ook weten dat in de omringende landen oude auto's al langer worden geweerd uit de binnenstad.

Ook onder meer Utrecht wil oude auto's gaan weren. Volgens het plan moeten dieselwagens ouder dan acht jaar en benzinewagens ouder dan twaalf jaar voor 2015 uit de stad verdwijnen.

En vooral de onlangs uit het buitenland gehaalde oldtimers rijden relatief veel kilometers, waarschijnlijk niet alleen voor de lol van de liefhebbers van oude auto's, maar gewoon voor dagelijks gebruik door de bezitters.

nu.nl
Groet,
Mercedennys (300TD 1992) Mijn Logboek.
Mercedennys
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Dennys
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Opmerkingen / andere wagens.: Nu 280CDI S211,
Ex W124 300TD, W123 300TDT

Bericht door Mercedennys »

Even het onderzoek doorgebladerd / Pagina 18 uit het onderzoek:
Voor de milieuzone is verondersteld dat in 2015 alle autoÔÇÖs met bouwjaar 1988 of daarvoor geen toegang meer
hebben tot de bebouwde kom. Daarbij is impliciet verondersteld dat alle autoÔÇÖs uit 1988 en ouder verdwijnen en dat het nieuwe park gemiddeld evenveel uitstoot als autoÔÇÖs met bouwjaar 1989 en daarna.

Aha, dus een W124 van 1985 t/m 1988 wordt straks geweest en vanaf 1989 en daarna rijden we nog steeds met exact dezelfde motor en uitstoot zo het centrum van utrecht binnen.

Hm, heb ik dan toch een voordeel met mijn W124 300TD uit 1992???
Groet,
Mercedennys (300TD 1992) Mijn Logboek.
Robke

Bericht door Robke »

Haha, idd.
Dit gaat er gewoon om dat ze het de mensen niet gunnen...
Gordi044

Bericht door Gordi044 »

Ik weet dat ik een kreet in een leeuwwenkuil roep maar, is het niet vreemd dat een auto van voor 1987 waarbij je bwvs het kontact aanzet de bladeren al van de bomen vallen wegenbelastingvrij is en een hy tech auto die aan strenge millieueisen verkeerd tot 2013/14 ook ?
Ik persoonlijk heb een aantal motoren die belasting vrij zijn en ben daar best blij mee maar ik kan mij daar nog steeds over verbazen.
Ik denk dat wij blij moeten zijn met deze regeling in Nederland.
Er is volgens mij in europa geen land die dit toepast en [eerlijk gezecht terecht]
Nou kom maar op met uw commentaar : !! Groet Erwin. hahaha
KlaasB

Bericht door KlaasB »

dr is ook geen land in Europa waar ze voor een diesel 130 Euro per maand belasting moeten betalen.... 8-)

MVG K
Gordi044

Bericht door Gordi044 »

Wil jij daar wonen ?
KlaasB

Bericht door KlaasB »

Jawel hoor,
alhoewel ik niet mijn keuze zou laten vallen op waar het auto rijden het goedkoopst is
ik zou meer ''weertechnisch' mijn keuze maken.. ;)

en bij het starten de bladeren van de boom afvallen????
die 'zure regen' hype is toch allang achterhaald... 8-)

MVG K
Gordi044

Bericht door Gordi044 »

Ik weet het niet !! ,jij wil daar wonen maar ik kies toch voor een land met een redelijk salaris en waar er wat meer bereikbaar hy tech te koop is ondanks mijn W124 2.6e uit 1992 die ik gekocht heb voor de liefde en kwaliteit van dit product, [bij mij geen auto die mij economich verder brenkt als je begrijpt wat ik bedoel] ook mijn wagen kan er met gemak een %je of 9 achterruit kan stoten, [ff door het luchtfilter een inbusie bedienen en hopa [kind kan de CO knop bedienen zal ik maar zeggen] !! als ik af en toe de wagens zie die ik "long the way wegenbelastingvrij tegenkom en dagelijks worden gebruikt schrik ik mij rot, CO meter is echt niet nodig om de uitstoot te berekenen, en daar zitten helaas ook veel MBs bij.
Laten we eerlijk wezen, het blijft krom !!
Groet Erwin.
KlaasB

Bericht door KlaasB »

oeps, ik dacht dat je het met een kwinkslag bedoelde

maak me daar allemaal niet zo druk (meer) om,
ik houd me aan de regels, maar maak ook gebruik van regelingen zoals wbv rijden :lol:
wat er allemaal krom is, hier in Nederland, heb ik allang naast me neer gelegd: dat leeft wat makkelijker....

ben, buiten die paar oude Benzen, volgens mij een zeer matig mens in deze consumptie maatschappij
zou me meer luxe, high-tech enz. kunnen veroorloven maar heb het niet, hoef het niet en het interesseert me niet
ik lig bijvoorbeeld al 12 jaar op een (nette!) bank die iemand anders na 4 jaar alweer afdankte enz enz.... 8-)
eigelijk een beetje het "Ludolfs-gevoel"....hahaha

dat compenseert ruimschoots, de wat extra uitstoot die ik misschien veroorzaak :mrgreen:

MVG K
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Henk
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Opmerkingen / andere wagens.: 200D, E 300D , E 300D, E 300D, E320 CDI en nu een S 430
Contacteer:

Bericht door Hulzie »

Klaas, ze misgunnen dat gewoon en willen geld zien.
Voor die uitstoot zijn wel heel andere dingen te bedenken.

Maar ut is nog geen 2015
S 430 V8 automaat.

Afbeelding
Zuendfolge
Expert Boarder
Expert Boarder
Roepnaam: Math
Type wagen: E220
Bouwjaar: 1993
Opmerkingen / andere wagens.: W115 220D 1972

Bericht door Zuendfolge »

Ik ben ook wel van het milieu, maar eerlijk gezegd wordt ik er al lang erg moe van hoe er beleidsmatig mee wordt omgegaan.

Natuurlijk zijn oudere auto's vaak vuiler qua uitstoot. maar het is vooral een kwestie van hoeveel de auto wordt gebruikt.

Ik kan best dagelijks een auto gebruiken en maar 5 of 10 km rijden. Ik kan ook dagelijks met een schonere auto 100 km rijden en toch meer vervuiling uitstoten (en meer grondstoffen verbruiken).

dat is het kromme, als je een kort ritje maakt met je 'vuile' oldtimer wordt je smerig aangekeken, maar als je 100 km per dag in je leasebak rijdt (met tankpas..) is dat normaal....

Bovendien zie ik sommige nieuwe auto's behoorlijk zwarte rook uitstoten als ze buiten hun mooie regelbereik qua brandstofinspuiting komen. Die zijn ook alleen schoner in hun testcyclus...

Ik rijdt in elk geval veel liever een paar km in mijn mooie oldtimer dan de hele week in een of ander zielloos product.

Mathieu
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Opmerkingen / andere wagens.: 200D, E 300D , E 300D, E 300D, E320 CDI en nu een S 430
Contacteer:

Bericht door Hulzie »

Nou, als een oude W124 diesel 1 op 19 loopt, en netjes loopt, lees niet rookt, dat doen de meesten niet.
En ik zie een moderne nog geen twee jaar oude lease bak , een diesel met TDCIT en weet ik wat voor kreten, en bij elke keer dat zo'n ding het gas in trapt kroelt git en git zwarte rook eruit, dusdanig dat je er roet van op je ruit krijgt, vraag ik me toch wat wie er nou vuil is.
Verschil is, die nieuwe bak is van nieuwe af koud gewoon plankgas rijden gewend gewend met dit als gevolg.
Meeste oude Benzen zijn goed afgesteld en worden rustig bereden
S 430 V8 automaat.

Afbeelding
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981

Bericht door JantjeV8 »

In Dld krijg je nog de mogelijkheid om Oxikatten en Wurmkatten e.d. te monteren, dan krijg je met je 230 ook gewoon de Grune Plakette en mag je weer vrolijk het centrum in.

Zo'n ambtenaar moet eens hier op een verjaardag langs komen, dan staan er hier zo een stuk of 12 van die 'stinkhokken' voor de deur... :evil:
KlaasB

Bericht door KlaasB »

Hulzie schreef:Maar ut is nog geen 2015
Hoezo, stopt dan de regeling?

Maakt me ook niet uit:
het geïnvesteerde geld in mn 250D, heb ik in 2015 ruimschoots terug "verdiend" 8-)
(opgeteld de uitgespaarde wegenbelasting/verzekeringsgelden en nog wat afschrijving)

In Duitsland is de W124 250D automaat nog erg populair en over drie jaar (2015)
is mijn bakkie 30 jaar oud en zijn ze daar ook Steuernfrei
Verkoop ik de auto gewoon weer terug aan een (Rusland)Duitser :mrgreen:

Mij maken ze de kachel niet aan... hahaha

MVG K
Verstappen
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Type wagen: 300E

Bericht door Verstappen »

Daar ben ik het helemaal mee eens, geniet ervan zolang het kan :)
Het heeft geen enkele zin om steeds als 1 of andere politicus wat roept meteen te gaan speculeren en
paniek te zaaien.
De kabinetten vallen nog sneller om dan Griekse banken en van Atsma horen we over een halfjaar niets meer.
Maar dat deze regeling vroeg of laat gaat sneuvelen net als de hypotheekrente aftrek is mij wel duidelijk.
Hoe snel,dat is maar net hoeveel gebruik (misbruik) er van word gemaakt

gr Martin
Zoek je onderdelen of opties ?, stuur me maar een pb
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Contacteer:

Bericht door Hulzie »

Wat ik begreep is dat het pas in 2015 in zou gaan.
Moeten ze eerst nog twee verse Atsma's hebben.
En dan is het het eerst ook nog gazonmaaier race in De Basse!!

m.a.w het moet allemaal nog, en ik moet het nog zien dat het gebeurd, en wat met bestaanden? Kan best zijn wie het kindje heeft mag ut houden (dat die blijft onder dezelfde voorwaarden doorkachelen) nog geen reden voor paniek.
S 430 V8 automaat.

Afbeelding
Plaats reactie