Touring lekkage zijruiten bagageruimte
- HLaan
- Expert Boarder

- Type wagen: E300 Turbodiesel
- Bouwjaar: 1993
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
Touring lekkage zijruiten bagageruimte
Mijn 300TD heeft last van water lekkage bij de zij ramen achter bij de bagageruime. De ruimte waar het reserve wiel zit en ook aan de andere kant waar o.a. de krik is opgeslagen worden nat door lekkage bij de ramen.
Nadeel naast het feit dat de boel nat wordt is dat wanneer de verwarming in de auto wordt aangezet het vocht gaat verdampen waardoor alle ramen beslaan.
Nu heb ik afgelopen weekeinde 1 raam incl rubber geheel gedemonteerd, het rubber, het raam en de carrosserie geheel ontdaan van oude kit resten, ontvet / gereinigd met thinner. Daarna het rubber en raam weer in de auto geplaatst en daarna speciale hiervoor bestemde kit tussen het rubber en carroserie aangebracht en ook tussen het raam en het rubber. De kit is aangebracht vanaf ongeveer halverwege het raam (horizontaal gezien) naar beneden. Het resultaat na een paar dagen en wat regen; verminderde lekkage maar nog steeds wel wat lekkage....
Dus gezien het feit dat dit een vies klusje was (plakkerige rommel die kit) en het feit dat het behaalde resultaat niet geheel aan de wens voldoet mijn vraag hier voor de tip hoe dit aan te pakken. Welke volgorde hanteren van plaatsen / kitten, welke kit toe te passen, waar te kitten etc.
Alle tips zijn welkom, alvast bedankt.
Huub
Nadeel naast het feit dat de boel nat wordt is dat wanneer de verwarming in de auto wordt aangezet het vocht gaat verdampen waardoor alle ramen beslaan.
Nu heb ik afgelopen weekeinde 1 raam incl rubber geheel gedemonteerd, het rubber, het raam en de carrosserie geheel ontdaan van oude kit resten, ontvet / gereinigd met thinner. Daarna het rubber en raam weer in de auto geplaatst en daarna speciale hiervoor bestemde kit tussen het rubber en carroserie aangebracht en ook tussen het raam en het rubber. De kit is aangebracht vanaf ongeveer halverwege het raam (horizontaal gezien) naar beneden. Het resultaat na een paar dagen en wat regen; verminderde lekkage maar nog steeds wel wat lekkage....
Dus gezien het feit dat dit een vies klusje was (plakkerige rommel die kit) en het feit dat het behaalde resultaat niet geheel aan de wens voldoet mijn vraag hier voor de tip hoe dit aan te pakken. Welke volgorde hanteren van plaatsen / kitten, welke kit toe te passen, waar te kitten etc.
Alle tips zijn welkom, alvast bedankt.
Huub
- Pena
- Platinum Boarder

- Type wagen: 250D
- Bouwjaar: 1986
- Opmerkingen / andere wagens.: W126 300SD 1981 aut.
W124 300D 1986 - Locatie: Delft
Re: Touring lekkage zijruiten bagageruimte
Hoi Huub,
Het eerste waar ik aan moest denken toen het niet helemaal gelukt was is of je een opendak hebt? Als die lek is kan daar het water van komen.
Waarom heb je de kit maar op de onderste helft gedaan en niet helemaal rondom?
Het eerste waar ik aan moest denken toen het niet helemaal gelukt was is of je een opendak hebt? Als die lek is kan daar het water van komen.
Herman
250D
300D
250D
300D
-
Zoert
Zijn het niet slechte randen van de spatborden?
Als je daar een gaatje hebt (bekent probleempje van de 124) pist die bak daar ook goed vol hoor!
Als je daar een gaatje hebt (bekent probleempje van de 124) pist die bak daar ook goed vol hoor!
- HLaan
- Expert Boarder

Dag Herman,pena schreef:Hoi Huub,
Nee een open dak heb ik niet, na het raam en rubber te hebben gedemonteerd en te hebben gereinigd zijn deze eerst gemonteerd daarna is de kit pas aangebracht waar mogelijk/bereikbaar.
- HLaan
- Expert Boarder

Dag Zoert,Zoert schreef:Zijn het niet slechte randen van de spatborden?
Nee zeker weten dat het lekkage bij de ramen is. Wanneer het hard regent zie je letterlijk het water binnenkomen.
- HLaan
- Expert Boarder

Ik heb de montage handleiding opgezocht in de WIS / ASRANET en deze Duitse tekst vertaald met google translate omdat mijn duits nou niet om naar huis te schrijven is:
Voordat u het rubber frame aan de vouw van de plaat cut-MB harde schijf kit toepassen. Zijraam installeer met montage snoer tussen glas en rubber frame rond afdichting met MB harde schijf kit. Voorafgaand aan de installatie van het aluminium frame rubber onder jas met zeepoplossing en de twee Klipsoberteile (2) in de montage positie op het aluminium frame vast te stellen.
Vor dem Einbau des Gummirahmens in den Falz des Scheibenausschnittes MB Scheibendichtmasse auftragen.
Seitenscheibe mit Montageschnur einbauen. Zwischen Glas- und Gummirahmen rundum
mit MB-Scheibendichtmasse abdichten. Vor dem Einbau des Aluminiumrahmens den Gummirahmen mit Seifenl├Âsung einstreichen und die beiden Klipsoberteile (2) in der Einbaulage am Aluminiumrahmen fixieren.
Hieruit maak ik op dat hoe lastig het ook is het gehele rubber in de kit in de carroserie moet worden geplaatst en voor het raam in het rubber geldt hetzelfde.
Ik had gehoopt dat iemand hier de juiste tips had hoe dit te doen, vooral hoe om dit klusje in 1X goed te doen en zo schoon mogelijk te werken want een plakkerig klusje is het wel.
Voordat u het rubber frame aan de vouw van de plaat cut-MB harde schijf kit toepassen. Zijraam installeer met montage snoer tussen glas en rubber frame rond afdichting met MB harde schijf kit. Voorafgaand aan de installatie van het aluminium frame rubber onder jas met zeepoplossing en de twee Klipsoberteile (2) in de montage positie op het aluminium frame vast te stellen.
Vor dem Einbau des Gummirahmens in den Falz des Scheibenausschnittes MB Scheibendichtmasse auftragen.
Seitenscheibe mit Montageschnur einbauen. Zwischen Glas- und Gummirahmen rundum
mit MB-Scheibendichtmasse abdichten. Vor dem Einbau des Aluminiumrahmens den Gummirahmen mit Seifenl├Âsung einstreichen und die beiden Klipsoberteile (2) in der Einbaulage am Aluminiumrahmen fixieren.
Hieruit maak ik op dat hoe lastig het ook is het gehele rubber in de kit in de carroserie moet worden geplaatst en voor het raam in het rubber geldt hetzelfde.
Ik had gehoopt dat iemand hier de juiste tips had hoe dit te doen, vooral hoe om dit klusje in 1X goed te doen en zo schoon mogelijk te werken want een plakkerig klusje is het wel.
-
Mafkees
Haal ook die sierstrip bovenlangs je zij ruitje eens weg.
Die strip loopt vanaf je achterportier tot aan boven, tegen je achterklep.
Zachtjes trekken deze zit geklempt.
Daar kan ook water naar binnen als je pech hebt.
Die strip loopt vanaf je achterportier tot aan boven, tegen je achterklep.
Zachtjes trekken deze zit geklempt.
Daar kan ook water naar binnen als je pech hebt.
- HLaan
- Expert Boarder

Dag Mafkees,
Die sierstrip is niet enkel een sierstrip hoor. Deze moet je demonteren wil je je raam eruit kunnen halen wat dus al is gebeurd.
Toch dank voor het meedenken.
Die sierstrip is niet enkel een sierstrip hoor. Deze moet je demonteren wil je je raam eruit kunnen halen wat dus al is gebeurd.
Toch dank voor het meedenken.
- Benzzo
- Senior Boarder

- Type wagen: 300TD
- Automaat: Ja
- Opmerkingen / andere wagens.: 400E 1993
Ducati - Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Ik heb exact hetzelfde probleem, nieuwe rubbers gekocht a 90 euro stuk, alles schoongemaakt en weer geplaatst, maar helaas.
Daarna met een vriend die al 20 jaar bij Carglass werkt de ramen er weer uitgehaald, rondom gekit en weer terug geplaatst.
Maar ik ben nog steeds niet van het probleem af.
We hebben nu zelfs alle randen extra afgekit.
Ik twijfel of je deze ramen wel kan monteren zonder dat er water door blijft komen.
Ik hoop dat je een oplossing vind.
Daarna met een vriend die al 20 jaar bij Carglass werkt de ramen er weer uitgehaald, rondom gekit en weer terug geplaatst.
Maar ik ben nog steeds niet van het probleem af.
We hebben nu zelfs alle randen extra afgekit.
Ik twijfel of je deze ramen wel kan monteren zonder dat er water door blijft komen.
Ik hoop dat je een oplossing vind.
- HLaan
- Expert Boarder

Dag Benzzo,
Exact wat heb je bij jouw auto in de kit gezet:
1) Tussen carosserie en raamrubber
2) Tussen raamrubber en raam
Wanneer je beide hebt gedaan in combi met nieuwe raamrubbers lijkt het idd een issue dat niet eenvoudig opgelost kan worden.
Had je originele raamrubbers van MB gekocht?
Exact wat heb je bij jouw auto in de kit gezet:
1) Tussen carosserie en raamrubber
2) Tussen raamrubber en raam
Wanneer je beide hebt gedaan in combi met nieuwe raamrubbers lijkt het idd een issue dat niet eenvoudig opgelost kan worden.
Had je originele raamrubbers van MB gekocht?
- Benzzo
- Senior Boarder

- Type wagen: 300TD
- Opmerkingen / andere wagens.: 400E 1993
Ducati - Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Ik heb inderdaad beide in de kit gezet.
En de rubbers zijn inderdaad origineel Mercedes.
Wat mij wel opviel bij de nieuwe rubbers, is dat ze groter waren dan het raam.
Dit ben ik niet gewend bij raamrubbers, ik heb dit nagevraagd bij de dealer in die vertelde me dat het zo hoort.
Het zou natuurlijk kunnen omdat ook je sierlijst er nog in gedrukt moet worden.
Bij de nieuwe rubbers zit er ook al een laag kit in, dat is natuurlijk al niet voor niets.
De T modellen staan er ook bekend om dat er water door de achterramen komt, helaas.
Ik heb tot nu toe 1 iemand gesproken die zegt dat er na het plaatsen van nieuwe raamrubbers
geen water meer naar binnen komt.
Dat is dirk-jan op het mercedesforum.nl, hij rijdt in een E36 AMG, misschien heb je zijn logboek wel eens gelezen. ( is zeker de moeite waard).
Die heeft de ramen laten plaatsen door sjaakvanaalst te samen met een dinitrol behandeling.
Ik zelf had het idee om daar maar eens langs te gaan, en in het slechtste geval nog maar een setje nieuwe raamrubbers te kopen.
Succes
En de rubbers zijn inderdaad origineel Mercedes.
Wat mij wel opviel bij de nieuwe rubbers, is dat ze groter waren dan het raam.
Dit ben ik niet gewend bij raamrubbers, ik heb dit nagevraagd bij de dealer in die vertelde me dat het zo hoort.
Het zou natuurlijk kunnen omdat ook je sierlijst er nog in gedrukt moet worden.
Bij de nieuwe rubbers zit er ook al een laag kit in, dat is natuurlijk al niet voor niets.
De T modellen staan er ook bekend om dat er water door de achterramen komt, helaas.
Ik heb tot nu toe 1 iemand gesproken die zegt dat er na het plaatsen van nieuwe raamrubbers
geen water meer naar binnen komt.
Dat is dirk-jan op het mercedesforum.nl, hij rijdt in een E36 AMG, misschien heb je zijn logboek wel eens gelezen. ( is zeker de moeite waard).
Die heeft de ramen laten plaatsen door sjaakvanaalst te samen met een dinitrol behandeling.
Ik zelf had het idee om daar maar eens langs te gaan, en in het slechtste geval nog maar een setje nieuwe raamrubbers te kopen.
Succes
- Linfiel
- Silver Boarder

- Type wagen: 300TE
- Opmerkingen / andere wagens.: Starlet.
BMW 318i - Locatie: Den Helder
Hoi benzzo,
Wil je als je klaar bent nog even posten wat je nu verkeert hebt gedaan,Ik zelf moet hier ook nog aan beginnen ,aangezien de mijne ook aan beide zijde lekt ,hoe is het mogelijk,en jij hebt ze nog wel 2 x ingekit en een mannetje van Car-glas erbij ,dan moet het toch waterdicht zijn zou je zeggen ,niet dus ,alvast bedankt voor de moeite.
Wil je als je klaar bent nog even posten wat je nu verkeert hebt gedaan,Ik zelf moet hier ook nog aan beginnen ,aangezien de mijne ook aan beide zijde lekt ,hoe is het mogelijk,en jij hebt ze nog wel 2 x ingekit en een mannetje van Car-glas erbij ,dan moet het toch waterdicht zijn zou je zeggen ,niet dus ,alvast bedankt voor de moeite.
Groet. linfiel.
- Herr Doctor Benz
- Expert Boarder

- Bouwjaar: 1990
- Opmerkingen / andere wagens.: 500SEC BRABUS
hlaan :
Heb je al eens onder je achterbank gekeken?
Kans dat die is vastgevroren..........(als het vriest)
Nat?
laat me even weten aub
Heb je al eens onder je achterbank gekeken?
Kans dat die is vastgevroren..........(als het vriest)
Nat?
laat me even weten aub

Dag MB_W124?
Onder mijn achterbank is het mooi droog, maar leg uit (wat niet is kan nog komen).
Onder mijn achterbank is het mooi droog, maar leg uit (wat niet is kan nog komen).
- Herr Doctor Benz
- Expert Boarder

- Bouwjaar: 1990
- Opmerkingen / andere wagens.: 500SEC BRABUS
bij mij zijn de rubbers van de zijruiten ook niet meer helemaal dicht, dus bagageruimte klam, maar onder de achterbank is het ook nat.

- Type wagen: 250TD
- Opmerkingen / andere wagens.: w111 220 se
Hallo ik heb de ramen er ook uitgehaald en tussen het rubber en carroserie met sicaflex kit ingekit, maar hoe krijg ik die sierlijst het beste weer tussen het rubber?? en welke kant moet ik beginnen?
grt.Johan
grt.Johan
-
Mafkees
Gebruik wat glijmiddel of zoiets , en dan van onder naar boven werken.
Je slaat die lijst er eigenlijk tussen.
Je slaat die lijst er eigenlijk tussen.
-
stjb1307
Ik hoop dat ik het voor elkaar krijg met die rubbers !
ik heb net de randen gerep.(zie foto)
ik heb met water gekeken wat er gebeurd bij die rand
hierbij is de hoogte van de rand aan de buitenkant maar iets lager dan aan de binnen zijde
hierdoor ontstaat er verkeerde loop van het water langs het rubber.
Bij mij ook de achterkant verroest door het jarenlang achterover hangen van de auto
ik ben het volgende van plan:
>standaard kit gebruiken.
>op het staal een watergootje maken van een laagje kit (hoog voor, laag achter)
>voorzijde van het rubber aanpassen zodat het water daar wegkan
monteren (en hopen dat
)
ik heb net de randen gerep.(zie foto)
ik heb met water gekeken wat er gebeurd bij die rand
hierbij is de hoogte van de rand aan de buitenkant maar iets lager dan aan de binnen zijde
hierdoor ontstaat er verkeerde loop van het water langs het rubber.
Bij mij ook de achterkant verroest door het jarenlang achterover hangen van de auto
ik ben het volgende van plan:
>standaard kit gebruiken.
>op het staal een watergootje maken van een laagje kit (hoog voor, laag achter)
>voorzijde van het rubber aanpassen zodat het water daar wegkan
monteren (en hopen dat
-
Johan1970
je zult wel zeker zijn dat het bij het raam weg komt maar ...............
ik denk als er water onder in die bak staat komt het niet van je kofferklep bovenaan bij je scharnier als die kit is gescheurd loopt er ook water via je stijl naar binnen . dat is namelijk wel een plek waar veel water langs komt . een raam afkitten is een kunst en moeilijk de mijne is ook wel wat vochtig , ik ga het proberen met vasaline water heeft daar een hekel aan .
ik denk als er water onder in die bak staat komt het niet van je kofferklep bovenaan bij je scharnier als die kit is gescheurd loopt er ook water via je stijl naar binnen . dat is namelijk wel een plek waar veel water langs komt . een raam afkitten is een kunst en moeilijk de mijne is ook wel wat vochtig , ik ga het proberen met vasaline water heeft daar een hekel aan .