Remmen ontluchten

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Rob Hackert
Gold Boarder
Gold Boarder
Roepnaam: rob
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W115 200D 1970
W123
240D
1980
W124 200D
1986
W124
1991
A124
cabrio
1995

Re: Remmen ontluchten

Bericht door Rob Hackert »

Hoofdremcilinder interne lekkage?
Arpad
Gold Boarder
Gold Boarder
Type wagen: 320TE
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: Met 320 motor.
280SL 1977 (restauratie)
Contacteer:

Bericht door Arpad »

Ben het met Rob eens. Als je het pedaal stevig intrapt en hij zakt langzaam weg dan heb je ergens een lek. Als het uitwendig is dan verlies je remvloeistof, als dat niet is dan lekt je hoofdremcilinder intern.
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Gtt555
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1994
Opmerkingen / andere wagens.: W210 E270 CDI Avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3
Bmw325ie36
Bmw320i E36
BMW 318i E46

Bericht door w126560td »

Na het plaatsen van nieuwe remblokken heb ik ook steeds het zelfde probleem, dat mijn rem pedaal dieper inzakt maar na een paar honderd km rijden verdwijnt dit. Ik denk dat dit te maken heeft met onze remzuigers, bij het plaatsen van nieuwe remblokken duw je de remzuigers terug. Nadat je een paar keer remt staan de remzuigers weer op zijn plaats (werkgebied). De eerste km's trekken de remzuigers te ver terug in de klauwen omdat ze fijn kunnen bewegen doordat je ze helemaal terug hebt geduwd tijdens het wisselen van de blokjes, dit veroorzaakt bij mij een rempedaal die dieper intrapt en sponzig aanvoelt. Naarmate ik km's maak en de remzuigers gewend zijn aan zijn werkgebied verdwijnt dit inzakkende gedrag van het pedaal.

Ik ben ook van beraad dat mijn hoofdrem cilinder inwendig een klein beetje lekt en dit geeft volgens mij een ketting reactie.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981

Bericht door JantjeV8 »

Ik geloof niet zo in bovenstaand verhaal, zeker niet hoe Lex zijn remmen heeft ontlucht: door de pedaal te trappen. Als je zo'n bleeder toepast zou dat nog wel kunnen, maar dan nog lijkt het me sterk.

Door de pedaal te trappen, trap je bij iedere beweging de plunjers strak, en dan ook heel strak naar buiten, die dingen hebben zich dan allang 'gezet'. Dat dat na een paar km oplost is denk ik dat je er zelf aan gewend raakt.

Als de pedaal wegzakt, er zit geen vloeistof aan de buitenzijde, te controleren bij alle klauwen, op het T-stuk bij de achterbrug, dan zijn de manchetten in de hoofdremcilinder aan het verslijten, zo simpel is het.

Sponzige pedaal is geen controlepunt voor de APK in NL, valt het teveel op en merkt de keurmeester dus iets, kan hij op algemene veiligheid alsnog afkeuren of als opmerking een adviespunt er van maken. Bij de APK wordt enkel de remkracht, en dan eigenlijk nog met name het verschil tussen links en rechts gemeten. Al zijn je remblokken tot op het staal versleten, maar de remkracht blijft goed, dan is er niets aan de hand voor de APK.

Los van het remmen mag er niet teveel roest op de schijven zitten. Als een klauw blijft hangen, of een blok schuin afslijt, komt er vanzelf een roestspoor op de schijf, dus niet de vliegroest die er iedere ochtend op zit, maar een echt spoor.
johnny5
Expert Boarder
Expert Boarder
Roepnaam: johnny5
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1993
Opmerkingen / andere wagens.: W115 200D
nissan patrol 3,3 d lwb
opelrecord 2,3 D

Bericht door johnny5 »

misschien staat de remdrukverdeler vast?? dan lukt ontluchten ook niet lekker
gr johnny5
Raytheman
Gold Boarder
Gold Boarder
Roepnaam: Ray
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1988

Bericht door Raytheman »

Voor een tientje of 4 kan je bij kwikfit de remvloeistof laten verversen. Ben je ook gelijk van het ontluchtingsprobleem af. Tenzij inderdaad de hoofdremcilinder lek is natuurlijk..
ik vind t moeilijk om te zeggen, maar ik doe t toch: aluminium
Gombal
Erelid
Erelid
Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes-Benz W245 170 2008

Bericht door Gombal »

Zou het zoals Richard al zegt op druk ontluchten. Denk dat het een typisch W124 kwaaltje is dat bij hogere leeftijd je de achterremmen slecht of niet ontlucht krijgt.
Heb het bij de 250D ook gehad, met pompen en met vacu├╝m lukte het simpelweg niet.
In de MB manual staat ook om het met druk te ontluchten.
En er werkt idd niets beters. Zoals je al zelf schrijft had jij volgens mij ook al zo'n zelf gemaakte druk oplossing.
En qua hoeveel druk die je erop mag zetten, Mercedes schrijft zelf maximaal 2 bar voor dus ook het reservoir kan best wat hebben.

Zou dus idd eerst eens op druk ontluchten, met een beetje mazzel is je probleem over. Hoofdremcilinder wisselen kan altijd, maar alleen als het echt nodig is natuurlijk.

(Het schijnt, zelf nog nooit gehad overigens, dat je met het pompen om te ontluchten je hoofdremcilinder kunt "slopen", om precies te zijn de rubberen cupjes, de zuigers. Omdat je met remmen maar een klein stukje van de boring in de cilinder gebruikt kan er een randje ontstaan. Ontlucht je door te pompen ga je daar ineens overheen en kun je dus de rubberen cupjes beschadigen.
Zoals gezegd zelf nog nooit gehad maar klinkt plausibel.)
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak (living in a foreign land)
Afbeelding
SanderDTCH
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Sander
Type wagen: 200D
Opmerkingen / andere wagens.: Skoda Octavia 1.6TDI combi Greenline

Bericht door SanderDTCH »

Ik ben 2,5 uur bezig geweest aantal jaren geleden om alles te ontluchten..
Arpad
Gold Boarder
Gold Boarder
Type wagen: 320TE
Opmerkingen / andere wagens.: Met 320 motor.
280SL 1977 (restauratie)
Contacteer:

Bericht door Arpad »

Wel even twee punten gescheiden houden:
* Sponzig pedaal, duidt op lucht in het systeem
* Pedaal is hard met tijdens vasthouden zakt het pedaal naar beneden, duidt op lekkage.
Zijn dus 2 heel verschillende kwalen.

Als je de remmen ontlucht door het pedaal geheel in te trappen en de ontluchtingsschoef te gebruiken, dan kunnen de cups in de hoofdremcilinder beschadigd raken, waardoor je het pedaal langzaam tot de bodem kunt intrappen.
johnny5
Expert Boarder
Expert Boarder
nissan patrol 3,3 d lwb
opelrecord 2,3 D

Bericht door johnny5 »

ik heb zelf een onluchter die werkt op de luchtdruk van het reserve wiel werkt uitstekend koste geloof ik zo rond de 30 euro bij brezan
gr johnny5
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb ook wel eens in die gereedschappen geïnvesteerd, maar mijn ervaring is dat de pomp-methode toch het eenvoudigst en snelste werkt. Paar keer rustig pompen, niet als een dolle gaan trappen.
Wel zet ik aan de ontluchtingsnippel altijd een opvangpotje, een potje met een gewichtje er aan zodat hij niet om dondert, slangetje hangt er in vast geklemd. Het uiteinde van dat slangetje zet je dus op de nippel, het andere eindje hangt in dat potje, ook met het uiteinde in de remvloeistof. Ben je aan het pompen en je dichtdraai-timing is even net niet perfect :sick: , slikt hij in elk geval niet direct lucht mee terug naar binnen, maar remvloeistof.
BertusBonk

Bericht door BertusBonk »

Bij twijfel keurt de APK keurmeester als volgt: 30 seconden een kracht van 700 nm dus 70 kg op het rempedaal, en dan mag binnen die 30 seconden het pedaal de aanslag (bodem) niet raken. Gebeurt dit wel dan is dit afkeur.

Gr. Bert.
Bram Jansen

Bericht door Bram Jansen »

Heb mijn plantenspuitje gevonden, 1000 km verderop. Zal het misschien morgen kunnen proberen.
Kan ik met een plantenspuit teveel druk op het spul zetten?? ( Dus op het remvloeistof potje )
raymond

Bericht door raymond »

ik zou het reservoir in de gaten houden als de remvloeistof zakt heb je lekage,
maar als ik dit zo lees ben ik het eens met de antwoorden goed ontluchten en zeker bij ABS systeem kan dit iets moeilijker zijn

ik ben zelf met mijn auto bij Mercedes dealer geweest en voor 59 euro was ik klaar.
John.M
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: John
Type wagen: 250D
Opmerkingen / andere wagens.: W116 280SE 1974
W169 A160 2011
X253 250 4 matic 2015

Bericht door John.M »

Lex,
Misschien heb je hier nog wat aan ;)
http://www.w124club.nl/johnny-s-W124-25 ... ml#p142074
-SK-
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Bouwjaar: 1985

Bericht door -SK- »

Wat was ook alweer de juiste volgorde van het ontluchten/verversen?
Eerst LA, dan RA, vervolgens RV en dan LV?
johnny5
Expert Boarder
Expert Boarder
nissan patrol 3,3 d lwb
opelrecord 2,3 D

Bericht door johnny5 »

eerst zover mogelijk bij de hoofdrem cilinder vandaan dus rechtsachter, dan links dan rechts voor dan linksvoor
gr johnny5
-SK-
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door -SK- »

Ik dacht dat LA het verste weg zit en dat je dus tegen de klok in moet. Op de een of andere manier heb ik dat zo steeds onthouden... Bedankt voor de opheldering, Johnny5.

Zijn er nog speciale zaken waar ik rekening mee moet houden bij een W124 met ABS?
Of gaat dat precies zo en wordt de DOT4 remvloeistof automatisch door de ABS-pomp getrokken en merk je nergens wat van.
johnny5
Expert Boarder
Expert Boarder
nissan patrol 3,3 d lwb
opelrecord 2,3 D

Bericht door johnny5 »

hoe het met ABS werkt weet ik zo ook niet ,nooit opgelet maar al diverse jonge auto's zo ontlucht en ging altijd goed , zullen er best wel een paar tussen gezeten hebben met ABS :-) let er nooit op , t,is dat je erover begon dus ff gekeken en ook de mijne heeft ABS :-)
gr johnny5
-SK-
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door -SK- »

:text-goodpost:
Plaats reactie