Lmm kapot?
-
Patje-300e
Lmm kapot?
Een hele goede avond forum leden..
Een tijdje terug had ik wat berichten geplaatst mbt het repareren van mijn 300E.
Een onwijs moeilijk verhaal met allerlei haken en ogen.. afijn!
Inmiddels heb ik er al vele duizenden kms opzitten vol genot en tankstation bezoeken.
Echter heb ik tegenwoordig na veel lezen en video's kijken al aardig in de gaten hoe de complexe m103.983 motor in elkaar zit.
Ben er achter gekomen dat de destijds monteur die mijn 300 in reparatie had de microswitch had ontkoppeld.
Deze heb ik er afgelopen week weer opgedaan nadat ik mijn gasklephuis, Stappenmotor en nog wat dingen had schoongemaakt.
Hij heeft de afgelopen week opzich goed gelopen maar toch heeft ie nu regelmatig dat ie bij het afremmen en stilstaan bij stoplicht bijna of helemaal afslaat.
Nu heb ik een oud bericht van promethius gaan lezen en heb ik zojuist mijn lmm doorgemeten aan de hand van het topic waar promethius over schreef.
Pin 1 en 2: 1.46ohm bij gesloten gasklep (moet 4ohm zijn)
Bij openen gasklep met piek tot 14ohm waarna die weer afzakt. Moet zijn
Op pin 2 en 3: bij gesloten gasklep 5.56 ohm (moet zijn 1ohm)
Wat kan ik hier uit concluderen?
Lmm kapot neem ik aan?
En als ik de Lmm ontkoppel en ga rijden, is dat schadelijk/hinderlijk?
Mvg patje
Een tijdje terug had ik wat berichten geplaatst mbt het repareren van mijn 300E.
Een onwijs moeilijk verhaal met allerlei haken en ogen.. afijn!
Inmiddels heb ik er al vele duizenden kms opzitten vol genot en tankstation bezoeken.
Echter heb ik tegenwoordig na veel lezen en video's kijken al aardig in de gaten hoe de complexe m103.983 motor in elkaar zit.
Ben er achter gekomen dat de destijds monteur die mijn 300 in reparatie had de microswitch had ontkoppeld.
Deze heb ik er afgelopen week weer opgedaan nadat ik mijn gasklephuis, Stappenmotor en nog wat dingen had schoongemaakt.
Hij heeft de afgelopen week opzich goed gelopen maar toch heeft ie nu regelmatig dat ie bij het afremmen en stilstaan bij stoplicht bijna of helemaal afslaat.
Nu heb ik een oud bericht van promethius gaan lezen en heb ik zojuist mijn lmm doorgemeten aan de hand van het topic waar promethius over schreef.
Pin 1 en 2: 1.46ohm bij gesloten gasklep (moet 4ohm zijn)
Bij openen gasklep met piek tot 14ohm waarna die weer afzakt. Moet zijn
Op pin 2 en 3: bij gesloten gasklep 5.56 ohm (moet zijn 1ohm)
Wat kan ik hier uit concluderen?
Lmm kapot neem ik aan?
En als ik de Lmm ontkoppel en ga rijden, is dat schadelijk/hinderlijk?
Mvg patje
- Henk Lith
- Platinum Boarder

- Type wagen: 300E
- Bouwjaar: 1985
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: w111,1964
w110,1966
W115, 1972.
W124, 1985 - Locatie: Utrecht
Re: Lmm kapot?
Hoi ,, Heb je het nu over de micro schwitch van gas klep of over de ohmse waarde van de LMM (de luchmassameter) voor alle duidelijk heid.
Groet, Henk
Groet, Henk
-
Patje-300e
Ja het is even lastig uit te leggen mannen maar als ik dus op de potmeter op het gasklep/spinnekop huis meet met draaiende motor, dan meet ik dus:
Op pin 1en2 bij gesloten luchtweger (met lopende motor) 1.46k ipv de voorgeschreven 4K
En ook op pin 2en3 bij gesloten luchtweger een andere waarde als wat zou horen: 5.56k?
De microswitch heb ik inmiddels aangesloten en sinds dien loopt ie dus af en toe zo moeilijk stationair.
Als ik bijvoorbeeld de Stappenmotor ontkoppel tijdens de idle dan gaat het toerental gelijk omhoog. (Weet niet wat dat zegt) en het zelfde als ik de microswitch loskoppel
Op pin 1en2 bij gesloten luchtweger (met lopende motor) 1.46k ipv de voorgeschreven 4K
En ook op pin 2en3 bij gesloten luchtweger een andere waarde als wat zou horen: 5.56k?
De microswitch heb ik inmiddels aangesloten en sinds dien loopt ie dus af en toe zo moeilijk stationair.
Als ik bijvoorbeeld de Stappenmotor ontkoppel tijdens de idle dan gaat het toerental gelijk omhoog. (Weet niet wat dat zegt) en het zelfde als ik de microswitch loskoppel
-
Orion
- Expert Boarder

- Type wagen: E300T Turbodiesel
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Ja
- LPG: Ja
- Opmerkingen / andere wagens.: W201 190E 2.0
Ik zou de spanningstest uitvoeren:
De motor eerst op bedrijfstemperatuur rijden. Daarna de motor stationair laten draaien, meten op de bovenste twee pinnen met de connector aangesloten:
Alle elektrische apparaten moeten worden uitgeschakeld, licht, achterruitverwarming, ventilator, radio, verwarmde zetels, alles uit.
Tussen pin 1 en 2 Stuwschijf in de nulstand (gewoon bovenin), de beste waarde is nu 0,7 V + -0,20 V gemeten volgens een Mercedes beschrijving. Dit bereik je met het bewegen van de potmeter. Niet draaien aan de stelschroef die op de potmeter zit.
Mocht de LMM potmeter defect zijn, ik heb deze nog nieuw in voorraad.
De motor eerst op bedrijfstemperatuur rijden. Daarna de motor stationair laten draaien, meten op de bovenste twee pinnen met de connector aangesloten:
Alle elektrische apparaten moeten worden uitgeschakeld, licht, achterruitverwarming, ventilator, radio, verwarmde zetels, alles uit.
Tussen pin 1 en 2 Stuwschijf in de nulstand (gewoon bovenin), de beste waarde is nu 0,7 V + -0,20 V gemeten volgens een Mercedes beschrijving. Dit bereik je met het bewegen van de potmeter. Niet draaien aan de stelschroef die op de potmeter zit.
Mocht de LMM potmeter defect zijn, ik heb deze nog nieuw in voorraad.
- Henk Lith
- Platinum Boarder

w110,1966
W115, 1972.
Dat is ook de beste methode Orion,,, maar mensen gaan wilde metingen verrichten komen met wilde konclusie's en vervolgens moet daar weer een wild verhaal van gemaakt worden waar weer niemand wat van begrijpt.
Het is in voorgaande sesies ook al eens verteld aan Patje, maar het slaat niet aan.
Als je niet begrijpt wat je doet, komen er alleen maar onbegrijpelijke gevolgtrekkingen.
Patje doe nu eens wat hierboven nogmaals is gesteld!!
Groet, Henk
Het is in voorgaande sesies ook al eens verteld aan Patje, maar het slaat niet aan.
Als je niet begrijpt wat je doet, komen er alleen maar onbegrijpelijke gevolgtrekkingen.
Patje doe nu eens wat hierboven nogmaals is gesteld!!
Groet, Henk
-
Patje-300e
Kalm aan Henk, ik heb eigenlijk precies gedaan wat Orion hierboven schrijft BEHALVE alle stroom verbruikers uitschakelen.
Ik snap best dat jij dat gelijk wist Henk maar ik helaas niet
Maar goed mannen hier kan ik weer mee verder en ik laat vanavond dan wel morgen avond weten hoe het verlopen is.
En Henk je hebt eigenlijk heus wel gelijk alleen lees ik dingen anders als dat jij doet en dan bedoel ik impulsief lezen. Helaas is dat een probleem als je adhd hebt
Ik snap best dat jij dat gelijk wist Henk maar ik helaas niet
Maar goed mannen hier kan ik weer mee verder en ik laat vanavond dan wel morgen avond weten hoe het verlopen is.
En Henk je hebt eigenlijk heus wel gelijk alleen lees ik dingen anders als dat jij doet en dan bedoel ik impulsief lezen. Helaas is dat een probleem als je adhd hebt
- Henk Lith
- Platinum Boarder

w110,1966
W115, 1972.
Hoi Patrick,, sorry hoor ik ben soms ook erg,, eh impulsief
ik zou absoluut ook een slechte leraar zijn denk ik
Maar ik probeer mensen te motiveren (op mijn manier dan) om duidelijk en kernachtig te zijn met het probleem te omschrijven, probeer ik zelf ook alhoewel ik ook wel eens te "wollig" ben denk ik, maar toch.
Goed dat je volhoud Patrick, dat waardeer ik zeer in je,,,, zo ken die wel weer denk ik he?
Ik lees wel weer.
Groet, Henk
Maar ik probeer mensen te motiveren (op mijn manier dan) om duidelijk en kernachtig te zijn met het probleem te omschrijven, probeer ik zelf ook alhoewel ik ook wel eens te "wollig" ben denk ik, maar toch.
Goed dat je volhoud Patrick, dat waardeer ik zeer in je,,,, zo ken die wel weer denk ik he?
Ik lees wel weer.
Groet, Henk
-
Patje-300e
Nou ik ben ff aant kloten met de potmeter Henk Haha
Ik ga het zo goed mogelijk proberen te formuleren.
Ik heb alle verbruikers, lampjes etc uit staan.
Contact aan.
Dan meet ik met het stekkertje dr aan en op pin 1 massa pin 2 rode kabel Vd multimeter.
En dan meet ik precies 0.15 volt (gelijkspanning)
Als ik de stuwschijf indruk loopt ie geleidelijk op naar +- 6 volt waarna die weer terug zakt naar 0.15
Lijkt me dus absoluut niet ok├® toch? Of moet het echt met motor aan?
Ik ga het zo goed mogelijk proberen te formuleren.
Ik heb alle verbruikers, lampjes etc uit staan.
Contact aan.
Dan meet ik met het stekkertje dr aan en op pin 1 massa pin 2 rode kabel Vd multimeter.
En dan meet ik precies 0.15 volt (gelijkspanning)
Als ik de stuwschijf indruk loopt ie geleidelijk op naar +- 6 volt waarna die weer terug zakt naar 0.15
Lijkt me dus absoluut niet ok├® toch? Of moet het echt met motor aan?
- Rojo124
- Platinum Boarder

- Type wagen: 260E
Bij volledig warme motor 87gr en alle gebruikers uit ...zo dicht mogelijk bij 0.70 volt afstellen.
gr Ron
gr Ron
Patje-300e
Ok├® Ron, nu heb ik hem net op 0.68 met koude motor maar wel met de drukregelaar en de Stappenmotor gedemonteerd omdat ik anders de schroefjes niet losser of vaster krijg met mun primitieve gereedschap
- Rojo124
- Platinum Boarder

Drukregelaar en stappenmotor weer monteren en dan hopen dat hij bij warme motor Stationair draaiend nog deze waardes aangeeft.....ik denk het niet...maar je weet nooit.
Je moet hem met warme motor stationair draaiend afstellen....en het laatste schroefje rechts onderin later vast draaien.
succes
gr Ron
p.s bij deze klus moet je geen haast hebben Patrick.. Haha
Je moet hem met warme motor stationair draaiend afstellen....en het laatste schroefje rechts onderin later vast draaien.
succes
gr Ron
p.s bij deze klus moet je geen haast hebben Patrick.. Haha
Patje-300e
Nee ik begrijp het Ron, heb ook geen haast maar moet wel opschieten Haha ben al vanaf 12:00 met de auto bezig met vanalles dus mijn vrouwtje kijkt af en toe boos door het raam 
- Rojo124
- Platinum Boarder

ja maar je gaat toch niet om 8 uur s,avonds in het donker je potmeter afstellen...morgen weer een dag haha
gr
gr
Patje-300e
Ik heb zojuist het bijltje erbij neer gegooid voor vandaag! Maar ik heb een geniale carport met 2 halogeen lampen van 1000w ps dus dat ligt zit wel goed.
Maar ik had de motor goed warm gereden, kom ik terug en meet de potmeter. Exact 0.7v! Hij reageerde veel beter op het gaspedaal dan ooit en stationair snaar strak! Maar toen ik de dutycycle even ging meten schrok ik. 12.3v (meet altijd op gelijkspanning 20v op multimeter) voorheen schommelde ie altijd rond de 6,5 a 7v met een accuspanning van 12,4. Maar als ik hem met de inbus lager wil draaien lijkt ie te willen gaan afslaan rond de 10,5v....
Dat is nondetju ook weer een uitdaging..
Maar ik had de motor goed warm gereden, kom ik terug en meet de potmeter. Exact 0.7v! Hij reageerde veel beter op het gaspedaal dan ooit en stationair snaar strak! Maar toen ik de dutycycle even ging meten schrok ik. 12.3v (meet altijd op gelijkspanning 20v op multimeter) voorheen schommelde ie altijd rond de 6,5 a 7v met een accuspanning van 12,4. Maar als ik hem met de inbus lager wil draaien lijkt ie te willen gaan afslaan rond de 10,5v....
Dat is nondetju ook weer een uitdaging..
- Rojo124
- Platinum Boarder

vreemd...dutycycle op 12.3...lambda was al vervangen vorige keer toch?
start hij wel goed ?
en heb je na de afstelling de ecu gereset?
gr Ron
start hij wel goed ?
en heb je na de afstelling de ecu gereset?
gr Ron
Patje-300e
Nee ik zou even niet weten hoe ik de ecu reset
en ik heb aardig wat "verbeteringen" doorgevoerd
- Rojo124
- Platinum Boarder

accu even los gooien..ik dacht me te herinneren dat je na het afstellen potmeter...de min pool even los moet halen en daarna de dutycycle weer af moet stellen.
maar als hij nu goed loopt/rijdt...dan zou ik er maar vanaf blijven...en gewoon een tijdje gaan rijden.
maar als hij nu goed loopt/rijdt...dan zou ik er maar vanaf blijven...en gewoon een tijdje gaan rijden.
Patje-300e
Nou ik ben weer even aant prutsen geweest maar na de accu ontkoppeld te hebben om de ecu te resetten heb ik een tijdje rondgereden, af en toe gestopt om een meting op de X11 te doen. Bij iedere meting het zelfde ligt schommelende voltage van pak hem beet 12,4 a 12,6v op punt 2 en 3... echt super apart dat ik deze waardes op de multimeter krijg. Is gewoon altijd netjes rond de 6,5 a 7v geweest wat neer zou komen op een 50% dutycycle. Maar nadat ik mijn potentiometer op 0,7v gezet heb (met warme motor) geeft de lambda op de X11 zoon wazige en onveranderbare waarde
- Rojo124
- Platinum Boarder

Is gewoon altijd netjes rond de 6,5 a 7v geweest wat neer zou komen op een 50% dutycycle....hmm
ik vraag me af of dit wel het geval was....je hebt namelijk een jaar lang rondgereden met de microswitch los!!!!!
je hebt dus in een soort noodloop/K-jetronic/mechanisch inspuiting rondgereden waarbij de dutycycle volgens mij altijd op 50% staat...wat is jou verbruik geweest afgelopen jaar???
gr
ik vraag me af of dit wel het geval was....je hebt namelijk een jaar lang rondgereden met de microswitch los!!!!!
je hebt dus in een soort noodloop/K-jetronic/mechanisch inspuiting rondgereden waarbij de dutycycle volgens mij altijd op 50% staat...wat is jou verbruik geweest afgelopen jaar???
gr