Slecht starten 230E

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Plaats reactie
Pieter88
Junior Boarder
Junior Boarder
Roepnaam: Pieter
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Ja
LPG: Nee

Slecht starten 230E

Bericht door Pieter88 »

Hallo,

Sinds een tijdje start mijn 230E automaat slecht. Als de motor koud is looptie stationair nauwelijks 500 toeren en valt hij ook uit. Na een paar keer starten blijft hij lopen en rijdt vervolgens perfect. Als de motor eenmaal warm is er niets aan de hand. Hij zit dan tussen de 500 en 750 toeren stationair, dat mag wat hoger maar dat gaat nog.

Ik heb al het overspanningsrelais vervangen bij de accu maar dat heeft niet genoeg gebaat.

Bijkomend brandt er ook het ABS lampje op het dashboard. Het is wel eens voorgekomen dattie in een keer wel rond de 1000 toeren stationair loopt en dat gaat het ABS lampje plots uit. Ik weet niet of er iets mee te maken heeft, maar ik vond het wel raar.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt
Max von Z.

Re: Slecht starten 230E

Bericht door Max von Z. »

Hoi Pieter,

Ik heb met mijn 230TE automaat uit '87 ook startproblemen gehad, en heb ze nu na 2 jaar weer.
Weliswaar op dit moment iets anders dan dat jij beschrijft, maar toch...
Ik had toendertijd last van heel lang ronddraaien voordat hij eindelijk eens aansloeg...
Uiteindelijk heb ik alledrie de sensoren bovenop de kop vervangen, waarvan de 2-polige groene de grootste boosdoener was.
Daarnaast rijd ik sindsdien met een losgekoppeld koudstart-ventiel. Hij starte en loopt (liep) als een zonnetje!

Sinds kort weer problemen, nu is het probleem dat hij na de eerste keer starten wel aanslaat maar weer uitvalt... en daarbij een seconde of 6-7 nodig heeft om oliedruk op te bouwen, ik denk qua starten deze keer aan overspanningsrelais inderdaad....

Succes en bericht over je bevindingen!
Groeten!
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981

Bericht door JantjeV8 »

Max von Z. schreef: Uiteindelijk heb ik alledrie de sensoren bovenop de kop vervangen, waarvan de 2-polige groene de grootste boosdoener was.
Dat klinkt meer als een lucky shot dan een goede diagnose
Max von Z. schreef: Daarnaast rijd ik sindsdien met een losgekoppeld koudstart-ventiel. Hij starte en loopt (liep) als een zonnetje!

Tja, dat zijn nou niet echt vakkundige aanbevelingen als ik het mag zeggen
@Pieter,
Vooraan beginnen, het forum staat er hier vol mee.
OVP relais (check), brandstofrelais, staat van onderhoud van de ontsteking, vacuumlekkages, stappenmotor, koudstartinjector, valse lucht, de injectiecomponenten. Da's ook zo'n beetje wel de volgorde van aanpakken en uitsluiten.
Max von Z.

Bericht door Max von Z. »

@jantjeV8
Ook heel vakkundig van je; altijd leuk om op een forum een mede-Sterrenrijder in ieder geval een mogelijke oplossing aan te dragen en daarbij eigenlijk áltijd minstens 1 zo'n makkelijke volwassen reactie VAN EEN ANDER dan de vragende partij te mogen ontvangen
Succes....

@RD500sec
Dank voor je reactie, zo kan het ook ;)
Pieter88
Junior Boarder
Junior Boarder

Bericht door Pieter88 »

In ieder geval bedankt voor alle reacties.

Excuses voor het late reageren, maar ik heb weinig tijd de laatste tijd.

Ik vind hopelijk de oplossing via deze weg en als ik hem gevonden heb zal ik het ff posten.
Pieter88
Junior Boarder
Junior Boarder

Bericht door Pieter88 »

Nou, ik heb van de week het overspanningsrelais vervangen en boem hij liep meteen perfect en het ABS lampje was uit. Maar het was helaas van korte duur. Nu een paar dagen later is het weer als vanouds, slecht dus.
Zou het misschien kunnen dat iets anders ( ergens kortsluiting ofzo) veroorzaakt dat het relais kapot gaat? Dit relais was van marktplaats en kostte niet zoveel. Het vervelende is dat een nieuw relais rond de 100 kost en ik dus niet zeker weet of dat het is. Beetje duur om te proberen.

Iemand ideeen?
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981

Bericht door JantjeV8 »

Omdat het OVP relais zo'n ergerlijk ding is, werd die bij een auto die bij een MB dealer ter reparatie was aangeboden, bijna altijd standaard vervangen voor een nieuwe. Die 100 piek meer of minder op de factuur maakt dan ook niets uit.

Dus dan toch vooraan beginnen met je onderzoek.
Prometheus

Bericht door Prometheus »

Wat is de boordspanning als de motor loopt ofwel de laadspanning van de dynamo ?
Als dat boven de 14V komt, krijgen dit soort componenten het wel zwaar.
Bovendien zijn gebruikte OVP-, brandstof- en combirelais wel vaker garantie voor herhaling van problemen :doh:
Plaats reactie