Klapband, waarom
-
Bram Jansen
Klapband, waarom
Op een beetje rare manier een klapband gehad. Raar omdat hij zo geheel aan flarden is. Het was rechts achter.
Enige tijd geleden de draagarmen v├│├│r vernieuwd, heeft er niet mee te maken maar heb toen de wagen uit laten lijnen.
Vlak na het uitlijnen ontdekte ik dat de achterbrug bevestigingen verrot waren. Dus laten lassen.
De achterbrug is voor het laswerk natuurlijk ook los geweest.
Graag weet ik van de kenners onder ons of dit de reden kan zijn van de klapband.
Morgen gaan er nieuw banden onder dus wil ook graag weten of het raadzaam is de wagen weer opnieuw uit te laten lijnen.
Natuurlijk zijn de banden niet nieuw meer, zeg maar gerust oud. het middenprofiel is eigenlijk nog zo goed dat een man bij een banden centrum, waar ik om een prijs voor nieuwe banden ging vragen zei, waarom nieuwe banden? deze zijn toch nog goed. Het was wel een Fransman, dat wel.
Enige tijd geleden de draagarmen v├│├│r vernieuwd, heeft er niet mee te maken maar heb toen de wagen uit laten lijnen.
Vlak na het uitlijnen ontdekte ik dat de achterbrug bevestigingen verrot waren. Dus laten lassen.
De achterbrug is voor het laswerk natuurlijk ook los geweest.
Graag weet ik van de kenners onder ons of dit de reden kan zijn van de klapband.
Morgen gaan er nieuw banden onder dus wil ook graag weten of het raadzaam is de wagen weer opnieuw uit te laten lijnen.
Natuurlijk zijn de banden niet nieuw meer, zeg maar gerust oud. het middenprofiel is eigenlijk nog zo goed dat een man bij een banden centrum, waar ik om een prijs voor nieuwe banden ging vragen zei, waarom nieuwe banden? deze zijn toch nog goed. Het was wel een Fransman, dat wel.
-
Soichiro
- Senior Boarder

- Roepnaam: Kees
- Type wagen: 300CE-24 Cabriolet
- Bouwjaar: 1993
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: 300E 4-MATIC
- Contacteer:
Re: Klapband, waarom
Binnenband er in?
- Hakie
- Silver Boarder

- Roepnaam: Guus
- Type wagen: 400E
- Bouwjaar: 1993
- Opmerkingen / andere wagens.: W201,2.6 1987
W124,E500
1994 - Locatie: Mijdrecht
Vervelende ervaring lijkt me Bram. Als het een band van een voorwiel betreft lijkt me helemaal schrikken.
-
GekkeHenkie
Is het jaartal nog leesbaar staat achter de DOT code? Als er vonken van het lassen/slijpen op zijn gekomen zou dat een hoop verklaren. De structuur is dan aangepast.
-
RolandKersten
- Gold Boarder

- Roepnaam: Roland
- Type wagen: E220T
- Bouwjaar: 1996
- Opmerkingen / andere wagens.: Suzuki gsx 1100 1981, zelfbouw
Heb michelin energy gehad op mijn auto.
Wel op leeftijd maar nog genoeg profiel.
Bij de APK bleek dat het loopvlak loskwam ofwel los scheurde.
Dit aan de binnenzijde. Dus totaal niet te zien.
Kwam ook niet door de APK, reserve wiel eronder.
Toen ik dit zag, dacht ik wel dat dit tot een klapband kon zorgen.
Zag er echt zorgelijk uit. De vraag is, is dit een michelin kwaaltje, weet het niet...
Heb toen meteen alle banden vervangen voor jongere.
Wel ook weer michelin energy. Blijven fijne banden.
Dus je zou eens goed de banden daarop kunnen controleren.
Als je banden gewoonweg te oud zijn, bijvoorbeeld 10 jaar, zou ik ze altijd vervangen.
Succes ermee.
Roland
Wel op leeftijd maar nog genoeg profiel.
Bij de APK bleek dat het loopvlak loskwam ofwel los scheurde.
Dit aan de binnenzijde. Dus totaal niet te zien.
Kwam ook niet door de APK, reserve wiel eronder.
Toen ik dit zag, dacht ik wel dat dit tot een klapband kon zorgen.
Zag er echt zorgelijk uit. De vraag is, is dit een michelin kwaaltje, weet het niet...
Heb toen meteen alle banden vervangen voor jongere.
Wel ook weer michelin energy. Blijven fijne banden.
Dus je zou eens goed de banden daarop kunnen controleren.
Als je banden gewoonweg te oud zijn, bijvoorbeeld 10 jaar, zou ik ze altijd vervangen.
Succes ermee.
Roland
-
Gullwing
Bij moderne kwaliteitsbanden kan zoiets eigenlijk niet voorkomen, uitgezonderd een van buiten komend onheil zoals de verzekeringen het zo mooi zeggen.
Iedereen heeft voorkeuren wat banden betreft. Ik houd het op Michelin. Kleine productie toleranties, er gaat ook bij grote banden weinig lood op. Michelin besteedt veel geld aan research ondanks dat ze inmiddels aardig weten hoe een band gemaakt moet worden. Als tweede komt Continental bij mij in aanmerking.
Jammer genoeg is niet te zien welk merk band bij Bram geploft is.
Wees blij met een W124 die dit soort evenementen meestal goed doorstaat.
Bij een moderne Mercedes zoek je tevergeefs naar een reservewiel.
De spuitbus met een flesje afdichtmiddel om een lek te dichten is nutteloos in dit soort gevallen.
Toevallig pas met Bram gesproken over de bandenkeus voor zijn 190.
Tenzij je de auto echt weinig gebruikt en de banden meer verouderen door leeftijd raad ik altijd aan een A merk te kiezen. De auto staat maar met een heel klein stukje van de band op de weg. Daar bespaar ik niet op.
De "goedkope" banden (Kumho) die mijn garage zonder met mij te overleggen monteerde konden er naar 18.000 km af.
Beide voorbanden fors gecupped. De Michelins zitten er nu 40.000 km onder en gaan nog wel even mee.
Aan de 300TDT mankeerde niets. Dan zijn die zogenaamd voordelige banden duurder dan de Michelins.
Iedereen heeft voorkeuren wat banden betreft. Ik houd het op Michelin. Kleine productie toleranties, er gaat ook bij grote banden weinig lood op. Michelin besteedt veel geld aan research ondanks dat ze inmiddels aardig weten hoe een band gemaakt moet worden. Als tweede komt Continental bij mij in aanmerking.
Jammer genoeg is niet te zien welk merk band bij Bram geploft is.
Wees blij met een W124 die dit soort evenementen meestal goed doorstaat.
Bij een moderne Mercedes zoek je tevergeefs naar een reservewiel.
De spuitbus met een flesje afdichtmiddel om een lek te dichten is nutteloos in dit soort gevallen.
Toevallig pas met Bram gesproken over de bandenkeus voor zijn 190.
Tenzij je de auto echt weinig gebruikt en de banden meer verouderen door leeftijd raad ik altijd aan een A merk te kiezen. De auto staat maar met een heel klein stukje van de band op de weg. Daar bespaar ik niet op.
De "goedkope" banden (Kumho) die mijn garage zonder met mij te overleggen monteerde konden er naar 18.000 km af.
Beide voorbanden fors gecupped. De Michelins zitten er nu 40.000 km onder en gaan nog wel even mee.
Aan de 300TDT mankeerde niets. Dan zijn die zogenaamd voordelige banden duurder dan de Michelins.
-
OM603
- Expert Boarder

- Type wagen: Ander type
- Bouwjaar: 1994
- Automaat: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: 1994 190E 1.8
1999 S202 C280
Is die band ooit lek geweest en er mee door gereden?
De rubber in de wangen worden dan in elkaar gedrukt en door de hitte laten ze los. Door het dunner worden van de wangen is de kans groot dat de band daar klapt. Op de foto's lijkt dat er wel op.
Je zou dan aan de buitenkant van de band ook een ring in de wang moeten zien.
De rubber in de wangen worden dan in elkaar gedrukt en door de hitte laten ze los. Door het dunner worden van de wangen is de kans groot dat de band daar klapt. Op de foto's lijkt dat er wel op.
Je zou dan aan de buitenkant van de band ook een ring in de wang moeten zien.
W201Class @ W201club.
-
DJS
- Diamant Boarder

- Type wagen: 250TD
- Bouwjaar: 1986
Paul, het is duidelijk een Michelin band die erom zat.
Te zien aan het design en het merkteken.
- Bijlagen
-
- 1.png (3.7 MiB) 1179 keer bekeken
-
WillieW124
Aan de dot code te zien benne dit hele oude banden dan ken die een keer klappe.
-
Harolds
- Platinum Boarder

- Roepnaam: Harold
- Type wagen: Ander type
- Bouwjaar: Nieuwer
- LPG: Ja
- Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes C220 CDI 2011
Volvo v70 2.5 10v, 1998, het hondenhok
Precies, hele oude banden, moeilijk te zien op de foto maar de dotcode lijkt van voor 2000.
Verder blijft het koffiedik kijken waarom een band klapt.
Verder blijft het koffiedik kijken waarom een band klapt.
-
Bram Jansen
Vandaag gaan de banden eraf en worden omgeruild voor 4 nieuwe Michelin Energie savers.
Ik kocht de auto met deze banden, dus geen idee of er ook een lek o.i.d. is geweest.
Zal straks voor ze eraf gaan eens kijken naar de DOT code/merk etc.
Ik kocht de auto met deze banden, dus geen idee of er ook een lek o.i.d. is geweest.
Zal straks voor ze eraf gaan eens kijken naar de DOT code/merk etc.
- Linfiel
- Silver Boarder

- Type wagen: 300TE
- Bouwjaar: 1986
- Opmerkingen / andere wagens.: Starlet.
BMW 318i - Locatie: Den Helder
Je ziet ook heel veel mensen met in parkeren met 1 wiel tegen/op de stoeprand aan rossen dit vinden de banden ook niet echt prettig en dan af vragen waarom mijn band er onder vandaan klapt.
Groet. linfiel.
-
Bram Jansen
Inparkeren hebben wij hier nagenoeg geen last van
stop de auto's op ons terrein, en dat is het. Parkeerplaatsen zijn hier niet zo bezet, dus je kunt stoppen zonder in te parkeren.
De achterbanden zijn inderdaad Michelin's Energy, zonder saver
DOT HDP2 (FB2X) kan geen datum vinden.
De voorbanden met een nog goed profiel zijn BFGoodrich, waarschijnlijk iets jonger dan de Michelin's. Met de qualiteit van de voorbanden ben ik eigenlijk een beetje op ├®├®n been gezet, zo van, nou met de banden zit het nog wel goed. Zie foto.
DOT code van de voorbanden zal aan de binnenkant band staan denk ik. ben even niet in staat eronder te kruipen nu.
Goed opgemerkt overigens Daniël.
Kan iemand uit de DOT code opmaken hoe oud de banden zijn??
Er gaan toch 4 nieuwe onder maar gewoon nieuwsgierigheid
De achterbanden zijn inderdaad Michelin's Energy, zonder saver
De voorbanden met een nog goed profiel zijn BFGoodrich, waarschijnlijk iets jonger dan de Michelin's. Met de qualiteit van de voorbanden ben ik eigenlijk een beetje op ├®├®n been gezet, zo van, nou met de banden zit het nog wel goed. Zie foto.
DOT code van de voorbanden zal aan de binnenkant band staan denk ik. ben even niet in staat eronder te kruipen nu.
Goed opgemerkt overigens Daniël.
Kan iemand uit de DOT code opmaken hoe oud de banden zijn??
Er gaan toch 4 nieuwe onder maar gewoon nieuwsgierigheid
-
GekkeHenkie
Na de dot code zouden er in een ovaal vakje 3 of 4 cijfers staan. 3 cijfers is van voor 2000
-
Bram Jansen
Kan het helaas niet verder nakijken. Er zitten 4 prachtige nieuwe banden om.
Bedankt voor alle reacties.
Bedankt voor alle reacties.