Verbruik omlaag bij heet weer?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Plaats reactie
RNRS001

Verbruik omlaag bij heet weer?

Bericht door RNRS001 »

Misschien dat iemand hier duidelijkheid over kan geven:

Ik rijd nu 2 jaar een 230CE met automaat uit 1989 met 398.000 op de teller. Ongeacht wat voor benzine ik erin gooi, of ik nou veel 140 rijdt of gewoon de normale snelheid, ik haal nooit meer dan 500-530 kilometer uit een tank. Tot vorige week, toen ik er ineens 630 kilometer uithaalde. Het enige verschil was dat vorige week, toen het zo warm was buiten, de motortemperatuur op 90 stond, in plaats van 80.

Nu is onverwachts 630 kilometer uit een tank natuurlijk hartstikke leuk, maar ik heb het nog nooit meegemaakt. Een beter verbruik dan 1:8,5 krijg ik niet voor elkaar. Kan iemand hier duidelijkheid over geven? Ik zou het graag wat vaker zien. :)

Bij voorbaat dank.
Groen200D

Re: Verbruik omlaag bij heet weer?

Bericht door Groen200D »

geen idee maar ik zou er dan een andere termostaat inzetten die hem opn 90 grade houd ! ;)
Tokkel124

Bericht door Tokkel124 »

In koudloop regeling loopt de motor rijker. Bij warmweer zit je auto in no time op bedrijfstempratuur, dus een minder lange koudloop. Vooral als je kleine stukjes rijdt zal je het effect van een kortere koudloop merken in een lager verbruik.
Prometheus

Bericht door Prometheus »

Bij koud weer:
Hogere viscositeit olie in de motor en andere smeerpunten (bak, cardan, wiellagers etc.)
Duurt langer voor de motor op temperatuur komt dus loopt langer minder rendabel
Lamdaregeling, en dus de optimale brandstoftoevoer, werkt pas optimaal als de sensor goed warm is
Luchtdichtheid is hoger, er is meer energie nodig om de auto te verplaatsen (en dat neemt kwadratisch toe met de snelheid)
Bandenspanning is (vaak) onvoldoende bij lage temperaturen dus meer rolweerstand

Een thermostaat van 90 graden monteren helpt dus niet echt. Dat zou hooguit en alleen in combinatie met de juiste olie de inwendige wrijving van de motor op bedrijfstemperatuur iets verminderen en is schadelijk op termijn (versnelde oxidatie van de motorolie en thermische belasting van het motorblok)
Groen200D

Bericht door Groen200D »

klinkt aannemelijk idd !
Ewout

Bericht door Ewout »

Bij koud weer is een olie met lagere viscositeit beter. Hoe hoger de viscositeit hoe stroperiger de olie is. 10W40 zou voor jouw motor in het Nederlandse klimaat prima zijn.
RNRS001

Bericht door RNRS001 »

Dank allen voor de reactie, echter...

Bij koud weer, dus in de wintermaanden, haal ik 500 kilometer uit een tank. In de zomer zo'n 530. En heel soms, als ik alleen maar stukken van 100 kilometer of meer rijdt, 550 kilometer uit een tank. Ik heb werkelijk waar nog nooit een uitschieter gehad naar 630 kilometer.

Verder rijd ik eigenlijk nooit kleine stukjes. Ik gebruik de auto om naar mijn werk of vriendin te rijden, en beiden wonen zo'n 35 kilometer bij mij vandaan. Ik snap er daarom dus echt helemaal niks van en hoopte dat iemand hier duidelijkheid over kon geven.
Jurjen S
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Roepnaam: Jurjen
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo S80 2.5T

Bericht door Jurjen S »

Mijn 230 loopt 1 op 9 normaal en op en naar Friesland vanuit Brabant doet ie net geen 1 op 12 weer maakt niet uit ;) wel met kapotte thermostaat toen ik heb net had 1 op 6 ofzo. Motor is met andere thermostaat echt binnen 6km op temperatuur. Wellicht iets om eens in de gaten te houden????
Met een hamer past alles.
Ewout

Bericht door Ewout »

RNRS001 schreef:Dank allen voor de reactie, echter...

Bij koud weer, dus in de wintermaanden, haal ik 500 kilometer uit een tank. In de zomer zo'n 530. En heel soms, als ik alleen maar stukken van 100 kilometer of meer rijdt, 550 kilometer uit een tank. Ik heb werkelijk waar nog nooit een uitschieter gehad naar 630 kilometer.

Verder rijd ik eigenlijk nooit kleine stukjes. Ik gebruik de auto om naar mijn werk of vriendin te rijden, en beiden wonen zo'n 35 kilometer bij mij vandaan. Ik snap er daarom dus echt helemaal niks van en hoopte dat iemand hier duidelijkheid over kon geven.
Ik zou even afwachten of je nog een keer zo'n score haalt... tussen de 500 en 550 lijkt me een vrij normale range. Mogelijk heeft iemand er in een onbewaakt ogenblik een litertje of 10 bijgegooid? :lol:
OM603
Expert Boarder
Expert Boarder
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1994
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 1994 190E 1.8
1999 S202 C280

Bericht door OM603 »

RNRS001 schreef:Dank allen voor de reactie, echter...

Ik doe met mijn 190E 1.8 precies hetzelfde. De 630km kan ik alleen halen met 85% snelweg, rustig optrekken en de maximum geldende snelheid aanhouden. Maar dat houd ik niet vol.
W201Class @ W201club.
Gentle-man
Expert Boarder
Expert Boarder
Roepnaam: Vincent
Bouwjaar: 1991

Bericht door Gentle-man »

Even ter vergelijking, mijn handgeschakelde 230CE met 5 versnellingen rij ik in de wintermaanden zo rond de 580/600km op 1 tank. ik rij dan wel vooral veel 80,50,30 wegen en in de zomer doe ik altijd wel 600/635km en als ik op de snelweg rij dan wil de Benz nog zuiniger rijden. bij mij werkt alles naar toebehoren. en niet te vergeten ik rij bewust en rustig.
Als het niet gaat zoals het moet.
Dan moet het maar zoals het gaat.
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Henk
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Opmerkingen / andere wagens.: 200D, E 300D , E 300D, E 300D, E320 CDI en nu een S 430
Contacteer:

Bericht door Hulzie »

Ik weet ook niet anders dan dat een verbrandingsmotor bij beneden de +4 graden, meer verbruikt dan bij normale temperaturen van + 15, bij + 30 is het verbruik ook weer afwijkend.
S 430 V8 automaat.

Afbeelding
RNRS001

Bericht door RNRS001 »

Gentle-man schreef:Even ter vergelijking, mijn handgeschakelde 230CE met 5 versnellingen rij ik in de wintermaanden zo rond de 580/600km op 1 tank. ik rij dan wel vooral veel 80,50,30 wegen en in de zomer doe ik altijd wel 600/635km en als ik op de snelweg rij dan wil de Benz nog zuiniger rijden. bij mij werkt alles naar toebehoren. en niet te vergeten ik rij bewust en rustig.
Zie je, als ik dit soort verhalen lees dan kan het dus wel. :)

Het verschil met jou is echter dat ik aan mijn 630 kilometer kwam met een rijstijl van 140 over de snelweg en dergelijke. Ik ben helemaal geen rustige rijder, en daarom had ik een verbruik van 1:8 wel geaccepteerd.

Het aparte is echter dat het niet uitmaakt of ik nu altijd veel gas geef, of dat ik overal 100 ga waar je 100 mag, ik kom altijd op 500 kilometer per tank uit. Juist daarom is de 630 zo'n rare uitschieter.
marc128
Senior Boarder
Senior Boarder
Roepnaam: marc128
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1986

Bericht door marc128 »

mijn 230TE 4 bak hand schakel haalt altijd minstens 600 km op volle tank, meestal iets meer. Ik rij er niet echt korte stukjes mee (altijd meer dan ong 20 km) en meest op snelweg 120/140 km. Ervaring sinds maart 2015
H&M
Senior Boarder
Senior Boarder
Roepnaam: Marc
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1987

Bericht door H&M »

Ik weet niet of die van mij zuiniger is. Ik vind wel dat mijn automaat veel zachter overschakelt. Een groot voordeel van dit hete weer.
De ongeëvenaarde voorsprong van de veelomvattende Mercedes-Benz toptechniek. Mercedes-Benz 300E.
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Uit de reacties blijkt dat je bij een beetje pittige rijstijl net zo goed een zes cilinder kunt rijden.
Ik rij redelijk rustig en haal met een 300TE automaat net geen 1:10.
De auto heeft airco en die gebruik ik ook, dat scheelt al gauw 1 km op een liter.
Jurjen S
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Roepnaam: Jurjen
Bouwjaar: 1988
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo S80 2.5T

Bericht door Jurjen S »

Gullwing schreef:Uit de reacties blijkt dat je bij een beetje pittige rijstijl net zo goed een zes cilinder kunt rijden.
Ik rij redelijk rustig en haal met een 300TE automaat net geen 1:10.
De auto heeft airco en die gebruik ik ook, dat scheelt al gauw 1 km op een liter.

Klopt helemaal :) Als ik er voor gekozen had een W124 te kopen, had ik ook een 6 cilinder gezocht denk ik. Maar ik ging destijds een klein wagentje voor erbij kopen, omdat m'n C klasse zeer veel problemen had. Alleen kwam ik met een W124 coupe thuis. Zo gaan die dingen wel eens. En ondertussen is de C weg en is er ander dagelijks vervoer. En de 230 voor erbij.
Met een hamer past alles.
Plaats reactie