Slecht stationair W124 2.3 8v
-
MercedesFTW
Slecht stationair W124 2.3 8v
Beste mede Benzers,
Ik heb een aantal vragen over de W124 2.3 8v van mijn pa.
Zelf heb ik een W201 uit 91 die in goede staat verkeerd.
Mijn vader heeft al een hele tijd problemen met stationair toerental.
De motor opzich loopt altijd al wat rauwig, maar dat is niet perse een probleem.
Het probleem licht zich meer in het stationair. Wanneer het gaspedaal aangeraakt wordt reageert hij meteen en hij krijgt al zijn vermogen, echter is het stationair slecht.
Het betreft een W124 uit 85 met een 2.3 8v met 253k op de teller.
De wagen heeft moeite met zijn stationair waar hij soms schommelt.
We hebben reeds alle sensoren vervangen voor nieuwen (behalve de olie sensor in het Carter) dus die zijn al uitgesloten.
Hij heeft nieuwe bougies, bougiekabels, verdelerkap en rotor.
De motor heeft 3 jaar geleden nieuwe olie gehad met filter bij de dealer en daarbij de automaat bak voorzien van nieuwe olie en filter + het cardan ook nieuwe olie. (700Ôé¼)
Vandaag heb ik besloten de stappenmotor te reinigen met wd40 en daarna goed gereinigd met remreiniger.
Ik merkte dat er een stelschroef op zit waarmee je het stationair toerental kan stellen en heb hem met warme motor op 800-900 toeren gesteld. Wanneer ik de automaat in r,d,3,2 zet schiet het toerental omlaag naar 600-700 toeren en begint de motor de bokkeren alsof hij op 3 cilinders gaat lopen. Het is nu minder aangezien het stationair eerst op 750 stond en in de r,d,3,2 richting 550 toeren ging. Na het schoonmaken van de stappenmotor moet ik zeggen dat het probleem wat verminderd is, maar nog niet optimaal. Als de motor onder de 1000 toeren komt begint de economy meter uit te slaan. In de D stand bij stilstand slaat hij een kwart uit.
Vandaag ook de bougies bekeken en zie dat de 1e en 4e bougie mooi koffie bruin zijn en de 2e en 3e bougie zwart. Dit lijkt mij niet normaal.
Naar mijn mening hoort de economy meter niet zo ver uit te slaan dus misschien is er ergens een vacu├╝m lek, maar geen idee waar.
Dat is probleem een. Misschien dat iemand nog wat hints of tips heeft om wat te zoeken?
Daarnaast lijkt de oliedruk erg laag van de motor.
Bij 650 toeren in de D heeft hij 1.2bar druk en bij 2.000 toeren heeft hij pas 3 bar.
Is dit normaal of is hier een nieuw filter en olie nodig.
Graag hoor ik van jullie.
Alvast bedankt.
Ik heb een aantal vragen over de W124 2.3 8v van mijn pa.
Zelf heb ik een W201 uit 91 die in goede staat verkeerd.
Mijn vader heeft al een hele tijd problemen met stationair toerental.
De motor opzich loopt altijd al wat rauwig, maar dat is niet perse een probleem.
Het probleem licht zich meer in het stationair. Wanneer het gaspedaal aangeraakt wordt reageert hij meteen en hij krijgt al zijn vermogen, echter is het stationair slecht.
Het betreft een W124 uit 85 met een 2.3 8v met 253k op de teller.
De wagen heeft moeite met zijn stationair waar hij soms schommelt.
We hebben reeds alle sensoren vervangen voor nieuwen (behalve de olie sensor in het Carter) dus die zijn al uitgesloten.
Hij heeft nieuwe bougies, bougiekabels, verdelerkap en rotor.
De motor heeft 3 jaar geleden nieuwe olie gehad met filter bij de dealer en daarbij de automaat bak voorzien van nieuwe olie en filter + het cardan ook nieuwe olie. (700Ôé¼)
Vandaag heb ik besloten de stappenmotor te reinigen met wd40 en daarna goed gereinigd met remreiniger.
Ik merkte dat er een stelschroef op zit waarmee je het stationair toerental kan stellen en heb hem met warme motor op 800-900 toeren gesteld. Wanneer ik de automaat in r,d,3,2 zet schiet het toerental omlaag naar 600-700 toeren en begint de motor de bokkeren alsof hij op 3 cilinders gaat lopen. Het is nu minder aangezien het stationair eerst op 750 stond en in de r,d,3,2 richting 550 toeren ging. Na het schoonmaken van de stappenmotor moet ik zeggen dat het probleem wat verminderd is, maar nog niet optimaal. Als de motor onder de 1000 toeren komt begint de economy meter uit te slaan. In de D stand bij stilstand slaat hij een kwart uit.
Vandaag ook de bougies bekeken en zie dat de 1e en 4e bougie mooi koffie bruin zijn en de 2e en 3e bougie zwart. Dit lijkt mij niet normaal.
Naar mijn mening hoort de economy meter niet zo ver uit te slaan dus misschien is er ergens een vacu├╝m lek, maar geen idee waar.
Dat is probleem een. Misschien dat iemand nog wat hints of tips heeft om wat te zoeken?
Daarnaast lijkt de oliedruk erg laag van de motor.
Bij 650 toeren in de D heeft hij 1.2bar druk en bij 2.000 toeren heeft hij pas 3 bar.
Is dit normaal of is hier een nieuw filter en olie nodig.
Graag hoor ik van jullie.
Alvast bedankt.
- Jurjen S
- Platinum Boarder

- Roepnaam: Jurjen
- Type wagen: 230CE
- Bouwjaar: 1988
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: Volvo S80 2.5T
Re: Slecht stationair W124 2.3 8v
Oliedruk van mijn 230 zakt bij WARME motor stationair tot 1,5 bar ongeveer, maar komt meteen op als je gas geeft naar 3 bar. Verse olie en een filter kost je de kop niet, dus dat is het proberen waard. Ik vind een oliedruk die pas bij 2000 toeren op max staat, wat aan de lage kant.
Met een hamer past alles.
-
DJS
- Diamant Boarder

- Type wagen: 250TD
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Nee
Inderdaad de motorolie en het oliefilter even vervangen, het termijn van 10.000-12500 kilometer of 1 jaar geldt niet voor niets. 
Zijn de nieuwe ontstekingsdelen die je hebt gebruikt wel van Bosch en heb je wel bougies gebruikt zonder verhoogde inwendige weerstand?
Zijn de nieuwe ontstekingsdelen die je hebt gebruikt wel van Bosch en heb je wel bougies gebruikt zonder verhoogde inwendige weerstand?
-
NicoW124
- Senior Boarder

- Type wagen: 230E
- Bouwjaar: 1985
- Opmerkingen / andere wagens.: W126 1984
Peugeot 107 2012
YamahaFJ1200 1986 - Locatie: Prov.Limburg
Mijn ervaring is dat het juistafstellen vervangen van de potmeter van de luchtmassameter ook grote invloed heeft op het stationertoerental
-
H&M
- Senior Boarder

- Roepnaam: Marc
- Type wagen: 300E
- Bouwjaar: 1987
Heeft elke W124 dezelfde stappenmotor of verschilt dit per motor. Dus heeft een 300E heeft een ander soort stappenmotor dan een 230E?
Mvg.
Mvg.
De ongeëvenaarde voorsprong van de veelomvattende Mercedes-Benz toptechniek. Mercedes-Benz 300E.
-
Gordi044
iedere benzine injectiemotor heeft een stationair luchtomloopstelmotor zoals deze elektromotor officieel heet.
Dus iedere W124 met injectie heeft zo'n ding.
Testen is simpel, het toerental stationair is rond de 850 Rpm bij een motor die schakeltechnich in de vrij staat, als je nu gaat rijden in zijn 2e versnelling en je laat het gaspedaal los en laat de auto rollend tot rust komen op een vlakke weg zal het toerental [dus belast] ook rond de 850 Rpm zijn, de weerstand die het voertuig ondervind en dus de toerentalverlaging die dat met zich mee brengt zal de stelmotor compenseren door meer open te gaan staan en dus meer lucht aan het verbrandingsproces toevoegen.
Groet Erwin
Dus iedere W124 met injectie heeft zo'n ding.
Testen is simpel, het toerental stationair is rond de 850 Rpm bij een motor die schakeltechnich in de vrij staat, als je nu gaat rijden in zijn 2e versnelling en je laat het gaspedaal los en laat de auto rollend tot rust komen op een vlakke weg zal het toerental [dus belast] ook rond de 850 Rpm zijn, de weerstand die het voertuig ondervind en dus de toerentalverlaging die dat met zich mee brengt zal de stelmotor compenseren door meer open te gaan staan en dus meer lucht aan het verbrandingsproces toevoegen.
Groet Erwin
-
H&M
- Senior Boarder

- Roepnaam: Marc
- Type wagen: 300E
- Bouwjaar: 1987
Maar elke W124 heeft dus dezelfde?
Mvg.
Mvg.
De ongeëvenaarde voorsprong van de veelomvattende Mercedes-Benz toptechniek. Mercedes-Benz 300E.
-
ReinierD
- Expert Boarder

- LPG: Ja
- Opmerkingen / andere wagens.: burton cabrio 28pk's!
1983
audi 80 1993 - Locatie: Nunspeet
Bij mij is dit probleem ook aan de orde alleen het ik tevens gas in de auto. De benzinedruk blijkt te laag. Behalve bij de benzinepomp bij de tank zit er een fuelpressure regulator bij de Kjetronics, deze lekt benzine door de vacuum aansluiting. Krijg je ook rare dingen. Gezien de slechte kleur van de bougies (te rijk) zou je de benzinedruk ook moeten nameten. (gaat simpel met wat frubbelwerk en een bandendrukmeter, zie youtube)
-
ReinierD
- Expert Boarder

- LPG: Ja
- Opmerkingen / andere wagens.: burton cabrio 28pk's!
1983
audi 80 1993 - Locatie: Nunspeet
Hierbij wat plaatjes en grof reverse engineering.
De membraan is bij mij gaar na vlot 25000 liter benzine en dan reken ik niet eens de terug gelopen benzine.
Ik begrijp dat de vacu├╝m slang (reubberen piefje) bij afremmen de retourklep achter de membraan opentrekt, druk valt en daarmee de inspuiting. Overigens zit duidelijk zichtbaar een gleufje waardoor dus altijd wat brandstof retour vloeit. Wat de 3-de dunne leiding vanuit het spinnenkop doet snap ik niet want deze zit na de klep in de retourleiding. Kennelijk moet daar altijd benzine in de retour leiding kunnen. Weet iemand die de spinnenkop opengemaakt heeft een antwoord hierop??
De membraan is bij mij gaar na vlot 25000 liter benzine en dan reken ik niet eens de terug gelopen benzine.
Ik begrijp dat de vacu├╝m slang (reubberen piefje) bij afremmen de retourklep achter de membraan opentrekt, druk valt en daarmee de inspuiting. Overigens zit duidelijk zichtbaar een gleufje waardoor dus altijd wat brandstof retour vloeit. Wat de 3-de dunne leiding vanuit het spinnenkop doet snap ik niet want deze zit na de klep in de retourleiding. Kennelijk moet daar altijd benzine in de retour leiding kunnen. Weet iemand die de spinnenkop opengemaakt heeft een antwoord hierop??
- Bijlagen
-
- DSCI0396.JPG (107.41 KiB) 1545 keer bekeken
-
- DSCI0397.JPG (114.06 KiB) 1545 keer bekeken
-
- DSCI0398.JPG (109.67 KiB) 1545 keer bekeken
-
- DSCI0402.JPG (102.21 KiB) 1545 keer bekeken
-
- DSCI0401.JPG (98.58 KiB) 1545 keer bekeken
-