MajikSimon schreef:
Ik roep daarom iedereen op op zijn minst naar vvd en pvda te mailen, want deze 2 partijen hebben tot op heden blijk gegeven het meest onrealistisch tegen de kwestie aan te kijken.
http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/alle_kamerleden/
Wellicht denk je dit heb ik al gedaan, klopt maar in principe wordt 14 mei kortgezegd over regelingen voor diesel en LPG gestemd. Toon je eens solidair zelfs al heb je een benzine, of youngtimer want volgend jaar ben jij wellicht ook aan de beurt als de verwachte inkomsten toch niet gehaald worden! Hoe groot is die kans denk je zelf?
Goed idee. Vergeet ook D66 niet met hun 12 zetels. Voor de volledigheid, hier is hun standpunt:
Hartelijk dank voor uw email aan D66. Ik begrijp uw zorgen met betrekking tot het afschaffen van de motorrijtuigenbelasting (mrb) vrijstelling voor oldtimers en de financiële gevolgen die dit voor u met zich meebrengt.
Wij hebben de afgelopen weken veel e-mails ontvangen over het be├½indigen van de vrijstelling van de mrb voor oldtimers. D66 is voorstander van het principe de gebruiker/vervuiler betaalt. In die zin is het vreemd dat er door oldtimers wel van de weg gebruik wordt gemaakt, maar geen mrb wordt betaald. Wij zijn daarom voorstander van het belasten van oldtimers. Wel wil D66 dat de hoogte van de mrb wordt bepaald op basis van het aantal gereden kilometers. Wij zijn ons er van bewust dat oldtimers een geheel ander rijgedrag hebben dan de gemiddelde auto: veel minder kilometers en vaak buiten de spits. Deze oldtimers zouden wat D66 betreft dan ook minder belasting gaan betalen dan reguliere autoÔÇÖs.
Vorige week heeft het kabinet een akkoord bereikt met de vertegenwoordigers van de oldtimerbranche, te weten de FEHAC, KNAC, FOCWA, ANWB, RAI en BOVAG. U kunt de uitkomst hier vinden. Naar onze mening is dit een redelijk alternatief. Oldtimers die tot het erfgoed gerekend kunnen worden (40 jaar) blijven vrijgesteld van de mrb. Er komt een overgangsregeling voor alles wat vanaf nu is vrijgesteld tot 40 jaar, met uitzondering van diesels en LPG-installaties. Voor oldtimers die als normaal vervoermiddel gebruikt worden, moet wel mrb betaald moet worden. Daarmee worden deze voertuigen gelijk behandeld als nieuwere autoÔÇÖs.
Ook ontvangen wij veel e-mails over de uitzondering van diesels en lpgÔÇÖs in de overgangsregeling. D66 is van mening dat dit redelijk is. Dit omdat deze twee vaak bedoeld zijn voor het maken van vele kilometers en ook veel worden gebruikt voor dagelijks verkeer. En dit is juist hetgeen dit nieuwe voorstel probeert tegen te gaan. Voor LPG geldt bovendien dat het niet noodzakelijkerwijs schoner is dan benzine, zeker waar het oude LPG-installaties betreft. Daarnaast kan deze installatie er ook uit worden gehaald indien het een niet-originele installatie betreft. Wat diesels betreft, deze vallen al in een lagere accijns categorie. Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om te schorsen. Op deze wijze is het mogelijk de auto tijdens bijvoorbeeld de zomermaanden te ontschorsen en gedurende die maanden motorrijtuigenbelasting te betalen.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Nick Spier
Tweede Kamerfractie D66