Dilemma : wel of niet 25mm verlagen ?
-
PJM
Dilemma : wel of niet 25mm verlagen ?
Beste mede forummers,
Leg graag de volgende vraag voor :
Wie heeft er ervaring met het verlagen (25mm) van een W124 sedan i.c.m. standaard 15inch 8-gaats?
Ik zit met een dilemma : enerzijds zou ik graag mijn 250D aan de voorkant verlaagd hebben, max 25mm, om het Sportline effect te kunnen benaderen a la origineel Mercedes. Vind ik een fraai gezicht. Mercedes i.c.m. Sportline onderstel geeft een nog meer ingetogen voorkomen.
Mijn idee zou zijn om alleen voor de Benz wat te verlagen.
Anderzijds wil ik geen comfort inleveren van wat ik nu gewend ben. Maak n.l. veel afstanden.
Beetje gesurft op het internet en Eibach levert verlagingsveren 25mm tot 35mm (Eibach Pro), deze zouden zonder problemen gemonteerd kunnen worden i.c.m. bestaande originele schokdempers.
Wie heeft hier ervaring mee?
Of tips/ advies?
Groeten,
PJM
Leg graag de volgende vraag voor :
Wie heeft er ervaring met het verlagen (25mm) van een W124 sedan i.c.m. standaard 15inch 8-gaats?
Ik zit met een dilemma : enerzijds zou ik graag mijn 250D aan de voorkant verlaagd hebben, max 25mm, om het Sportline effect te kunnen benaderen a la origineel Mercedes. Vind ik een fraai gezicht. Mercedes i.c.m. Sportline onderstel geeft een nog meer ingetogen voorkomen.
Mijn idee zou zijn om alleen voor de Benz wat te verlagen.
Anderzijds wil ik geen comfort inleveren van wat ik nu gewend ben. Maak n.l. veel afstanden.
Beetje gesurft op het internet en Eibach levert verlagingsveren 25mm tot 35mm (Eibach Pro), deze zouden zonder problemen gemonteerd kunnen worden i.c.m. bestaande originele schokdempers.
Wie heeft hier ervaring mee?
Of tips/ advies?
Groeten,
PJM
- Bijlagen
-
- Nog helemaal origineel en niet verlaagd.
- Mercedes 250d 1992 - kopie.jpg (492.22 KiB) 3363 keer bekeken
- Jadystana
- Gold Boarder

- Type wagen: 300TE-24
- Bouwjaar: 1992
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
Re: Dilemma : wel of niet 25mm verlagen ?
Ik had die onder mijn CE (Eibach Pro) en beviel goed. Ik denk erover om dat onder de TE nu weer te doen. Er zijn wel meer goede ervaringen met deze veren en zo duur zijn ze niet (ongeveer 200 euro de set).
Enige reden waarom ik er nog over denk is dat een flinke rijhoogte in Amsterdam handig is ivm de vele, soms belachelijk hoger, drempels...
Enige reden waarom ik er nog over denk is dat een flinke rijhoogte in Amsterdam handig is ivm de vele, soms belachelijk hoger, drempels...
-
PJM
Heeft dit dan zoveel invloed, 25mm verlagen, dat je extra alert moet zijn met het nemen van drempels zonder schade op te lopen?Jadystana schreef:Ik had die onder mijn CE (Eibach Pro) en beviel goed. Ik denk erover om dat onder de TE nu weer te doen. Er zijn wel meer goede ervaringen met deze veren en zo duur zijn ze niet (ongeveer 200 euro de set).
Heeft u uw CE zowel voor en achter verlaagd of alleen voor?
Succes met de overweging om uw huidige TE ook te verlagen, wellicht horen of zien we hier nog wel van.
Groet,
PJM
-
DJS
- Diamant Boarder

- Type wagen: 250TD
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Nee
Verlagen met schroefveren heeft altijd invloed op het comfort. Een kleinere veer moet worden gemaakt om hem te verlagen. Omdat de veer kleiner wordt, moet hij ook stijver worden gemaakt. Anders zou de veer onder de massa van de auto bezwijken of al bij kleine oneffenheden maximaal zijn ingeveerd. Door het stijver maken van de veer, krijg je een negatieve invloed op het het comfort.
Laatst gewijzigd door DJS op vr nov 16, 2012 10:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jadystana
- Gold Boarder

- Type wagen: 300TE-24
Met die 25 mm verlaging kun je alle normale drempels gewoon nemen zonder extra voorzichtig te doen. Ik weet er echter 2 (waarvan ik er regelmatig over een moet) waar ik voorzichtig moest doen omdat de bodem dan net de grond raakte. Dit lag echter niet echt aan de verlaging maar meer aan de achterlijke drempel, daar kon ook geen normale porsche overheen...PJM schreef: Heeft dit dan zoveel invloed, 25mm verlagen, dat je extra alert moet zijn met het nemen van drempels zonder schade op te lopen?
Heeft u uw CE zowel voor en achter verlaagd of alleen voor?
Succes met de overweging om uw huidige TE ook te verlagen, wellicht horen of zien we hier nog wel van.
Groet,
PJM
Niettemin is dat voor mij dus realiteit, dus hou ik er maar rekening mee
Ik vond de verlaging niet echt minder comfortabel, naar mijn mening werd het comfort voornamelijk beter door minder overhellen van de koets in bochten..
- Marcellus
- Diamant Boarder

- Roepnaam: Marcel
- Type wagen: 280E
- Opmerkingen / andere wagens.: S212 - E 400 Estate Avantgarde / dec. 2014
Ik zou helemaal niks veranderen, maar ik ben dan ook erg fan van alles houden zoals het was, origineel dus
ter info: ik lees net in de sportline folder dat er bij de W124 sedan Sportline origineel 17 respectievelijk 22mm verlaagd werd in combinatie met "straffere dempings- en veringskarakterestiek". Ook hadden de sportline versies af fabriek 205/60 R15 banden op lichtmetalen velgen. Overigens hadden de T-modellen en coupe's weer andere specificaties wat Sportline-verlaging betreft.
ter info: ik lees net in de sportline folder dat er bij de W124 sedan Sportline origineel 17 respectievelijk 22mm verlaagd werd in combinatie met "straffere dempings- en veringskarakterestiek". Ook hadden de sportline versies af fabriek 205/60 R15 banden op lichtmetalen velgen. Overigens hadden de T-modellen en coupe's weer andere specificaties wat Sportline-verlaging betreft.
-
Gullwing
Standaard hebben de W124 vanaf 91-92 al een straffer onderstel.
Wat mij betreft is die aangepaste wegligging optimaal.
Ik zou er niets aan veranderen.
Verlagen anders dan een sportline pakket verknoeit de rijeigenschappen van een W124.
Bovendien ziet een verlaagde auto er niet uit.
De set verlaagde veren was het eerste wat ik onder mijn 300TDT verwijderde.
Gewoon volgens chassisnummer de originele veren besteld en gemonteerd.
Wat mij betreft is die aangepaste wegligging optimaal.
Ik zou er niets aan veranderen.
Verlagen anders dan een sportline pakket verknoeit de rijeigenschappen van een W124.
Bovendien ziet een verlaagde auto er niet uit.
De set verlaagde veren was het eerste wat ik onder mijn 300TDT verwijderde.
Gewoon volgens chassisnummer de originele veren besteld en gemonteerd.
-
E320C
- Senior Boarder

- Roepnaam: Gerrit
- Type wagen: E320
- Bouwjaar: 1994
- Opmerkingen / andere wagens.: Volvo V70 D5. 225pk 480NM
Bij aanschaf van mijn Coupe 4 jaar geleden vond ik de auto optisch te hoog staan. Ook vond ik de auto wat "dweilen", heb daarom versterkte veren achter geplaatst en van alle 4 veren een halve ring van de bovenkant afgeslepen, dit geeft een mooi optisch resultaat en de wegligging is merkbaar stuk verbeterd. Het afslijpen kan zonder risico. Al met al een overal verlaging van 2 cm.
- Marcellus
- Diamant Boarder

als Paul niet over politiek praat zegt hij wijze dingen..Gullwing schreef:Bovendien ziet een verlaagde auto er niet uit.
- The White Rider
- Gold Boarder

- Roepnaam: Michael
- Type wagen: 300D Turbo
- Bouwjaar: 1988
- Opmerkingen / andere wagens.: 300TE-1989
W123-280E-1981 - Locatie: België
Als hij zijn Benz wil verlagen dan moet hij dat gewoon doen, ieder z'n smaak
Het is al gezegd in een vorige post: je kan veren van een W124 perfect een stuk inkorten. De veer heeft dezelfde karakteristiek over de gehele lengte, dus je kan er geen kwaad mee. Je zou kunnen beginnen met 1 ring vooraan en 1/2 achteraan, en dan even aanzien hoe die staat (effe rijden dus) Verlagingsveren zijn ook goed, maar veel stijver. Als ik veel zou willen verlagen (4cm) zou ik die wel gebruiken. Is het meer een subtiele verlaging (max 1.5 a 2cm) dan zou ik de veren aanvallen met de slijptol.
Het is al gezegd in een vorige post: je kan veren van een W124 perfect een stuk inkorten. De veer heeft dezelfde karakteristiek over de gehele lengte, dus je kan er geen kwaad mee. Je zou kunnen beginnen met 1 ring vooraan en 1/2 achteraan, en dan even aanzien hoe die staat (effe rijden dus) Verlagingsveren zijn ook goed, maar veel stijver. Als ik veel zou willen verlagen (4cm) zou ik die wel gebruiken. Is het meer een subtiele verlaging (max 1.5 a 2cm) dan zou ik de veren aanvallen met de slijptol.
Groeten uit Belgisch Limburg!
-
DJS
- Diamant Boarder

VEREN INKORTEN WORDT ALTIJD AFGERADEN!
Ga maar eens naar een willekeurige garage en ze zullen je uitlachen.
Daarbij komt dat, als je te ver gaat, het APK afkeur is.
Als je veren inkort, heb je kans dat de veren te slap worden om de wagen te houden. Hierdoor kan een veer al te snel helemaal in zijn getrokken en dat zorgt dus bij een wat grotere bult voor een niet erg prettig gevoel.
Als je veren inkort, heb je kans dat de veren te slap worden om de wagen te houden. Hierdoor kan een veer al te snel helemaal in zijn getrokken en dat zorgt dus bij een wat grotere bult voor een niet erg prettig gevoel.
-
Combi-Power
Hey ja ik heb een station en die is ook verlaagd, maar ik heb er nog nooit geen problemos mee gehad!
Gr Marcel.
Gr Marcel.
-
Gullwing
Marcellus schreef:
als Paul niet over politiek praat zegt hij wijze dingen..
Hm
- Turbo300
- Silver Boarder

- Roepnaam: Roy
- Type wagen: Ander type
- Bouwjaar: Nieuwer
- Opmerkingen / andere wagens.: W211 E280 CDI Sport pakket
hoe laag is die nu?
Van Onderkant krikrubber.dorpeldrubber naar de grond toe?
19cm?
17cm?
16cm?
Groeten Roy
Van Onderkant krikrubber.dorpeldrubber naar de grond toe?
19cm?
17cm?
16cm?
Groeten Roy
ÔÇÄ'Destijds ├®├®n van de snelste in serie geproduceerde diesels ter wereld, De 300D Turbo'
-
Gullwing
Ik wens de ploeg inkorters veel plezier met hun aanpak.
Heeft iemand enig idee hoeveel moeite MB doet om de massa van het voertuig, de veren en de schokbrekers op elkaar af te stemmen?
Enig idee wat de invloed is van ingekorte veren op de wegligging en de levensduur van de veren?
Mijn afkeer tegen verlaagde auto's is door dit geknoei alleen nog maar groter geworden.
Heeft iemand enig idee hoeveel moeite MB doet om de massa van het voertuig, de veren en de schokbrekers op elkaar af te stemmen?
Enig idee wat de invloed is van ingekorte veren op de wegligging en de levensduur van de veren?
Mijn afkeer tegen verlaagde auto's is door dit geknoei alleen nog maar groter geworden.
- Marcellus
- Diamant Boarder

mijn afkeer idemdito, ga dan langer op zoek naar een echte af-fabriek-Sportline-versie. Voordeel daarvan is dat die ook nog eens volledig zijn waarde houdt. Een wagen waar aan geprutst is, naar eigen "smaak" van de eigenaar, daar loop ik met een grote boog omheen.Gullwing schreef:Heeft iemand enig idee hoeveel moeite MB doet om de massa van het voertuig, de veren en de schokbrekers op elkaar af te stemmen?
-
DJS
- Diamant Boarder

Zoals mijn bovenstaande posts al doen vermoeden heb ik ook een grote afkeer voor verlagen.
Het comfort gaat er van achteruit en ik vind het er ook niet uitzien.
Maar ieder z'n eigen keuze. Maar in ieder geval moet je veren niet inkorten! Dat kan gevaarlijk zijn.
Je zegt ook dat je niet op comfort wil achteruitgaan, dat gaat niet als je wilt verlagen.
Het comfort gaat er van achteruit en ik vind het er ook niet uitzien.
Maar ieder z'n eigen keuze. Maar in ieder geval moet je veren niet inkorten! Dat kan gevaarlijk zijn.
Je zegt ook dat je niet op comfort wil achteruitgaan, dat gaat niet als je wilt verlagen.
-
Mafkees
Wat een onzin, de Mercedes?- Benz DEALER heb er bij mij een halve ring afgehaald voor, en ik rijd er al jaren mee.DJS schreef:VEREN INKORTEN WORDT ALTIJD AFGERADEN!
Al die fabeltjes , laat je niet alles aan lullen.
-
Loekaaz
ik heb mijn 260 rondom 40mm verlaagd met H&R veren. nog steeds standaard schokbrekers. Het is wel algemeen bekend dat de originele schokbrekers tot een maximale verlaging van 40mm gehanteerd kunnen worden.
Mijn ervaring is dat ie wel pittig stug geveerd is (logisch met een kortere veerweg). Maar niet "verlaagde golfjes GTI"-stug. De wegligging in bochten is echter fenomenaal geworden. Op klaverbladen blijft ie langer en strakker hangen dan menig modern sport-spul dat ik onderweg tegenkom (Ja, Ik ben van een heel wat jongere generatie dan het gros op dit forum...
)
Demping had van mij wel iets straffer gemogen. De standaard dempers deinen naar mijn smaak nog 1 of 1,5 x te lang door.
Met 25mm gaat echter niet super veel impact hebben op het rijgedrag, maar wel op het uiterlijk. De auto zat veel breder een solider ogen. (standaard rijhoogte van een W124 vind ik altijd maar een beetje 'iel' overkomen)
Met veren blijft echter de stelregel dat het een kwestie van 'try & error' is. Het ene merk maakt ze namelijk stugger dan de ander en daar bovenop komt nog eens het verschil in smaak van de berijder.
Mijn ervaring is dat ie wel pittig stug geveerd is (logisch met een kortere veerweg). Maar niet "verlaagde golfjes GTI"-stug. De wegligging in bochten is echter fenomenaal geworden. Op klaverbladen blijft ie langer en strakker hangen dan menig modern sport-spul dat ik onderweg tegenkom (Ja, Ik ben van een heel wat jongere generatie dan het gros op dit forum...
Demping had van mij wel iets straffer gemogen. De standaard dempers deinen naar mijn smaak nog 1 of 1,5 x te lang door.
Met 25mm gaat echter niet super veel impact hebben op het rijgedrag, maar wel op het uiterlijk. De auto zat veel breder een solider ogen. (standaard rijhoogte van een W124 vind ik altijd maar een beetje 'iel' overkomen)
Met veren blijft echter de stelregel dat het een kwestie van 'try & error' is. Het ene merk maakt ze namelijk stugger dan de ander en daar bovenop komt nog eens het verschil in smaak van de berijder.
- Marcellus
- Diamant Boarder

ik zou hem verlagen ├®n verbreden!! gewoon doormidde zage en stukkie der tussen lassen!