Kachel: blowers links en recht zijn warm, in het midden koud
-
Joop
Kachel: blowers links en recht zijn warm, in het midden koud
Weet iemand hoe dit aan te pakken:
Mijn verwarming heeft iets vreemds...
De blowers links en rechts bij de portieren die zijn loeiheet en de blowers in het midden altijd koud.
Heeft iemand hiet ervaring mee?
Alle reacties welkom!
De blowers links en rechts bij de portieren die zijn loeiheet en de blowers in het midden altijd koud.
Alle reacties welkom!
-
Baris
- Silver Boarder

- Roepnaam: Baris
- Type wagen: 300D
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: Hyundai Atos
Re: Kachel: blowers links en recht zijn warm, in het midden koud
dat hoort zo.
gr Baris
gr Baris
-
DJS
- Diamant Boarder

- Type wagen: 250TD
- Bouwjaar: 1986
dat hoort inderdaad zo. het is wel lekker als je er aan gewent bent. Het is lekker verfrissend. Anders wordt je altijd na een tijdje zo duf als je de verwarming aanhebt.
-
Ludens
Ik heb ook wel een vraag over de logica van de verwarming van de W124.
Wanneer het lampje van de airco brandt, betekent het dat hij uit staat. Hoe zit dat wanneer het lampje van de circulatie brandt? Komt er dan frisse lucht de auto in of juist niet?
ik heb het idee dat de ramen sneller weer helder zijn als ze beslagen zijn wanneer het lampje uit is. Aan de andere kant heb ik graag lucht van buiten naar binnen. Wie weet de exacte betekenis van het betreffende lampje?
Alvast bedankt voor de wijsheid!
Wanneer het lampje van de airco brandt, betekent het dat hij uit staat. Hoe zit dat wanneer het lampje van de circulatie brandt? Komt er dan frisse lucht de auto in of juist niet?
ik heb het idee dat de ramen sneller weer helder zijn als ze beslagen zijn wanneer het lampje uit is. Aan de andere kant heb ik graag lucht van buiten naar binnen. Wie weet de exacte betekenis van het betreffende lampje?
Alvast bedankt voor de wijsheid!
-
Peter1
betreffende de ventilaor roosters links en rechts ...die horen niet altijd loeiheet te zijn ze regelen de ruimte temperatuur via een sensor. als het warm genoeg is dan regelen ze terug en geven minder warmte...dus niet altijd loeiheet. dat klopt niet !
groetesj peter1
groetesj peter1
-
Joop
bedankt voor de reacties!
de roosters links en rechts zijn inderdaad alleen in het begin heet, daarna wordt het minder.
ik heb wel het idee dat er behoorlijk wat overshoot in de verwarmingsregeling zit.
even wat meer details betreffende mijn wagen:
als beide temperatuur knoppen net aan zet (18 graden) en dan ga rijden, worden ze altijd eerst heet, daarna minder. dat geeft toch niet zo'n prettig klimaat in de wagen. je krijgt het idee dat het veel te warm wordt in eerste instantie.
dat lijkt op een soort van overshoot.
is dat ook normaal?
alvast bedankt!
de roosters links en rechts zijn inderdaad alleen in het begin heet, daarna wordt het minder.
ik heb wel het idee dat er behoorlijk wat overshoot in de verwarmingsregeling zit.
even wat meer details betreffende mijn wagen:
als beide temperatuur knoppen net aan zet (18 graden) en dan ga rijden, worden ze altijd eerst heet, daarna minder. dat geeft toch niet zo'n prettig klimaat in de wagen. je krijgt het idee dat het veel te warm wordt in eerste instantie.
dat lijkt op een soort van overshoot.
is dat ook normaal?
alvast bedankt!
- Gombal
- Erelid

- Roepnaam: Arjen
- Type wagen: Ander type
- Bouwjaar: Nieuwer
- Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes-Benz W245 170 2008
Doet de mijne ook, wil niet zeggen dat het normaal is maar je bent niet de enige
Is op zich ook nog wel een normale verklaring voor, de temperatuur in je auto wordt gemeten in het dak bij je spiegel, daar is dat roostertje voor. Daar zit een pt100tje achter die de temperatuur meet en de lucht wordt aangezogen door een pompje onder je handschoenenkastje.
Duurt dus even voordat die op temperatuur is, in de winter is de overshoot nog erger omdat het dak dan steenkoud is.
Er zitten ook nog 2 pt100's achter je draaiknoppen van de verwarming in de lucht tunnels daar, links en rechts 1.
Neem aan (maar weet dat niet zeker) dat die de zaak (deels) regelen als de temperatuur instellingen veel van elkaar schelen, links 18 rechts 25 bijvoorbeeld. Zit maar 1 meting in de passagiersruimte dus die kan nooit 2 temperaturen tegelijk meten en regelen.
De 2 pt100's in de tunnel kunnen natuurlijk ook erg vervuild zijn en dan zal de regeling (ook weer een aanname) ook trager reageren denk ik zo.
Maar misschien zijn er mensen die exact weten hoe het geregeld wordt met die 3 pt100's.
Is op zich ook nog wel een normale verklaring voor, de temperatuur in je auto wordt gemeten in het dak bij je spiegel, daar is dat roostertje voor. Daar zit een pt100tje achter die de temperatuur meet en de lucht wordt aangezogen door een pompje onder je handschoenenkastje.
Duurt dus even voordat die op temperatuur is, in de winter is de overshoot nog erger omdat het dak dan steenkoud is.
Er zitten ook nog 2 pt100's achter je draaiknoppen van de verwarming in de lucht tunnels daar, links en rechts 1.
Neem aan (maar weet dat niet zeker) dat die de zaak (deels) regelen als de temperatuur instellingen veel van elkaar schelen, links 18 rechts 25 bijvoorbeeld. Zit maar 1 meting in de passagiersruimte dus die kan nooit 2 temperaturen tegelijk meten en regelen.
De 2 pt100's in de tunnel kunnen natuurlijk ook erg vervuild zijn en dan zal de regeling (ook weer een aanname) ook trager reageren denk ik zo.
Maar misschien zijn er mensen die exact weten hoe het geregeld wordt met die 3 pt100's.
- HLaan
- Expert Boarder

- Type wagen: E300 Turbodiesel
- Bouwjaar: 1993
Dit klopt als een bus, echter wanneer je airco hebt en de airco staat aan dan komt er ook uit het midden rooster lekkere warme lucht (indien je uiteraard de kachel temp op warm hebt ingesteld).Joop schreef:Weet iemand hoe dit aan te pakken:
Alle reacties welkom!
GrT,
-
Gullwing
hlaan schreef:
Dit klopt als een bus, echter wanneer je airco hebt en de airco staat aan dan komt er ook uit het midden rooster lekkere warme lucht (indien je uiteraard de kachel temp op warm hebt ingesteld).
GrT,
Dat is alleen zo bij latere W124 de zogenaamde "E" modellen.
Die hebben een gewijzigde regeling voor de kachel.
Kachel aan, airco uit geeft ook warme lucht uit de middelste roosters.
- HLaan
- Expert Boarder

- Type wagen: E300 Turbodiesel
- Bouwjaar: 1993
Dag Gullwing,Gullwing schreef:hlaan schreef:
Dat is alleen zo bij latere W124 de zogenaamde "E" modellen.
Die hebben een gewijzigde regeling voor de kachel.
Kachel aan, airco uit geeft ook warme lucht uit de middelste roosters.
Helaas moet ik jouw laatste regel tegenspreken, ik rij een MOPf-2 E model maar met airco uit kachel aan komt er echt koude lucht uit mijn middenrooster en warme lucht uit de zij-roosters. Zet ik dan de airco aan dan komt er ook warme lucht uit het middenrooster.
Mijn auto beschikt over een af fabriek geleverde airco.
Hoe het werkt bij de eerdere MOPf en MOPf-1 modellen in combinatie met airco durf ik niet te zeggen en al helemaal niet hoe het zit met achteraf ingebouwde airco's
Blijkbaar zitten er toch wat verschillen tussen de modellen jaren.
GrT,
-
Joop
Bedankt voor de reacties.
Zo te horen is het gedrag wat ik omschrijf min of meer standaard.
Ik doe er even niets aan, of misschien hier een daar wat schoonmaken.
Heb nog wel wat dringendere zaken te regelen met de Benz...
Zo te horen is het gedrag wat ik omschrijf min of meer standaard.
Ik doe er even niets aan, of misschien hier een daar wat schoonmaken.
Heb nog wel wat dringendere zaken te regelen met de Benz...
-
Peter1
de dringender zaken aan je Benz zullen jammwer genoeg wel geen aanname zijn.
succes !
peter1
succes !
peter1