automaat achteruitversnelling

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Plaats reactie
Gardy
Fresh Boarder
Fresh Boarder
Roepnaam: Gardy
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 560SEL W126

automaat achteruitversnelling

Bericht door Gardy »

Hallo allemaal, bij mijn 300E uit 1992 heb ik regelmatig een probleem om in hem in zijn achteruitversnelling te krijgen. het is een automaat en hij heeft 136xxx gelopen. Koud is het nooit een probleem. Rijd hij altijd direct in zijn achteruit vlekkeloos weg. Ook heb ik in de vooruit nooit een probleem en schakelt hij prima. Alleen als de auto warm is en ik wil/moet hem in zijn achteruit zetten dan pakt hij zeer regelmatig niet (hij maakt ook geen herrie of ratelend geluid). Na wat flink gas geven pakt hij soms wel en rijd hij heel langzaam van zijn plek maar soms zelfs ook dat niet. Dan is het weer in zijn vooruit en hem maar ergens anders keren of neerzetten.

Nu heb ik vandaag een versnellingsbak-revisie bedrijf gebeld en hun vonden het vreemd. Ze dachten dat het misschien niet aan de bak zelf lag omdat alles normaliter goed werkt (zonder rammelen of wat dan ook). Ze wisten niet precies hoe het bij mijn auto zit maar hun gaven als tip eens te laten kijken naar de verbinding tussen pook en bak. Zit er er nog een 'verbindings/aanhechtings-tool' aan of tussen de bak die van de pook afkomt? Het zou zonde zijn om heel de bak eronderuit te laten halen en er dan achter te komen dat het daar niet aan ligt. De olie is al ververst maar dat maakte niks uit.

Iemand een idee of tip. Het is zo raar dat ik het probleem alleen heb als de auto warm is. alle feedback is zeer welkom. Heb zelf geen technische kennis dus zal hem naar een garage moeten brengen maar met wat info van jullie kan ik misschien wat onnodige kosten besparen. Bedankt alvast....
Bijlagen
PHOTO-2020-09-16-08-20-24.jpg
PHOTO-2020-09-16-08-20-24.jpg (209.58 KiB) 1799 keer bekeken
Gardy
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Re: automaat achteruitversnelling

Bericht door Gardy »

Beste meneer de Boer, bedankt voor je reactie. De moter-olie, filter en versnellingsbak-olie is 4 maanden geleden ververst tijdens een grote beurt. zal morgen het oliepeil nog even checken maar ben bang dat het probleem niet daar zit.
Bram Jansen

Bericht door Bram Jansen »

Automaatbak olie peilen met draaiende motor, even met de pook de transmissies doorlopen en dan peilen.

En ja, er zit tussen de bak onder de auto een verbinding, die kunststof ring zou versleten kunnen. Maar dat hij alleen problemen geeft bij achteruit is hier niet kenmerkend voor.
Neem een goeie lamp, kruip onder de auto en kijk aan de zijkant van de bak naar het pook mechanisme. Rommel er wat aan dan zie je snel genoeg of dit niet goed zit.

Ik heb nog even in mijn onderdelen voorraad gekeken en vond de "pookonderdelen" . of het nummer op het zakje klopt kan ik niet zeggen, evenmin of je 2 van die kunststif busjes nodig hebt.
Ik had dit soort onderdelen altijd in mijn E300TDT voor je weet maar nooit.
Bijlagen
383CDC1A-21BA-4A84-B446-3A920C95837C.jpeg
383CDC1A-21BA-4A84-B446-3A920C95837C.jpeg (219.23 KiB) 1747 keer bekeken
4E89B971-E788-454F-8179-E01CB2999639.jpeg
4E89B971-E788-454F-8179-E01CB2999639.jpeg (173.12 KiB) 1747 keer bekeken
20211208_213302.jpg
20211208_213302.jpg (1.73 MiB) 1687 keer bekeken
20211208_213601.jpg
20211208_213601.jpg (1.55 MiB) 1687 keer bekeken
Erik 300 TDTurbo
Expert Boarder
Expert Boarder
Roepnaam: Erik
Type wagen: E280T
Bouwjaar: 1995

Bericht door Erik 300 TDTurbo »

5 traps automaat van mijn 280 te heeft dit probleem ook al jaren, wordt ook niet erger. Idd als olie niveau goed (aan hoge kant) is heb je van dit probleem veel minder last.
Achteruit zal nooit zo snel reageren/aangrijpen als de vooruit maar is wel gewoon functioneel.

Groeten Erik
Gardy
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Bericht door Gardy »

Bedankt alvast voor alle uitleg en reacties. Ik ga kijken naar de olie en hoop dat daarmee het 'probleem' verholpen is of in ieder geval minder wordt. Zou fijn zijn want soms is het toch knap lastig als hij niet in zijn achteruit wil.

En nog ff voor de zekerheid jullie hebben het toch over het oliepeil van de motor? Of praten jullie de hele tijd al over oliepeil versnellingsbak? Ik zou namelijk niet weten hoe ik die zou moeten peilen. Sorry voor mijn onkunde en onervarenheid.

Nu zit er 5W40 synthetische motorolie in de Benz. Merk weet ik niet. Is 7,5 liter op 31 juli ingegaan.
In de vernellingsbak zit 2 liter ATF DEXTRON die ook op 31 juli er is ingegaan.

Bram ook heel erg bedankt voor de uitleg mbt de verbinding. De foto's maken een hoop duidelijk. Maar zoals jij ook al zegt is het raar als het probleem daar zit als ik het alleen heb bij de achteruit versnelling. En dan ook nog eens alleen als de auto warm is. waarom dan niet bij een koude auto?
Bram Jansen

Gardy, we hebben het hier over het peilen van de automaatbak olie, niet over de motor olie.

Ik heb zo even geen foto bij de hand maar er is vast iemand die dat wel heeft. De peilstok is bijna altijd een rode knop, hij zit onder de motorkap passagierszijde.

Aan de hand van jouw reactie, bijna zeker dat je met TE weinig automaatbak olie rijdt :mrgreen: En 2 ltr?? is echt veel te weinig.

Wie heeft in hemelsnaam die olie voor jou vervangen?.

P.S.
Ik begeef mij op glad ijs om iets over je motor olie te zeggen, want 100 MB liefhebbers 100 verschillende meningen over motor olie.
Bij mij is er NOOIT synthetische motorolie in gegaan.
Mijn advies, maar dat heeft niets met je automaatbak te maken.
Gooi die motorolie eruit, en doe er 10W40 of 15W40 minerale olie in.
Bram Jansen

In je profiel staat een W126. 560SEL
Hoe ververs je de olie van deze bolide? Ooit de automaatbak olie ververst? Bij je W124 is dat ongeveer hetzelfde.

In welke streek van het land woon je, als je dat in je profiel zet kunnen we je misschien makkelijker helpen.
Gardy
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Bericht door Gardy »

Wederom bedankt mannen voor de info. Ik heb idd ook nog een W126 560SEL (uit 1986 met maar 92000km op de teller). Ben super blij en trots op mijn 2 wagens. Vind het beide echt super gave en mooie exemplaren (al zeg ik het zelf). Het is een hobby om ze te rijden.

Helaas heb ik geen technische kennis. Heb een eigen restaurant en ben chefkok. Zou willen dat ik meer kennis ervan zou hebben maar helaas moet ik vertrouwen op de mensen van de garage waar ik ze heen breng. Omdat ik al bang was dat mijn huidige garage van dit probleem weinig kennis zou hebben heb ik de vraag ook hier neergelegd. Ben blij dat jullie de moeite nemen om te helpen.

Inmiddels heb ik mijn woonplaats in mijn profiel ingevuld (Bergeijk... bij Valkenswaard en Eindhoven). Mocht iemand een tip hebben waar ik de auto beter heen kan brengen sta ik daar ook open voor.

Groet Gardy
Bram Jansen

Echt technische kennis kost wel even tijd, maar de basis kennis, zoals het peilen van de olie dat kunnen wij je hier snel bijbrengen hoor. Dus kom maar met je vragen want in het restaurant zal het nu niet erg breed zijn.

Op de Foto 2 rode peilstokken.
1 Rechts boven = de automaatbak olie, te peilen met warme draaiende motor
2 Links de rode kunststof lus = motorolie, te peilen een kwartier na stopzetten motor
Bijlagen
Motor300SE verkl.jpg
Motor300SE verkl.jpg (153.4 KiB) 1627 keer bekeken
Gardy
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Bericht door Gardy »

Bedankt Lex, ik ga de olie van de versnellingsbak peilen. Dat moet goedkomen.
Mocht hij nu bijgevuld moeten worden kan ik dat ook zelf? Of is dat niet zo eenvoudig als bij motorolie?
Bram Jansen

Ja, bijvullen kun je ook zelf. Dat gaat met een klein trechtertje door hetzelfde gaatje als waar de peilstok ingaat :lol:

Eerst maar peilen.
Stick eruit, afvegen met schone doek, terug tot hij niet verder gaat in de peilbuis, even tot 5 tellen en er weer uit en kijken tot waar de stick nat is.
Omdat de buis waar de peilstick ingaat een beetje krom loopt moet je soms misschien een beetje rommelen om de peilstick erin of eruit te krijgen.
Gardy
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Bericht door Gardy »

Dit gaat lukken.... met alle super duidelijke aanwijzingen van jullie komt dat helemaal goed. Ik snap nu ook beter dat het probleem echt wel daar aan zou kunnen liggen (koud geen probleem met automaat in achteruit / warm wel). Leuk dat ik zo wat bijleer. Laat het jullie nog weten of het probleem weg is. Alvast fijne feestdagen!
MJW124
Expert Boarder
Expert Boarder
Roepnaam: Mark
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1991
Opmerkingen / andere wagens.: 230E 1986

Bericht door MJW124 »

mijn woonplaats in mijn profiel ingevuld (Bergeijk... bij Valkenswaard en Eindhoven)
Je komt uit Bergeijk en dan heb je echt nog nooit gehoord van Jonkers Mercedes-Benz in Valkenswaard ?

De automatische versnellingsbak en zijn olie zijn in mijn ogen serieuze zaken, rijd even langs bij hun, ik weet zeker dat ze je graag helpen.

Groet Mark
Gardy
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Bericht door Gardy »

de olie van de versnellingsbak gepeild en deze was idd te laag. Een behoorlijk stukje onder het onderste streepje. Contact met mijn garage opgenomen over welke olie hun er 4 maanden geleden in hadden gedaan. Ik heb dezelfde olie gekocht en het peil aangevuld (ruim). Nu inmiddels een dag of 10 gereden en het probleem lijkt een heel stuk weg te zijn. Ff afwachten wat hij blijft doen maar ik denk dat het opgelost is. Super fijn.

Nogmaals dank alle allemaal voor de input.
Bram Jansen

Nog 1 advies dan. Gooi de olie die er nu in zit eruit, vernieuw het automaatbak filter en de olie voor de juiste ATF olie.
Misschien wel het belangrijkste advies: neem afscheid van die garage. Het is niet te hopen maar die zouden verantwoordelijk zijn voor een kapotte en zeer dure automaat revisie
Gardy
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Bericht door Gardy »

Ik had, voordat de auto bij de garage was, al een probleem met achteruit rijden als de auto warm was (koud nooit, doet hij probleemloos). Omdat hij APK gekeurd moest worden heb ik een grote beurt laten doen daarbij mijn probleem uitgelegd. Omdat de garage niet wist hoe het kwam stelde ze voor om eerst te proberen om met olie verversen het op te lossen.

Het kan dus, voor mijn gevoel, al zo zijn geweest dat er voordat ik ermee naar de garage ben gegaan al te weinig olie in heeft gezeten. Ik weet niet of ze dat destijds vooraf gepeild hebben. Hun hebben de oude olie eraf gehaald en 2 liter nieuwe ATF dexon erin gedaan (volgens de factuur die ik heb). Dat is 31 juli gebeurd.

Daarna ben ik ermee gaan rijden en was het probleem nog niet verholpen. Omdat ik ook nog de W126 rijd en voor mijn werk maar 6 km rijd vond ik het vervelend maar niet zo dat ik nu meteen heel de bak uit elkaar wilde laten halen om het op te lossen ben ik wat blijven rijden. Nu staat de S-klasse op winterstalling en rijd ik meer in de W124. Vond soms toch wat lastig dus vandaar dat ik bij jullie heb aangeklopt.

Ik heb de garage gebeld om te informeren welke ATF dexon hun gebruikt hebben nadat ik gepeild had en zag dat er te weinig in zit. Dat was het merk Kroon 2. Deze heb ik bijgekocht en daarmee het peil aangevuld. Dus exact de zelfde als er 4 maanden eerder vers is ingegaan. Ruim maar niet over het bovenste streepje. Ruim... omdat Erik 300TD turbo (bericht van 8 december) dat adviseert.

Het lijkt er echt op dat het nu soepeler gaat. Ik blijf er nu even mee rijden en mocht ik iets merken of mocht ik straks nog niet tevreden zijn laat ik direct de gehele olie verversen en ook de filter (bij een andere garage :-).

Groet Gardy
Bram Jansen

Als er maar 2 ltr in bijgevuld dan is de garage vergeten dr koppelomvormer te legen. Derhalve heb je de olie niet ververst en erger nog, gemixt. De kans dat de 2 ltr die is bijgevuld dezelfde geweest is als wat erin zat is erg klein.

Zo uit mn hoofd weet ik niet (meer) wat dr volledige olie inhoud van de automaatbak is, maar dat is volgens mij meer dan 2 ltr.

Een bakrevisie kost om en nabij de 2000 euro

Dus bij twijfel, safty first :woohoo:
Plaats reactie