300TDT tikt
-
300TDT
- Gold Boarder

- Berichten: 602
- Lid geworden op: do dec 27, 2012 4:25 pm
- Roepnaam: Phil
- Type wagen: 300TD Turbo
- Bouwjaar: 1990
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: S124 250TD 1994
- Locatie: Stramproy
300TDT tikt
Tik in motor om603 turbo
Koude motor geen getikt, bij warm stationair tikt hij om de paar seconde en tikt dan paar seconde. Zo herhaalt het zich steeds.
Geeft dan 1,5 bar aan, als hij tikt en geef dan plots gas is het Weg.
Komt duidelijk van cilinder 1 af. Wellicht een klep wat te weinig smering krijgt? Warme motor dunnere olie, wellicht dikkere olie gebruiken ? Welke dan precies de 10W40 of 15w40 ?
Koude motor geen getikt, bij warm stationair tikt hij om de paar seconde en tikt dan paar seconde. Zo herhaalt het zich steeds.
Geeft dan 1,5 bar aan, als hij tikt en geef dan plots gas is het Weg.
Komt duidelijk van cilinder 1 af. Wellicht een klep wat te weinig smering krijgt? Warme motor dunnere olie, wellicht dikkere olie gebruiken ? Welke dan precies de 10W40 of 15w40 ?
- ScareMercy
- Silver Boarder

- Berichten: 228
- Lid geworden op: do apr 29, 2010 11:53 pm
- Roepnaam: Maikel
- Type wagen: E320
- Bouwjaar: 1985
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: W201 190D Sportline automaat 1992 -> Original AMG STT Turbo
W201 2.3 16v ECE 1985
VW Golf mk1 1981 1.5JB Automaat -> 2.1 16v ITB Project
W124 E320 -> Turbo project - Locatie: Siebengewald
Re: 300TDT tikt
klinkt als een klepstoter. Dunnere olie is niet de oplossing. Mochten ze verstopt zitten is het beter om een keer extra olie te wisselen. Anders een setje nieuwe erin.
-
Shostakovich124
- Gold Boarder

- Berichten: 405
- Lid geworden op: za mei 25, 2013 7:42 pm
- Roepnaam: Geert
- Type wagen: 250D
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: W214 E220d Exclusive
- Locatie: prov. Groningen
Re: 300TDT tikt
Hoort naar wat speling op het asje van de hevel van de riemspanner veer/demper.
Een schroevendraaier in het gat bovenin de hevel en er zelf even wat spanning op zetten en dan horen of het over is.
mvg
Geert
Een schroevendraaier in het gat bovenin de hevel en er zelf even wat spanning op zetten en dan horen of het over is.
mvg
Geert
Alles wat geschreven wordt, hoe goed bedoeld ook, hoeft geen waarheid te bevatten.
-
300TDT
- Gold Boarder

- Berichten: 602
- Lid geworden op: do dec 27, 2012 4:25 pm
- Roepnaam: Phil
- Type wagen: 300TD Turbo
- Bouwjaar: 1990
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: S124 250TD 1994
- Locatie: Stramproy
Re: 300TDT tikt
Als ik meer toeren maakt word het getikt ook erger . Heb de olie ververst voor 15w40 maar getikt blijft.
Ook heb ik een olie lek in koppakking hele automaatbak is nat, laat de koppakking vernieuwen en de kleppen.
Ook heb ik een olie lek in koppakking hele automaatbak is nat, laat de koppakking vernieuwen en de kleppen.
- John.M
- Diamant Boarder

- Berichten: 1746
- Lid geworden op: ma okt 08, 2012 2:29 pm
- Roepnaam: John
- Type wagen: 250D
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: W116 280SE 1974
W169 A160 2011
X253 250 4 matic 2015 - Locatie: Prov. Utrecht
Re: 300TDT tikt
Koppakking ??? denk de klepdekselpakking. En ja kan een klepstoter zijn, maar controleer ook de riemspanner eens
-
BertusBonk
Re: 300TDT tikt
Als je resultaat wilt halen met andere olie dan moet je er een 10w50 of 15w50 in doen.
Aangezien je aangeeft dat hij het bij een warme motor doet en niet bij een koud blok.
Het tweede cijfer (50) staat voor de dikte warm, hoe hoger het getal des te dikker de olie.
Het eerste heeft invloed op de Vloeibaarheid koud en dan tikt hij niet dus vandaar dat je geen verschil verneemt na deze olie wissel.
Succes !
Aangezien je aangeeft dat hij het bij een warme motor doet en niet bij een koud blok.
Het tweede cijfer (50) staat voor de dikte warm, hoe hoger het getal des te dikker de olie.
Het eerste heeft invloed op de Vloeibaarheid koud en dan tikt hij niet dus vandaar dat je geen verschil verneemt na deze olie wissel.
Succes !
-
300TDT
- Gold Boarder

- Berichten: 602
- Lid geworden op: do dec 27, 2012 4:25 pm
- Roepnaam: Phil
- Type wagen: 300TD Turbo
- Bouwjaar: 1990
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: S124 250TD 1994
- Locatie: Stramproy
Re: 300TDT tikt
Dat klopt Bertus! In mijn dodge rij ik ook al jaren op 20w50. Kan altijd proberen om er 15w50 in te gooien.
Vanmorgen koude start geen getikt bij aankomst op werk, licht getikt blijft nu continu tikken, boven de 2500 toeren is het getik weer weg.
Olie lekkage komt duidelijk tussen de kop vandaan, een klus waar ik overvtwiifel, dadelijk eens langs de garage rijden.
Vanmorgen koude start geen getikt bij aankomst op werk, licht getikt blijft nu continu tikken, boven de 2500 toeren is het getik weer weg.
Olie lekkage komt duidelijk tussen de kop vandaan, een klus waar ik overvtwiifel, dadelijk eens langs de garage rijden.
- MB280E
- Gold Boarder

- Berichten: 387
- Lid geworden op: za apr 18, 2009 8:38 pm
- Roepnaam: Jan
- Type wagen: 300TD Turbo
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: W123 280E 1982
W126 280SEL 1982
R107 560SL 1985 - Locatie: Gent
Re: 300TDT tikt
Een collega 300D Turbo rijder had ook een tik en het was de koppakking die lek was. Na vervanging van de koppakking was het probleem opgelost. Kunnen ook de klepstoters zijn. Voor mensen die weten waar ze mee bezig zijn, valt het vervangen van de koppakking bij een OM603 turbo mee.
Ps. Controleer eens de nummer van de cilinderkop
Ps. Controleer eens de nummer van de cilinderkop
-
300TDT
- Gold Boarder

- Berichten: 602
- Lid geworden op: do dec 27, 2012 4:25 pm
- Roepnaam: Phil
- Type wagen: 300TD Turbo
- Bouwjaar: 1990
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: S124 250TD 1994
- Locatie: Stramproy
Re: 300TDT tikt
nu weer 500km verder is het tikken weer minder.. Garage Mercedes specialist zegt ook gewoon door blijven rijden. tik is ook weer weg boven de 2000toeren.. Of het nu komt door de nieuwe olie.
Heb alles schoon gemaakt met remreiniger op de plek waar ik denk waar hij lekt aan de kop, blijft tot heden nog droog. Toch een euvel wat al langer speelt, ik hou het ff in de gaten en anders toch nieuwe koppakkingen .
Heb alles schoon gemaakt met remreiniger op de plek waar ik denk waar hij lekt aan de kop, blijft tot heden nog droog. Toch een euvel wat al langer speelt, ik hou het ff in de gaten en anders toch nieuwe koppakkingen .
- The White Rider
- Gold Boarder

- Berichten: 336
- Lid geworden op: do sep 13, 2012 12:49 pm
- Roepnaam: Michael
- Type wagen: 300D Turbo
- Bouwjaar: 1988
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: 300TE-1989
W123-280E-1981 - Locatie: België
Re: 300TDT tikt
Wat regelmatig voorvalt bij deze turbodiesels, is dat de koppakking lekt tussen cilinder 1 en het oliekanaal naar de cilinderkop. Hierdoor merk je geen vermogensverlies oid, maar krijgt de kop net niet genoeg olie waardoor de kleppenstoters beginnen te tikken. Als je hier langer mee doorrijd dan krijg je uiteindelijke olieverbruik, zichtbaar aan de uitlaatgassen.
De nieuwe pakking van MB (Elring) heeft een betere versterking rond dit oliekanaal waardoor doorlekken uitgesloten wordt.
De nieuwe pakking van MB (Elring) heeft een betere versterking rond dit oliekanaal waardoor doorlekken uitgesloten wordt.
Groeten uit Belgisch Limburg!
-
300TDT
- Gold Boarder

- Berichten: 602
- Lid geworden op: do dec 27, 2012 4:25 pm
- Roepnaam: Phil
- Type wagen: 300TD Turbo
- Bouwjaar: 1990
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: S124 250TD 1994
- Locatie: Stramproy
Re: 300TDT tikt
Heb net toch nog eens goed gecontroleerd , het bericht van vanmorgen was nog de controlle van gisteren. Vandaag ook weer wat kms gemaakt maar zie nu toch weer zweet olie te voorschijn komen aan de achterkant van het blok te hoogte van de koppakking lastig te zien dat het blok kort tegen het schutbord aanzit.
Ga morgen toch langs de garage voor een afspraak te maken voor na de volgende week.. Kan de diesel nu niet missen aangezien ik de 190E al verkocht hebt.
Ga morgen toch langs de garage voor een afspraak te maken voor na de volgende week.. Kan de diesel nu niet missen aangezien ik de 190E al verkocht hebt.
-
Harley
- Silver Boarder

- Berichten: 301
- Lid geworden op: di jun 14, 2011 10:39 pm
- Roepnaam: harry
- Type wagen: 300D
- Bouwjaar: 1990
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: vw polo
hd roadking - Locatie: eindhoven
Re: 300TDT tikt
en wat zei de garage.
succes harley
succes harley
-
BertusBonk
Re: 300TDT tikt
Zal niet de eerste zijn die iets olie naar buiten lekt aan de achterzijde van de kop...
Heb er al een vervangen die met een nieuwe koppakking weer dicht en droog zijn.
Heb een paar weken geleden de eerste C klasse benzine hier gehad met t zelfde euvel alleen lekte die koelvloeistof en geen olie.
Succes met t verhaal en ik hoop dat het een beetje meevalt.
Gr. Bert
Heb er al een vervangen die met een nieuwe koppakking weer dicht en droog zijn.
Heb een paar weken geleden de eerste C klasse benzine hier gehad met t zelfde euvel alleen lekte die koelvloeistof en geen olie.
Succes met t verhaal en ik hoop dat het een beetje meevalt.
Gr. Bert
-
300TDT
- Gold Boarder

- Berichten: 602
- Lid geworden op: do dec 27, 2012 4:25 pm
- Roepnaam: Phil
- Type wagen: 300TD Turbo
- Bouwjaar: 1990
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: S124 250TD 1994
- Locatie: Stramproy
Re: 300TDT tikt
Garage had het erover over de zelfde kosten als bij mijn 320TE 1500,- daarbij was toen wel de kop gevlakt nieuwe kleppen bougies.
Moet goedkoper kunnen lijkt mij.
Moet goedkoper kunnen lijkt mij.
-
300TDT
- Gold Boarder

- Berichten: 602
- Lid geworden op: do dec 27, 2012 4:25 pm
- Roepnaam: Phil
- Type wagen: 300TD Turbo
- Bouwjaar: 1990
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: S124 250TD 1994
- Locatie: Stramproy
Re: 300TDT tikt
Ga morgen toch maar een afspraak maken of ze het kunnen maken op 2 dagen en stuk goedkoper.
Moet in weekend na zuid-Duitsland en die rit wil ik liever maken zonder een lekkage en zonder getik.
Moet in weekend na zuid-Duitsland en die rit wil ik liever maken zonder een lekkage en zonder getik.
-
BertusBonk
Re: 300TDT tikt
Als hij verder goed loopt dan zou ik alleen de kop vlakken en een nieuwe pakking er tussen.
Gloeibougies kun je evt vervangen omdat je er dan heel gemakkelijk bij kunt maar voor nieuwe kleppen zie ik geen enkele reden....
Moet wmb met 1000,- dik betaald zijn.
Hou ons maar op de hoogte en succes!
Gr. Bert.
Gloeibougies kun je evt vervangen omdat je er dan heel gemakkelijk bij kunt maar voor nieuwe kleppen zie ik geen enkele reden....
Moet wmb met 1000,- dik betaald zijn.
Hou ons maar op de hoogte en succes!
Gr. Bert.
-
Harley
- Silver Boarder

- Berichten: 301
- Lid geworden op: di jun 14, 2011 10:39 pm
- Roepnaam: harry
- Type wagen: 300D
- Bouwjaar: 1990
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: vw polo
hd roadking - Locatie: eindhoven
Re: 300TDT tikt
kop hoeft toch niet gevlakt te worden als het alleen de koppakking is,ik zou er wel meteen nieuwe gloeiers in zetten ,zoals bert al aangaf.
maar je moet wel tellen op een grote dag werk en dan mag er niks tegen zitten.
succes harley.
maar je moet wel tellen op een grote dag werk en dan mag er niks tegen zitten.
succes harley.
-
BertusBonk
Re: 300TDT tikt
Het lekken komt ergens vandaan en 9 van de 10 keer zit er een kleine afwijking in de vlakte van de kop. Daarnaast is er een kleine kans dat hij iets rond wordt bij het los draaien. Bovendien neem ik voor 60 tot 80 euro niet het risico dat het niet goed is...
Als je hem vlakt dan is het zeker goed en alles ook weer mooi schoon.
Zo doe ik het iig wel altijd maar er leiden meer wegen naar Rome natuurlijk...
Gr.
Als je hem vlakt dan is het zeker goed en alles ook weer mooi schoon.
Zo doe ik het iig wel altijd maar er leiden meer wegen naar Rome natuurlijk...
Gr.
-
300TDT
- Gold Boarder

- Berichten: 602
- Lid geworden op: do dec 27, 2012 4:25 pm
- Roepnaam: Phil
- Type wagen: 300TD Turbo
- Bouwjaar: 1990
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: S124 250TD 1994
- Locatie: Stramproy
Re: 300TDT tikt
Bedoeling is eerst toch de dieselpomp te doen en de intercooler te monteren en dan de kop.
Het is niet dat het eruit druipt, maar enkel zweet aan de kop.
Kop laat ik sowieso vlakken en als tip van jullie ook de gloeiers vernieuwen. Moet het toch inplannen dat ik de auto paar dagen kan missen. Garage telt er 3 a 4 dagen vooruit.
Het is niet dat het eruit druipt, maar enkel zweet aan de kop.
Kop laat ik sowieso vlakken en als tip van jullie ook de gloeiers vernieuwen. Moet het toch inplannen dat ik de auto paar dagen kan missen. Garage telt er 3 a 4 dagen vooruit.
-
300TDT
- Gold Boarder

- Berichten: 602
- Lid geworden op: do dec 27, 2012 4:25 pm
- Roepnaam: Phil
- Type wagen: 300TD Turbo
- Bouwjaar: 1990
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: S124 250TD 1994
- Locatie: Stramproy
Re: 300TDT tikt
Vandaag halve liter olie bij gevuld.
Ga morgen toch een afspraak maken, ik maak nu te veel kilometers en een schade aan de motor kan nu veel sneller optreden. ( 1000km per week ) en de tik is nu erger geworden.
Hoop maar dat het lukt binnen 2 werkdagen.
Ga morgen toch een afspraak maken, ik maak nu te veel kilometers en een schade aan de motor kan nu veel sneller optreden. ( 1000km per week ) en de tik is nu erger geworden.
Hoop maar dat het lukt binnen 2 werkdagen.
