Automaat van 280 TE overleden !?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Plaats reactie
Yetvart

Automaat van 280 TE overleden !?

Bericht door Yetvart »

Hoi best luitjes

Gisteren heeft de automaat van mijn 280TE bj 1992 , de geest gegeven :( . Na een stuk van 150mtr achteruit te hebben gereden was de bak opeens van slag . Deed opeens schokkerig in achteruit ... soms zelfs even niets . Vooruit ging wel maar had opeens meer toeren nodig en schakelde niet of heel laat pas door . Even afspraak gemaakt om te laten checken en gisteren ochtend onderweg ernaar toe bleef ie maar hangen in 2 en met veel toeren optrekken . Halverwege had ie het al bekeken en stond ik langs de weg . Bak deed niets meer . ANWB erbij , die constateerde een te laag oliepeil van de automaat .... dit eerst aangevuld maar had totaal geen effect . Auto naar huis gesleept. ANWB mocht em helaas niet naar mijn garage slepen vanwege de afstand en drukte . Enige raad van jullie experts zou ik zeer waarderen ... wat zou het kunnen zijn en is deel reparatie of revisie een optie of volledige revisie? Wat kost dat ongeveer en is een evt gebruikte bak aan te raden ?
En 2e vraag :
Zie overigens op mp een 5bak automaat te koop terwijl ik een 4bak heb , zou dat ook mogelijk zijn en passen ?

Alle ideeën en commentaar is welkom !
Mvrg
Yetvart
RolandKersten
Gold Boarder
Gold Boarder
Roepnaam: Roland
Type wagen: E220T
Bouwjaar: 1996
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Suzuki gsx 1100 1981, zelfbouw

Re: Automaat van 280 TE overleden !?

Bericht door RolandKersten »

Automaat stuk is bale....
Heb het ook gehad.
Ik heb gekozen voor een gebruikte bak, koste mij 250 euro ex olie, demontage en montage.
Olie gekocht bij de dealer (het goedkoopste adres!) was ongeveer 75 euro.
Plus filter en pakking vernieuwd a 25 euro.
Het demonteren en monteren was 250 euro.
Dus ongeveer 600 euro was ik kwijt.
Een gebruikte bak blijt altijd een gok, maar ik wist een beetje de history van de auto waar hij uit kwam.

Heb navraag gedaan bij een bedrijf wat automaten reviseerd (naam even kwijt).
Het maken kostte mij 350 euro, en ik bedoel dus maken en niet reviseren.
Reviseren zou rond de 1000 kosten of duurder...
Licht er natuurlijk aan wat er kapot is.
Dit was trouwens zonder olie en filter en ook zonder montage.
Dus zo de automaatbak aanleveren.
Grootste voordeel is dat je dan een 'nieuwe' bak hebt.

Maar is het je dat waard en heb je daar de centjes voor?
Gebruikte bakken zijn te vinden, zoek maar even op dit forum naar slopers.

Betreft de 5 bak, dan heb je ook een ander cardan nodig betreft de overbrenging.
En zijn storing gevoeliger.

Dus bij deze mijn ervaringen.
Succes ermee!

Ro
Marcellus
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Marcel
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1992
Opmerkingen / andere wagens.: S212 - E 400 Estate Avantgarde / dec. 2014

Bericht door Marcellus »

Hoe is de historie? Heb je wel elke 60.000km de bak-olie en filter (laten) vervangen?
Marius28
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Roepnaam: Marius
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Opmerkingen / andere wagens.: Opel Monza 2.5E LPG
Citroën C3
Lexus CT200h
Contacteer:

Bericht door Marius28 »

Hallo,

Vervelend is dit
Idd moet elke 60000 km ATF olie zijn ververst en automaatbak filter meteen vervangen. Dat luistert best nauw voor de levenduur van de bak.
Je hebt wel dezelfde bak nodig. Jouw auto heeft waarschijnlijk bak code 722433 - het is immers een benzine motor.
Nooit een 5 traps automaat erin zetten. Dan heb je een verkeerde overzet verhouding van toerental.

Als het alleen het besturingsblok betreft - dit zit onder in de automaat - dan is een of meer cilinders van de kleppen (zie in afb. "Schieber") versleten en kan er geen bediening meer optreden omdat er geen hydraulische druk kan worden opgebouwd in bepaalde kamers. Welke cilinder het is bepaalt welke storing er optreedt. In dit geval kan het gerepareerd worden en hoeft niet de automaatbak eruit gehaald en helemaal los uit elkaar. Dat scheelt een boel montage uren.

Revisie of reparatie is wel het beste, maar zelden het voordeligste, een gebruikte automaat blijkt een gok.

Enne... automaat ATF olie peilen bij stationair draaiende motor en niet bij koude uitstaande motor !!!
Bijlagen
besturingsblok.jpg
besturingsblok.jpg (272.18 KiB) 884 keer bekeken
Groet, Marius
BesteMotorolie.nl - motorolie met laagsteprijsgarantie
Jadystana
Gold Boarder
Gold Boarder
Type wagen: 300TE-24
Bouwjaar: 1992

Bericht door Jadystana »

RolandKersten schreef: Betreft de 5 bak, dan heb je ook een ander cardan nodig betreft de overbrenging.
En zijn storing gevoeliger.
Dat inderdaad, en de 5-bak heeft ook nog elektronische aansturing nodig (voor selectie versnelling 4/5). Dat laatste is het lastigst en lijkt me zonder complete donor een grote gok..
Plaats reactie