Vraag over aangeboden 300 TE-24

Hier kun je over van alles en nog wat kletsen omtrend de W124.
Leuk filmpje met een W124? Of met de W124 iets leuks mee gemaakt?
Plaats het hier!
(Geen vragen over de W124?
RJB
Gold Boarder
Gold Boarder
Roepnaam: Roel
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: A124 300CE-24 - 1993
C124 300CE-24 - 1991
964 Carrera 4 - 1993

Vraag over aangeboden 300 TE-24

Bericht door RJB »

Onze cabrio rijdt zo fijn dat ik ook graag zo'n Benz als gezinsauto wil hebben. Ik zoek een mooie 300TE-24. Of eventueel een 320.

Nu heb ik een vraag over een 300TE die ik bij Sterk Merk in Bussum zie staan. Het is de zwarte Mercedes-Benz W124 300TE-24 met 118000 km voor Ôé¼ 7.750.

Graag jullie indruk op basis van de foto's:
- relatief lage stand maar kleppendeksel geel uitgeslagen. Normaal bij zo'n stand?
- is de extra zitrij in de kofferbak dicht te klappen waardoor je een vlakke laadvloer krijgt?
- verder nog 'gekke dingen' te zien?
- wie heeft ervaring met deze zaak?

Het liefste zou ik een zilverkleurige auto met zwart leren interieur kopen. Gewenste opties: airco, cruisecontrol, trekhaak, goede stoelen, automaat.

Ben benieuwd.
Dank!

Groet, Roel
Jadystana
Gold Boarder
Gold Boarder
Type wagen: 300TE-24
Bouwjaar: 1992

Re: Vraag over aangeboden 300 TE-24

Bericht door Jadystana »

Het gele kleppendeksel op deze auto viel me ook op. De meeste kleppendeksels van dit type zijn wat geel/bruinig, ik heb ooit begrepen dat het een of andere coating is die bij oud/warm worden uiteindelijk verkleurt (of het waar is weet ik niet). Het kleppendeksel op dit exemplaar is wel verreweg de geel/bruinste die ik heb gezien.

Derde bankje is inklapbaar zodat je een vlakk laadvloer krijgt (verschilt niet van normale laadvloer).

De auto heeft erg veel opties (5 bak aut, elec stoelen, klima) maar geen airbags (jammer als je dat belangrijk vind..).

Ik zie verder geen rare dingen aan de auto zelf (op de plaatjes).

Wat betreft het bedrijf, daar staat ook een rode 300TE-24 die eerder elders te koop heeft gestaan voor 1500 euro. Die hebben ze kennelijk gekocht en een beurt van 1300 euro gegeven (zie advertentie). Ik vond dat "vreemd" maar het hoeft niet iets te betekenen (300TE-24's zijn zeldzaam, dus als er daar expertise zit op die modellen dan snap ik het ook wel). Je kunt er eens naar vragen als je er bent, wellicht steek je er wat van op m.b.t. het bedrijf.

Als je er een koopt neem er dan een met de 5-bak automaat, is technisch wat gevoeliger maar voorkomt constant hoge toeren op de snelweg (en is dus zuiniger en stiller). Beide aangeboden 300TE-24's bij dit bedrijf hebben een 5-bak aut (in tegenstelling tot wat de advertentie zegt bij de rode...).
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Mocht je in het stadium proefrit komen rij dan minimaal een half uur autoweg zodat de versnellingsbakolie goed warm is.
Zet de auto dan stil en zet de automaat in de achteruit versnelling.
Dan moet hij met een klein schokje inschakelen.
Doet hij dat niet en duurt het wat langer voor de achteruit pakt dan krijg je vrij snel een reparatie aan de versnellingsbak.
Typische 300-24 onderdelen zijn moeilijk gebruikt te vinden.
Er circuleert een zilvergrijze kombi met zwart leer met een lastig gebrek.Km stand was 180.000.
J_A

Bericht door J_A »

Beste Roel,

ik zag toevallig dit topic en heb deze auto eerder zelf te koop zien staan, hij stond in Rotterdam wat mij op dat moment te ver weg was. Vraagprijs destijds volgens mij 2000 euro(?). Heb de eigenaar toen kort gesproken, de onderhoudsboekjes en papieren zitten er niet bij. Dat was voor mij het punt om af te haken. Tevens is het leder (bruine) op stuurwiel niet origineel.

De bruine coating had mijn C124 300CE-24 niet, deze had 202.000 km gereden.

Geen koop ervaring maar wel een beeld hoe men is mbt tot kwaliteit. Vooral hoge prijzen vragen voor auto's waar zeker nog aandachtspuntjes aanzitten dat je voor die prijs gewoon niet verwacht. Vind ze duur, als ik kijk naar mijn eigen auto's die ze hebben gekocht mist er echt een stukje passie (krassen op bumperdelen, kleurverschillen in plaatwerk, niet werkende antenne..zie ik nog steeds op de foto's). Terwijl de prijs wel verdubbeld is, zelfs verdrievoudigd is.

Het is niet dat ik hun niet gun dat er goed verdient moet worden op de auto's. Maar pak ze dan aan en hou de lat hoog, dan is de klant wel bereid de prijs te betalen. Klaas de Poel of Marco Hoff (500E.nl) zijn daar voorbeelden van.
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Achter de km stand kun je een vraagteken zetten want niet aantoonbaar.
Daarmee vervalt de reden om voor die auto 7700 euro te vragen.
Een verstandige handelaar komt niet met dit soort verhaaltjes aanzetten.

Uitgezonderd de genoemde handelaren die echte top kwaliteit aanbieden is het aanbod in Nederland van bedroevend slechte kwaliteit.
Dat geldt ook voor particulieren. Er wordt geen geld uitgegeven aan fatsoenlijk onderhoud.
Ondanks dat wordt glashard beweerd dat de aangeboden auto goed onderhouden is.

Donkerblauw kleurnummer 904 vind ik mooi.
Er staat een 300TD multiklepper te koop van een forum gebruiker, goed onderhouden.
Ik heb nog geen vijf minuten met die auto gereden of er komen vier gebreken naar voren die allemaal duiden op verwaarlozing. Dat ging niet om kapotte lampjes maar om pittige reparaties.

Helaas vind je die trend ook terug bij een flink deel van de forum gebruikers, het mag vooral niets kosten.
Zo gaat de kwaliteit van de auto's hard achteruit.

Mijn laatste escapade wil ik in detail beschrijven:

Een 300 TDT van 1995. De auto staat in Friesland 180 km bij mij vandaan.
Van particulier, de verkoper blijkt best goed op de hoogte van auto's.
Ondanks dat ik veel gevraagd heb over de toestand ben ik verbijsterd wanneer ik de auto zie.
De voorveren zijn waarschijnlijk door verkeerde vervangen, de auto ligt zeker 8 cm te laag.
Steenslag op de motorkap? Klopt. Die is inmiddels veranderd in roestblazen ter grote van een hand.
De auto heeft IR bediende afstand bediening voor de sloten. Beide klapsleutels aanwezig.
Eentje is met plakband bij elkaar gehouden. Met geen van beide kan de auto worden afgesloten of geopend.
Het leer van het stuurwiel is gescheurd, de vellen hangen er los bij. Grote barst in de voorruit.
Stoel met forse instapschade. Roest bij de ramen van de bagageruimte.
Is er niets positiefs te melden? Ja wel, de auto staat op vier goede Michelin banden. Dat wel.

Met vierduizend euro ga je het niet redden om deze gebreken aan te pakken.
Alleen het in bedrijf stellen van de sloten met twee nieuwe sleutels en sensoren in de deur en kofferklep kost al 1500 euro. Uiteraard zijn al deze verrassingen niet vooraf verteld. Happy hunting.
Laatst gewijzigd door Gullwing op vr jul 10, 2015 12:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-SK-
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee

Bericht door -SK- »

Ja Gullwing, een goede eerlijke 124-er zoeken en vinden is niet makkelijk.

Jadystana, jouw auto komt toch een keer beschikbaar?
Of wil je geen 211 meer?
Jadystana
Gold Boarder
Gold Boarder
Type wagen: 300TE-24
Bouwjaar: 1992

Bericht door Jadystana »

Het plan is om toch even te wachten op een betaalbare S212 (dus voornamelijk wachten tot de nieuwe E komt denk ik dan..). Vrouwtje wilde ook niet zoveel geld uitgeven (en minder dan de W124 kan niet als je gelijkwaardig wil rijden en afschrijving meetelt..).

dit nog even naast het feit dat mijn dochter ons autootje lief vind en mij heeft verteld dat ik hem niet mag verkopen...

Ik kijk wel rond nog overigens, maar vakantie eerst dan weer :P
Laatst gewijzigd door Anonymous op do jul 09, 2015 11:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet quoten met berichten die er direct boven staan
-SK-
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee

Bericht door -SK- »

Je dochter is klaarblijkelijk ├®├®n van de slimste mensen op deze planeet.
Misschien beter haar adviezen verkiezen boven die van je vrouw ;)
Gullwing

Bericht door Gullwing »

-SK- schreef:Ja Gullwing, een goede eerlijke 124-er zoeken en vinden is niet makkelijk.

Ik ben mateloos verwend.
De auto's met een klein gebrek die ik in Zwitserland vond voor nog geen 500 euro zijn vele malen beter dan de zogenaamde liefhebbers auto's die in Nederland worden aangeboden.

Afgezien van de prijs, wat wordt er gerotzooid met auto's in Nederland.
Vrijwel alles wat aangeboden wordt valt in de categorie houtje touwtje onderhoud.
Losse drukknop ingebouwd in het dashboard omdat de startonderbreking niet vrij komt met de afstandsbediening.
Vuil in de tank, bij 1/4 tank inhoud valt de auto stil door vervuild tankfilter.
Auto's die niet afgesloten kunnen worden anders dan met de sleutel in de passagiersdeur.
Roest zonder beperking.
Smerige bekleding, instapschade is min of meer standaard.
Technische gebreken laat ik verder buiten beschouwing.
Te droevig voor woorden.
RJB
Gold Boarder
Gold Boarder
Roepnaam: Roel
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Opmerkingen / andere wagens.: A124 300CE-24 - 1993
C124 300CE-24 - 1991
964 Carrera 4 - 1993

Bericht door RJB »

Vandaag een zilverkleurige 320TE proef gereden. Auto is van oorsprong Japans geleverd, in NL ge├»mporteerd door een Youngtimer dealer uit Alkmaar zo'n 2-3 jaar geleden. Nu 125.000 km gereden. Airco, cruisecontrol, 4x ramen en voorstoelen elektrisch. Interieur stof en nergens doorgezeten of scheuren. De plaatdelen, bodem en binnenkant van de schermen ogen strak en zijn roestvrij. Goed en aantoonbaar onderhouden door de huidige eigenaar, onder andere koppakking en kabelboom vervangen. Nergens roest, volledig door Sjaak van Aalst in Dinitrol gezet. Parkeerdeuk in de achterklep, door de lak van de motorkap gepoetst (met machine), beetje steenslag en een paar kleine lak beschadigingen die eigenlijk niet noemenswaardig zijn. Ik schat het herstel met uitdeuken, spuiten en achterste strip op de klep op 1500Ôé¼. Loopt mooi, schakelt zoals het hoort en alles werkt. Onlangs nog een beurt van 1200Ôé¼ gehad, onder andere uitgelijnd te zijn omdat er een nieuwe draagarm onder gekomen is maar bij remmen toch licht opzij trekken. Airco geserviced (aantoonbaar) maar vertoonde nu een storing, waarschijnlijk een relais? Wordt opgelost door garage.

Ik bood Ôé¼ 8000 maar hiervoor wilde de eigenaar geen afscheid nemen.
Wat denken jullie? Wat is een realistisch bod?
GekkeHenkie

Bericht door GekkeHenkie »

Prijs durf ik geen schatting van te doen. Maar ik zou afspreken als je hem koopt dat dat wegtrekken gemaakt word. Misschien is de draagarm wel verv ivm een ongeval. En is de rest nog krom.
Mafkees

Bericht door Mafkees »

Lekker laten staan dan, 8000 is al erg veel mijn inziens.
AdamCabrio
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Eelco
Type wagen: E200 Cabriolet
Bouwjaar: 1996
Opmerkingen / andere wagens.: E320 Kombi 1995
300CE-24 Cabriolet 1992

Bericht door AdamCabrio »

Roel, deze hieronder voldoet (op papier) aan bijna al je wensen (opties, kleuren-combi, etc.):

http://ww3.autoscout24.nl/classified/25 ... asrc=st|as

Deze staat al geruime tijd online van particulier te koop, voor lagere (onderhandelbare) vraagprijs dan die Ôé¼ 8.000 die jij noemde. Ik heb dit exemplaar trouwens nooit "live" gezien, geen idee of met dit exemplaar iets aan de hand is.

Kijk anders ook eens uit naar goede naar 280 TE's (hebben ook de M104 motor, met iets minder pk's dan 320 maar dat verschil merk je in de praktijk nauwelijks).

Ben even nieuwsgierig: wat was eigenlijk de vraagprijs van dat exemplaar dat niet weg mocht voor Ôé¼ 8.000? En waarom wou die man er van af?
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Het scheelt ook 100.000 km wanneer de kilometers van de auto waarmee proefgereden is kloppen.
Daar heb ik op grond van twee gemelde zaken mijn twijfels over.
Een draagarm vervangen bij 125.000 km of mogelijk minder is niet normaal.
Mogelijk aanrijdingsschade of toch een andere kilometerstand.

Linksgestuurde auto's zijn nooit nieuw geleverd in Japan. Het land heeft linksrijdend verkeer en daarom auto's met rechts stuur.
Hoogstwaarschijnlijk is de auto gebruikt al dan niet met lage kilometerstand naar Japan geexporteerd.
Het lijkt er op dat er een gat in de historie zit waardoor de kilometerstand niet langer aantoonbaar is.
Zonder compleet onderhoudsoverzicht dat ook na te trekken is zegt een kilometerstand niets.

Een auto in dit prijssegment zou geen gebreken mogen vertonen.
EricE320T
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Eric
Type wagen: E320T
Bouwjaar: 1995

Bericht door EricE320T »

Gullwing schreef: Linksgestuurde auto's zijn nooit nieuw geleverd in Japan. Het land heeft linksrijdend verkeer en daarom auto's met rechts stuur.
Hoogstwaarschijnlijk is de auto gebruikt al dan niet met lage kilometerstand naar Japan geexporteerd.
In Japan zijn ook linksgestuurde auto's nieuw geleverd. Daarom zijn ze hier af-fabriek in "Japan-uitvoering" geleverd, hetgeen een aantal verschillen inhield ten opzichte van een auto die niet voor de export bestemd was. Met name Mercedessen waren en zijn daar linksgestuurd geliefd en dan heeft dat een soort meerwaarde vanwege de status die eraan toegekend wordt.
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Best mogelijk dat er grijze import was. Importeurs leveren in het algemeen geen auto's met een afwijkende specificatie die niet passen in het land waar de auto besteld wordt.

Ik heb in de jaren tachtig een 560SEL met rechts stuur besteld bij een Nederlandse dealer.
Die auto werd niet geleverd. Er werd geen reden opgegeven. Mogelijk beschermt Mercedes de export markten.
Die opgelegde bescherming bestond toen ook voor het bestellen van een auto buiten het rayon van de dealer waar de koper woont. Dealers die daar aan meewerkten moesten de helft van hun marge afstaan aan de dealer die het gebied verzorgt waar de koper woont.
EricE320T
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Eric
Type wagen: E320T
Bouwjaar: 1995

Bericht door EricE320T »

Als Mercedes auto's met links stuur in "Japan-uitvoering" levert is er dus geen sprake van grijze import of zo. Je onderschat de Japanse markt nogal, denk ik. Dat je als individu iets niet gedaan kreeg, is heel wat anders dan dat ze in Japan bij Mercedes auto's bestellen. De grootse dealerorganisatie daar, Yanase, is ooit begonnen met de import. Als je nu ziet welk aanbod er is op de Japanse veilingsites, dan snap je waarschijnlijk iets beter dat ze in Japan alles geleverd krijgen, wat ze willen.

Even een ander voorbeeldje: Ik heb een Volvo 850 R gekocht, recent, in Japan, ook linksgestuurd. Van dat model zijn er ca. 6.000 gebouwd. Daarvan zijn er in Nederland 3 (ja, drie!) geleverd en in Japan 749 stuks.

Ik bedoel maar, voor elke auto-fabrikant, die in Japan een voet aan wal kon of kan krijgen, is dat heel veel waard.

Veel Japanners kunnen zich blijkbaar tamelijk gemakkelijk een nieuwe auto veroorloven en uit mijn contacten begrijp ik dat ze ook graag nieuw rijden. Je koopt geen status-auto "met de kop eraf". Je koopt een status-auto met links stuur en alle opties, zwaardere accu en wat andere dingen die specifiek voor Japan zijn (uitlaatgas temperatuur waarschuwingslampje). Wat is jouw bron voor het feit dat ze geen nieuwe linksgestuurde auto's importeren daar?
Laatst gewijzigd door EricE320T op wo jul 22, 2015 10:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
W124AMG
Senior Boarder
Senior Boarder
Roepnaam: Ivo
Bouwjaar: 1986

Bericht door W124AMG »

Ik ben in Japan geweest en kan je vertellen dat links gestuurde auto's uit Europa HET status symbool zijn. Immers je betaald in Japan ook mrb over de oppervlakte van je auto! Daarom bestaat het gros van het wagenpark uit hele kleine hoge autootjes.
Buitendat zou ik zo een Mercedes uit Japan importeren, men is daar uitermate zuinig op hun auto, klein of groot...
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Ik ga uit van de MB politiek die rust wenst op het verkoopfront.
Daar is een jaar of dertig geleden flink over nagedacht.

Ik bestelde een rechts gestuurde auto voor gebruik in Engeland, niks bijzonders gewoon een auto zoals die standaard voor het VK werd geproduceerd.
Ik was inderdaad een incidentele klant voor nieuwe auto's maar wel een van de weinige die door Mercedes erkend was als deskundige voor de restauratie van klassiekers uit de jaren vijftig en zestig.
Voor Japan maakte MB kennelijk een uitzondering door de uitvoering die normaal in Japan met rechts stuur geleverd werd ook te leveren met links stuur.

Bijzondere uitvoeringen werden ook gemaakt en geleverd aan Arabische landen. Een W126 met V8 motor en een handbak in de kleur knal paars werd geleverd aan de VAE.
Dat was lang nadat de laatste in serie gebouwde auto met V8 en handbak was geleverd. Dat was een W111 coup├® met 3,5 L motor en een 5 bak in de jaren zeventig.

Die politiek werd verlaten en de produktie min of meer gestandaardiseerd.
De W100 (600) was de laatste personenauto die min of meer op maat gemaakt werd voor de klant.
Daar hing toen wel een flink prijskaartje aan. Begin jaren tachtig kostte een korte 600 400.000 gulden.
Op de "G" na is de 600 het model dat het langst in produktie was, van 1963 tot 1981.
Gullwing

Bericht door Gullwing »

W124AMG schreef:Ik ben in Japan geweest en kan je vertellen dat links gestuurde auto's uit Europa HET status symbool zijn. Immers je betaald in Japan ook mrb over de oppervlakte van je auto! Daarom bestaat het gros van het wagenpark uit hele kleine hoge autootjes.
Buitendat zou ik zo een Mercedes uit Japan importeren, men is daar uitermate zuinig op hun auto, klein of groot...
Ik heb begrepen dat je in Japan pas een auto mag registreren wanneer je over een parkeerplaats beschikt.
Uitzondering daarop zijn auto's korter dan 3,27 meter. Vandaar al die koektrommels zoals Suzuki en Honda die net iets korter zijn.
In de steden woekert men met ruimte. Een grote auto liefst nog een Europese is daar een status symbool.
Je laat zien dat je deze luxe kunt betalen. Voor mij vreemd, ik vind het niet passen bij de Japanse cultuur.
Aan de andere kant wordt aan hobbys enorm veel geld uitgegeven. Topklasse platenspelers bij voorkeur met een studio achtergrond gaan naar Aziatische landen voor prijzen waar je een aardige Mercedes voor kunt kopen.
Maar dat is een ander verhaal.
Gesloten