Help! Automaat kaduuk. Wat nu te doen?
- sam.helmer
- Senior Boarder

- Type wagen: 200E
- Bouwjaar: 1991
- Automaat: Ja
- LPG: Ja
- Opmerkingen / andere wagens.: Na W115 nu een W124!
Help! Automaat kaduuk. Wat nu te doen?
Beste forumleden.
Ik vrees met grote vrezen dat na 304.000 km trouwe dienst nu de 4 traps automaat van mn W124 200cc benzine uit 1991 kapot is.
Hij schakelt niet verder dan zn 2 meer (en nee hij staat niet in zn bergstand). De versnelling slipt niet maar maakt gewoon al maar meer toeren zonder door te schakelen naar zn 3.
Wat raden jullie me aan?
2hands bak kopen? Of de oude laten reviseren?
En waar dan? (Ik woon in eindhoven)
En waar moet ik rekening mee houden qua kosten?
Dank voor alle hulp
Sam
Ik vrees met grote vrezen dat na 304.000 km trouwe dienst nu de 4 traps automaat van mn W124 200cc benzine uit 1991 kapot is.
Hij schakelt niet verder dan zn 2 meer (en nee hij staat niet in zn bergstand). De versnelling slipt niet maar maakt gewoon al maar meer toeren zonder door te schakelen naar zn 3.
Wat raden jullie me aan?
2hands bak kopen? Of de oude laten reviseren?
En waar dan? (Ik woon in eindhoven)
En waar moet ik rekening mee houden qua kosten?
Dank voor alle hulp
Sam
-
Gash
Re: Help! Automaat kaduuk. Wat nu te doen?
Da's vervelend. Wanneer heb je de bakolie & filter voor het laatst ververst? Heb je het niveau al gemeten? Hoe is de kleur & geur van de olie?
-
Brown
- Gold Boarder

- Type wagen: 230E
- Bouwjaar: 1987
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: W201
reviseren gaat je een hoop geld kosten. ik denk dat als je super goedkoop uit bent, dat het reviseren minimaal 750 euro gaat kosten.
ik heb een 2de hands bak gekocht voor mijn 190E een tijdje geleden en die werkt nog steeds goed. maar je weet 2de hands natuurlijk nooit wat je koop.
er zijn echt super veel aanbieders. het beste is om een bak te vinden die nog getest kan worden (dus hij moet nog in de auto zitten) van iemand die de auto in onderdelen wegdoet. maar dat gaat lastig worden want als ze nog in de auto zitten, dan zijn de vaak niet te koop.
ik heb een 2de hands bak gekocht voor mijn 190E een tijdje geleden en die werkt nog steeds goed. maar je weet 2de hands natuurlijk nooit wat je koop.
er zijn echt super veel aanbieders. het beste is om een bak te vinden die nog getest kan worden (dus hij moet nog in de auto zitten) van iemand die de auto in onderdelen wegdoet. maar dat gaat lastig worden want als ze nog in de auto zitten, dan zijn de vaak niet te koop.
- Rojo124
- Platinum Boarder

- Type wagen: 260E
- Bouwjaar: 1986
Hoi Sam
ligt de Vacu├╝mslang niet los....want dan heb je ook zulke klachten.
gr Ron
ligt de Vacu├╝mslang niet los....want dan heb je ook zulke klachten.
gr Ron
Gullwing
Vacuum heeft er niets mee te maken.
Soms lukt het om de bak weer te laten schakelen door olie en filter te vernieuwen.
Oorzaak bij dit soort problemen is helaas vaak te lang doorrijden zonder te verversen.
Hou er rekening mee dat verversen ook een paar honderd euro kost. Het blijft een gok.
Er wordt veel gesloopt dus is het aanbod gebruikt groot,
Voor een gebruikte bak met inbouw ben je 500-700 euro kwijt.
Soms lukt het om de bak weer te laten schakelen door olie en filter te vernieuwen.
Oorzaak bij dit soort problemen is helaas vaak te lang doorrijden zonder te verversen.
Hou er rekening mee dat verversen ook een paar honderd euro kost. Het blijft een gok.
Er wordt veel gesloopt dus is het aanbod gebruikt groot,
Voor een gebruikte bak met inbouw ben je 500-700 euro kwijt.
- sam.helmer
- Senior Boarder

Dank allen voor de reacties!
Olieniveau was helaas nog goed. En moet ook goed geweest zijn (ik laat 3x per jaar bij een oud Mercedes monteur met garage aan huis een grote beurt doen ivm de vele kms die ik rijd)
Vacu├╝mslang zal ik m nog vragen of hij wil testen, maar ik vrees toch dat de bak aan zn eind is. Hij was het laatste half jaar al net iets te traag met schakelen van zn 2 terug naar zn 1 in langzame bochten.
Als ik jullie tips zo lees vermoed ik dat ik uit ga komen op inbouw van een 2ehands bak.
Jullie schrijven dat t aanbod groot is: welke websites kunnen jullie me aanraden om te zoeken?
Of kennen jullie betrouwbare handelaren in de buurt eindhoven die je me kan aanraden?
Nogmaals dank!
Sam
Olieniveau was helaas nog goed. En moet ook goed geweest zijn (ik laat 3x per jaar bij een oud Mercedes monteur met garage aan huis een grote beurt doen ivm de vele kms die ik rijd)
Vacu├╝mslang zal ik m nog vragen of hij wil testen, maar ik vrees toch dat de bak aan zn eind is. Hij was het laatste half jaar al net iets te traag met schakelen van zn 2 terug naar zn 1 in langzame bochten.
Als ik jullie tips zo lees vermoed ik dat ik uit ga komen op inbouw van een 2ehands bak.
Jullie schrijven dat t aanbod groot is: welke websites kunnen jullie me aanraden om te zoeken?
Of kennen jullie betrouwbare handelaren in de buurt eindhoven die je me kan aanraden?
Nogmaals dank!
Sam
-
EricH
- Silver Boarder

- Roepnaam: Eric
- Type wagen: E320 Cabriolet
- Bouwjaar: 1993
- Opmerkingen / andere wagens.: C123 300CD 1983
S203 C180 T 2004
S211 E280 T 2007 - Locatie: Eindhoven
Hoi,
Dit forum wordt ook bezocht door mensen die, uit hobby tot professioneel, auto's slopen en de onderdelen aanbieden. Mocht dat niets opleveren, je zou eens kunnen informeren bij Marc van de Brand in Uden, ze hebben daar vrij veel, maar zijn niet de goedkoopste. Ze kunnen je telefonisch al duidelijkheid geven aan de hand van de nummers van je auto.
Verder zit er meen ik in Schijndel ook een W124 onderdelen handelaar, de naam is iets met Maikel dacht ik, zit ook regelmatig hier op het forum.
Succes met je zoektocht. Groet,
Eric.
Dit forum wordt ook bezocht door mensen die, uit hobby tot professioneel, auto's slopen en de onderdelen aanbieden. Mocht dat niets opleveren, je zou eens kunnen informeren bij Marc van de Brand in Uden, ze hebben daar vrij veel, maar zijn niet de goedkoopste. Ze kunnen je telefonisch al duidelijkheid geven aan de hand van de nummers van je auto.
Verder zit er meen ik in Schijndel ook een W124 onderdelen handelaar, de naam is iets met Maikel dacht ik, zit ook regelmatig hier op het forum.
Succes met je zoektocht. Groet,
Eric.
-
Gullwing
IPV Marc van de Brand kun je beter meteen naar de dealer gaan kost evenveel.
MvdB is geen serieus adres voor onderdelen. Hij is niet gewoon duur, de prijzen zijn absurd.
Voor een setje grijs leer uit een sedan eerste serie vroeg hij 1750 euro.Dat was niet alles.
De voorste stoelen moesten ook nog gerestaureerd worden gaten in het leer. Waanzin.
Ik zou roy proberen zit in omgeving Eindhoven.
Als ik me goed herinner is zijn pseudo 124 op het forum.
MvdB is geen serieus adres voor onderdelen. Hij is niet gewoon duur, de prijzen zijn absurd.
Voor een setje grijs leer uit een sedan eerste serie vroeg hij 1750 euro.Dat was niet alles.
De voorste stoelen moesten ook nog gerestaureerd worden gaten in het leer. Waanzin.
Ik zou roy proberen zit in omgeving Eindhoven.
Als ik me goed herinner is zijn pseudo 124 op het forum.
-
GekkeHenkie
124 is Maickel in schijndel die heeft heel veel zitten. RoyE320 zit in de buurt van eindhoven. Die heeft ook veel. En anders een oproepje op het forum.
-
Tokkel124
Met RoyE320 heb ik ook goede ervaringen. Evenals met Marc's Benz Oltimers uit Arnhem. Voordeel bij hem is dat ie ook onderdelen monteert: http://link.marktplaats.nl/m895031214
- sam.helmer
- Senior Boarder

Wederom dank voor alle tips EricH, Gullwing, Gekkehenkie en Tokkel124 !
Nog even een technisch vervolgvraagje: ik rijd dus nu een 200cc benzinemotor. maakt t voor de geschiktheid van de automaatbak voor mijn auto nog uit als de motor van de donor auto een grotere cilinderinhoud had? Bijv een 230 of 260?
Groet
Sam
Nog even een technisch vervolgvraagje: ik rijd dus nu een 200cc benzinemotor. maakt t voor de geschiktheid van de automaatbak voor mijn auto nog uit als de motor van de donor auto een grotere cilinderinhoud had? Bijv een 230 of 260?
Groet
Sam
-
Brown
- Gold Boarder

- Type wagen: 230E
- Bouwjaar: 1987
- Opmerkingen / andere wagens.: W201
hoi sam. ik hoop dat er iemand die er verstand van heeft antwoord.
volgens mij hebben de 6 cilinders een 'sterkere' bak. een maat van mij heeft een 260E en daar eentje laten inbouwen van een 200. past wel maar ik adviseerde hem het niet en heeft hij toch gedaan. maar goed, we zijn 2 jaar verder en hij rijd nog (maar hoe lang?).
ik denk dus dat het past maar hoor graag ook het antwoord van iemand die er echt verstand van heeft.
volgens mij hebben de 6 cilinders een 'sterkere' bak. een maat van mij heeft een 260E en daar eentje laten inbouwen van een 200. past wel maar ik adviseerde hem het niet en heeft hij toch gedaan. maar goed, we zijn 2 jaar verder en hij rijd nog (maar hoe lang?).
ik denk dus dat het past maar hoor graag ook het antwoord van iemand die er echt verstand van heeft.
-
Gash
Ik zou mogelijke problemen voorkomen en gewoon voor een identieke bak gaan. Ze zijn niet moeilijk te vinden.
-
Gullwing
Goede raad van Gash.
Aan de zijkant van de bak vind je een lang getal dat begint met een 7.
Dat getal identificeert de versnellingsbak. Zorg voor een bak waarvan in ieder geval de eerste zes cijfers overeenkomen. Dan heb je eenzelfde type versnellingsbak.
Een goede gebruikte bak heeft in ieder geval schone olie.
Ruik ook even aan de olie. Bespeur je een brandlucht dan kun je beter naar de volgende bak op zoek gaan.
Het is verstandig de bak te kopen en te laten plaatsen door hetzelfde bedrijf. Kost misschien iets meer maar bij problemen heb je ├®├®n aanspreekpunt. Dat scheelt veel stress.
Aan de zijkant van de bak vind je een lang getal dat begint met een 7.
Dat getal identificeert de versnellingsbak. Zorg voor een bak waarvan in ieder geval de eerste zes cijfers overeenkomen. Dan heb je eenzelfde type versnellingsbak.
Een goede gebruikte bak heeft in ieder geval schone olie.
Ruik ook even aan de olie. Bespeur je een brandlucht dan kun je beter naar de volgende bak op zoek gaan.
Het is verstandig de bak te kopen en te laten plaatsen door hetzelfde bedrijf. Kost misschien iets meer maar bij problemen heb je ├®├®n aanspreekpunt. Dat scheelt veel stress.
- sam.helmer
- Senior Boarder

Ik word zo blij van dit forum. Hier heb ik echt wat aan mannen!
- sam.helmer
- Senior Boarder

Bak code is overigens 722 400 02 999 388
-
Gash
http://www.onderdelen-ster.nl/ (Maickel uit Schijndel) schijnt veel onderdelen te hebben. Ook op Ebay.de staan genoeg bakken van dat type: http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... =&_sacat=0
-
Prometheus
Op de W201 startpagina staat een hele lijst adressen voor onderdelen en de bak die je zoekt zat ook onder de W201
-
Gullwing
Maak maar wat ruimte in de schuur.
Zo te zien is het aanbod van versnellingsbakken erg groot.
Voor je het weet heb je er tien.

Zo te zien is het aanbod van versnellingsbakken erg groot.
Voor je het weet heb je er tien.
-
Ce230
Hoe lang gaat zo een versnellingsbak eigelijk mee?