Beste forumleden,
Ik word geconfronteerd met een raar probleem, waar ik graag advies over zou willen.
Ik heb drie maanden geleden een omgebouwde W124 gekocht van een particulier die hem al 6 jaar bereed (eerste 3 jaar op naam van zijn eigen bedrijf, daarna 3 jaar op zijn prive naam).
Het betrof een 1986-er benzineauto waar in 2006 een 300 Turbo diesel motor uit een geimporteerde Duitse 1991 donor auto ingebouwd is. Verder waren volgens de vorige eigenaar een aantal groot andere zaken overgebouwd.
Hij is destijds (in 2006) met de omgebouwde auto naar de RDW gegaan en die heeft keurig op het kenteken vermeld dat deze 1986 auto geen benzine motor meer had, maar de 6 cilinder diesel motor, 108 kw, etc uit die door henm officieel ingevoerde Duitse import dieselauto. Ik heb ook een taxatierapport gezien van die Duitse importauto en wat correspondentie tussen hem over de import van die Duitse dieselauto.
Kortom: omdat hij die auto in 2006 heeft omgebouwd, en daarna bij de RDW het kenteken heeft laten aanpasssen, heb ik de auto in goed vertrouwen gekocht.
Twee maanden later kwam een prachtige andere auto (een Landcruiser) op mijn pad en ik besloot de W124 te koop te zetten. Ik heb in de advertentie uiteraard verteld dat het om een omgebouwde auto ging, waarbij de diesel motor keurig kloppend op het kenteken vermeld stond.
Er kwamen twee professionele kopers op af die al 20 jaar in de automobielhandel zitten, maar deze auto voor eigen gebruik wilden kopen. Ze hebben de auto binnenste buiten gekeerd, gekeken of hij niet omgekat was, nagechecked in het NAP, een flinke proefrit gemaakt en na vrij zware onderhandelingen de auto gekocht.
1 maand nadat ze de auto gekocht hebben, bellen ze me op om te zeggen dat ze een oproep van de RDW gehad hebben om de auto te komen laten zien. Ze zijn er naartoe gegaan en hebben te horen gekregen dat de RDW het een verdachte auto vindt. Verdacht in de zin dat er vermoedens zijn dat een oud chassisnummer (van de 1986 benzineauto) misschien wel is overgezet op de 1991 dieselauto die uit Duitsland geimporteerd was.
Een vorm van omkatten dus, ook al zou het het niet gaan om een gestolen voertuig, maar dus eventueel om een onterecht belastingvrij verklaard voertuig. Wat ik ervan begreep is weliswaar niet het chassisnummer overgelast, is men bang dat minder dan 1/3 van de auto uit 1986 blijkt te zijn.
Voorlopig heeft de RDW de papieren van de auto ingenomen in afwachting van nader onderzoek.
Binnenkort volgt een nader technisch onderzoek door de recherche, ook om uit te sluiten dat er eventueel gestolen onderdelen op zouden zitten (waar ik vooralsnog niet vanuit ga, juist omdat de identiteit van zowel de donorauto als de "ontvangende" auto bekend zijn).
De kopers zijn (begrijpelijk) zwaar teleurgesteld en ik vermoed dat ze mij gaan vragen de koop ongedaan te maken en hun geld terug willen.
Ze zijn er bang voor dat ze de papieren ofwel helemaal niet meer terugkrijgen, of met 1991 als bouwjaar waardoor het belastingvoordeel weg is, en de waarde van de auto enorm daalt.
Ik had de auto als particulier te goeder trouw van de vorige eigenaar (ook particulier) gekocht. De nieuwe eigenaren zijn professionals uit de automobielbranche, met een eigen automobielbedrijf. Ik heb in de advertentie vermeld dat het om een omgebouwde benzineauto ging uit 1986 waar een dieselmotor uit 1991 is ingebouwd. Ik heb hen ook de naam, adres en telefoonnummer gegeven van degene van wie ik de auto gekocht had, juist omdat ik verder niets te verbergen had. Ik heb de auto ook zonder winst of verlies verkocht, gewoon voor het zelfde bedrag als wat ik er zelf voor betaald had.
Er is geen schriftelijk koopcontract en de betaling hebben zij contant gedaan op het moment dat we het kenteken auto hadden overgeschreven.
Ik vind het uiteraard verschrikkelijk voor hun en ik heb ook meteen gezegd dat ik alle medewerking verleen aan welk onderzoek dan ook, door welke autoriteit dan ook. Ik wil er uiteraard graag aan bijdragen dat zij de auto met veel plezier kunnen blijven gebruiken.
MAAR MIJN HAMVRAAG IS NU: BEN IK JURIDISCH GEZIEN AANSPRAKELIJK?
De auto is voordat hij van de huidige eigenaren gekocht werd dus al twee keer eerder op een andere naam gesteld (tijdens ombouw was hij van het bedrijf van de vorige eigenaar en drie jaar later heeft hij hem op zijn prive naam gezet, en drie jaar daarna heb ik hem dan weer gekocht, dus dat zijn twee overschrijvingen).
Dan kan ik toch niet weten dat de RDW een auto die ze zelf in 2006 hebben goedgekeurd nu ineens blijkbaar wantrouwen?
De kopers zijn professionele autohandelaren. Zij hebben al in de advertentie gelezen dat het om een omgebouwde auto ging, en ik heb ze uiteraard ook alle documentatie laten zien (incl. de chassisnummers van beide auto's en het taxatierapport van de geimporteerde Duitse donorauto). Hebben ze bij de koop bewust het risico aanvaardt dat de spelregels in de loop van de tijd door de RDW blijkbaar strenger toegepast kunnen worden, en is dat hun eigen risico?
De kopers zeiden mij ook dat zij zelf wel aan de bodem van de auto gelast hebben vanwege roest en dat ze hem hebben overgespoten in dezelfde kleur om hem helemaal mooi te krijgen. Weet niet of dit nog verder relevant is, maar ik vermeld het maar even.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Het gaat mij er niet om om mij te proberen te onttrekken aan de wettelijke aansprakelijkheidsregels, maar ik wil gewoon eerlijk weten hoe het zit.
Hoor heel graag bruikbare tips die hout snijden, het liefst van ervaringsdeskundigen (en dan weer het allerliefst met offciele jurisprudentie natuurlijk).
Mag ook via PM.
Alvast hartelijk bedankt van een verontruste ex-W124 rijder (blijft een heerlijke auto overigens).