Zou zowieso je thermostaat vervangen (een euro of 19 bij de dealer, heb je altijd de goede)
zal je probleem niet oplossen maar je motor zal er een stuk beter van lopen als hij echt op temperatuur komt. En komt de levensduur zeker ten goede.
Dat je radiator warm wordt is logisch, al je koelvloeistof gaat er door heen als je thermostaat open blijft staan, je motor wordt dan echter niet (genoeg) warm.
Je schrijft dat je tank schoon is, is hij leeg geweest en heb je erin gekeken of hem gespoeld?
In je tank zit namelijk ook nog een filter, als dat dicht zit, en die gaan dicht zitten bij een diesel, zeker van die leeftijd, krijgt je motor genoeg diesel om te starten en langzaam tot normaal te rijden maar bij hogere toeren zal hij te weinig krijgen en ingaan houden, je zal ook niet je oorspronkelijke topsnelheid kunnen halen.
Hier mijn filter, was opzich nog niet eens zo vuil (heb nog wel ergere plaatjes gezien op internet) maar met nog ruim 10 liter in de tank begon hij te stotteren, rustig rijden was geen probleem, even doortrekkn ging niet meer, gewisseld en probleem weg (meteen mijn tank gespoeld uiteraard!):DSCN0474_Small.JPG
Kan me voorstellen dat als je tankfilter zo goed als dicht zit en je trekt hem even lekker door in toeren dat hij vacuum zuigt in je dieselleiding vanaf je tank, laat je dan het gas los dan stopt hij ermee.En dan duurt het weer even voordat er diesel bij je motor is als je dan meteen weer start.
Zo'n filter is ook niet duur, een euro of 20 dacht ik, is alleen een rotwerk om te wisselen, ik kreeg hem niet los en moest mijn hele tank eruit halen om de moer, maat 46, los te draaien.
Uiteraard had ik eerst de tank afgetapt
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.